Final Fantasy XIV - Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Quake-konnässsör
Final Fantasy XIV - Officiella speltråden – Allmän diskussion / Guide / Spelare / Frågor

Kommer fortfarande ihåg när min mor köpte hem den första spelkonsolen som julklapp till mig och min syster, där satt vi framför TV och försökte klara ut Super Mario Bros. Det var utmanande både för oss och föräldrarna då vi satt och hoppade med armarna samtidigt som spelkaraktären på skärmen tog sina första skutt i första världen och blev dödad av den första Goomba som vi stötte på. Vi kanske inte slog några rekord, men efter några veckor så tog vi oss igenom spelet och räddade prinsessan i slutet av spelet. Ett annat spel som föräldrarna också köpte senare var Legend of Zelda och Final Fantasy, en spelserie som jag inte alls tyckte om just då, det var så mycket text, allt var på engelska, men ändå så var man på något sätt fascinerad av hur de hade byggt upp spelet på något sätt.

Final Fantasy hamnade på is för mig tills Final Fantasy VI (6) kom ut till Super Nintendo. Man hade börjat att lära sig lite engelska och ihop med spelet så började man lära sig mera av språket, men är ännu ett av de spelen som jag inte har klarat ut än idag, men det ligger på backloggen som man brukar säga. Final Fantasy började bli mera seriöst ihop med att Final Fantasy VII (7) kom ut och vi köpte det till PC. Jag satt som klistrade framför datorn, världen, karaktärerna, berättelsen, skurkarna, allt kändes rätt. Allt förutom att man satt och spelade igenom hela spelet utan någon spelkontroll utan att man satt och spelade på numpaden på tangentbordet, kommer vagt ihåg att lillfingret hade blåsor på sig av allt spelade. Efter Final Fantasy VII så har jag kört igenom och spelade vart enda i denna spelserie, och det är ett under att det har överlevt så här länge.

Men det finns två som jag inte har gett tid och energi åt, och de är Final Fantasy XI (11) och Final Fantasy XIV (14). Båda dessa spelen är Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (MMORPG). Ihop med att jag precis klarade ut Final Fantasy XII (12) The Zodiac Age till Playstation 4, så blev jag sugen på att köra ett till Final Fantasy spel och gav Final Fantasy XIV (14) en chans. Varför inte dela med sig av sin resa och upplevelser genom spelet med FZ. Jag kommer inte gå så djupt in i berättelsen eller berätta om precis allt som man kan göra i spelet, eftersom annars får jag sitta och skriva i flera månader.

Det tog mig cirka 140 timmar och klara av huvudberättelsen som grundspelet erbjuder, dock kanske man får räkna bort ett tiotal timmar då jag provade på crafting och lite annat smått och gott under tiden som jag spelade igenom huvudberättelsen.

Jag ber om ursäkt, men jag tycker om att fördjupa ner mig i såna här saker, och jag kommer säkert skriva fel. Rouge, Rogue, Rogye, Råge? Vad var det nu igen…. *HOST* jaja. Har suttit och stirrat mig blind på denna text i några veckor nu. Trevlig läsning.

Final Fantasy XIV (14) - A Realm Reborn

Bakgrund

Final Fantasy XIV - A Realm Reborn kom ut till Playstation 3 och PC år 2013 den 3:e augusti, utgivet och publicerat av det japanska företaget Square Enix. Naoki Yoshida har både dirigerat och producerat spelet, några av hans tidigare arbeten var inom Dragon Quest och Bomberman 64. Spelet som är idag känt som Final Fantasy XIV - A Realm Reborn är en omgjord version av Final Fantasy XIV som släpptes första gången 2010. Första versionen av Final Fantasy XIV fick så dålig kritik från kritiker så att den dåvarande Square Enix presidenten, Yoichi Wada, annonserade att ett nytt utvecklarteam skulle titta närmare på spelet och se vad som kunde åtgärdas. En ny spelmotor, bättre server struktur, ombyggnad av spelmekanik och gränssnitt och en ny berättelse, som helt ersatt den gamla. Den nya och förbättrade versionen av Final Fantasy XIV fick första heta “Version 2.0” men byttes sedan ut till A Realm Reborn när det gick Live till spelarna. Utvecklingen av spelet till “Version 2.0” bemöttes av positiv kritik både från kritiker och spelare då Naoki Yoshida lyckades vända detta projekt till det bättre.

Spelet släpptes även till Playstation 4, 14:e april 2014, och till OS X, 23 juni 2015.

