Valve försöker motverka "recensionsbombningar" på Steam

eld
Medlem
Skrivet av Winzi:

Fast då får man ju kolla när dessa reviews kom och hur spelet ser ut nu, det finns ju en overall och en recent reviews som visar hur spelet fått från börja och hur det ser ut nu.

Folk kommer inte börja ändra reviews om spel de lämnat bakom sig bara för att utvecklarna 1-2 år senare fixat det som folk klagade på då, och det kan man inte förvänta sig heller. Det är som om FZ skulle göra om varje recension de gör så fort ett recenserat spel får en stor overhaul patch, då skulle du aldrig få några andra recensioner på den här sidan.

Om man sedan nu klagar om saknad av funktioner som faktiskt lagts till nu för att man inte läst på om uppdateringar i spelet så får man helt enkelt skylla sig själv om ens åsikter om spelet inte tas med i räkningen av spelets nuvarande betyg.

Men de ändrar ju gamla reviews när de är arga över något nytt, så det stämmer ju inte.

Sen är steam-reviews inte en full 3-sidig review, de flesta är skrivna på 5 sekunder.

Det är klart att man ska ändra sin "dislike" till en "like" om utvecklaren faktiskt tagit sin tid att rätta till det man klagade över, vad är annars poängen med att man klagar?

Medlem

Det fanns en tid då spel enbart var en recension av själva spelet men den tiden är förbi. Idag är det helheten, det inkluderar även vilken typ av skydd spelet har, jag tycker absolut att skydd som är "drakoniska" ska tas med i recensioner, även hur utgivaren har agerat. Recensioner är till 100% personliga, man recenserar hela produkten, inte bara delar av den.

Problemet är att folk lägger för mycket vikt vid betyg, betyg ska spegla recensionen men många bryr sig inte ens om att läsa dessa, de kollar bara på siter som samlar betyg och ser vad det fick för medelbetyg.

Om man inte inkluderar allting förutom själva spelet, så borde ju inte en dålig portning ändra ett betyg eftersom det ju i grunden är ett bra spel? Nej det funkar inte på det sättet, en recension handlar om hela produkten och personligen vill jag veta om ett spel jag är intresserad av och hört mycket om helt plötsligt blir exklusivt för en annan butik likt Metro blev hos Epic. Det påverkar i högsta grad mitt köp.

GoG har som jag skrivit tidigare inget krav på att man äger spelen som man recenserar, de har inga problem med det här. Minns även hur folk skrev ironiska recensioner på ett spel de gav ett betydligt bättre betyg än vad det egentligen var värt, folk förstod detta när de läste recensionerna av spelet i fråga.

Medlem
Skrivet av phi:

Har man som utvecklare/utgivare misslyckats så pass mycket att man åker på recensionsbombningar så kan jag väl tycka att det är en rimlig smäll man får ta om den är befogad. Kollar man på senaste tidens shitstorms runt vissa utvecklare så har den ju faktiskt varit det. Jag tänker främst på utvecklare/utgivare som beter som arslen mot konsumenter, som bedriver värdelösa affärsmodeller, på gränsen till eller direkt falsk marknadsföring osv.

Fast det du nämner där har ingenting med recensionsbombning att göra. Recensionsbombning av det slaget som drabbade t.ex Metro-serien efter beslutet att sälja Exodus som Epic-exklusivt är något helt annat. Motsvarande situation för t.ex Bethesda skulle vara att jag skriver en Steamrecension av Skyrim:
"Fuck Bethesda för Fallout 76-buggarna!" och ger Skyrim ett negativt omdöme, för något helt orelaterat som utgivaren gjort. Är det inte rimligt i det läget att min recension av Skyrim plockas bort?

Medlem
Skrivet av SilvaH:

Det beror på.

Ta tex. GTA 5 när Take Two bestämde sig för att "Mods är dåligt och vi ska banna detta"
Då förtjänar de att bli recensions bombade. Det har med spelet att göra trots att det var de som är ansvariga som bär skulden.
Detta är ett sätt att visa att man tycker inte om deras beslut.

Nej? Du beskriver ju exakt det som är problemet. Uttryck ditt missnöje på sociala medier bäst du vill, men när du recenserar spelet så recenserar du spelet och inget annat. Använder man recensioner i politiskt syfte har man missuppfattat totalt.

