Google ger sig in i spelbranschen på allvar med sin nya plattform Stadia

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

De flesta kommer köra i 1080, då räcker många bredbandsuppkopplingar bra.

Sitter någon med en stor 4k-tv så har de antagligen de 100mbit som kommer räcka gott och väl för 4k/60.

Men åter igen: med bandbredd kommer inte lösa några problem, upplevelsen kommer bli densamma.

Ska bli kul att testa helt klart! Helst för mig som bor ute i skogen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Folk, bra internet dödar inte input-delay.

Som rubriken säger, möjligtivs att det blir lite bättre för de som bor otroligt nära datacentret. Men det har ingen betydelse om du har 500mb/s fiber. Du kommer att känna av input-delay ändå.
Till och med när de visade upp AC i real-time så såg man att det var endel delay. Och jag tvivlar STARKT på att de hade den här konferensen långt ifrån ett av deras datacenter då de förmodligen ville minimera input-delay när de hade sin demo av AC.

Men even still så var det uppenbart att det var delay. Jag förstod redan detta eftersom jag är otroligt insatt i sånt här just men för er som inte är det och verkar tro att snabbt internet kommer att fixa det, det kommer det inte. Hastigheten på ditt internet kommer endast hjälpa dig klara av att streama kvalitén av bilden/spelet, inte fixa MS i.e delay:en av inputs.
input delay kommer endast vara minimal(fortfarande förmodligen inte nog för FPS osv) om du bor otroligt nära ett datacenter, vilket minoriteten kommer att göra.

Jag kan redan garantera att det här kommer floppa såvida de inte har något magist trick i ärmen som de inte har satt i funktion ännu för att fixa detta, för det såg sannerligen inte ut så på deras showcase.
Inga hard-core gamers som sitter med 1ms/s displays kommer att använda den här funktionen till annat än tur-baserade spel eller card-games och dess like.

Medlem
Skrivet av Devan:

Är ju för i många av dagen skärmar måste du sätta på game mode i tvn ...

Såg någon i kommentarsfältet som tog upp det och tydligen hade han gamemode på, vet inte vilket märke han körde men även en "bra" gaming-TV har relativt fet latency jämfört med en CRT.

Medlem

Strömming kommer aldrig funka för multiplayer, för mycket fördröjning.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Har inte så stort förtroende för Googles projekt. Spelstreaming tror jag kommer starkare när konsoltillverkarna bestämmer sig för att det är det bästa alternativet och billigast för dom i kommande generationer.
PC kommer nog som tidigare vara gott och blandat.

Medlem

Skeptisk.
Streama spel tror jag ligger långt bort.
Jag håller mig till hårdvara och installerade spel tills det inte går att köpa längre.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Klart det kommer slå, Quake World slog ju med extrem lagg på sin tid.

Mvh mitt 15-åriga jag 1996, som satt och spelade 24/7 med ett 28.8 modem.


signatur

IDKFA

eld
Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Klart det kommer slå, Quake World slog ju med extrem lagg på sin tid.

Mvh mitt 15-åriga jag 1996, som satt och spelade 24/7 med ett 28.8 modem.

Quake hade alltid client prediction på movement, att skjuta med hög ping var aldrig så skoj dock.

@Devan: när google släppte gmail så fick alla kunder 1 gig, motsvarande hos alla andra var typ 50 mg så dom kan förvåna en om vad som e möjligt så kommer bli kul att se om dom har utvecklat nått nytt protokoll eller liknande för att lösa detta

eld
Medlem
Skrivet av Center_Gravity:

@Devan: när google släppte gmail så fick alla kunder 1 gig, motsvarande hos alla andra var typ 50 mg så dom kan förvåna en om vad som e möjligt så kommer bli kul att se om dom har utvecklat nått nytt protokoll eller liknande för att lösa detta

Det går inte, de kan inte skicka signaler snabbare än vad som är fysiskt möjligt.

Medlem
Skrivet av RegularOriginal:

Som rubriken säger, möjligtivs att det blir lite bättre för de som bor otroligt nära datacentret. Men det har ingen betydelse om du har 500mb/s fiber. Du kommer att känna av input-delay ändå.
Till och med när de visade upp AC i real-time så såg man att det var endel delay. Och jag tvivlar STARKT på att de hade den här konferensen långt ifrån ett av deras datacenter då de förmodligen ville minimera input-delay när de hade sin demo av AC.

Men even still så var det uppenbart att det var delay. Jag förstod redan detta eftersom jag är otroligt insatt i sånt här just men för er som inte är det och verkar tro att snabbt internet kommer att fixa det, det kommer det inte. Hastigheten på ditt internet kommer endast hjälpa dig klara av att streama kvalitén av bilden/spelet, inte fixa MS i.e delay:en av inputs.
input delay kommer endast vara minimal(fortfarande förmodligen inte nog för FPS osv) om du bor otroligt nära ett datacenter, vilket minoriteten kommer att göra.