FINAL FANTASY XIV: A Realm Reborn - A New Beginning

Världen som är Final Fantasy XIV

Final Fantasy XIV utspelar sig i Hydaelyn, en planet med tre stora kontinenter. Den regionen som spelet utspelar sig i kallas för Eorzea. Fyra stora stater i Eorzea erbjuder ett varierande klimat och biotoper: skogs nationen av Gridania är omgiven av väldigt täta skogar, the Black Shroud. Ul’dah är sultanstat med en förkärlek för handel och som ligger i den torra och varma Thanalan-öknen. Limsa Lominsa är en talassokrati, som färgas av dess invånare som består mestadels av pirater och sjöfarande invånare, som ligger på ön Vylbrand. Ishgard är en teokrati stat som ligger i de snöiga bergen av Coerthas.

Till öster om Eorzea ligger den större kontinenten som har blivit erövrad av Garlean Empire, en stark militär styrt rike. Garlean Empire har sakta men säkert börjat komma in mot Eorzea för att ta över mera mark. 20 år innan spelet utspelar sig, tog Garlean Empire sitt första steg emot Eorzea genom att inta staden av Ala Mhigo. På grund av Garlean Empires intrång till Eorzea bildades det en allians mellan de olika staterna i Eorzea, Gridania, Ul’dah, Limsa Lominsa och Ishgard, som tillsammans slog tillbaka mot Garlean Empire invasion. Ishgard lämnade abrupt alliansen senare och gränsen stängdes in till deras rike.

Världen som är Final Fantasy XIV

Historierna och epokerna i Eorzea cirkulerar runt en serie av Umbral och Astral eror. Umbral eror är perioder som berättar om stora katastrofer, som oftast följs av en tid av upplysning och kulturell tillväxt kallad Astral Eras. Den första Umbral eran markerade ett slut för gudarna. Eorzeas skyddsgudar, kända som de tolv, drog sig tillbaka från direkt involvering med dödliga under denna tid

Varje Umbral och Astral era motsvarar en av de sex grundläggande elementen - vind, blixt, eld, jord, is och vatten. Den sjätte Umbral antogs vara den sista och de civiliserade raserna hoppades att den sjätte Umbral skulle vara för evigt. Men fem år innan starten av spelet så började Garlean Empire ställa till problem som skulle leda till den sjunde Umbral eran.

Garlean Empire vill tydligen inneha Eorzea till den graden att de hade forskat fram ett sätt att kalla ned en av de mindre månarna, Dalamud, som cirkulerar runt Hydaelyn. Med Nael van Darnus i spetsen gick projektet vidare och Garlean Empire var redo för att använda vapnet. Projektet Meteor skulle använda månen som ett vapen mot Eorzea för att ta död på allt civiliserat liv på kontinenten, och sedan ta över det som är kvar. De tre staterna som var kvar i Eorzea alliansen, Ul’dah, Gridania och Limsa Lominsa planerade ett motanfall. Äventyrare från alla stater ställde upp för att försöka ta ut Nael van Darnus, och de lyckades.

Men tyvärr så hade Project Meteor redan blivit aktiverat och månen Dalamud var påväg mot Eorzea. I ett stort slag mellan Eorzea alliansen och den nu ledarlösa Garlean invasionen med månen Dalamud hängande ovanför, som bara kom närmare och närmare. Slaget fortsatte på Carteneau Flats i Mor Dhona med Eorzea alliansen och Garlena invasionen, då plötsligt Dalamud visade sig inte vara riktigt en måne, utan ett riktigt gammalt Allagan fängelse för den primala draken Bahamut. Det är denna incidenten som startade den sjunde Umbral katastrofen. Eorzea alliansen försökte stoppa Bahamut och lyckades i slutet. Men samtidigt förlorade de Louisoix Leveileur som offrade sig för att rädda äventyrarna och fick ta en frontal attack från Bahamut.

Final Fantasy 14 (1.xx) - Seventh Umbral Era Cutscenes (All) Dessa sektioner är ej spelbara längre sedan version 2.0 kom ut, A Realm Reborn.

Detta är eventet som tog Final Fantasy 14 (version 1.xx) till Final Fantasy 14 - A Realm Reborn (version 2.0). Ett event som spelare kunde delta i under en väldigt kort tid under utvecklingen, innan A Realm Reborn släpptes. Enligt Noclips dokumentär om Final Fantasy 14 så tyckte utvecklarna att denna tidsperiod av spelutvecklingen var en av de roligaste upplevelserna de har varit med om, då man kunde göra en del konstiga saker eftersom om några månader skulle det vara borta och aldrig skulle någon spelare kunna komma åt det materialet igen.

Final Fantasy XIV: End of an Era

Fem år senare i så har livet börjat återgå till det mera normala i Eorzea och det är här vår resa börjar idag.

