Ninja ska ha fått 9 miljoner kronor för Apex-streaming

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av NordhNet:

Tja, han gör ju onekligen något rätt. Man har ju inte så många subscribers, följare och tittare om alla hade delat din åsikt

Så är det, men det är ju också en snöbollseffekt. Vidare är ju inte kvantitet nödvändigtvis synonymt med kvalitet. Att en artist säljer miljoner plattor behöver förstås inte betyda att denne är "bättre" än någon som säljer ett par tusen exemplar. Mer marknadsmässig, dock.

Själv har jag oerhört svårt för Ninja. En av få streamers med många följare jag inte alls ser tjusningen i. Kan tänka mig att hans följarskara är relativt ung.

Geeks Gaming
Skrivet av Sisyr:

Så är det, men det är ju också en snöbollseffekt. Vidare är ju inte kvantitet nödvändigtvis synonymt med kvalitet. Att en artist säljer miljoner plattor behöver förstås inte betyda att denne är "bättre" än någon som säljer ett par tusen exemplar. Mer marknadsmässig, dock.

Själv har jag oerhört svårt för Ninja. En av få streamers med många följare jag inte alls ser tjusningen i. Kan tänka mig att hans följarskara är relativt ung.

Mjaaa, det är ju svårt att mäta smak och smak är ju det som egentligen avgör vem som är bäst (i ens eget tycke). Men ja, fortnite gjorde ninja riktigt stor, så viss snöbollseffekt är där säkert

Nej, inte en streamer i min smak heller och snittåldern på publiken är nog ganska låg (som hans vänner skämtar om konstant).
Rik som ett troll är han iaf

Medlem

Kul att respawn får en lyckad konsument release.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Sjukt. 9 miljoner till en sån kass streamer

Det som är det fina, våra åsikter är subjektiva vilket leder till diversitet, hade ju varit riktigt tråkigt om alla tyckte likadant.
Sen vilken grad av EQ vissa människor besitter och vilken förmåga de har att första andra människor och deras åsikter är ju en annan femma!

Skulle snarare säga "Sjukt, nio miljoner till en streamer, kul att se denna utveckling inom marknadsföring och PR"

Medlem
Skrivet av mrbananpappa:

Älskar alla snöflingor med noll förståelse för hur världen fungerar, men ändå ska de kommentera hur de vill att världen ska vara. Ofta med åsikter som är icke verklighetsförankrade!

Kommunism leder inte till utveckling av samhället och ökad välfärd, det är extremt kontraproduktivt.

Snöflingor lol, det är ju du som bölar och börjar snacka kommunism.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Snöflingor lol, det är ju du som bölar och börjar snacka kommunism.

Trampade min kommentar dig på tårna?
Läs inlägget igen och kom tillbaka när du förstått båda parterna.

Medlem

Jag förstår EA när dom väljer den här typen av marknadsföring. Jag tror också att det är något man kommer se mer utav.

Jag vet inte hur det var i Ninjas fall, men en ganska populär Battlefield streamer/youtuber som jag följer gjorde också reklam för apex och det var helt utan att berätta att det var ett betalt sammarbete med EA.. Ska man göra reklam för ett spel så tycker jag man framför att man får betalt för att spela spelet.
Jag tänker främst på att den åldersgrupp som är mest hängivna dessa streamers är mellan 9-16 (Gissningsvis). Jag har också för mig att det finns lagar som ska reglera den här typen av reklam. Det ska alltså framgå att det är ett betalt sammarbete.

Avstängd
Skrivet av anon_326400:

"Vi tjänar inte tillräckligt mycket pengar"

– Spelbranchen

De har ju rätt om de med "vi" är bottenskraparna i spelbolagen, dvs., programmerare, grafisk designers, osv., för vi ser ju vart pengarna läggs främst.

Medlem
Skrivet av mrbananpappa:

Det som är det fina, våra åsikter är subjektiva vilket leder till diversitet, hade ju varit riktigt tråkigt om alla tyckte likadant.
Sen vilken grad av EQ vissa människor besitter och vilken förmåga de har att första andra människor och deras åsikter är ju en annan femma!

Skulle snarare säga "Sjukt, nio miljoner till en streamer, kul att se denna utveckling inom marknadsföring och PR"

Hade du inte varit så sjukt dryg och nedvärderande i dina inlägg hade du fått en klapp på axeln. Men din elitism gör mig bara provocerad.

