Bekräftat: The Outer Worlds väljer Epic Store före Steam

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Vem bryr sig? Facebook, Windows, Google har redan mina uppgifter och följer mig vart jag än går. Att Epic får ta del av mina steamvänner som jag själv valt att länka till och tar del av vilka spel jag spelar och hur länge (Vilket typ vem som helst kan ta reda på), känns som sånt litet problem.

Har själv använt epic enda sedan UE4 kom ut och mer aktivt när "nya" UT kom och har aldrig haft några som helst problem.

Och älskar verkligen att folk vill straffa utvecklaren för att dom väljer en plattform som ger dom pengar för att kunna fullfölja sitt projekt med att hota om att olagligt ladda ner spelen. Undrar om folk blir lika arga varje gång MS, Sony och Nintendo presenterar exklusiva spel på sina plattformer.

Håller med, de kunde ju åtminstone ha ryggraden att bojkotta spelen ordentligt istället, och sen tvivlar jag på alla som säger "Köper det sen", tror inte alls många av de faktiskt kommer köpa det sen.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Vem bryr sig?

Folk som bryr sig bryr sig, det är så enkelt, inte alls en komplicerad situation.

Sen säger du att folk straffar utvecklarna, och det är precis så det ska vara. Om folk är missnöjda ska de rösta med sina pengar, inte bara klaga. Visst är det kanske utgivaren som tar beslutet, men folk ska inte överge sina principer bara för att företag ska tjäna pengar. Vi är inte på något vis skyldiga dem något.

Medlem

*suck* Vill ju ha spelet så pass så får väl ge med mig och installera skitklienten.

Medlem

Enda anledningen till att jag inte gillar epic är för deras support. Den existerar inte. Svarar inte på mina mail överhuvud taget.

Medlem

@Fredrik Eriksson bekräftat nu i Epic's key note på GDC. Det blir exklusivt på Epic.

Releasehästryttare
Skrivet av waeress:

@Fredrik Eriksson bekräftat nu i Epic's key note på GDC. Det blir exklusivt på Epic.

Så galet många spel som nu blir epic exlusiva, kollar på streamen med.

afterparty
control
the sinking city
de jag kommer ihåg.

Medlem
Skrivet av pippen1001:

Jävlar vad det var fullt av butthurt apor härinne då.
Det spelar fan ingen roll vart spelet kommer. ... Det är inte så det kostar att ladda ned epic store....

Alla med en IQ högre än ett genomsnittligt dörrhandtag klagar på det här.
Fast du kan få vara en lämmel som hoppar efter alla andra.

(jag vet att man ska hålla trevlig ton här, men han förtjänade det)

Geeks Gaming
Skrivet av Kyraal:

Folk som bryr sig bryr sig, det är så enkelt, inte alls en komplicerad situation.

Sen säger du att folk straffar utvecklarna, och det är precis så det ska vara. Om folk är missnöjda ska de rösta med sina pengar, inte bara klaga. Visst är det kanske utgivaren som tar beslutet, men folk ska inte överge sina principer bara för att företag ska tjäna pengar. Vi är inte på något vis skyldiga dem något.

Med samma retorik så är det min rätt gå till en bonde och stjäla mjölk för jag är missnöjd med att ICAs mjölk inte finns på Coop.

Rösta med plånboken ja. Men att se de som ett skäl att olagligt ladda ner spel för man är missnöjd med deras val av vilken "affär" dom säljer de till.

Ambassadör
Xbox

Lugn i stormen!

The Outer Worlds kommer till Windows Store vid release också.

https://twitter.com/Obsidian/status/1108419677976293378


signatur

Jump in.

Medlem

@Fredrik Eriksson

uppdatering:

Epic sa exklusivt på sin key note. Obsidian säger, "nä....windows store också".

Medlem

@Mortaigne: Intressant att Epic sa "exclusive" på key-noten.

Medlem

Vad tråkigt. I en sund värld så hade Epic tagit sina pengar och investerat i massa coola innovativa spel för att locka folk att använda deras platform. Istället så håller dom på med sånt här trams som bara skadar konsumenter.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av waeress:

@Mortaigne: Intressant att Epic sa "exclusive" på key-noten.

Ja, det är mycket exkusivitetstermer som slängs runtomkring nu. Microsoft har väl kanske sagt sitt i frågan då även om de inte är publisher till The Outer Worlds så äger de ju Obsidian.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Till er som är arga, betänk alla de filmer jag har köpt på först vhs och sen dvd i någon föreställning att jag skulle se på de där gamla skitformaten hela livet ut.