Ras - Klasser - Job

Varför valde jag grön hudfärg!

Det första man blir bemött av när man öppnar spelet är en “Clean Slate”, och det är dags att skapa din första spelkaraktär i spelet innan man kommer in till Final Fantasy XIV spelvärld Eorzea. Man kan välja mellan sex (6) stycken olika raser, Elezen, Hyur, Lalafell, Miqo´te, Roegadyn eller Au Ra. Till varje ras så finns det två underkategorier / klan, beroende på vart de är ifrån. Beroende på vilken ras och klan du väljer så får man en liten bonus till olika start attribut, detta är väldigt försumbart i spelet och hindrar inte en att välja den ras som passar en själv bäst. Man kan vara en lika bra Tank som en liten Lalafell som en lite större Roegadyn. Förutom ras och klan så får man göra det vanliga ändringarna på sin karaktär när man väl börjar skapa den, välja av ett urval av olika hår, ansiktsmodeller, näsor, ändra på kroppslängd, röst, helt enkelt skräddarsy en karaktär som talar för just dig. Vissa utav dessa saker går även att ändra på under spelets gång, då man kan få nya kosmetiska saker som drops i diverse olika instanser.

Ras- Elezen

Den första rasen har likheter med Alver som förekommer i dagens filmer, höga och smala. Deras ålder kan bli lite längre i jämförelse med Hyur och de andra raserna. Elezen hävdade en gång i tiden ensam herravälde över Eorzea, deras närvaro i Eorzea för den första utav de gemensamma raserna, och med det så utvecklades en ökad känsla av ära och stolthet. Under åren ledde Hyur-migrering till Elezen-ändern till en bitter konflikt. Men för närvarande tillåter emellertid den ömsesidiga förståelsen mellan de två raserna att de arbetar mot ömsesidig fred och välstånd.

I slutändand drog Elezen sig in i två separata klaner som nu finns idag. Wildwood tog till skogarna för att skydda sitt hemland, och blir oftast kallade “Greens” för deras kärlek för skogen. Duskwight drog sig tillbaka till grottor och de underjordiska domänerna och valde att undvika all kontakt med någon annan än sina egen. Wildwood klanen brukar oftas referera Duskwight som “Grays” för deras förkärlek till mörkret och grottor.

Ras - Hyur

Hyur är den rasen som man kan helt enkelt säga är människor. Det är sagt att de var de första att resa till Eorzea från omgivande kontinenter och öar. Över en period på tusen år och tre stora migrationsvågor blev Hyur den största populationen av de civiliserade raserna i Eorzea. Jämförbart med de andra raserna är Hyur mera medel i sin fysik, både i styrka och i längd. I Hyur finns det två klaner, Midlanders och Highlanders.

Midlanders, som namnet indikerar så brukar de tycka om att etablera sig i längre regioner för att leva ett lugnt och tryggt liv. Highlanders däremot tycker om att vara på högre platser, deras klan uppstod i bergen av Gyr Abania. Jämför man med Midlanders så är Highlanders både högre och starkare. I följd med fallet av deras hemland Ala Mhigo tog många flykt mot Ul’dah och jobbar som legosoldater, och det blir allt blir allt mer sällsynt att se Highlanders i Eorzea.

Ras - Lalafell

Lalafell är enligt alla rasers mått mätta väldigt små och har ett lite mera barnsligt ansiktsuttryck, med hela 100 till 70 centimeter är det den minsta raser som populerar Eorzea. Ihop med deras höjd och det mera ungdomligare aspekterna kan det vara svårt att bestämma åldern på Lalafells av någon viss noggrannhet för andra raser. De är ursprungligen jordbrukare från de friska öarna i det södra havet som hittade till Eorzea via de växande handelsrutterna. Lalafells räknas som välkommna av utomstående, och delar välstånd förbindelser med alla andra raser i Eorzea. Det finns två klaner inom Lalafells struktur, Plainsfolk och Dunesfolk. Plainsfolk har oftast en mera livligare hårfärger som smälter bra ihop med mera jordnära och gräsbevuxna färger för att lättare kunna kamouflera sig i sin omgivning.

Plainsfolk kommer huvudsakligen från öar, där utav de har tagit sitt klannamn, och i Eorzea är de mest stationerade runt La Noscea och andra områden med en plattare markförhållanden. Det är inte ovanligt att se Lalafells runt Limsa Lominsa där de arbetar inom flottan och fiskare. Dunessfolk tycker mera att hålla till på lite mera varmare klimat, så som Thanalan. Som grundare av handelsstaden Ul’dah är de kända för sig besatthet med handel. En naturlig lust att omvandla ideer till handel har tjänat Denesfolk bra i sina affärsförbindelser.

