Google ger sig in i spelbranschen på allvar med sin nya plattform Stadia

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

Som rubriken säger, möjligtivs att det blir lite bättre för de som bor otroligt nära datacentret. Men det har ingen betydelse om du har 500mb/s fiber. Du kommer att känna av input-delay ändå.
Till och med när de visade upp AC i real-time så såg man att det var endel delay. Och jag tvivlar STARKT på att de hade den här konferensen långt ifrån ett av deras datacenter då de förmodligen ville minimera input-delay när de hade sin demo av AC.

Men even still så var det uppenbart att det var delay. Jag förstod redan detta eftersom jag är otroligt insatt i sånt här just men för er som inte är det och verkar tro att snabbt internet kommer att fixa det, det kommer det inte. Hastigheten på ditt internet kommer endast hjälpa dig klara av att streama kvalitén av bilden/spelet, inte fixa MS i.e delay:en av inputs.
input delay kommer endast vara minimal(fortfarande förmodligen inte nog för FPS osv) om du bor otroligt nära ett datacenter, vilket minoriteten kommer att göra.

Jag kan redan garantera att det här kommer floppa såvida de inte har något magist trick i ärmen som de inte har satt i funktion ännu för att fixa detta, för det såg sannerligen inte ut så på deras showcase.
Inga hard-core gamers som sitter med 1ms/s displays kommer att använda den här funktionen till annat än tur-baserade spel eller card-games och dess like.

Litar nog mer på John Carmack än dig.

Medlem

Återstår ju att se hur detta fungerar när det väl lanseras. Fps och snabba spel som är multiplayer har jag svårt att tro kommer gå med resonabel ms/delay osv. Men single player, why not!


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

Tycker spontant det känns intressant. Min high end-pc täcker mina FPS behov, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sån här lösning för lite casual-spelande i soffan. Skönt att slippa en fysisk konsol som står och samlar damm om inte annat.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Mer bandbredd ≠ lägre latens. Latensen kommer man aldrig undan. Det spelar liksom ingen roll vilken teknik man utvecklar, information färdas aldrig snabbare än ljusets hastighet, därför behöver datacentret/servrarna ligga alldeles i krokarna för att latensen inte ska upplevas. Tycker hela streaming-spåret är så fruktansvärt ointressant.

Vart får du denna information? har hört från tex Giantbomb att Project stream funka riktigt bra. Om det är något företag som har resurser för detta så är det google. Jag blir inte förvånad om det känns exakt som att man sitter på sin egna hårdvara i sitt egna hem. Om det inte gör det så kommer det komma. Jag är taggad asså. När det finns nästan ingen begränsning i teknologi utveckling som konsoler gör så är jag på. Kanske är för jag har tyckt att spelutveckling har gått för långsamt framåt på senaste tiden. Det ända negativa med detta är väl just moddning. hur kommer det funka?

eld
Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Vart får du denna information? har hört från tex Giantbomb att Project stream funka riktigt bra. Om det är något företag som har resurser för detta så är det google. Jag blir inte förvånad om det känns exakt som att man sitter på sin egna hårdvara i sitt egna hem. Om det inte gör det så kommer det komma. Jag är taggad asså. När det finns nästan ingen begränsning i teknologi utveckling som konsoler gör så är jag på. Kanske är för jag har tyckt att spelutveckling har gått för långsamt framåt på senaste tiden. Det ända negativa med detta är väl just moddning. hur kommer det funka?

När Giantbomb säger att det "funka riktigt bra" så menar de att spelet startar snabbt, all input fungerar, och det hela streamar i hög kvalité. Men det är fortfarande input lag.

Siffrorna från googles egna kontrollerade miljö ligger på ~160ms, det återspeglar verkligheten:
det finns fysiska begränsningar till hur snabbt vi kan skicka signaler även om vi kan öka bandbredden till all oändlighet.

eld
Medlem
Skrivet av Kixo:

Litar nog mer på John Carmack än dig.

Carmack jämför ett värsta scenario med ett bästa scenario.
dvs, att det är jämförbart med att spela ett spel med dålig input latency på en tv med alla effekter påslagna helt utan gamemode.