Se där, perspektiv.

Den jämförelser fallerar väl lite när DVD versionen fi 99,7% av fallen är avskyvärt mycket bättre än VHS från the get-go medan EPIC launcher är rent skräp jämförelsevis med Steam.

Medlem
Skrivet av waeress:

@Fredrik Eriksson

uppdatering:

Epic sa exklusivt på sin key note. Obsidian säger, "nä....windows store också".

https://i.imgur.com/QyEHOot.png

Eftersom Windows Store även den är precis värdelös så blir det att vänta ett år, blir ju lagom för då har nog Obsidian hunnit patcha ut alla buggar och kanske hunnit släppa lite DLC.

Tråkigt bara att det är ytterligare en förbeställning man har tagit bort som legat på Webhallen ett tag.

Testpilot

Modigt att göra detta på ett nytt IP. Det är ju skillnad om en efterlängtad uppföljare kommer till Epic men detta kan ju fortfarande bli en flopp så mycket riskfyllt och tråkigt för oss konsumenter givetvis.

Medlem

@Mutumba: inte det minsta modigt, det är take 2 som vill casha ut, de är publishern

Medlem

Har ingen lust att använda en subpar launcher som bara gett mig problem hittills vilket kommer resultera i att jag köper detta på steam vid ett senare tillfälle (som med Exodus). 1+1=2.

Medlem
Skrivet av Le Erik:

Har ingen lust att använda en subpar launcher som bara gett mig problem hittills vilket kommer resultera i att jag köper detta på steam vid ett senare tillfälle (som med Exodus). 1+1=2.

Vilka problem hade du?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Den jämförelser fallerar väl lite när DVD versionen fi 99,7% av fallen är avskyvärt mycket bättre än VHS från the get-go medan EPIC launcher är rent skräp jämförelsevis med Steam.

Men....hälften av mina Game of Thrones-dvd:er har en annan design på fodralbaksidan än den första hälften och det stör mig något oerhört. Vad jag menar är bara att ambitionen att ha allt perfekt ordnat på ett ställe rätt ofta skiter sig i slutändan.

Medlem

Men nej såg fram emot detta får bli att kolla på Twich då.

Medlem
Skrivet av Devan:

Inte direkt. Spelet ser bra ut men det kräver bokstavligen talat ingen som helst ansträngning att inte spela det.

Skribent
Skrivet av Bunisher:

@Divion: Själv så anser jag att spel ska säljas på ALLA plattformarna. Uplay, Origin, Steam, Epic *shudders*, GoG, etc, etc. Det ska säljas på så många plattformar som möjligt och det är så som konkurrens skapas samt att vi, som konsumenter, faktiskt får VÄLJA vart vi vill ha vårt spel.

Jag har ingenting emot varken uplay eller Origins men föredrar Steam.

Konsolspel då? Får de vara exklusiva till en konsol eller ska även Mario Party finnas till Steam? Om vi tar ditt argument på fler branscher så ska jag väl kunna köpa ett Maxmål på McDonalds eller kunna se X-Files på Netflix o.s.v. Självklart ett drömscenario men orimligt.

Sedan så är det tyvärr inte "ditt spel". Den rätten har vi gamers gett upp för länge sedan, för att vara mer bekväma. Allt vi köpt på Steam kan teoretiskt försvinna imorgon. Vi äger rätten att spela ett spel så länge som utgivaren väljer att tillhandahålla tjänster så vi kan spela.

Jag kan tycka det är bra att Steam får lite hälsosam konkurrens och tror den kommer öka lavinartat under kommande år. Valve har dragit in enorma pengar på att i princip haft monopol på att distribuera PC-spel digitalt, men nu har flera tunga aktörer fått upp ögonen för marknaden. Google, Apple, Amazon m.fl.

Jag kan se texten framför mig:
"Streamas exklusivt på Stadia - teckna prenumeration* idag"
*3 månaders bindningstid. 149:- för HD 199:- för 4K.

Skribent
Skrivet av kaealy:

Eftersom Windows Store även den är precis värdelös så blir det att vänta ett år, blir ju lagom för då har nog Obsidian hunnit patcha ut alla buggar och kanske hunnit släppa lite DLC.

Tråkigt bara att det är ytterligare en förbeställning man har tagit bort som legat på Webhallen ett tag.

