John Carmack tror att spelstreaming har en given roll i framtiden

Robot
John Carmack tror att spelstreaming har en given roll i framtiden

"Många spelar på TV-apparater med så mycket lagg att pixlarna lika gärna kunde komma från ett datacenter".

#google-stadia, #john-carmack


Medlem

Allt beror ju på ens TV också.
Visa har ju ett Game mode som sänker latenser med 50% från runt 40 > 20ms medans andra apparater knappt gör någon skillnad.

Helt klart bör man köra med det påslaget men det finns även andra aspekter som spelar in.
Själv använder jag soffan och TV:n till mer avslappnad gaming och inte seriös FPS och då är latenser inte lika kritisk.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Jag tror streamade tjänster för spel är här för att stanna, men att köpa fysiska spel kommer alltid finnas kvar. Men tjänster som ps now, xbox gamepass, ea access osv blir vanligare och att det är igenom olika tjänster vi kommer lira våra spel. Jag gillar skarpt tanken att för en liten summa varje månad få tillgång till ett stort utbud spel jag menar, ea access för 40 kr i månaden och så får du 177 spel tillägna för nedladdning väldigt överkomligt

Medlem
Skrivet av PontusT:

Jag tror streamade tjänster för spel är här för att stanna, men att köpa fysiska spel kommer alltid finnas kvar.

När köpte du senast ett fysiskt spel? Jag kan inte minnas när jag gjorde det, kanske var det någon fallout4 collectors edition med dess krimskrams som samlar damm i källaren som alla andra collectors editions genom åren.
Fysiska spel är och kommer nog vara lite som fysiska böcker, sucessivt försvinna förutom några få procent som faktiskt vill ha lite collectibles eller en fysisk bok med papper istället för en ebok.

Kontot avslutas

"Nej, aldrig"
Vi har inte ens en så modern tv som har det.
Vi har en data skärm och en gammal liten platt tv utan hdmi som vi fick nu när alla med inkomst ändå måste hjälpas åt att betala en slant för publicservice.


signatur

ゼルダの城

Medlem

För mig är det rätt självklart att streaming är framtiden. "Framtiden" är ju ändå ganska lång och jag har svårt att tro att ens USAs FCC kommer kunna hindra dem från att få tillräckligt bra anslutning för spelstreaming inom, låt säga, hundra år.

Just för VR är det betydligt knepigare eftersom varje millisekund blir väldigt viktig för hur ögonen och balanssinnet jobbar ihop, men det gör bara att kraven blir något tajtare.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Kontot avslutas
Skrivet av Tamazin:

När köpte du senast ett fysiskt spel? Jag kan inte minnas när jag gjorde det, kanske var det någon fallout4 collectors edition med dess krimskrams som samlar damm i källaren som alla andra collectors editions genom åren.
Fysiska spel är och kommer nog vara lite som fysiska böcker, sucessivt försvinna förutom några få procent som faktiskt vill ha lite collectibles eller en fysisk bok med papper istället för en ebok.

Vad sorgligt, jag blir nästan tårögd när du skriver detta.
Jag kan faktiskt tänka mig det med digitala spel, jag har själv bara köpt digitalt för inte allt för länge sedan.
Slutade med det när man fick veta att Wii Shop skulle stängas ner, så nu går jag lite mer den vägen som alla de som inte förstod sig på mig för många år sedan när jag pratade om att jag ville se alla spel digitalt istället för fysiskt.

Men det var inte det som fick mig att bli tårögd, tycker det lät väldigt sorgligt när du skriver som om nästan ingen köper fysiska böcker längre.
Jag vet inte om det stämmer men det vore väldigt sorgligt, det är ju stor skillnad att hålla i en bok och läsa än att läsa samma bok på en skärm.

Sen ska man väl minska skärmtiden med och att släppa allt digitalt hjälper ju inte direkt.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Har inget game mode i min TV. Men det är inget jag saknar direkt eftersom input lag ligger på 16 ms så det känns okej (en 50-tums plasma-TV med några år på nacken).

Det kunde i och för sig vara intressant med ny TV som har HDR. Men bara om jag hittar en med input lag under 20 ms.

Medlem

Jag tyckte inte att latensen var något problem med Playstation now men den uppenbart nedskalade upplösningen var däremot ett problem. Men överlag så funkar det ganska bra och tror att för den gemene gamern om 5 år så duger det nog alldeles utmärkt. Men än så länge är det inget jag skulle överväga.

Medlem

Jag har inget "game mode" på min TV, men jag har G-sync på min datorskärm.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

När köpte du senast ett fysiskt spel? Jag kan inte minnas när jag gjorde det, kanske var det någon fallout4 collectors edition med dess krimskrams som samlar damm i källaren som alla andra collectors editions genom åren.
Fysiska spel är och kommer nog vara lite som fysiska böcker, sucessivt försvinna förutom några få procent som faktiskt vill ha lite collectibles eller en fysisk bok med papper istället för en ebok.

Köper typ ALLA mina spel fysiskt. De flesta av mina vänner köper allt fysiskt oxå. Och tror inte vi är så ensam om det. Ser ingen fördel med att ha mina spel samlade på 48 olika tjänster,gentemot att byta en skiva. Streaming är jag dock väldigt för pga att slippa installera/patcha och slippa uppgradera konsoler/dator nå mera. Att kunna spela allt via chromecast, en slö laptop eller på platran skulle tillfredstälka alla mina behov utan att kosta ett skit

Medlem

Jag tror Stadia/streaming är framtiden, men är lite orolig för hur detta kommer påverka försäljningen av nästa generations konsoler, speciellt Sony.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag tror Stadia/streaming är framtiden, men är lite orolig för hur detta kommer påverka försäljningen av nästa generations konsoler, speciellt Sony.