Ingen sansad person vill köra med denna latency, och de som redan gör de kommer få streaming-latency OVANPÅ denna latency.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Vart får du denna information? har hört från tex Giantbomb att Project stream funka riktigt bra. Om det är något företag som har resurser för detta så är det google. Jag blir inte förvånad om det känns exakt som att man sitter på sin egna hårdvara i sitt egna hem. Om det inte gör det så kommer det komma. Jag är taggad asså. När det finns nästan ingen begränsning i teknologi utveckling som konsoler gör så är jag på. Kanske är för jag har tyckt att spelutveckling har gått för långsamt framåt på senaste tiden. Det ända negativa med detta är väl just moddning. hur kommer det funka?

Ljusets hastighet är väl dokumenterat

Men mer seriöst så beror dagens latens väl mest på att signalen bollas fram och tillbaka, om det optimerades för ändamålet är ljuswts hastighet på tok för snabb för att vi skulle märka ens förnimmelse till latens.

Men med tanke på att vårt internet först passerar vår leverantör, och sedan fan vet hur många servrar och routrar innan den når aitt mål så känner jag mig lite skeptisk till detta.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

eld
Medlem
Skrivet av Soulless:

Ljusets hastighet är väl dokumenterat

Men mer seriöst så beror dagens latens väl mest på att signalen bollas fram och tillbaka, om det optimerades för ändamålet är ljuswts hastighet på tok för snabb för att vi skulle märka ens förnimmelse till latens.

Men med tanke på att vårt internet först passerar vår leverantör, och sedan fan vet hur många servrar och routrar innan den når aitt mål så känner jag mig lite skeptisk till detta.

Går ju alltid att placera datacentralen under skrivbordet, koppla den direkt till skärmen

Medlem

@ZeldasCastle:

För oss icke konsol entusiaster, hade det varit riktigt trevligt den dagen muren rivs ner och gav miljoner spelare tillgång till de spel som är låsta till Sony's & Nintendo's maskiner idag. Det finns en handfull spel på båda konsoler jag har stor lust att spela/testa, men jag betalar inte flera tusen för att bara lira senaste Zelda (och kanske Mario) och sedan ytterligare ett antal tusenlappar till för kanske 5-10 intressanta spel som är exklusiva på PS.

Ärligt talat låter detta lite för bra för att vara sant, spela nya spel överallt på vilken maskin som helst. Som många varit inne på lär mycket stå och falla med utbud och hur bra streaming tjänsten fungerar. Nu spelar jag inte multiplayer FPS och skiter i supersnabb latens, men om min rätt kraftiga burk ändå segar ner sig rejält i moderna strategispel, med mängder av saker som händer på skärmen och i bakgrunden, frågar jag mig hur segt det blir när spelet dessutom ska streamas ovanpå det...

eld
Medlem
Skrivet av Chomag:

Ärligt talat låter detta lite för bra för att vara sant, spela nya spel överallt på vilken maskin som helst. Som många varit inne på lär mycket stå och falla med utbud och hur bra streaming tjänsten fungerar. Nu spelar jag inte multiplayer FPS och skiter i supersnabb latens, men om min rätt kraftiga burk ändå segar ner sig rejält i moderna strategispel, med mängder av saker som händer på skärmen och i bakgrunden, frågar jag mig hur segt det blir när spelet dessutom ska streamas ovanpå det...

Streaming har existerat i många många år, det är inget nytt och inget magiskt, och det fungerade lika bra förut som nu.

Det kommer sega ner din dator lika mycket som youtube gör, latensen kommer vara på en nivå så att gemene man kan känna av den och störa sig på den, mindre jobbigt med kontroll, extremt jobbigt med mus.

Medlem

"10,6 teraflops grafikkräm":

Medlem

Undrar om detta är ett tillfälligt sammanträffande eller en bra planering från Bahnhofs sida.
Nu erbjuds 10Gbit till låg kostnad till mitt villafiber, lagom till Stavia och PS Now


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem
Skrivet av eld:

Carmack jämför ett värsta scenario med ett bästa scenario.
dvs, att det är jämförbart med att spela ett spel med dålig input latency på en tv med alla effekter påslagna helt utan gamemode.

Ingen sansad person vill köra med denna latency, och de som redan gör de kommer få streaming-latency OVANPÅ denna latency.

Snackar du om. Det funkar finfint. Du har helt enkelt fel och uttalar dig om saker du inte provat. När du väl testar kommer du få äta upp allt du säger.

eld
Medlem
Skrivet av Kixo:

Snackar du om. Det funkar finfint. Du har helt enkelt fel och uttalar dig om saker du inte provat. När du väl testar kommer du få äta upp allt du säger.