Medlem
Skrivet av Lombra:

Nej? Du beskriver ju exakt det som är problemet. Uttryck ditt missnöje på sociala medier bäst du vill, men när du recenserar spelet så recenserar du spelet och inget annat. Använder man recensioner i politiskt syfte har man missuppfattat totalt.

Recensioner är och kommer alltid vara subjektiva, således har man som recensent full rätt att göra detta, förstår man inte det så förstår man inte vad en recension är. Det finns inget krav på att man måste spela ett spel en viss tid, jag skulle kunna recensera ett spel bara efter att ha kört det i någon minut om jag finner det så tråkigt att jag inte vill spela det överhuvudtaget. Det är också på grund av detta som man bör kolla på recensioner av personer som gillar samma saker, en person som inte gillar RPG kommer inte ge ett spel som Baldur´s Gate ett betyg som en person som däremot har det som favorit genrer.

När folk recenserar produkter eller företag på siter som Prisjakt så handlar det om helheten och det finns så vitt jag vet inga "regler" för vad som ska ingå i en recension. Man kan däremot bli stämd om man kommer med direkta osanningar.

Medlem

Väldigt bra av Valve tycker jag. Å vill man ha bombningar kan man man ju slå på det alternativet. Jag är då helt ointresserad av bombningar.

Medlem

Något behövs göras, sen om detta är rätt väg eller inte, det är jag tveksam till. Personer som lämnar "riktiga" reviews under samma tid blir ju påverkade, det är inte riktigt rätt det heller.

Medlem

Om folk slutade fokusera så mycket på betyg och istället läste recensionerna så hade detta inte varit ett problem. Så låt oss vända på det, låt oss titta på personer som får betalt för att de lämnar positiva betyg, dessa betyg påverkar också "riktiga" recensioner.

Det borde inte ens finnas något krav på att man måste äga spelet, jag äger många spel på Steam som jag köpte när de släpptes på CD/DVD och till och med disketter, varför kan jag inte recensera dessa om man jag nu hade velat göra det? Hitman: Codename 47 har jag lagt ner många, många timmar på och samma sak med första Deus Ex. Jag kan recensera dessa på GoG men inte på Steam tack vare ett skrattretande krav att man måste ha spelat en viss tid och äga spelet (tiden som anges för spel på Steam baseras bara på tiden programmet har körts, den säger inte hur länge man faktiskt har spelat spelet, så jag kan köra igång ett spel och låta det vara i gång i 40 timmar och under denna tid göra något annat).

Men det som däremot säger en hel del om en person har spelat ett spel en viss tid är själva recensionen, argumenten för varför man satte det betyg man satte finns, eller borde iaf, finnas i själva texten. Det är även denna som man borde lägga mest fokus på, inte på något nummer som saknar kontext.

Medlem

Mycket åsikter om vad en recension ska eller inte ska innehålla. Tycker inte det är svårare än att varje betalade kund ska kunna lämna en recension av produkten som har köpts och sedan är det upp till denna person att avgöra vad som står i recensionen.

Kan påminna alla om att det finns tonvis med skämtrecensioner på steam, ska vi ta bort även dessa? Rätten att lämna en recension (som inte göms undan för alla som inte klickat in någon obskyr knapp) är positivt för konsumenter och det är en försämring om recensioner börjas gömmas undan.

Redan idag så räknas recensioner av dom som köpte spelet utanför steam inte med.

"From now on, that score will only reflect reviews written by people who purchased the game through Steam directly."
https://www.gamesindustry.biz/articles/2016-09-13-steam-alter...

Och nu så ska även recensioner som skrivits i samband med något drama hanteras annorlunda. En klar försämring!

Medlem

Det enda detta gör är att gamers tappar en röst mot spelutvecklarna/publishers.

Men å andra sidan är det nog bra för Steam' image så att de inte tappar mer mot Epic.

phi
Medlem
Skrivet av Bennii:

Fast det du nämner där har ingenting med recensionsbombning att göra. Recensionsbombning av det slaget som drabbade t.ex Metro-serien efter beslutet att sälja Exodus som Epic-exklusivt är något helt annat. Motsvarande situation för t.ex Bethesda skulle vara att jag skriver en Steamrecension av Skyrim:
"Fuck Bethesda för Fallout 76-buggarna!" och ger Skyrim ett negativt omdöme, för något helt orelaterat som utgivaren gjort. Är det inte rimligt i det läget att min recension av Skyrim plockas bort?

