Valve försöker motverka "recensionsbombningar" på Steam

Robot
Valve försöker motverka "recensionsbombningar" på Steam

Recensionerna ifråga kommer helt enkelt inte räknas.

#Steam, #Valve, #recensionsbombning


Medlem

Det här låter ju onekligen bra.

Medlem

På tiden, tycker även att folk som recensionsbombar borde bli bannade på steam och få sina konton borttagna. Recensioner från vanliga användare är ett otroligt bra verktyg när det kommer till att hitta spel men missbrukar man det tycker jag man förbrukat sin rätt att vara en del av "the steam community" sen förstår jag att man inte kan göra det utan att uppdatera TOS:en först. men tycker det är rätt väg att gå.

Medlem
Skrivet av sarlucic:

På tiden, tycker även att folk som recensionsbombar borde bli bannade på steam och få sina konton borttagna. Recensioner från vanliga användare är ett otroligt bra verktyg när det kommer till att hitta spel men missbrukar man det tycker jag man förbrukat sin rätt att vara en del av "the steam community" sen förstår jag att man inte kan göra det utan att uppdatera TOS:en först. men tycker det är rätt väg att gå.

Mja... Att ta bort kontot kanske är lite väl mycket med tanke på hur mycket kdt pengar man kan ha lagt ner på spel, men att tappa möjligheten till att skriva recensioner kan ju räcka

Medlem

Tycker det är fel. Folk som har betalat för spelet får väl lämna vilken typ av recension dom vill.

Inaktiv
Skrivet av Dumledanco:

Tycker det är fel. Folk som har betalat för spelet får väl lämna vilken typ av recension dom vill.

Å andra sidan så vill jag som potentiell konsument av spelet se en rättvis bedömning av spelet i sig och inte utvecklare och/eller utgivare.

Sen fanns det ju ett alternativ som kan räkna med det om man nu tvunget vill ha med det.

Medlem

Det beror på.

Ta tex. GTA 5 när Take Two bestämde sig för att "Mods är dåligt och vi ska banna detta"
Då förtjänar de att bli recensions bombade. Det har med spelet att göra trots att det var de som är ansvariga som bär skulden.
Detta är ett sätt att visa att man tycker inte om deras beslut.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem
Skrivet av Dumledanco:

Tycker det är fel. Folk som har betalat för spelet får väl lämna vilken typ av recension dom vill.

Tycker det är helt rätt. Recensionsbombning handlar inte om att recensera en produkt, det handlar om att straffa ett företag.

"Game is good but fuck Deep Silver and Epic Games" är ett ganska talande exempel.

Om du vill uttala missnöje mot Epic, gör det. Fritt fram att hata Epic. Men det är inte vad Steamrecensioner är till för, så jag står helt bakom beslutet. Jag tycker t.o.m att Valve kan gå ett steg längre och helt radera vissa recensioner, som t.ex det ovan nämnda exemplet.

Inaktiv
Skrivet av SilvaH:

Det beror på.

Ta tex. GTA 5 när Take Two bestämde sig för att "Mods är dåligt och vi ska banna detta"
Då förtjänar de att bli recensions bombade. Det har med spelet att göra trots att det var de som är ansvariga som bär skulden.
Detta är ett sätt att visa att man tycker inte om deras beslut.

Håller med dig där men kanske inte ska ropa hej än. Om man formulerar sig korrekt och sakligt så varför skulle inte en sådan recension räknas? Återstår väl att se antar jag men kan nog vara en gråzon.

Medlem
Skrivet av SilvaH:

Ta tex. GTA 5 när Take Two bestämde sig för att "Mods är dåligt och vi ska banna detta"
Då förtjänar de att bli recensions bombade.

Recensioner ska handla om innehållet i spelet, inte vad som potentiellt skulle kunna finnas.

