Phil Spencer ska ha sagt: "Google gjorde det idag, vi tänker göra det på E3"

Robot
Phil Spencer ska ha sagt: "Google gjorde det idag, vi tänker göra det på E3"

Xbox-framtiden ser ut att stavas "streaming".

#e3, #e3-2019, #microsoft, #xbox


Medlem

Nintendo och Sony är så sjukt rädda just nu, dom har ju aldrig sett sånt här och har garanterat inte vetat om denna utveckling i 3 år.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Inaktiv
Skrivet av FejkFejksson:

Nintendo och Sony är så sjukt rädda just nu, dom har ju aldrig sett sånt här och har garanterat inte vetat om denna utveckling i 3 år.

Eh, Sony dominerar över hälften av den här marknaden, världen över.

Skrivet av FejkFejksson:

Nintendo och Sony är så sjukt rädda just nu, dom har ju aldrig sett sånt här och har garanterat inte vetat om denna utveckling i 3 år.

Nej då, sony har ju exempelvis haft sin ps now tjänst i flera år. Det är nu när uppkopplingarna runt om i världen blir bättre som denna typer av tjänster kommer slå igenom.. Ryktet gick ju redan när ps4/xbox one skulle släppas att det skulle bli en molnbaserad tjänst med en kontroll istället för en renodlad konsol.. Bara att luta sig tillbaka, njuta och se vad framtiden har att erbjuda!

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Nintendo och Sony är så sjukt rädda just nu, dom har ju aldrig sett sånt här och har garanterat inte vetat om denna utveckling i 3 år.

Nej precis, Sony köpte ju bara en av de tidigaste storsatsningarna på detta (Onlive) och gjorde det tillgängligt under nästan hela den här konsolgenerationen i marknader som spelar roll.

Ambassadör
Xbox

Skillnaden mellan Google, Microsoft och Amazon å ena sidan och Sony, NIntendo etc. å andra sidan är att de förstnämnda har egen, expanderande infrastruktur för det här. För att inte tala om ekonomiska muskler i en helt egen division.


signatur

Jump in.

Medlem

Är helt säker på att dessa streaming maskiner kommer att bli normen och att företag som Sony kommer att gå i konkurs


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Är helt säker på att dessa streaming maskiner kommer att bli normen och att företag som Sony kommer att gå i konkurs

Konkurs? Lugna sig lite nu va


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Alltid lite gott med komedi så här på kvälls kvisten. Alla dessa "proffs tyckare" och "bransch experter" som skriver självsäkert i dessa trådar

Sony i konkurs? ja du milde...

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Är helt säker på att dessa streaming maskiner kommer att bli normen och att företag som Sony kommer att gå i konkurs

Det kommer alltid att finnas behov av bra spel, så konkurs tvivlar jag starkt på. Däremot så kanske Playstation som konsol går i graven med Playstation 5 och att de efter det kommer satsa stenhårt på Playstation Now.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Skillnaden mellan Google, Microsoft och Amazon å ena sidan och Sony, NIntendo etc. å andra sidan är att de förstnämnda har egen, expanderande infrastruktur för det här. För att inte tala om ekonomiska muskler i en helt egen division.

Nintendo är i en helt egen division och kan gå sina egna vägar tack vare sin enorma fanbase. Sony har visserligen inte lika stora ekonomiska muskler som Google, Microsoft och Amazon har, men de är i skrivande stund den enda utav dem som har en cloud gaming-tjänst i drift och behöver därför heller inte satsa lika hårt. De andra aktörerna driver datacenter för alla möjliga ändamål, som också kräver expandering, medan Sony bara behöver fokusera på att expandera PS Now. Och försvinner behovet av svindyr R&D för hårdvara så finns det dessutom pengar över att lägga på att expandera.

Det kommer bli Amazon, Microsoft och Google som dominerar spelmarknaden om detta slår igenom. Det är bara som dom har infrastrukturen och servrar för att klara detta. Sonys Playstation Now visar att dom inte har resurser för att hänga med i utvecklingen.
Casual gamers som dominerar när det kommer till försäljning kommer inte att köpa en dyr konsol utan nöjer sig med en skärm och handkontroll.

Medlem

Jag kommer alltid klänga mig till min fysiska hårdvara.
Att förlita sig på molnet är galet


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Är helt säker på att dessa streaming maskiner kommer att bli normen och att företag som Sony kommer att gå i konkurs

PlayStation är ju bara en del av Sony. Dom gör ju även kameror, tv, mobiler och all elektronik man kan tänka sig.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

PlayStation är ju bara en del av Sony. Dom gör ju även kameror, tv, mobiler och all elektronik man kan tänka sig.

den enda avdelningen som de går plus på är ju Playstation alla andra är i minus


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

den enda avdelningen som de går plus på är ju Playstation alla andra är i minus

Precis och de har skurit ner i flera år. Sony må ha lyckats med Playstation 4, men är absolut inte den framgångssaga många tror globalt. Deras datorer (Sony Vaio) var riktigt bra, men även den avdelningen fick de skrota. Vet inte hur det går för filmerna Sony Pictures däremot?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

den enda avdelningen som de går plus på är ju Playstation alla andra är i minus

Är alla andra minus? Källa tack.