Vad sa jag som inte stämde?

https://twitter.com/michaelphigham/status/1108086085077237760

Medlem

Ingen konsol säger de. Har tämligen svårt att tro att min chromecast med betydande svårigheter att streama svtplay, kommer att klara av streaming av spel i realtid utan lagg. Jag blir gärna motbevisad, men just nu är jag väldigt skeptisk.

eld
Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Ingen konsol säger de. Har tämligen svårt att tro att min chromecast med betydande svårigheter att streama svtplay, kommer att klara av streaming av spel i realtid utan lagg. Jag blir gärna motbevisad, men just nu är jag väldigt skeptisk.

Går att streama chromefönster till chromecast, prova på själv.

Skrivet av Dudinkalv:

Tänker inte ens svara på det där. "Lilla gubben", hur fan beter du dig egentligen? Skit ner dig.

Att du ens blir påverkad av det är ju hur löjligt som helst. Du hade inte kunnat svara ändå för du hade fel, punkt slut.
Ditt "tänker inte svara" är inget hot, så utryck dig inte som om att det skulle vara det. Jag helt enkelt bryr mig inte om du svara eller inte.
Men ännu mer sant är det om du hade fortsätt på samma spår som tidigare.

Men du ska få ett svar på ditt statement tidigare.

Skrivet av Dudinkalv:

Du som är "otroligt insatt" verkar ju rent av ha fel. De har förklarat att kontrollen ansluter sig direkt via Wi-Fi till datacentret istället för att ansluta till någon lokal enhet som dagens konsoler, så att påstå att ökad bandbredd inte påverkar input delay i detta fallet är bara ren BS.

Är ju minst lika fånigt svar som mitt var till dig dessutom, i alla fall när man har så fel som du har.
Att du uttrycker dig med sånt självförtroende när du vet så lite, lite komiskt faktiskt.

Men jag ska svara på det du säger ordentligt.

Är kontrollen självaste datacentrumet? Nej, vilket betyder att signalen FORTFARANDE behöver resa ifrån punkt A till punk B. Bara att den går ifrån kontrollen istället. (om det ens stämmer? Att kontrollen går direkt till datacentrumet, kommer ej ihåg att det sa så. Video med time-stamp hade varit snällt!)

Det hade du ju kunnat lista ut själv dessutom genom att bara läsa vad du skrev igen. "De har förklarat att kontrollen ansluter sig direkt via Wi-Fi till datacentret" via wifi till datacentret, keyword, TILL. Resan signalen gör måste alltså fortfarande ske.

Men även om de sa detta har de noll betydelse för input-delayen.
De har fått dig tro annat genom försäljnings tekniker dvs hur de har uttryckt sig isf.

Det finns en anledning till att de inte ens nämnde latency eller ms den här konferansen. Kollade man twitter direkt efter eller undertiden med #Stadia så var latency och ms något alla undrade över. De undvek det här av en anledning.

Dessutom sa de att andra USB kontroller funkar med, så hur förklarar du det?

Vi kan inte ändra fysikens lagar, precis som vi inte kan ändra hur snabbt ljuset färdas kan vi heller inte pusha på hur snabbt en signal färdas via fiber som vi använder nu. Fiber och wi-fi har sin gräns. Punkt slut.

Det helt enkelt går inte hur mycket vi än vill detta i dagens läge.
Vi kan säkerligen göra att ms/latency blir lägre men då krävs det andra metoder, som att bygga upp datacentrum över hela jävla jorden så att distansen signalen måste färdas ifrån A till B blir kortare.

Men någon magisk Wi-fi finns det inte. Heller inte magisk fiber som gör att signalerna går ännu snabbare, iaf inte ännu, förens vi hittar något som gör att de färdas snabbare.
Vi gick ju ifrån koppar till fiber. Så det är inte omöjligt att inom framtiden så hittar vi något som går ifrån fiber. Men i dagens läge, nej.

Men vi är inte där ännu, där Stadia kan användas på det sättet de flesta som tittade på det här vill.
Kommer det funka? Ja. Men det kommer ha begränsningar som vi inte har hemma på våra dyra datorer eller på konsollerna där vi har spelet på SSD/HDD.

Skrivet av Kixo:

Litar nog mer på John Carmack än dig.

Gör det du, betyder inte att du gör rätt. Han och Google försöker tjäna massor utav pengar på detta medans jag bara ifrågasätter det tillsammans med tusentals andra. Undra vem av oss som skulle vrida på sanningen.