Medlem

De flesta utvecklare har väl forum som man kan ventilera sitt missnöje på, det skall inte finnas i en recension. Där skall bara spelet bedömas, inget annat. Tycker därför detta är helt rätt. Bra också att dom exkluderar dom i betygsräkningen och inte tar bort dom, för om recensioner helt plötsligt börjar raderas helt godtyckligt så kan man ju undra vad nästa steg är. Att ta bort alla negativa bara för att sälja fler spel? Att dölja dom och ge möjlighet till visning för de som vill är då det bästa alternativet.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Varför känns det som att de kommer använda denna ursäkt för att räkna bort de negativa recensionerna på tex. Artifact?

Det här kanske är bra på papper men litar definitivt inte på Valve att sköta det här på något smidigt sätt, med tanke på deras generella apati och attityd till kvalitetskontroll.

Pansarknekt

Tycker det e helt rätt. Att sätta en recension baserat på faktorer kring själva verket är orättvist mot produkten och borde belysas på andra forum.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Helt rätt. Då kanske betygen kan bli användbara igen. Allt jävla gnägg om utgivare och politik hör hemma på twitter.

Medlem

@Fiddi: Varför skulle valve sitta och ta bort recensioner av Artifact om de enligt dig beter sig apatiskt? Om de skulle bry sig om att göra det skulle det ju vara motsatsen av apati.. eller?

Medlem

Bra att man själv har kontroll över om man vill se den typen av recension. För egen del vill jag gärna veta om utvecklare och utgivare håller på med luringar innan jag stödjer dem.

Medlem

All form av censur är åt helvete.

Medlem
Skrivet av sarlucic:

På tiden, tycker även att folk som recensionsbombar borde bli bannade på steam och få sina konton borttagna. Recensioner från vanliga användare är ett otroligt bra verktyg när det kommer till att hitta spel men missbrukar man det tycker jag man förbrukat sin rätt att vara en del av "the steam community" sen förstår jag att man inte kan göra det utan att uppdatera TOS:en först. men tycker det är rätt väg att gå.

Bannad från att recensera spel kan jag förstå efter en varning eller två men att banna kontot är ju bara löjligt.
Det kommer aldrig hända heller.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Dom skulle ha infört ett plats där man kan recensera utgivare och utvecklare istället.

Medlem

censur är fel, men det är bombningarna också, men det är väl i brist på andra medel antar jag.

Jag skulle själv vilja begränsa recensionerna till skrivna av folk som har 20+ timmar spelade samt välja bort de som skrivits inom 10 dagar efter släpp, då de oftast imho är överväldigande positiva eller negativa ( läs missvisande )

Kanske redan finns ett sånt filter som jag missat?

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

All form av censur är åt helvete.

Det handlar inte om censur. Lär dig skillnaden mellan censur och moderering innan du skriver en sån där kommentar. Vill du vädra åsikter om Epic finns Reddit, eller FZs forum, men att Steam begränsar recensionsbombande är knappast censur.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

@Fiddi: Varför skulle valve sitta och ta bort recensioner av Artifact om de enligt dig beter sig apatiskt? Om de skulle bry sig om att göra det skulle det ju vara motsatsen av apati.. eller?

Måste jag verkligen? Är det inte möjligt att det finns olika grad av apati? Och dessutom i olika former om det så rör kvalitetskontroll eller "vinstjakt", negativa recensioner på deras eget spel påverkar dem mer än på ett annat spel.

Medlem
Skrivet av Dumledanco:

Tycker det är fel. Folk som har betalat för spelet får väl lämna vilken typ av recension dom vill.

Ja lämna en recension då, men att skriva ett negativt omdöme med något fyndigt ex "This review will be available exclusively on the Epic Store." tycker inte jag känns vettigt det är ju inte spelet som bedöms då utan hur spelet säljs.

eld
Medlem

Reviewbombare är värdelösa på att rätta sina reviews efter att uvecklare fixar problemen de klagar över.

Finns fortfarande tusentals reviews på no mans sky som klagar över bristen på multiplayer.