Jag kan redan garantera att det här kommer floppa såvida de inte har något magist trick i ärmen som de inte har satt i funktion ännu för att fixa detta, för det såg sannerligen inte ut så på deras showcase.
Inga hard-core gamers som sitter med 1ms/s displays kommer att använda den här funktionen till annat än tur-baserade spel eller card-games och dess like.

Du som är "otroligt insatt" verkar ju rent av ha fel. De har förklarat att kontrollen ansluter sig direkt via Wi-Fi till datacentret istället för att ansluta till någon lokal enhet som dagens konsoler, så att påstå att ökad bandbredd inte påverkar input delay i detta fallet är bara ren BS.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Du som är "otroligt insatt" verkar ju rent av ha fel. De har förklarat att kontrollen ansluter sig direkt via Wi-Fi till datacentret istället för att ansluta till någon lokal enhet som dagens konsoler, så att påstå att ökad bandbredd inte påverkar input delay i detta fallet är bara ren BS.

Hur påverkar Wifi-kontrollen behovet av bandbredd menar du? Bandbredd behövs för att få fin bild, men för input delay är låg latency allt som krävs - och den kommer att vara densamma oavsett om du har 10mbit eller 1gbit uppkoppling.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag känner att jag inte vill lägga min hobbys vara eller inte varande i händerna på en tech jättes datacenter. Blir aldrig en streaming tjänst. Vill ha kontroll över mitt eget spelande med egen hårdvara och spel lokalt.

Kontot avslutas
En streaming framtid

Tänk om det blir mer och mer populärt sådant här med att streama sina spel istället för köpa de.
Då kanske vi tillslut får se en framtid när både Sony, Microsoft och Nintendo börjar att också gå mer och mer åt det hållet att tillåta så att man kan spela deras spel på nästan vilken dator, platta eller tv som helst istället för att man måste köpa konsoler.
En dag kanske det är till och med är retro att sitta med en konsol och spela.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av breahl:

Kommer bara funka i storstäder där det finns ordentliga uppkopplingar. Sååååå kasst.

Nja med tanke på att Google har köpt mark och funderar på att bygga ett datacenter i Horndal, en liten håla i södra Dalarna så kommer det isåf löna sig att bo på vischan i det här fallet


signatur

//mvh

Medlem

Finns kanske en marknad för detta, inte för mig dock


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Köper man bara en kontroll och sen tillgång till spel och så kan man starta TVn och spela? Det låter lite galet... men häfigt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Ah! Jag kämpar med vad jag ska tycka om detta egentligen!
På ett sätt, smidigt så det skriker om det och antagligen helt rätt i tid att satsa på det.
Även om många fortfarande sitter på "kass" uppkoppling så kanske Google har en lösning?
Jag kan streama HD kvalité utan problem på mobilen idag, vilket jag absolut inte trodde för bara några år sedan.
Om någon kan lösa det, så är det väl Google?

Däremot är jag inte helt såld på taken av att "Netflixa" mina tv-spel.
Jag älskar att bygga upp det fysiska biblioteket av spel och konsoler. Hemma står alla konsoler jag någonsin köpt/spelat medföljt av alla spel. Den känslan kommer försvinna i och med streaming och att det fysiska mediet försvinner. Förvisso oerhört smidigt, bättre för miljön, jag behöver inte köpa ny konsol titt som tätt och tar inte upp massa plats.
Jag är exalterad och skeptisk om vartannat.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Köper man bara en kontroll och sen tillgång till spel och så kan man starta TVn och spela? Det låter lite galet... men häfigt.

Du behöver inte ens köpa en kontroll utan ta en du redan har, och få Google Chrome att upptäcka den. Genom sladd, Bluetooth eller vad som nu behövs.

Medlem

Det här låter mycket intressant. Tänker direkt på en intervju med Bahnhofs VD som pratade om framtidens spelande som streambaserat. Tekniken är givetvis i sin linda men jag tror verkligen det här kommer bli stort, kanske inte för hardcore gamers initialt men det är kanske inte de som är målgruppen heller.

Inaktiv

Jag ger det 18 månader. Sen är det nedlagt. För att kunna leverera detta krävs en bas som Såny, MS eller Nintendo. Kanske tom Apple eller Epic. Google kan för lite om spelindustrin. Duktiga på moln, usla på säkerhet.

Inaktiv
Skrivet av Diddy:

Det här låter mycket intressant. Tänker direkt på en intervju med Bahnhofs VD som pratade om framtidens spelande som streambaserat. Tekniken är givetvis i sin linda men jag tror verkligen det här kommer bli stort, kanske inte för hardcore gamers initialt men det är kanske inte de som är målgruppen heller.