Sony har rätt länge varit ett av världens mest innovativa företag när det gäller kameror. Har tagit mycket mark från Canon, Nikon och Fuji. Både i amatör och proffsegmentet.
Sony Pictures har också lanserat några riktiga bjässar på bio och andra medier, och vunnit oscars. Går den delen också back?
Dom gjorde sig av med sitt segment av datorer för där gick dom duktigt back. Trots hårda produktplaceringar av "Vaio" överallt.

Sluta måla upp Sony som ett företag i kris. Dom är så mycket mer än Playstation, trots att det nog tveklöst efter "walkman" är deras starkaste varumärke.

Edit: Menar inte att dom har samma muskler som Google eller Microsoft. Inte på långa vägar. Men dom står inte på ruinens brant.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

den enda avdelningen som de går plus på är ju Playstation alla andra är i minus

Fel. Varför sprida lögner?

Medlem

Jag tror på MS satsningen.
Om det är som rapporterna sagt, dvs 2 konsoler.
en med ny hårdvara och en endast streaming.
för mig är inte streaming ett alternativ, inte intresserad alls av det, men det kan vara ett bra val för andra.
bra att man får välja.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

den enda avdelningen som de går plus på är ju Playstation alla andra är i minus

Skrivet av Vamp:

Precis och de har skurit ner i flera år. Sony må ha lyckats med Playstation 4, men är absolut inte den framgångssaga många tror globalt. Deras datorer (Sony Vaio) var riktigt bra, men även den avdelningen fick de skrota. Vet inte hur det går för filmerna Sony Pictures däremot?

Ni har inte sett en rapport på ca fem år antar jag?

Alla Sonys avdelningar går med vinst utom mobiltelefoner som gör en liten förlust. Om jag minns rätt är det inte ens spelavdelningen som drar in mest pengar utan musikdelen.

Medlem

Som xboxspelare tror jag såklart mer på MS tjänst då det blir en subjektiv bedömning. Det som tilltalar mig mer där är den enkla faktorn om jag kan plocka upp samma saves på spel hemma och fortsätta på mobilen en stund. Men kommer det bra spel till Stadia så välkomnar jag det också såklart, samma sak där. Få möjlighet att spela bra spel även när man inte är bänkad i soffan hemma finns väll ingen anledning att tacka nej till.
Angående Sony har de som ovan säger mycket annat som drar in kosing, men spel har ju blivit deras huvudgrej.

Deras inkomst uppdelad:
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2018/04/Sony-All-...

Google och MS som har numera gett spel en egen budget och division att husera med. Så rent spekulativt finns det större kistor och teknisk infrastruktur att plocka ur när det behövs hos MS och Google och därmed mer riskkapital att lobba med.

Medlem

När man bor på landet och ibland har ostadig uppkoppling är det ganska bra att ha en konsol med hårdvaran vid tvn istället för 30 mil bort.
Nu när nätet lägger av kan jag fortfarande spela offline och single player spel, något som skulle vara omöjligt med streamade tjänster.
En annan fördel är ju om man tar med sig konsolen till sommarstuga eller liknande där ofta fast internet saknas.


signatur

PSN: MrOakenborn

SoL
Medlem

Varför är så många negativa till streaming? Jag tror folk är rädda för förändringar helt enkelt. Streaming av spel kommer ta över förr eller senare och att ha en konsoll hemma som väsnas kommer bli omordent. Sverige är väll också lite i framkant med att bygga 5G näten? Vilket borde gynna streaming rejält. Men det är nog ett tag kvar innan vi kan spela stabilt genom stream.
För övrigt gillar jag alla självsäkra experter här inne xD

Medlem
Skrivet av SoL:

Varför är så många negativa till streaming? Jag tror folk är rädda för förändringar helt enkelt. Streaming av spel kommer ta över förr eller senare och att ha en konsoll hemma som väsnas kommer bli omordent. Sverige är väll också lite i framkant med att bygga 5G näten? Vilket borde gynna streaming rejält. Men det är nog ett tag kvar innan vi kan spela stabilt genom stream.
För övrigt gillar jag alla självsäkra experter här inne xD

För att man inte vill ha extra delay, du kanske inte bryr dig om att alla spel kommer komma med inbyggd input delay. casuals överlag kommer inte bry sig/veta om det men det kommer vara förödande för oss som bryr oss. spelar ingen roll hur snabbt nät du har det är alltid sämre än att ha det lokalt.

