"Vad finns det att göra på internet?"

Inaktiv
"Vad finns det att göra på internet?"

Det är något jag tänkt på lite mer den senaste tiden, att jag känner att internet blivit så "litet". Får något av en instängd känsla och jag vet inte om det beror på att saker och ting faktiskt "stramats åt" eller att nyhetensbehag liksom är helt borta nu bara, senast det brann till var väl när sociala medier och streaming kom till ungefär samtidigt i mitten/slutet av 00-talet, så det kanske bara blivit att man har tröttnat nu och att inget nytt har kommit efter den tiden.

Är det mer än jag som känner så här? Att det absolut inte finns någonting att liksom "göra" längre? Förr i tiden kunde man nästan spendera hela dagar bara med att hänga på nätet.

Nu håller jag mig knappt intresserad i en halvtimma.

Och om ingen känner som jag, vad har ni för rekommendationer!

Medlem

På sätt och vis kan jag hålla med dig lite om att mycket känns gammalt på Internet. Visst kan vi idag streama hela filmbiblioteket via Netflix, men det är ju bara en betalfilms-variant av Youtube som funnits länge. Och köpa digitala spel har vi kunnat göra, likaså beställa hemelektronik. Internetbank har jag haft i över femton år och e-post längre än så. Jag fastnade aldrig för Facebook så den biten är ointressant för mig. Forum som FZ har jag hängt på länge, och de funkar på ungefär samma sätt idag som förr.

Internet är ju på många sätt ett verktyg, så att be om rekommendationer för vad man kan göra på Internet är ungefär som att fråga om tips på vad man kan göra med en hammare. Frågan ställs ur fel perspektiv. Jag har en tavla jag vill hänga upp - Då behöver jag en hammare och en spik (Internet). Jag står inte med en hammare och en spik och frågar vad jag kan göra med dem.

Om du inte hittar något intressant på Internet så rekommenderar jag att du testar löpning eller läser en bok, gör något som intresserar dig. När du hittat ett intresse, som löpning, då finns Internet där som ett verktyg. Du kan träffa likasinnade och diskutera löptekniker, du kan beställa träningskläder och löpskor och du kan studera kartor efter bra löprundor. Men sitter man och letar efter intressanta saker på Internet utan att ha något speciellt mål med det kommer man troligtvis bli uttråkad snabbt.

Inaktiv

"Visst kan vi idag streama hela filmbiblioteket via Netflix, men det är ju bara en betalfilms-variant av Youtube som funnits länge"
Även filmstreaming i sig har funnits så pass länge nu. Det är inget nytt. Sociala medier (facebook, twitter) Spotify, och olika typer av steaming (Spotify, Youtube, Voddler, osv) kom ungefär samtidigt känns det som och kanske är det därför internet blev lite "större" just där och då. Instagram var väl kanske den senaste "nya grejen" runt 2010?

"Internet är ju på många sätt ett verktyg, så att be om rekommendationer för vad man kan göra på Internet är ungefär som att fråga om tips på vad man kan göra med en hammare"
Ja, när jag säger internet menar jag mer internet som "plattform" än just "uppkoppling" som förstås används till precis allting i nutid. Jag söker om så således inte tips om att gå ut och jogga eller läsa en bok istället utan saker att göra/ta del av i en, ja webbläsare.

Spännande sidor och tjänster helt enkelt.

Medlem

I och med populariteten av chattrum som Discord (och till viss del Twitch) så verkar det som att forumaktivitet har dalat rejält de senaste åren. Ser man till stora forum som fortfarande är aktiva, exempelvis Reddit, handlar det istället om total avsaknad av communitykänsla. Tror att det kan bidra till känslan du beskriver.

Samtidigt beror ju Internetaktiviteten på vad man gör, jag följer såväl esport (CS:GO, Overwatch och Hearthstone) samt ett flertal twitchkanaler över flera regioner, så Internet är lite som en tv som alltid sänder mitt favoritprogram. Detta är då exklusive allt som har att göra med Internet som informationsverktyg så jag skulle säga att det fortfarande finns väldigt mycket att göra, även om forumdöden såklart är väldigt tråkig.

KoP
Medlem

Finns ju asmycket att göra tack vare internet. Internet är ju spindeln i nätet när det kommer till att streama film, lyssna på musik, spela spel ihop med polarna och beställa div. prylar.

Allt man någonsin kan tänkas vara intresserad av finns ju på nätet. Finns dock liten anledning att hålla på mef slösurfande imo.

Vad mer behöver man?

Det är inte internet som förändrats, det är du som förändrats.

Är det hjärndöda nöjet inte längre åtråvärt?
Gå då in på www.diva-portal.org och lär dig något du inte kunde tidigare.

Lyssna inte på @Bennii, löpning är stentrist och du riskerar att göra som ALLA svenska mellanchefer under 2010-talet: börja springa maraton, Tough Viking eller något sketet triatlon.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

"Det är inte internet som förändrats"

Det var ju kanske hela poängen, i slutändan.

Medlem

jag köpte mig en kolonilott på 70 kvadratmeter.
det bästa jag gjort.
och där är internet i allmänhet, facebookgrupper i synnerhet en extremt stor hjälp för den nyinvigde.
det är vardagsmotion med att räfsa, påta, fåra, så och plantera. det är också ca timmen om dagen med frisk luft och känslan av att dra sitt strå till stacken för miljön (polinering som leder till binas och humlornas fortsatta överlevnad) etc.
ett kontratips till löpningen som nämndes ovan...

1
Skriv svar