Med tanke på en kommande e prissättning så måste de ha Hardcore games...

Medlem

Jag tycker detta låter jättehäftigt, ser fram emot vad som kommer


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag tror detta kommer slå igenom stort.
För oss "Hardcore-gamers" så är 20ms i input lag lite för mycket. Men för casual kommer det duga fint. Varför ska man köpa dyra konsoler eller PC när man kan streama allt från nätet helt utan laddtider, nedladdning och sådant besvär.
Speciellt om du har ett internet med kvot. Vi i Sverige är väldigt lyckligt lottade med en av världens bästa infrastrukturer för internet. Men tex USA där det är dåligt med fiber och kvot på nedladdning (inte bara mobilnätet utan även marknätet), där kan detta bli stort.

Kollade man på streamen så såg man att datacenterna kommer ha många gånger mer kraft än vad man har hemma i sin PC. 10.7 terraflops eller va de nu va. Och de var bara ett rack. Tänk ett spel som utnyttjar 4 racks, eller mer! 1000 spelare battle-royale? 10.000 spelare battle-royale? "The possibilities are endless" så att säga.

Jag är optimist nyfiken på hur väl det kommer fungera.
Men jag tror inte detta är slutet för konsoler och kraftfulla PCs.

Floppa kommer det knappast göra. Tänkt på vilka som bygger det. Fan ett av världens största företag! Dom är väl ett av de få företag som har möjlighet att ens klara av det på ett ordentligt sett.
Detta kan vara en stor förändring för hela spelbranschen.
Stor del av framtiden ligger i streaming. Inte hela kakan, men en stor del av den.

Vi får väl se hur det blir när det lanseras.


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Testpilot

Jag tror detta har sin nisch. Som nämnts i tråden så har input lag stor vikt och det går inte att bortse från.
För min egen del skulle det passa fint att kunna trycka igång spel då man är ute på vift i sommarstugan eller nån annanstans.

Många typer av lugnare spel skulle nog gå att köra utan minsta problem på denna plattform.
För min del skulle det passa perfekt att lira XCOM2 på min sunkiga laptop i sommarstugan.

Medlem

Oerhört skickligt att komma på ett sådant uselt namn på en tjänst.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Ser helt klart streaming av spel som en naturlig del av spelindustrin i framtiden, men inte i alla scenarion. Genrer som t.ex. Fighting-spel, som kräver "frame perfect" input kommer ha stora svårigheter att ha kvar sin relevans.

Ser dock stor potential i att nå ut till fler kunder med en så pass låg tröskel för att spela AAA-titlar. Ligger rätt i tiden med alla andra typer av prenumerationstjänster.

Medlem
Skrivet av SliNaN:

För oss "Hardcore-gamers" så är 20ms i input lag lite för mycket.

Finns så got som inga spel som rullar runt i 20ms input lagg, även de mest optimerade spel för detta så brukar det aldrig komma under 30ms som t.ex. CS GO, oftast beroende på inställningar och skärm samt så brukar de vara runt 40-50ms totalt, och många spelar dessa spel även med vsync o.s.v så då har de runt 70.

Med det sagt 140 vs 70 är ganska enorm skillnad när det gäller lagg, samt olika former av spel är olikt känsliga för detta.

Medlem

Jag tror många av er tänker fel.vi här är ju core gamers. Många sitter på fläskiga burkar och ojjar sig vid mindre än 60fps,helst 120!
Men för mer casual spelare? Som kanske inte vill punga ut flera tusen för en konsol och sen flera hundra per spel? Eller ännu fler tusenlappar för en PC?

Jag sitter på ett haltande 960 och ett Wii U. Förutom Overwatch aå kör jag mest RPG ,äventyrs och strategispel.Givetvis måste det vara flyt I spelet ,men jag kan tänka mig betala typ 100-200 i månaden istället för att kasta ut gammelburken och köpa ny för minst 15000...om det funkar,och utbudet är bra.

Kommer tyvärr aldrig ha råd/kunna motivera ett 2080 kort liksom.

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Finns så got som inga spel som rullar runt i 20ms input lagg, även de mest optimerade spel för detta så brukar det aldrig komma under 30ms som t.ex. CS GO, oftast beroende på inställningar och skärm samt så brukar de vara runt 40-50ms totalt, och många spelar dessa spel även med vsync o.s.v så då har de runt 70.

Med det sagt 140 vs 70 är ganska enorm skillnad när det gäller lagg, samt olika former av spel är olikt känsliga för detta.

Jag sköt lite från höften när jag nämnde 20ms input lag.


signatur

It's gonna be fun on the bun!

Skriv svar