Det enda vi konsumenter kan göra för att visa vårat missnöje är genom att inte handla, så det är helt rätt agerat. Gnälla och pirata spelen gör ju ingen skillnad. Det som gör skillnad är om alla som ogillar beslutet väntar 12 månader med att handla och sedan handlar på (i det här fallet) Steam för att visa att utvecklarna att de tog ett felbeslut.

Tyvärr är det ju inte så det fungerar, men man kan ju hoppas att det blir så någon gång. Personligen så har jag också spel som jag har ratat för att det inte finns på plattformen där jag vill ha det, men om det någon gång dyker upp så slår jag till

Medlem
Skrivet av Shadee:

Konsolspel då? Får de vara exklusiva till en konsol eller ska även Mario Party finnas till Steam? Om vi tar ditt argument på fler branscher så ska jag väl kunna köpa ett Maxmål på McDonalds eller kunna se X-Files på Netflix o.s.v. Självklart ett drömscenario men orimligt.

Sedan så är det tyvärr inte "ditt spel". Den rätten har vi gamers gett upp för länge sedan, för att vara mer bekväma. Allt vi köpt på Steam kan teoretiskt försvinna imorgon. Vi äger rätten att spela ett spel så länge som utgivaren väljer att tillhandahålla tjänster så vi kan spela.

Jag kan tycka det är bra att Steam får lite hälsosam konkurrens och tror den kommer öka lavinartat under kommande år. Valve har dragit in enorma pengar på att i princip haft monopol på att distribuera PC-spel digitalt, men nu har flera tunga aktörer fått upp ögonen för marknaden. Google, Apple, Amazon m.fl.

Jag kan se texten framför mig:
"Streamas exklusivt på Stadia - teckna prenumeration* idag"
*3 månaders bindningstid. 149:- för HD 199:- för 4K.

Ja för du kan bara köpa konsolspel på ett ställe... eller vänta. Det här handlar inte konkurrens, det handlar om exkludering. Du är inte en konkurrent om du inte ens har möjlighet att sälja produkten.
Hade spelen släppts på Epic OCKSÅ så hade det varit konkurrens för då kan konsumenterna välja vart de vill köpa sina spel.

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Ska börja lägga pengarna "Epic-spelen" kostar på ett sparkonto och pirata dem istället.
De kan få pengarna när de säljer det på ett ställe jag är villig att betala för det.

Sikken jävla dubbelmoral, om man nu ska gnälla och visa sitt missnöje kan man ju åtminstone visa lite integritet och låta bli det helt.

Snacka om hyckleri att pirata spelet och köra igenom det och hävda att man står för något. Sabbar bara för utvecklarna som i sådant fall gjort ett bra spel i dina ögon men du är för självgod att köpa det men kan ändå inte låta bli det.

Skribent
Skrivet av Esri:

Ja för du kan bara köpa konsolspel på ett ställe... eller vänta. Det här handlar inte konkurrens, det handlar om exkludering. Du är inte en konkurrent om du inte ens har möjlighet att sälja produkten.
Hade spelen släppts på Epic OCKSÅ så hade det varit konkurrens för då kan konsumenterna välja vart de vill köpa sina spel.

Du kan väl köpa Outer Worlds (och övriga exklusiva spel) i vilken fysisk affär du vill och sedan aktivera på Epic, eller har jag missat något? Det måste väl släppas en fysisk utgåva fortfarande?

Sedan om en konsument vill spela Spiderman eller God of War så är det PS4 som gäller. Vill konsumenten spela Mario eller Zelda så är det Switch. Hur är det inte samma sak som att vissa spel endast finns till Epic och vissa andra spel endast finns till Steam?

Jag håller med om att det bästa vore såklart inga exklusiviteter överhuvudtaget, men så ser inte verkligheten ut tyvärr.

edit: Och exklusiviteter har vi vant oss och accepterat gällande konsoler, så företagen räknar nog kallt med att vi konsumenter kommer i sinom tid acceptera exklusiviteter på PC på samma sätt.

Medlem

OHOY MATEY THROW ME A CUP OF FUCKS GIVEN WHEN I TAKE ON THE SEVEN SEAS OF SHITTY BUSINESS MODELS WITHOUT SPENDING A REBELLIC PENNY.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jag kommer att köpa det. Har inga problem med deras launcher.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Skall man slänga in det gamla uttjatade Batmancitatet här?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skriv svar