Medlem
Skrivet av SoL:

Varför är så många negativa till streaming? Jag tror folk är rädda för förändringar helt enkelt. Streaming av spel kommer ta över förr eller senare och att ha en konsoll hemma som väsnas kommer bli omordent. Sverige är väll också lite i framkant med att bygga 5G näten? Vilket borde gynna streaming rejält. Men det är nog ett tag kvar innan vi kan spela stabilt genom stream.
För övrigt gillar jag alla självsäkra experter här inne xD

Om vi bortser från tekniska problem som uppstår vid streaming av spel så finns det ju massa annat negativt. Inget ägarskap av spelen, ingen kontroll över inställningar utanför vad utvecklaren tillåter (tänk tillbaks när alla konsolportar hade mouse smoothing och skit på pc..usch), exklusiviteter kommer användas för att sälja företagens olika streamtjänster, modsupport för spel kommer förmodligen försvinna o.s.v.

Sen finns den finansiella frågan, hur ska mindre utvecklare tjäna pengar på detta? Hur ska pengarna fördelas? Streamingtjänster som spotify och netflix går knappt runt idag och då är det mycket lättare för människor att konsumera både film och musik (vilket ökar mängden de konsumerar). I spelvärlden är det mycket mer komplicerat eftersom en person kan spela ett enda spel i flera månader (ibland år). Hur ska DLC och annat hanteras? Ska vi betala för en prenumeration, samtidigt som vi förväntas betala för DLC och annat? Eller går vi tillbaka till den magiska tiden när spel var kompletta vid släpp? (man skulle ju kunna hoppas, men jag tvivlar på det).

Inaktiv
Skrivet av SoL:

Varför är så många negativa till streaming? Jag tror folk är rädda för förändringar helt enkelt

Jag trodde inte att jag skulle vara intresserad, att jag alltid skulle vilja "köpa spel"..... men efter att ha börjat använda Playstation Now och upplevt hur bra det fungerar känns det helt självklart att spela mer så här. Råder absolut ingen tvekan hos mig om att det kommer ha samma effekt på spel som streaming haft på musik, film- och serier.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Om vi bortser från tekniska problem som uppstår vid streaming av spel så finns det ju massa annat negativt. Inget ägarskap av spelen, ingen kontroll över inställningar utanför vad utvecklaren tillåter (tänk tillbaks när alla konsolportar hade mouse smoothing och skit på pc..usch), exklusiviteter kommer användas för att sälja företagens olika streamtjänster, modsupport för spel kommer förmodligen försvinna o.s.v.

Sen finns den finansiella frågan, hur ska mindre utvecklare tjäna pengar på detta? Hur ska pengarna fördelas? Streamingtjänster som spotify och netflix går knappt runt idag och då är det mycket lättare för människor att konsumera både film och musik (vilket ökar mängden de konsumerar). I spelvärlden är det mycket mer komplicerat eftersom en person kan spela ett enda spel i flera månader (ibland år). Hur ska DLC och annat hanteras? Ska vi betala för en prenumeration, samtidigt som vi förväntas betala för DLC och annat? Eller går vi tillbaka till den magiska tiden när spel var kompletta vid släpp? (man skulle ju kunna hoppas, men jag tvivlar på det).

Många intressanta påstående och håller med om saknande av kontroll och ägande. Inkomstmässigt vinner de dock en stor del på minskat piratande. Om varje användare hivar in 100kr i månaden som ska fördelas på alla spelutvecklare är det kanske inte så mycket. Men det är fortfarande mer än de 0kr de får varje gång någon tankar ner ett spel pirat, eller köper det begagnat.

Medlem
Skrivet av Olidion:

Många intressanta påstående och håller med om saknande av kontroll och ägande. Inkomstmässigt vinner de dock en stor del på minskat piratande. Om varje användare hivar in 100kr i månaden som ska fördelas på alla spelutvecklare är det kanske inte så mycket. Men det är fortfarande mer än de 0kr de får varje gång någon tankar ner ett spel pirat, eller köper det begagnat.

Tänkte ta med piratkopiering som något streaming kan motverka men det förutsätter ju att spelen enbart kommer finnas tillgängliga via streaming (alltså inte ens ge människor möjligheten att ladda ner och spela offline). Och den framtiden tror jag inte ens vi är i närheten av just nu.

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Tänkte ta med piratkopiering som något streaming kan motverka men det förutsätter ju att spelen enbart kommer finnas tillgängliga via streaming (alltså inte ens ge människor möjligheten att ladda ner och spela offline). Och den framtiden tror jag inte ens vi är i närheten av just nu.

Google lär ju börja köpa exklusiviteter i alla fall. Kanske även öppna egna studios med tiden.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Är helt säker på att dessa streaming maskiner kommer att bli normen och att företag som Sony kommer att gå i konkurs

Tror du är en arg liten Xbox kille😁

12
Skriv svar