Ras - Miqo´te

Miqo´te är den ras som har minst närvaro runt om Eorzea. Miqo´te är lätt att se då de har ett kattliknande utseende, med sina stora öron och svans som dansar runt är det svårt att missa dem. Miqo´te tog sig första gången till Eorzea under “Age of Endless Frost” i den femte Umbral Era, då de tog sig över frusna have i jakt efter mera frodigare jaktmarker där de kunde överleva. Anpassning till deras livsstil med jakt har de blivit utformade med starkt luktsinne, kraftulla ben och en svans som ger dem en utmärkt balans. Miqo´te har två olika klaner närvarande runt om på Eorzea, “Seekers of the Sun” och “Keepers of the Moon”.

Seekers of the Sun är en självutnämnd klan som har en preferens för dagens varma ljus, vilken framgår av deras tro för Azeyma the Warden, gudinna av solen. Trots relativt få i Eorzea har ett fåtal av dem accepterats in i vardagslivet av andra raser i hamnstaden Limsa Lominsa. De mera nattligare av Miqo´te har kallat sig själva för Keepers of the Moon, och skymmer sig själva från det livligare dagsljuset. Istället föredrar de själva nattens mjuka och lena ljus från månen. De erbjuder sin fromhet till Menphina Loveren, månens gudinna. Deras tradition av jakt i de tjockare skogarna av Black Shroud har i flera år kastat dem i konflikt med Gridanias Elezen, som fördömer dem som tjuvjägare. Men på senare tid har många av Keepers of the Moon sökt fred med folket i Gridania och har sökts sig in i staden.

Ras - Roegadyn

Roegadyn är väldigt lätt att urskilja i en större samling med deras massiva muskulösa uppbyggnad och vassa ögon. Roegadyn är den största och mest fysiskt byggda rasen inom Eorzea. De härstammar från havslevande folk som strövade runt i de norra haven, men kom till Eorzea då många av deras förfäder svängde skeppet söderut och kom på Eorzea. Roegadyn är ofta förknippade som en barbarisk ras, men är också förknippad med sin medkänsla och lojalitet. Många av de största krigarna i historien var Roegadyn. I Eorzea finns det två klaner som man förknippar ihop med Roegadyn , Sea Wolves och Hellsguard.

Sea Wolves var i sin begynnelse brutala pirater som härjade i de norra haven, inget skepp eller kust liggande by var säker från plundringar. Namnet på klanen var tillräckligt för att slå rädsla i hjärtat hos de som gjorde sitt levebröd från havet. Det var inte förens utvecklingen av Limsa Lominsas armada som hungern hos piraterna Sea Wolves blev mättad. I dag de mera tillmötesgående och har lagt piratandet på hyllan och ser sig själva mera som seglare eller sjömän.

Hellsguard kommer från raka motsatsen, då de föredrar en oförlåtlig värme i aktiva vulkaniska områden i norra delen av Abalathia’s Spire. I tro om att dessa vulkaniska områden var en passage till undervärlden, har de satt sina liv till att stå vakt och säkerställa att inga själar kommer tillbaka till de levandes rike. Pågrund av de hårda livet och saknaden av produktionen av mat så skickade man oftast iväg sitt andra och tredje barn från bergen och ner till de större städerna som låg angränsande. Det är en tradition för Hellsguard att ta upp yrket som legosoldat och kan ses ströva runt på Ul´dah gator.

Ras - Au Ra

Au Ra har kurviga horn, ödel liknande svans och ett vackert mönstrade fjäll istället för hud. Spekulationer har diskuterats om Au Ra är själva verket avkommor av drakar. Detta har länge ifrågasatts, med forskare som citerar flera tydliga skillnader som bevis för bestämda olikartade rötter. Det främsta är det förbättrade hörsel och spatial igenkännelse som ges av Au Ras kranial projektioner, egenskaper som inte är attribut för drakoniska horn. Det andra är den grova skillnaden i massa mellan kvinnliga och manliga Au Ra, ett drag som är inte synligt inom drakar. Auri skapelse myten berättar om Dawn Father och Dusk Mother från vilka alla Au Ra härstammar från.

Klanen Rean tror att i deras ådror rinner blodet tjockare från Dawn Father, med deras otroligt vita fjäll och starka vilja tjänar som bevis på den gudomliga härkomst. Rean har omfamnat ett liv av lung och ensamhet, som länge övergav deras förfäders nomadiska livsstil för att bosätta sig i de djupa dalarna i Othards bergiga regioner. Endast vid sällsynta tillfällen kan man se dem söka äventyr i riken bortom deras dimmiga dalar.