Medlem

@eld:

Fungerade bra är en sanning med modifikation. Kommer ihåg att Youtube segade ner sig rejält i början när man satt på kassa uppkopplingar.

Idag fungerar det enormt mycket bättre givetvis, speciellt på en dator. Det går bra så länge din mackapär klarar av att streama i den kvalitén du önskar dig, annars segar det ner sig rejält även idag. Att se en film, lyssna på musik eller se ett videoklipp och spela ett spel som kräver rejält mycket "kraft" av din dator är helt skilda saker, det är det jag oroar mig över. Klart som korvspad att jag inte kan lira exempelvis Stellaris, med 100+ mods, i den största möjliga genererade galaxen med max antal AI motståndare på max inställningar på en tv i en stuga på landet, som jag gör här hemma på min dator. Det är det jag menar med att det låter lite för bra för att vara sant.

Att du sedan säger att latensen är så märkbar för mig som inte lirar snabba FPS gör mig också orolig. Det är aldrig kul när musen inte inte hänger med i spel, spelat så många o-optimerade spel som konverterats till PC från konsoler som lider av just detta fenomen, där musen är seg utav bara helvete och inställningarna så kassa att det inte går att ändra ö.h.t. Jag misstänker att vad ni som snackar om den s.k latensen, gör att det kommer att vara på samma sätt som i kassa konsol portningar, dvs din mus rör sig märkbart långsammare än vad både är van vid och vill se på skärmen.

Medlem

Suck nej.. ingen seriös gamer kommer någonsin palla att spela spel via streaming.

Såvida inte någon börjar bryta mot fysikens lagar så kommer input lag ALLTID bli ett issue.
Det tar tid att encoda en frame till en stream, det tar tid att dela upp den streamen till paket och det tar tid att skicka och sedan bygga ihop paketen och sedan decoda det för uppspelning på skärmen. Spela ingen roll om du så kommer ha 10000 Terrabit.

Faktum är att prova streaming tjänsterna med typ steam link eller xbox streaming och trots att det är lokalt i ditt nätverk så kommer du ha input lagg. Detta kommer inte gå att fixa förrän någon antingen löser begränsningen som är ljusets hastighet eller använder någon form av häxkonster. Punkt.

Upmätta latencyn för Stadia är mellan 133 och 166ms, använda denna https://codepen.io/martynaselli/pen/QvqJJj
och skriv in dessa siffror att testa. Skulle NÅN här kunna tänka sig att spela så!? Är ytterst tveksam till det...

Vissa skulle säkert kunna palla det i vissa typer av RTS eller turordningsbaserade spel (Inte jag dock.. inte en chans. Fördröjningen på klickena skulle driva mig till vansinne ändå). Men Apex Legends, Doom, Quake, Dota, LoL, PoE, Diablo, m.m? Njaaaa glöm det. Detta kommer funka för "casuals" i bästa fall men bara tills dom känt skillnaden...

Medlem
Skrivet av Excerion:

Suck nej.. ingen seriös gamer kommer någonsin palla att spela spel via streaming.

Såvida inte någon börjar bryta mot fysikens lagar så kommer input lag ALLTID bli ett issue.
Det tar tid att encoda en frame till en stream, det tar tid att dela upp den streamen till paket och det tar tid att skicka och sedan bygga ihop paketen och sedan decoda det för uppspelning på skärmen. Spela ingen roll om du så kommer ha 10000 Terrabit.

Faktum är att prova streaming tjänsterna med typ steam link eller xbox streaming och trots att det är lokalt i ditt nätverk så kommer du ha input lagg. Detta kommer inte gå att fixa förrän någon antingen löser begränsningen som är ljusets hastighet eller använder någon form av häxkonster. Punkt.

Upmätta latencyn för Stadia är mellan 133 och 166ms, använda denna https://codepen.io/martynaselli/pen/QvqJJj
och skriv in dessa siffror att testa. Skulle NÅN här kunna tänka sig att spela så!? Är ytterst tveksam till det...

Vissa skulle säkert kunna palla det i vissa typer av RTS eller turordningsbaserade spel (Inte jag dock.. inte en chans. Fördröjningen på klickena skulle driva mig till vansinne ändå). Men Apex Legends, Doom, Quake, Dota, LoL, PoE, Diablo, m.m? Njaaaa glöm det. Detta kommer funka för "casuals" i bästa fall men bara tills dom känt skillnaden...

Håller med om att det beror helt på vilken typ av spel det är. T.ex. Hearthstone är ju tveksamt om det påverkas nämnvärt men CS:GO kommer troligen inte alls gå att lira på hög nivå, men tiden får utvisa.