Jag håller dock med dig om att man måste förstå ett större sammanhang när det gäller marknadsföring och PR samt vilka summor streamers och offentliga personer får. Folk glömmer att företagen tjänar mer på dessa offentliga personer än vad de får i lön. Så det skulle vara ologiskt och orättvist för tex Ninja att ta emot en "normal" lön för att promota ett spel.

Sen får du sluta dra in ideologier när du kommenterar i ett spelforum. Du framstår bara som obildad. Och med tanke på dina kommentarer så är det ju något du verkligen vill undvika.

Medlem
Skrivet av mrbananpappa:

Trampade min kommentar dig på tårna?
Läs inlägget igen och kom tillbaka när du förstått båda parterna.

Tillbaks!


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Hade du inte varit så sjukt dryg och nedvärderande i dina inlägg hade du fått en klapp på axeln. Men din elitism gör mig bara provocerad.

Jag håller dock med dig om att man måste förstå ett större sammanhang när det gäller marknadsföring och PR samt vilka summor streamers och offentliga personer får. Folk glömmer att företagen tjänar mer på dessa offentliga personer än vad de får i lön. Så det skulle vara ologiskt och orättvist för tex Ninja att ta emot en "normal" lön för att promota ett spel.

Sen får du sluta dra in ideologier när du kommenterar i ett spelforum. Du framstår bara som obildad. Och med tanke på dina kommentarer så är det ju något du verkligen vill undvika.

Söker inte din klapp på axeln. Besvarade en tråkig kommentar som saknade underlag.

Sen är det ju ironiskt att du klankar ner på att jag refererar till varför jag tycker kommentaren saknar underlag när du själv använder samma elitism och retorik som jag gör. Ge istället underlag till varför du nu anser att det är obildat att just i ett spelforum använda sig av ideologier.

Medlem
Skrivet av mrbananpappa:

Älskar alla snöflingor med noll förståelse för hur världen fungerar, men ändå ska de kommentera hur de vill att världen ska vara. Ofta med åsikter som är icke verklighetsförankrade!

Kommunism leder inte till utveckling av samhället och ökad välfärd, det är extremt kontraproduktivt.

Så om jag förstår dig rätt? för att världen är som den är så är man en nollförstående kommunistisk snöflinga om man har en åsikt och önskan att världen kanske vore på ett annat sätt?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

But why? Kommer aldrig någonsin förstå varför alla ska få så jädrans mycket pengar bara för de är "kända". Ge dem normala löner även fast de håller på med sport, film, spel eller musik och investera pengarna i något viktigare istället.

Ska försöka ge exempel som jag tycker förklarar ganska bra om "varför" dem ska få dem här pengarna. Det bor 7.7 miljarder människor på jorden. I Los Angeles där mycket speciellt dyr film och musik utvecklas bor det 4 miljoner människor. Med en sån stor mängd människor hur kommer det sig att man alltid känner igen folket i filmerna? Jag menar med miljontals människor varför ska Tom Cruise, Johnny Depp, Jennifer Lawrence etc... vara med i såååå mycket. Inte ens 1% av populationen är med i mainstream underhållning. Dem här personernas image, talang och tid bidrar till att stora företag drar in hur många miljoner som helst. Företag vet att om de väljer Johnny Depp som alla känner till och som även är en av de bästa på sitt jobb så kommer deras produkt även om den är dålig dra in en jävla massa pengar. Därför väljer dem honom istället för Kalle Mange som ingen utanför hans umgänge känner. Dem kan betala Kalle Mange 1% av vad dem ger Johnny Depp men Kalle kommer ALDRIG kunna göra lika mycket som Johnny Depp med produkten. Det här kan sen appliceras på all underhållning där en känd talang bidrar. På vilken skev planet i vårt universum tror du en person som Johnny Depp ska tjäna lika mycket som vilken random jävel som helst? Hur absurt är inte det?!
Om man vill göra det lite mer personligt. Jag älskar musik, det finns väldigt få saker här i livet som jag uppskattar mer. Ta Queen, Elvis, Madonna, Michael Jackson och The Beatles för att nämna några få. Deras musik har bokstavligt talat rört 100 miljontals människors själar. Deras musik har garanterat räddat och givit flera människors liv mening. Har du sett en Queen konsert någon gång? Tycker du helt ärligt att dem inte förtjänar pengarna deras musik drar in?
Jag kan förstå att det ser lite orättvist ut vid första ögonkast men om man faktiskt tittar på hur världen ser ut så börjar man förstå att det är inte alls konstigt att vissa människor tjänar såna extrema summor när folket i världen kastar pengar på dem. Och vi kastar pengar på dem av en anledning. Att föreslå att världsikoner ska tjäna normala löner är enligt mig ett väldigt ogenomtänkt förslag och lite av en förolämpning mot många av dessa ikoner.
Sen så ägs alla företag av privatpersoner. Poängen med ett företag är att tjäna pengar. Det ligger i mänsklig natur att vilja ha en belöning för sitt jobb. Ingen kommer ge bort sin belöning bara för att dem lyckas få en större belöning än alla andra. Dela med sig av den kanske. Men det är upp till var och en. Jag är inte skyldig någon att ge vad jag tjänar om jag själv inte vill det. Tanken är fin men verkligheten funkar bara inte på det sättet och kommer aldrig att göra det. Åtminstone inte så länge vi är dem djur som vi är idag.

