Google ger sig in i spelbranschen på allvar med sin nya plattform Stadia

Robot
Google ger sig in i spelbranschen på allvar med sin nya plattform Stadia

Strömma spel i 4K och 60 FPS på valfri skärm med start senare i år.

#google, #stadia


Moderator | Testpilot

Helt och hållet en bra tjänst som kommer utvecklas med tiden, samtidigt som befolkningen får snabbare internet.

Just nu kommer det inte vara det bästa valet för många dock. Allt för många har för dåliga hastigheter för att kunna klara av något sådant här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om två år då har vi lagt ner det. 😠

Releasehästryttare

Om nu inte Sony klarar av det med ps now, hur skall lilla Google klara det?

Medlem
Skrivet av tarantino:

Om två år då har vi lagt ner det. 😠

haha ja, precis vad jag tänkte när jag läste artikeln. Typiskt google projekt grej

Ambassadör
Xbox

Fult namn... Det är väl ungefär vad jag har att säga om det.


signatur

Jump in.

Medlem

Framtiden är här. Love it!

Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Fult namn... Det är väl ungefär vad jag har att säga om det.

Förlåt, men X-box är väl inte så mycket bättre?

Intressant tjänst, något för framtiden absolut. Blir intressant att höra fler detaljer kring prisbild och sådant.

Medlem

Ser väldigt intressant ut. Återstår dock att se hur det blir med latensen, men om något företag kan klara det här idag så är det Google.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ser väldigt intressant ut. Återstår dock att se hur det blir med latensen, men om något företag kan klara det här idag så är det Google.

De tar upp det i slutet här, dock får man väl ta det med en näve salt då man inte vet hur nära ett datacenter en typisk användare kan vara sen och hur tillförlitlig ens uppkoppling är.

Medlem

Jag tror verkligen det här blir bättre än Playstation Now. PS NOW kräver en hygglig dator för att köra medans googles lösning verkar fungera med en chromebook eller padda.

PS Now fungerar riktigt bra med spel som inte kräver så mycket reaktionsförmåga så mycket möjligt att det här blir snäppet vassare.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Mutumba:

Förlåt, men X-box är väl inte så mycket bättre?

Intressant tjänst, något för framtiden absolut. Blir intressant att höra fler detaljer kring prisbild och sådant.

Tja det är väl synnerligen subjektivt och jag vet inte vad Xbox har med det att göra.


signatur

Jump in.

Medlem

Bandbredd och spelutbud känns väl spontant som hyfsat stora hinder.

Medlem

Och redan idag gnäller gamers över att det är fullkomligt vidrig input lag om man spelar på en 60 Hz skärm med vsync på. Det här ska bli intressant!

Medlem

Var inte intresserad när Onlive/PS Now gjorde samma sak, är inte så värst intresserad nu. Får se om slutprodukten kan övertyga.

jbx
Medlem
Skrivet av walextheone:

Jag tror verkligen det här blir bättre än Playstation Now. PS NOW kräver en hygglig dator för att köra medans googles lösning verkar fungera med en chromebook eller padda.

PS Now fungerar riktigt bra med spel som inte kräver så mycket reaktionsförmåga så mycket möjligt att det här blir snäppet vassare.

PS Now fungerar inte särskilt bra för mig iaf. Sitter på en 100/100 lina trådburen till ps4 Pro.
Jag känner direkt av ett input lag och spelen ligger på 720p i upplösning.
Har svårt att se hur detta ska slå igenom så långe inte alla sitter på Gbit-linor.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Och redan idag gnäller gamers över att det är fullkomligt vidrig input lag om man spelar på en 60 Hz skärm med vsync på. Det här ska bli intressant!

Tacka vetja förr med CRT-skärmar och TjockTV!

Glor man i 0.5 hastighet när han lirar Mario blir det tydligt hur illa moderna TV-apparater kan vara =/.

Medlem

Inte super intressant, får väl se vad som händer.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Releasehästryttare
Skrivet av Sapiens:

Tacka vetja förr med CRT-skärmar och TjockTV!
https://www.youtube.com/watch?v=SeMq3BS9wBU

Glor man i 0.5 hastighet när han lirar Mario blir det tydligt hur illa moderna TV-apparater kan vara =/.

Är ju för i många av dagen skärmar måste du sätta på game mode i tvn ...

DigitalFoundry har ju redan plockat isär Stadia, iaf för de som inte står ut med input delay.