Det är precis vad det har. Det är en reaktion mot korkade beslut från utvecklare/utgivare men inte spelen specifikt i fråga och Bethesda förtjänar en stor del av all skit de fått senaste tiden enligt mig.

Precis därför skulle det behövas en möjlighet att recensera utvecklare/utgivare.

Medlem
Skrivet av phi:

Det är precis vad det har. Det är en reaktion mot korkade beslut från utvecklare/utgivare men inte spelen specifikt i fråga och Bethesda förtjänar en stor del av all skit de fått senaste tiden enligt mig.

Precis därför skulle det behövas en möjlighet att recensera utvecklare/utgivare.

Exakt, men det är spelen som ska recenseras. Det finns ingen funktion på Steam för att recensera utvecklare.

Än en gång till mitt exempel: Om jag ändrar mitt betyg på Skyrim för att jag är missnöjd med hur utgivaren hanterat Fallout 76 så blir min recension irrelevant. Därför gör Valve helt rätt som sorterar bort den typen av recensioner. Systemet kommer troligtvis inte vara perfekt. Om jag känner Valve rätt så kommer det förlita sig stenhårt på algoritmer och automatik. Men det är en början.

Det blir mitt sista inlägg i diskussionen. Känns som jag kommer börja upprepa mig annars.

Medlem

Någon som kan förklara hur bombningen går till? Är det någon som strukturerar upp att en mängd spelare ska gå in och skriva en negativ recension? Hur blir det annars dessa "spikar" av negativa recensioner inom en koncentrerad period?

Medlem

Med "bombning" så menar man att man ger ett spel dåligt betyg på grund av hur utgivaren/utvecklaren har agerat. Syftet med det är att spelet ska få ett dåligt medelbetyg så folk inte köper det även om spelet i sig är ett bra spel. Detta leder i förlängningen till att de kan komma att ändra sig, som om en utgivare inför Denuvo, då kan folk ge sämre betyg för att försöka "övertyga" utgivaren att det är ett korkat beslut (och personligen bojkottar jag spel med detta skydd, att programmet inte avinstalleras när man tar bort spelet är en av orsakerna till det).

Även om jag själv inte skulle göra detta så förstår jag folk som gör det. När en utgivare eller utvecklare agerar på ett sätt jag inte gillar eller har skydd som jag inte vill stödja så avstår jag helt enkelt från att köpa spelet i fråga och andra spel som kommer från samma utvecklare/utgivare i framtiden.

Medlem
Skrivet av mrbananpappa:

Någon som kan förklara hur bombningen går till? Är det någon som strukturerar upp att en mängd spelare ska gå in och skriva en negativ recension? Hur blir det annars dessa "spikar" av negativa recensioner inom en koncentrerad period?

räcker ju att några börjar så fortsätter andra i samma veva, dvs det krävs inte mycket för att sånt ska börja o bara spridas vidare, det är trots allt internet vi pratar om.

Medlem
Skrivet av eld:

Men de ändrar ju gamla reviews när de är arga över något nytt, så det stämmer ju inte.

Sen är steam-reviews inte en full 3-sidig review, de flesta är skrivna på 5 sekunder.

Det är klart att man ska ändra sin "dislike" till en "like" om utvecklaren faktiskt tagit sin tid att rätta till det man klagade över, vad är annars poängen med att man klagar?

Om de ändrar gamla reviews från en like till en dislike så borde Valve ha något som upptäcker det också med det nya systemet.

Jag kan iaf säga att spel jag lämnat bakom mig går jag inte in till 1-2 år senare och ändrar min review bara för att de gjort ändringar i spelet, jag håller troligen inte ens koll på spelet längre och i så fall är reviewn rätt ointressant i dagsläget.