eld
Medlem
Skrivet av AplAy:

De har ju rätt om de med "vi" är bottenskraparna i spelbolagen, dvs., programmerare, grafisk designers, osv., för vi ser ju vart pengarna läggs främst.

Jag tror han pratar om hur storföretagen snackar om att spelutveckling är dyrt och att de måste fylla spelen med microtransactions för att det är så svårt att gå runt.

Medlem

Sjukt


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

@1337Figaro: Styckeindelning, människa!

Vi kan korta ner din text till följande: Lönsamhet innebär en högre ersättning för lagt arbete.
Ganska simpelt egentligen (tänk på det vid din löneförhandling). Samt nej, alla företag ägs inte av privatpersoner. Ägarstrukturer kommer i många varierande former och inte alla är privata. Alla drivs heller inte för att tjäna pengar – men de absolut flesta drivs för att inte förlora pengar.

Alla sådana här diskussioner brukar i regel mynna ut i "är man inte kapitalist så är man kommunist" vilket är ganska skrattretande. Det känns väldigt... Amerikanskt, på något vis. Men vi är, å andra sidan, väldigt influerade av den amerikanska debatten även i Sverige. På gott och ont. Tänk ändå, för bara hundra år sedan var det regel för framgångsrika företag att bygga upp det omgivande samhället i Sverige. Det var därför elen började byggas ut, förbättringar i infrastruktur genomfördes, det var därför olika idrottsorganisationer kom till och så vidare (Bostäder har vi dock alltid varit dåliga på).

Då hade vi fortfarande den gamla natura-mentaliteten i en ny ekonomi och den här mentaliteten höll i sig rätt långt in på 1900-talet. Den gav oss ett unikt samspel mellan arbetsgivare och arbetstagare. Men genom influenser från andra företagskulturer börjar detta luckras upp. Den gamla mentaliteten finns inte längre eller är förvanskad från sitt ursprung.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bästa release ever, inte hypat spelet i förväg och sen köpt alla influencers, boom.

Medlem
Skrivet av 1337Figaro:

textmassa

När du jämför honom med när skådespelare får en massa pengar för att göra en film så blir det fel, du skulle jämfört honom med när en skådespelare får en massa pengar för att göra reklam.

Han får pengar för att sälja en produkt.

Hade folk betalt honom pengar för att titta på när han spelade och dessa pengar sedan hamnade hos spelföretaget, då skulle man kunna jämföra det med när en skådespelare får pengar för att göra en film.

Killen får pengar precis av samma skäl som tex tjejer på instagram som får pengar för att kränga smink, kläder, handväskor med mera.

Medlem
Skrivet av donniedarko:

"Sjukt bra spel" var väl lite att ta i.
Det är egentligen ett riktigt dåligt spel - men riktigt kul!

Spelet har ju ingenting egentligen, ingen story, ingen överväldigande grafik, dåligt med karaktärsinformation, dåligt med vapen - dåligt med allt egentligen.
Det som gör spelet "bra" eller "kul" är att det är många som spelar spelet, det går fort att hitta matcher, det är enkelt att komma igång och fatta hur spelet funkar, lätt att hantera men svårt att bemästra.
Hade du sagt att spelet var "Sjukt bra" om det var 10.000 pers som spelade det? Antagligen inte.

Spelet är sjukt bra, skönt med ett spel utan en lång invecklad story. Det är min personliga åsikt.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

12
Skriv svar