DigitalFoundry har ju redan plockat isär Stadia, iaf för de som inte står ut med input delay.
Så fort de förklarade vad det var för något så ville jag veta hur de skulle lösa ms och f-delay men de nämnde det inte ens.
Man såg med på AC demot att det var endel input-delay, iaf för mycket för mig. FPS blir ju omöjligt att spela ordentligt till exempel. De pratar om multiplayer men de nämner aldrig input delay. Vad de pratade om är inte samma sak.

Här är DFs video om flera är intresserade!
https://www.youtube.com/watch?v=VG06H7IQ9Aw

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Helt och hållet en bra tjänst som kommer utvecklas med tiden, samtidigt som befolkningen får snabbare internet.

Just nu kommer det inte vara det bästa valet för många dock. Allt för många har för dåliga hastigheter för att kunna klara av något sådant här.

Mer bandbredd, internet blir inte snabbare än vad det är. Det enda som gör det snabbare är att du kommer närmre datacentret.

Folk går runt med mobiler i sverige som har tillräckligt med bandbredd för att streama netflix eller spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Mer bandbredd, internet blir inte snabbare än vad det är. Det enda som gör det snabbare är att du kommer närmre datacentret.

Folk går runt med mobiler i sverige som har tillräckligt med bandbredd för att streama netflix eller spel.

Så är det. Men båda är givetvis viktiga. Bredband betyder i grunden hög bandbredd och större delen av befolkningen har inte tillgång till det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så är det. Men båda är givetvis viktiga. Bredband betyder i grunden hög bandbredd och större delen av befolkningen har inte tillgång till det.

Större delen av befolkningen sitter med under 15mbit/s?
Ligger inte lägsta snittet i sverige på 50mbit/s ?

Jag förstår att det kan vara ett problem i USA, men om netflix är så populärt som det är så finns det bandbredd för spel-streaming.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Större delen av befolkningen sitter med under 15mbit/s?
Ligger inte lägsta snittet i sverige på 50mbit/s ?

Jag förstår att det kan vara ett problem i USA, men om netflix är så populärt som det är så finns det bandbredd för spel-streaming.

Sverige ja, men inte all annanstans. Tror dessutom att det kommer kräva mer att streama spel via denna tjänst än att streama filmer på Netflix. De påpekar själva att det krävs en snabb uppkoppling, helst om man vill lira i de högre upplösningarna. Sedan har vi alltid problem med input lag.

Får helt enkelt vänta och se hur det fungerar i praktiken och vad deras minimum-hastighet är. Minns inte vad den var när man kunde testa AssCred i höstas.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Mer bandbredd ≠ lägre latens. Latensen kommer man aldrig undan. Det spelar liksom ingen roll vilken teknik man utvecklar, information färdas aldrig snabbare än ljusets hastighet, därför behöver datacentret/servrarna ligga alldeles i krokarna för att latensen inte ska upplevas. Tycker hela streaming-spåret är så fruktansvärt ointressant.

Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Tja det är väl synnerligen subjektivt och jag vet inte vad Xbox har med det att göra.

Inte mer än att det också är en spelmaskin/tjänst. Namnet sitter nog till slut.

Avstängd

Kommer bara funka i storstäder där det finns ordentliga uppkopplingar. Sååååå kasst.

Det som är bra med PS Now är ju att du kan ladda hem en hel del spel. Önskade man kunde ladda hem alla men det kanske kommer framöver.


signatur

PS5 och inget annat.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Sverige ja, men inte all annanstans. Tror dessutom att det kommer kräva mer att streama spel via denna tjänst än att streama filmer på Netflix. De påpekar själva att det krävs en snabb uppkoppling, helst om man vill lira i de högre upplösningarna. Sedan har vi alltid problem med input lag.

Får helt enkelt vänta och se hur det fungerar i praktiken och vad deras minimum-hastighet är. Minns inte vad den var när man kunde testa AssCred i höstas.

De flesta kommer köra i 1080, då räcker många bredbandsuppkopplingar bra.

Sitter någon med en stor 4k-tv så har de antagligen de 100mbit som kommer räcka gott och väl för 4k/60.

Men åter igen: med bandbredd kommer inte lösa några problem, upplevelsen kommer bli densamma.

Medlem

kört parsec i några månader nu, märker inte ens att datorn är halva landet bort. rätt fantastiskt.

Medlem

Så varje dag som går måste vi oroa oss över om Google bestämmer sig att fortsätta hålla projektet vid liv.
När Google blir uttråkade så skrotar dom det dom håller på med och går över till något nytt, and repeat.
Google Fiber är ett exempel på något som dom var extremt peppade för men bestämde sig senare att skära ner skarpt på det.
Sen tycker dom att censurera rätt mycket också, så man kan inte förvänta sig spel som dom anser är "immoral and bad for you"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skriv svar