Klanen Xeala tror istället att i deras ådror rinner blodet tjockare från Dusk Mother, med deras glänsande svarta fjäll och glödande vilja tjänar som bevis på den gudomliga härkomst. Olikt klanen Rean så är Xeala mera fria som har spritt sig över den västra kusten där de jagar och lever sitt liv som deras förfäder har gjort i otaliga generationer.

Ras - Viera (Female/Shadowbringer - Male/Endwalker)

Ni som har spelat igenom Final Fantasy 12 och tycker om att ha Fran med i erat party kommer kanske bli lite extra intresserade inför den nya expansionen Shadowbringer, som kommer ut i 2:a Juli. Vi kommer då få valmöjligheten att spela som rasen Viera, det vill säga Bunnygirls med attityd.

Ras - Hrothgar (Shadowbringer)
Verkar som vi får också en till ras, förutom Viera. Hrothgar, som verkar vara något att sätta "tänderna" i, hoho. Påminner lite om Kimahri Ronso från Final Fantasy 10, dock inte samma ras. Inte för att några Final Fantasy har något med varandra och göra, men.

Klasser och Jobb

När man väl har skapat sin karaktär och är nöjd så får man valmöjligheten att välja en klass där det finns två huvudgrupper, Disciples of War och Disciples of Magic. Gladiator, Pugilist, Marauder, Lancer och Archer ingår i gruppen Disciples of War. Conjurer, Thaumaturge och Arcanist ingår i Disciples of Magic. Jag ska försöka förklara varje klass och mekaniken som varje jobb har som är specifikt för just dem lite “kortfattat”.

Något som är intressant i systemet i Final Fantasy 14 är att man inte är bunden till någon speciell klass eller jobb, tycker man att man har valt fel typ av spelstil så kan man på ett enkelt sätt byta klass / jobb. Dock så måste man levla upp varje klass och jobb för sig själv, så några timmar lär det ta och nå högsta nivån med alla klasser / jobb. Själv sitter och spelar en Archer/Bard, men samtidigt försöker jag också levla upp en Gladiator och White Mage. Det är beroende på vilket vapen och soul crystal du har på din spelkaraktär som bestämmer vilken klass / jobb du har.

Något som kritiserades i den äldre recensionen som FZ gjorde när Final Fantasy XIV släpptes, var att man inte riktigt visste vad och hur man skulle använda sin klass och jobb. Men detta har blivit förbättrat och man lär sig sakta och säkert hur sin klass och jobb fungerar. Varje klass och jobb har en egen berättelse knuten till sig som låser upp nya färdigheter och talanger.

Alla start klasser

Disciples of War

  • Gladiatorn är den vanliga tanken som finns med i de flesta MMORPG. Gladiatorns huvudsakliga uppgift är att hålla fienderna borta från alla andra och försöka hålla fiendens uppmärksamhet hela tiden på sig själv. Utrustad med tunga rustningar, svärd och sköldar står gladiatorn som en vägg. Gladiatorn startar i Ul’dah.

  • Pugilist är vår första närstrids DPS klass, som siktar på att använda traditionell hand mot hand tekniker för att infektera så mycket skada som möjligt på fienderna. Läderrustningar och handvapen är det som klassen föredrar för att vara så smidig som möjligt. Pugilist startar i Ul’dah.

  • Marauder är den andra typen av tank som finns med i spelet. Utrustad med tung rustning och en stor tvåhandsyxa som huvudvapen tar denna klass sig igenom striderna. Maraudernas uppgift är likt Gladiatorns att försöka ta uppmärksamheten från fienderna så inte de andra, mera svagare, klasserna tar skada och dör. Marauder startar i Limsa Lominsa.

  • Lancer är den andra av närstrids DPS klasserna, beväpnad med tung rustning och spjut dansar över slagfältet. Lancern är en väldigt smidigt närstrids klass som balanseras av dess snabba attacker och vikten av rustningen. Lancer startar i Gridania.

  • Archer är vår första långdistans DPS, utrustad med läderrustning och sin båge försöker klassen skicka iväg så många pilar och inflinktera så mycket skada som möjligt. Då klassen är väldigt smidigt är det lätt att springa runt fienderna i cirklar samtidigt som man gör om fienderna till nåldynor med hjälp av sina pilar. Archer startar i Gridania.

Disciples of Magic

  • Conjurer, vår första magiska användare som använder sin magiska koppling till naturen för att hjälpa andra. Med hjälp av magi kan Conjurern läka andras sår, skydda sina med kamraterna och även återuppliva dem när de har blivit besegrade i strid. Att läka sår är den huvudsakliga uppgiften som denna klass har, men den kan även använda vissa offensiva magier dock är de väldigt få. Conjurer startar i Gridania.