Googles tjänst kommer dock bli en flopp då ingen kommer vilja prenumerera när de inte har bra exklusiva spel. Free to play spel med mikrotransaktioner passar bäst som spel streamat från webbläsaren.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Googles tjänst kommer dock bli en flopp då ingen kommer vilja prenumerera när de inte har bra exklusiva spel. Free to play spel med mikrotransaktioner passar bäst som spel streamat från webbläsaren.

Ja spelutbudet kommer vara avgörandet, men tror inte på flopp.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Vad sorgligt, jag blir nästan tårögd när du skriver detta.
Jag kan faktiskt tänka mig det med digitala spel, jag har själv bara köpt digitalt för inte allt för länge sedan.
Slutade med det när man fick veta att Wii Shop skulle stängas ner, så nu går jag lite mer den vägen som alla de som inte förstod sig på mig för många år sedan när jag pratade om att jag ville se alla spel digitalt istället för fysiskt.

Men det var inte det som fick mig att bli tårögd, tycker det lät väldigt sorgligt när du skriver som om nästan ingen köper fysiska böcker längre.
Jag vet inte om det stämmer men det vore väldigt sorgligt, det är ju stor skillnad att hålla i en bok och läsa än att läsa samma bok på en skärm.

Sen ska man väl minska skärmtiden med och att släppa allt digitalt hjälper ju inte direkt.

Jag köper i princip bara fysiska spel till PS4, eftersom 99% av de jag köper till PC alltid är digitala. PS4 känns som kanske den sista konsolen som man kan göra det. Så jag köper dem ofta på rea och har därför 30-40 st. Just där är det kul med fysiska varianter. Jag är väl gammal antar jag, men jag tycker det är extra kul att hitta (och köpa) fysiska varianter av t.ex. indiespel som annars bara varit digitala (på PS4): t.ex. Shovel Knight, Journey Collector's Edition osv.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Spelade mycket ps4 på min 50'tv förr men när jag av ren slump körde på en 24' datorskärm fick jag en ögonöppnare. Jösses vilken skillnad i inputlag det var. Lite omständigt att behöva rota fram datorskärmen varje gång man ska spela ps4 i soffan men det är så värt det. Ska nämna att min tv har ett "gaming" läge men det kan inte fungera nån vidare. Trist att det ska behöva vara så stor skillnad...

Medlem

Tanken på att kunna spela exempelvis Civ 6 via Chrome på jobbet är... väldigt lockande men också direkt livsfarligt för ens arbetsmoral.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Nä inte när företag som Google står för servicen som redan visat att censurera folk är helt okej!


signatur

AYY LMAO

Medlem

Fast om nu folk spelar utan game mode och utöver det får latensen från streaming-tjänsten så kanske det blir för mycket? Eller tänker han sig att alla kommer lära sig slå på game mode samtidigt som de testar streaming och därför få samma latens?

Medlem

Varför har de grejerna med varann att göra? Borde inte lösningen på lagg vara att då slå på nämnda game mode? Eller köra på dator med bildskärm?

Medlem
Skrivet av Tamazin:

När köpte du senast ett fysiskt spel? Jag kan inte minnas när jag gjorde det, kanske var det någon fallout4 collectors edition med dess krimskrams som samlar damm i källaren som alla andra collectors editions genom åren.
Fysiska spel är och kommer nog vara lite som fysiska böcker, sucessivt försvinna förutom några få procent som faktiskt vill ha lite collectibles eller en fysisk bok med papper istället för en ebok.

Resident evil 2 remaken faktiskt Så inte så värst längesedan. Men jo, det kommer alltid finnas någon som vill köpa med en massa trams till sina spel. Jag har själv jobbat i en sådan välkänd butikskedja, så jag vet att hardcore fans kommer alltid finnas där. Frågan är bara hur länge företagen kommer skicka ut fysiska kopior. Tror de kommer finnas kvar ett bra tag till.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Vad sorgligt, jag blir nästan tårögd när du skriver detta.
Jag kan faktiskt tänka mig det med digitala spel, jag har själv bara köpt digitalt för inte allt för länge sedan.
Slutade med det när man fick veta att Wii Shop skulle stängas ner, så nu går jag lite mer den vägen som alla de som inte förstod sig på mig för många år sedan när jag pratade om att jag ville se alla spel digitalt istället för fysiskt.

Men det var inte det som fick mig att bli tårögd, tycker det lät väldigt sorgligt när du skriver som om nästan ingen köper fysiska böcker längre.
Jag vet inte om det stämmer men det vore väldigt sorgligt, det är ju stor skillnad att hålla i en bok och läsa än att läsa samma bok på en skärm.

Sen ska man väl minska skärmtiden med och att släppa allt digitalt hjälper ju inte direkt.

Jag personligen tycker kindle är mycket trevligare att läsa på än en fet bok på niohundra sidor som väger flera kilo, likväl rymmer min kindle 1000000000 böcker och det är bara ett klick bort för att få en ny bok, till skillnad mot att behöva gå till någon utav de få existerande bokhandlarna som är kvar och köpa någon utav deras allt mindre utbud. Alternativt biblioteket som jag inte besökt sedan bokbussar var en grej och det inte fanns internet.

Men visst är det trist om säg steam en dag skulle stänga ner och mina 400-something spel där skulle bli otillgängliga, men i sådana fall hade jag varit så jäklig att då hade jag warezat hem de spelen jag redan 'ägde' om jag var sugen på att spela de. Personligen om jag varit spelutvecklare med någon plattform/inloggningskrav för mina spel så hade jag släppt offlinepatch direkt det hade behövts.

1
Skriv svar