Däremot finns det ju oerhört många spel som klarar hög ms och il utan problem. Det är ju redan beprövat av Sony också iom att Vitan kan köra remoteplay på ps4:an och vissa spel blir lite knasiga, t.ex. super meat boy, medans andra fungerar hur fint som helst, t.ex. steep.

Casuals är väl ändå större marknad än vad "proffsen" är så, det kommer finnas massor med människor som kommer hoppa på det här. Behövs inte längre någon koll på vilket grafikkort eller vad för dator man ska köpa, bara å spela utan att tänka på den biten är ju en fantastik lösning. Jag ser optimistiskt fram emot det, även om jag personligen inte är målgruppen för den typen av tjänster.


signatur

Quake? Är det smittsamt?

Medlem

Angående bredbandstillgång osv så tar ju en spelström inte mer bandbredd än en Netflix-ström i motsvarande bitrate, så där är det nog inget problem ens i USA.

Latensen blir ju säkert inte på topp, men jag kommer ihåg att en del spel gick helt ok att spela via Onlive när det begav sig och deras server stod väl i England om jag inte minns fel? Gissningsvis får vi ett antal Stadia-servrar i Sverige.

Men jag tror ändå att det är priset som spelar roll. Om Google vill slå MS, Sony och Apple lär de få subventionera lite. Om du t.ex. får tillgång till alla de senaste spelen för 100 kr/mån så får de nog en del kunder.

Oavsett är det nog bra med konkurrens på streamingmarknaden för oss konsumenter.

Onlives fall (förutom brist på pengar) var ju att de körde nån idiotisk grej att man skulle köpa spel på deras tjänst för att sen kunna streama dem. Det är omedelbar fail. En prenumeration med alla spel är det enda som kan fungera.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Vart får du denna information? har hört från tex Giantbomb att Project stream funka riktigt bra. Om det är något företag som har resurser för detta så är det google. Jag blir inte förvånad om det känns exakt som att man sitter på sin egna hårdvara i sitt egna hem. Om det inte gör det så kommer det komma. Jag är taggad asså. När det finns nästan ingen begränsning i teknologi utveckling som konsoler gör så är jag på. Kanske är för jag har tyckt att spelutveckling har gått för långsamt framåt på senaste tiden. Det ända negativa med detta är väl just moddning. hur kommer det funka?

Kanske "fungerar lika bra" som 30 fps "fungerar lika bra" för många Xbox 360-spelare vilka inte ser någon nytta eller skillnad med 144fps/144hz.

Medlem
Skrivet av Excerion:

Suck nej.. ingen seriös gamer kommer någonsin palla att spela spel via streaming.

Såvida inte någon börjar bryta mot fysikens lagar så kommer input lag ALLTID bli ett issue.
Det tar tid att encoda en frame till en stream, det tar tid att dela upp den streamen till paket och det tar tid att skicka och sedan bygga ihop paketen och sedan decoda det för uppspelning på skärmen. Spela ingen roll om du så kommer ha 10000 Terrabit.

Faktum är att prova streaming tjänsterna med typ steam link eller xbox streaming och trots att det är lokalt i ditt nätverk så kommer du ha input lagg. Detta kommer inte gå att fixa förrän någon antingen löser begränsningen som är ljusets hastighet eller använder någon form av häxkonster. Punkt.

Upmätta latencyn för Stadia är mellan 133 och 166ms, använda denna https://codepen.io/martynaselli/pen/QvqJJj
och skriv in dessa siffror att testa. Skulle NÅN här kunna tänka sig att spela så!? Är ytterst tveksam till det...

Vissa skulle säkert kunna palla det i vissa typer av RTS eller turordningsbaserade spel (Inte jag dock.. inte en chans. Fördröjningen på klickena skulle driva mig till vansinne ändå). Men Apex Legends, Doom, Quake, Dota, LoL, PoE, Diablo, m.m? Njaaaa glöm det. Detta kommer funka för "casuals" i bästa fall men bara tills dom känt skillnaden...

John Carmack håller inte med dig. Vad gör din åsikt mer kvalificerad?

Medlem
Skrivet av Kixo:

Litar nog mer på John Carmack än dig.