  • Thaumaturge, är den magiker som specialiserar sig mer på det offensiva och använder sig av mörkare magi än de övriga magikerna. Thaumaturge använder sig av eld, is och blixtar för att lägga så mycket skada på fienderna som möjligt. Thaumaturge startar i Ul’dah.

  • Arcanist, lägger sin tid på att studera den magiska konsten och använda sig av familjärer som denna klass kan framkalla. Familjärerna är små primals, inte alls lika kraftfulla som dem man möter under spelets gång dock, som används för att både läka medspelarnas sår men kan också användas för att attackera fiender. Arcanist startar i Limsa Lominsa.

När jag blir vuxen ska jag bli….

När man når en viss nivå på sin spelkaraktär har man möjlighet att utveckla sin klass vidare och specialisera sig, i Final Fantasy XIV heter det jobb och låses upp vid nivå 30 för majoriteten av jobben. Följande klasser kan specialisera och skaffa följande jobb.

Så här ser man ut efter man har gått på högskola!

Start Klasser / Jobb

  • Marauder -> Warrior (Tank)

  • Gladiator -> Paladin (Tank)

  • Pugilist -> Monk (Melee Physical DPS)

  • Lancer -> Dragoon (Melee Physical DPS)

  • Archer -> Bard (Ranged Physical DPS)

  • Conjurer -> White Mage (Healer)

  • Thaumaturge -> Black Mage (Ranged Magical DPS)

  • Arcanist -> Summoner (Ranged Magical DPS)

  • Arcanist -> Scholar (Healer)

Utöver dessa klasser och jobb finns det även några som har tillkommit med åren och som inte är valbara direkt från start. Rogue, som kan specialisera sig till Ninja vid nivå 30, är inte möjlig att välja från start. Man måste ha levlat upp en karaktär inom Disciples of War eller Magic till minst nivå 10 och klarat av klass questen för samma nivå och klass, och det är först då möjligheten att välja Rogue. Dark Knight, Astrologian, Machinist, Samurai och Red Mage är nya jobb som har tillkommit ihop med de två expansioner som finns ute till Final Fantasy 14, Heavensward och Stormblood. Dark Knight, Astrologian och Machinist startar på nivå 30, Samurai och Red Mage startar på nivå 50.

För de som vill välja fordonslinjen istället, kanske?

Extra Klasser / Jobb

  • Rogue -> Ninja (Melee Physical DPS)

  • Dark Knight (Tank) (Startar på lv 30)

  • Astrologian (Healer) (Startar på lv 30)

  • Machinist (Ranged Physical DPS) (Startar på lv 30)

  • Samurai (Melee Physical DPS) (Startar på lv 50)

  • Red Mage (Ranged Magical DPS) (Startar på lv 50)

  • Blue Mage (Limited Job, max nivå 50) (Ranged Magical DPS) We dont't talk about the Blue Mage

  • Gunbreaker (Tank) (Startar på lv 60)

  • Dancer (Ranged Physical DPS) (Startar på lv 60)

  • Sage (Healer) (Exp: Endwalker)

  • Reaper (DPS) (Exp: Endwalker)

Jobbens mekanik

När man väljer ett jobb för sin spelkaraktär så öppnar det upp lite nya spelmekaniker som är olika beroende på vilket jobb man skaffar. Bard har sånger som skall försöka hållas uppe så mycket som möjligt, då det ger bonusar till hela gruppen. Paladin har Oath Guage som gör att karaktären kan ställa sig i en offensiv eller defensiv hållning, defensiva gör att paladinen tar mindre skada och genererar mera “enimity” (aggro från fienderna) och offensiva gör att paladinen gör mera skada efter varje auto-attack.

Jag förstår att jobbens funktioner har utvecklas under dessa snart 10 år, 7 år om man räknar från A Realm Reborn uppdateringen, och det är mycket som har hänt och allt för att göra det enklare och mera användbart för spelarna. Jag kan själv inte diskutera om hur det kändes att spela dessa klasser / jobb innan. Men som det ser ut idag så tycker jag att funktionerna som varje klass/jobb har känns naturligt på något sätt, lät och läsa sig och en bra hjälpmedel. Ihop med expansionen Stromblood så byggde utvecklarna om hela “Job Gauge” som varje jobb idag har.