Medlem

Alla som är mot detta är en del av det stora problemet i dagens samhälle. All form av witch hunting (som detta är) borde vara olagligt och alla involverade borde straffas, på ett eller annat sätt. Bara för att ett spel har en dålig release dag (tex långa köer, eviga loading screens) eller annat som är väldigt vanligt ska inte det behöva bli sönderratat ner i grunden, men tyvärr så är 99.9% av världens befolkning så satans efter att man får lust att självdö ofta. Det är dock önsketänkande, bara att kolla tråden här där folk tycker att det är en dålig sak och att consumers borde få uttrycka sin åsikt på vilket sätt dom vill, nej det borde dom fan inte få, för ni har ingen aning om vad ni vill.

Fan vad bitter jag låter, men jag är trött på människor som tar ungefär en millisekund innan dom öppnar käften eller dömer något, pga internet.

Medlem

Jag har skrivit en recension av Metro Exodus på Steam där jag börjar med att skriva Fuck EPiC and Deep Silver då jag avskyr deras strategi av exklusiva spel och beskriver sedan spelet och att det har mycket buggar. Trots allt detta så rekommenderar jag spelet för att det trots allt är ett bra spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Prixm:

Alla som är mot detta är en del av det stora problemet i dagens samhälle. All form av witch hunting (som detta är) borde vara olagligt och alla involverade borde straffas, på ett eller annat sätt. Bara för att ett spel har en dålig release dag (tex långa köer, eviga loading screens) eller annat som är väldigt vanligt ska inte det behöva bli sönderratat ner i grunden, men tyvärr så är 99.9% av världens befolkning så satans efter att man får lust att självdö ofta. Det är dock önsketänkande, bara att kolla tråden här där folk tycker att det är en dålig sak och att consumers borde få uttrycka sin åsikt på vilket sätt dom vill, nej det borde dom fan inte få, för ni har ingen aning om vad ni vill.

Fan vad bitter jag låter, men jag är trött på människor som tar ungefär en millisekund innan dom öppnar käften eller dömer något, pga internet.

Det största problemet idag är folks ovilja att ta in andras perspektiv och att ständigt fultolka andras argument.

Avstängd
Skrivet av sarlucic:

På tiden, tycker även att folk som recensionsbombar borde bli bannade på steam och få sina konton borttagna. Recensioner från vanliga användare är ett otroligt bra verktyg när det kommer till att hitta spel men missbrukar man det tycker jag man förbrukat sin rätt att vara en del av "the steam community" sen förstår jag att man inte kan göra det utan att uppdatera TOS:en först. men tycker det är rätt väg att gå.

Ja herregud så hemskt att låta folk uttrycka sina åsikter, det går inte för sig! oy vey

Medlem

Tycka vad man vill om det, men det har varit ett kraftfullt verktyg för konsumenter och det tas nu bort. Kan man ju tycka är lite tråkigt idag när folk inte har förstånd att spendera pengar på ett vettigt sätt(Se ex mikrotransaktioner i t ex FIFA). Sedan vad det ju bara en tidsfråga innan spelbranschen på något sätt bestämde sig för att trycka tillbaka, bad for business om konsumenter får en stor plattform att uttrycka sig på.

Medlem
Skrivet av eagiz:

Det största problemet idag är folks ovilja att ta in andras perspektiv och att ständigt fultolka andras argument.

"I don't have any issues, therefore there's no issues."

"I think it's fun, therefore it's fun."

Medlem
Skrivet av Prixm:

Alla som är mot detta är en del av det stora problemet i dagens samhälle. All form av witch hunting (som detta är) borde vara olagligt och alla involverade borde straffas, på ett eller annat sätt. Bara för att ett spel har en dålig release dag (tex långa köer, eviga loading screens) eller annat som är väldigt vanligt ska inte det behöva bli sönderratat ner i grunden, men tyvärr så är 99.9% av världens befolkning så satans efter att man får lust att självdö ofta. Det är dock önsketänkande, bara att kolla tråden här där folk tycker att det är en dålig sak och att consumers borde få uttrycka sin åsikt på vilket sätt dom vill, nej det borde dom fan inte få, för ni har ingen aning om vad ni vill.

Fan vad bitter jag låter, men jag är trött på människor som tar ungefär en millisekund innan dom öppnar käften eller dömer något, pga internet.