Testa själv hur vettig din lina är.

windows + r
cmd
ping www.google.com

och har du över 5ms ligger du risigt till. Då är din hårdvara i ditt nätverk skit och din uppkoppling till nätet skit. Att streama spel över Internet kommer bli skit.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

eld
Medlem
Skrivet av Chomag:

@eld:

Fungerade bra är en sanning med modifikation. Kommer ihåg att Youtube segade ner sig rejält i början när man satt på kassa uppkopplingar.

Idag fungerar det enormt mycket bättre givetvis, speciellt på en dator. Det går bra så länge din mackapär klarar av att streama i den kvalitén du önskar dig, annars segar det ner sig rejält även idag. Att se en film, lyssna på musik eller se ett videoklipp och spela ett spel som kräver rejält mycket "kraft" av din dator är helt skilda saker, det är det jag oroar mig över. Klart som korvspad att jag inte kan lira exempelvis Stellaris, med 100+ mods, i den största möjliga genererade galaxen med max antal AI motståndare på max inställningar på en tv i en stuga på landet, som jag gör här hemma på min dator. Det är det jag menar med att det låter lite för bra för att vara sant.

För att spelet kör inte på din tv i stugan på landet, den kör på en monsterdator i en serverhall någonstans, allt streamas sedan till din klient, som att kolla på youtube.

Så så länge du kan kolla på youtube på en device så ska du kunna streama spel till den, vad det är för spel och hur krävande det är blir helt orelevant för dig.

eld
Medlem
Skrivet av Kixo:

John Carmack håller inte med dig. Vad gör din åsikt mer kvalificerad?

Du förstår inte vad Carmack sa, han har inte sagt att det inte är nån latency. Han har sagt att många kör med så hög latency på kassa tv-apparater att det är ganska nära det MEST optimala streaming scenariot, vilket gör att en del personer skulle kunna hantera det.

Att 166ms latency lokalt eller via streaming skulle vara behagligt är en annan sak, men klart det går att spela.

Medlem

De som snackar om att ljusets hastighet är begränsningen inser kanske inte riktigt hur snabbt ljusets hastighet är (299 792 458 m/s för att vara exakt). Tror inte att det kommer att vara någon begränsning.

Medlem
Skrivet av Excerion:

Upmätta latencyn för Stadia är mellan 133 och 166ms, använda denna https://codepen.io/martynaselli/pen/QvqJJj
och skriv in dessa siffror att testa. Skulle NÅN här kunna tänka sig att spela så!? Är ytterst tveksam till det...

För de som spelar på sin tv har man ofta redan runt 40 i input lag, så med 166 i latency på det hamnar man väl på 200ms typ?
Jag känner som casual single player att 40 redan är precis vad jag står ut med när jag lirar Sonys spel på TV:n.

Den där länken borde alla testa, då google själva säger att 166 är det som gäller, vilket är väldigt kännbart även för folk som inte bryr sig om lagg speciellt mycket. Så spelar man på en normal TV är detta inte ett alternativ.

Men även om framtidens displayer kommer förbi input lag helt, så känner jag att googles latency behöver komma ner till under 70 iaf. Allt över 100 är bara att glömma för allt annat än en trädgårdsimulator.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

För de som spelar på sin tv har man ofta redan runt 40 i input lag, så med 166 i latency på det hamnar man väl på 200ms typ?
Jag känner som casual single player att 40 redan är precis vad jag står ut med när jag lirar Sonys spel på TV:n.

Den där länken borde alla testa, då google själva säger att 166 är det som gäller, vilket är väldigt kännbart även för folk som inte bryr sig om lagg speciellt mycket. Så spelar man på en normal TV är detta inte ett alternativ.

Men även om framtidens displayer kommer förbi input lag helt, så känner jag att googles latency behöver komma ner till under 70 iaf. Allt över 100 är bara att glömma för allt annat än en trädgårdsimulator.

200ms är extremt mycket. Redan vid 100ms på en skärm som uppdaterar bilden 60 gånger per sekund ligger du 6 bilder efter.
Kanske funkar för söliga spel som Diablo 3 men aldrig i FPS.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Hedenhös här, jag förstår inte riktigt hur dom skall driva detta ifrån datacentrena..

Streama film är ju en sak men att driva spel i 4k med 60fps är ju en helt annan. Vad är det för server hårdvara dom skall bygga detta på? Någon ny slags "gaming server" fullproppad med AMD grafik processorer? ..finns det idag eller är det något nytt som inte visats ännu?

Om vi bara pratar datacenter och någon ny gaming server arkitektur så kommer konkurrensen bli tuff, Google är inte dom ända med datacenters.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skriv svar