Warrior

Paladin

Monk

Dragoon

Bard

White Mage

Black Mage

Summoner

Scholar

Ninja

Dark Knight

Astrologian

Machinist

Samurai

Red Mage

Blue Mage (Limited Job)

Gunbreaker

Dancer

Berättelsen - Final Fantasy XIV - A Realm Reborn

I dagens Final Fantasy XIV - A Realm Reborn börjar berättelsen i en vagn som drivs fram med hjälp av två stycken chocabos, eller i en båt om du åker till Limsa Lominsa. Du som ny äventyrar blir väckt av en dröm där en mörkklädd karaktär rusar rakt emot dig, en karaktär som du kommer att känna mer och mer, desto mer berättelsen utvecklar sig. Beroende på vilken klass du väljer så startar man antagligen i Ul’dah, Limsa Lominsa eller Gridania. Varje område man startar i har en egen unik berättelse för just det området, introduktion uppdragen är för nivå 1 - 15. Berättelsen knyter sig sedan samman för alla spelare när man har klarat av introduktions uppdragen.

Start området Gridania

Min resa började i Gridania och efter min dröm blev jag väckt av en köpman som satt i samma vagn som mig själv, och som frågade om jag var okej. Köpmannen, vid namn Bremondt, förklarade situationen som pågick i Gridania och att området har blivit mera ansträngt då Ixal, ödleliknande varelser, har börjat trängt sig in i Black Shroud och börja ställa till problem för alla som bor i området. Efter ett par minuter diskuterande fram och tillbaka mellan köpmannen och en själv så anlände man fram till Gridania.

Jag blir rekommenderade att ta mig till Carline Canopy, huvudkvarteret för det lokala äventyrsguildet, där möter jag Mother Miounne som är ägaren av etableringen. Hon förklarar också att allt är inte lika lugnt som det verkar i första anblicken, med Ixal, tjuvjägare och Garlena Empire som har etablerat sig i omgivningen och skapar problem är det långt ifrån lugnt. Jag får också en förklaring bakom den sjunde Umbral Calamity, och får veta att hjältar som beskrivs som “The Warriors of Light” slogs för Eorzea och emot Garlena Empire för fem år sedan.

Fun fact: “The Warriors of Light” är en referens till spelare som spelade Final Fantasy XIV vid release (1999) och fram till patch 2.0, A Realm Reborn. Utvecklarna till Final Fantasy XIV säger att utan de spelare som var kvar under den hårda tiden i början av spelets release, hade de själva aldrig orkat utveckla spelet till det bättre. Utvecklarna kallade de spelarna som orkade hålla sig kvar mellan sig själva på kontoret för “Warriors of Light”, för utan dom spelarna så hade spelet aldrig utvecklas och blivit det spelet som det är idag. Det är därför som denna lilla berättelse också smög sig in i spelet som The Warriors of Light.

Som utböling i Gridania blir man inte bemött med speciellt mycket kärlek och man behöver hjälpa både invånarna och området att stabilisera sig för att kunna få en mera neutral ton emot sig. Mother Miounne berättar och visar mig vägen till archer guildet, den klassen som jag började med. Nu börjar uppdragen att öppna upp sig och man ser invånare i Gridania som behöver hjälp. Som berättelsen fortsätter så hjälper man personer till höger och vänster, vissa som har förlorat sina mynt, tappat bort sina apelsiner, döda fem stycken nyckelpigor (modell större), så börjar vi upptäcka ett oroväckande beteende från Ixal.

Jag blir beordrade att gå till ett område i skogen och utforska vad Ixal håller på med, väl där hittar man ett svärd som är nedkört i en trästubbe av någon anledning. Kort därefter anländer några av våra två första huvudkaraktärer, som man sedan får veta heter Yda Hext (en highlander munk) och Papalyma Totolymo (en lalafell thaumaturge). De förklarar att skogen har blivit väldigt känslig efter den stora katastrofen som hände för fem år sedan, och den minsta störningen i “the aetheric flow”, så händer det inte så bra saker och kort efter blir vi introducerade för den första “boss” striden då ett flertal Treants som attackerar. Som tur är så hjälper Yda och Papalyma mig i striden.

Prins Arthur har inget jämte mig, jag tänker dra svärdet i stubben!

Efter bossstriden så pustar Yda och Papalyma ut, medans en själv står som en oberörd staty, då något råkar fånga min uppmärksamhet, en kristall ligger på marken som förmodligen bossen släppte efter den blev besegrad. När jag tar upp den börjar mörkret falla och en vision infaller som har sina likheter med den drömmen som man hade vid vagnen i början. En väldigt stor kristall syns framför spelkaraktären, som förklarar att den är Hydaelyn och att ljuset som har lyst genom Eorzea har blivit dimmat och i dess spår har mörkret fått ett stadigt fäste. Hydaelyn förklarar att jag kan förvisa mörkret genom att lägga händerna på “Kristallerna av Ljus” och det är upp till mig själv och hitta alla kristaller.