"Jag gillar att betala 600 kr för ett spel och sedan bli rövknullad som konsument" var vad jag läste ut av din rant.

eld
Medlem
Skrivet av kaealy:

Tycka vad man vill om det, men det har varit ett kraftfullt verktyg för konsumenter och det tas nu bort. Kan man ju tycka är lite tråkigt idag när folk inte har förstånd att spendera pengar på ett vettigt sätt(Se ex mikrotransaktioner i t ex FIFA). Sedan vad det ju bara en tidsfråga innan spelbranschen på något sätt bestämde sig för att trycka tillbaka, bad for business om konsumenter får en stor plattform att uttrycka sig på.

Nej, dom tar inte bort dom.

Lägger du upp en ordentlig review av spelet under en pågående reviewbomb så kommer den vara kvar och påverka average score.

Om du istället skriver "EPIC ÄR BAJS" så kommer ÄVEN den vara kvar, men den kommer inte påverka average score.

Vill folk fortfarande ha korta off-topic review bombs i average score så kan de fortfarande ställa in så de ser det resultatet.

Medlem
Skrivet av heady89:

Oerhört barnsligt att recensionsbomba, lås deras konton ett tag och ta bort möjligheten för dem att recensera igen.

Förstör för oss andra detta.

Jag antar att detta är priset som man får betala för community recensioner. Jag brukar ofta titta på användar-snittet och spel med uttalat negativa omdömen är skit för det mesta - alternativt så fungerar de som en röd flagga där användarna markerar mot ett företag med snoriga affärsidéer.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Jag antar att detta är priset som man får betala för community recensioner. Jag brukar ofta titta på användar-snittet och spel med uttalat negativa omdömen är skit för det mesta - alternativt så fungerar de som en röd flagga där användarna markerar mot ett företag med snoriga affärsidéer.

Alltså, så ser jag det lite med, detta är det man får betala. Folk klagar när man inte KAN rösta, här kan man rösta lite hur fan man vill, då klagas det med. Sedan klagas det ibland på att man bara kan rösta om man äger spelet, till skillnad mot gog, men vad skulle hända om vem som helst kunde rösta på en plattform som är så stor som steam?

Egentligen borde man kunna rösta på utvecklare eller förläggare, som någon tidigare sa. Då kan GTA5 ha högt betyg och Rockstar lågt betyg.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, dom tar inte bort dom.

Lägger du upp en ordentlig review av spelet under en pågående reviewbomb så kommer den vara kvar och påverka average score.

Om du istället skriver "EPIC ÄR BAJS" så kommer ÄVEN den vara kvar, men den kommer inte påverka average score.

Vill folk fortfarande ha korta off-topic review bombs i average score så kan de fortfarande ställa in så de ser det resultatet.

Nej, om du gör en recension under en så kallad review bomb så kommer ej din recension att "räknas" in i sammanställningen. Från artiklen.

"Man har utvecklat ett verktyg för att identifiera recensionsaktivitet som sticker ut, och sedan notifiera ett team hos Valve om detta. Teamet kommer sedan undersöka anomalin personligen, och om man anser att det rör sig om recensionsbombning kommer man markera tidsperioden under vilken den ägt rum, varpå alla recensioner inom detta spann kommer exkluderas från spelets snittbetyg. Recensionerna själva kommer dock stå kvar."

Avstängd

Mindre makt till konsumenter, hurra!

eld
Medlem
Skrivet av Dumledanco:

Nej, om du gör en recension under en så kallad review bomb så kommer ej din recension att "räknas" in i sammanställningen. Från artiklen.

"Man har utvecklat ett verktyg för att identifiera recensionsaktivitet som sticker ut, och sedan notifiera ett team hos Valve om detta. Teamet kommer sedan undersöka anomalin personligen, och om man anser att det rör sig om recensionsbombning kommer man markera tidsperioden under vilken den ägt rum, varpå alla recensioner inom detta spann kommer exkluderas från spelets snittbetyg. Recensionerna själva kommer dock stå kvar."

Fair enough, då blir det jobbigt om man vill skriva reviews och hamnar i en bombning.

Om man är en del av bombningen får man kolla över sina prioriteringar.

Medlem

Tycker det är bra, finns många bra spel som review bombas till 0 score för en liten grej som en spelutvecklare har sagt. Tex Metro Exodus. Dock tycker jag också att kritiker ska ha mindre makt med, för dom har gett väldigt låga score till filmer och spel bara för att det inte följer deras politiska agenda.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

123
Skriv svar