Medlem

jag tycker detta är dåligt. Många spel idag är levande produkter som förändras kontinuerligt. Så länge man kan se när en reviewbomb exploderade och varför så tycker jag inte det är ett problem.

Medlem
Skrivet av baxtex:

jag tycker detta är dåligt. Många spel idag är levande produkter som förändras kontinuerligt. Så länge man kan se när en reviewbomb exploderade och varför så tycker jag inte det är ett problem.

Fast det är ju inte "reviewbombing" av spel som blivit sämre som detta handlar om utan om att du bombar andra spel av ett företag för att de gjort något med ett annat spel, dvs reviews som inte har något att göra med spelet som blir bombat.

Om nu t.ex Take Two/Rockstar med sitt GTA V på steam skulle förstöra spelet på något sett och folk bombar spelet så kommer inte detta att tas bort i uträkningen då det fortfarande är väsentlig information om spelet i fråga det handlar om.
Däremot om du istället bombar GTA IV för det som gjorts med GTA V, dvs att det inte är spelet som blir bombat som det egentligen handlar om så kommer de reviews inte påverka betyget för GTA IV.

Sedan är det inte många som kollar ju när blev det dåliga reviews utan mest om det är bra reviews nu för det är nu de har tänkt köpa spelet.

Det är inte dåligt.

Medlem
Skrivet av eld:

Reviewbombare är värdelösa på att rätta sina reviews efter att uvecklare fixar problemen de klagar över.

Finns fortfarande tusentals reviews på no mans sky som klagar över bristen på multiplayer.

Fast då får man ju kolla när dessa reviews kom och hur spelet ser ut nu, det finns ju en overall och en recent reviews som visar hur spelet fått från börja och hur det ser ut nu.

Folk kommer inte börja ändra reviews om spel de lämnat bakom sig bara för att utvecklarna 1-2 år senare fixat det som folk klagade på då, och det kan man inte förvänta sig heller. Det är som om FZ skulle göra om varje recension de gör så fort ett recenserat spel får en stor overhaul patch, då skulle du aldrig få några andra recensioner på den här sidan.

Om man sedan nu klagar om saknad av funktioner som faktiskt lagts till nu för att man inte läst på om uppdateringar i spelet så får man helt enkelt skylla sig själv om ens åsikter om spelet inte tas med i räkningen av spelets nuvarande betyg.

Medlem

Då får man väl helt enkelt lita på att det är "rätt" reviews som exkluderas varje gång. För att Valve kan man ju lita på i alla lägen annars liksom... heh! Låter för övrigt som en trevlig liten idé de försöker implementera men jag är ändå skeptisk och negativ i vanlig ordning.

phi
Medlem

Har man som utvecklare/utgivare misslyckats så pass mycket att man åker på recensionsbombningar så kan jag väl tycka att det är en rimlig smäll man får ta om den är befogad. Kollar man på senaste tidens shitstorms runt vissa utvecklare så har den ju faktiskt varit det. Jag tänker främst på utvecklare/utgivare som beter som arslen mot konsumenter, som bedriver värdelösa affärsmodeller, på gränsen till eller direkt falsk marknadsföring osv.

Som någon annan skrev så varför inte implementera en möjlighet att kunna recensera utvecklare/utgivare? Det hade bara varit positivt ur ett customer service-perspektiv och hade fått utvecklare/utgivare att även behöva fokusera mer på det.

Ett annat tips till utvecklare/utgivare är att sluta bete sig som idioter i sociala medier, sluta lova för mycket och underleverera, sluta med flask marknadsföring, sluta med era giriga affärsmodeller och sluta släppa halvfärdiga skitspel. Gör ni det så skulle sannolikheten att bli recensionsbombad på steam eller bli totalsågade på youtube, reddit osv skulle minska drasktiskt.

Fantastiskt va?

Medlem

Oerhört barnsligt att recensionsbomba, lås deras konton ett tag och ta bort möjligheten för dem att recensera igen.

Förstör för oss andra detta.

123
Skriv svar