Jag vaknar upp ur vad som känns som en drömmen för att se att Yda och Papalyma står och undrar om man är okej. Yda tittar sig sedan omkring och hittar en Ixal som ligger “mindre levande” vid ett träd, som de tror är Ixal hövding, och att en hövding har rest så här långt in i fientligt område måste betyda att de har varit under order från någon eller något. Yda och Papalyma lämnade området och tackade för sig, och jag tog svärdet ifrån stubben och gick vidare till uppdragsgivare och förklarade situationen för dem. Oro väcktes då de inte vet riktigt vad Ixal tänker göra, och om, vilka som ger dem order. Man får också veta att Yda och Papalyma är kända för invånarna i Gridania, då de ofta hjälper God’s Quiver (Archer Guild) och Wood Wailers (Lancer Guild) i deras arbete i Black Shroud.

Efter jag har sprungit runt och hjälpt några invånare i Black Shroud en stund, de tycks verka att hela området skulle gå under ifall inte man själv var i trakten. Hur som helst, så får man reda på att en hel grupp av Conjurers och Woold Wailers har blivit attackerade av något som förklarades som en stor skugga. Jag sätter fart direkt mot området för att ta reda på mer vad som har hänt.

Väl på plats får man reda på att någon har försökt återskapa “Rite of Returning” men under ceremonin så hade de blivit attackerade, och som vanligt finns det ingen annan som kan hjälpa till i närheten, så jag sätter fart mot ceremoniplatsen. Väl inne vid området ser man Conjurers som ligger till höger och vänster, jag hjälper dem upp för att kunna arbeta mig allt längre in. När jag väl ska hjälpa den sista personen upp, hör man något svagt, en besvärjelse av något slag från en maskerad man som ser vagt bekant ut från mina drömmar. Plötsligt så tar omgivningen liv och en Clay Golem står framför mig, och boss striden kan börja. Med att en själv lyckades besegra Clay Golemen så börjar den maskerade mannen få ett intresse för mig, att en Clay Golem kan bli besegrad av en vanlig äventyrare var högst ovanligt.

Plötsligt dyker Papalymo och Yda upp, och verkar vara lite småsura att den maskerade mannen lyckades smita undan dem igen. Men för första gången så introducerar de sig själva och tycker att det är något speciellt med mig, något som de själva tycker känna igen men kan inte sätta fingret på ännu. Men de säger sina adjö och tar med sig de skadade Conjurer till Gridania.

Ännu en gång så är det en mindre lugn tid med att springa runt och hjälpa invånarna med allt från att mata Chocabos och plocka svamp från träd, innan nästa stora uppdrag kommer att öppna upp sig. Jag får då hör att Ixal, de ödleliknande varelserna, planerar ett anfall mot det heliga träden och Bowlord Lewin måste kontaktas för att göra ett motanfall. Lewin och några till, inklusive mig själv, planerar in att motanfall och skyndar oss till det heliga trädet. Väl på plats ser vi att en stor Ixal grupp har placerat sig runt trädet och är beredd att ta ned det, Bowlord Lewin skriker attack och striden är i full gång.

Efter en stund stridande så lyckas vi ta ned Ixal hövdingen och hans soldater, och alla förutom mig själv intar jakten efter de resterande Ixal som flydde efter hövdingen blev nedslagen. Jag blir beordrad att stå vakt vid det heliga trädet ifall några av Ixalerna skulle återvända till platsen. Ganska passligt då alla andra är bort så dyker den mörkklädda maskerade personen upp bakom ryggen på mig och börjar nästan direkt kasta en besvärjelse som tillkallar en demonliknande varelse, och ännu en bossstrid kan påbörjas. Efter en stund utbyte av slag mellan mig och den demonliknande varelsen så kommer Papalymo och Yda in hjälper till i striden mot den maskerade mannen. Efter striden får jag reda på att den maskerade mannen tillhör en order som kallar sig för The Bringers of Chaos, eller Ascians. En order som kommer ha en fast grepp i hela huvudberättelsen och vara en av “huvudskurkarna” i Final Fantasy XIV.

Nu efter jag har varit med och räddat det heliga trädet samt besegrat den maskerade mannen, tackade Bowlord Lewin för hjälpen. Mitt under diskussionen med Lwein kommer Kan-E-Senna, ledare för Gridania, som också vill erbjuda sitt ödmjukaste tack för att jag har varit med och hjälpt till att skydda skogen mot det fientliga hotet. Ihop med att det heliga trädet skyddades så ordnas det en fest där också Kan-E-Senna berättar om vad som hände för fem år sedan, när den sjunde stora katastrofen inträffade. Ännu en gång får jag en vision av vad som hände för fem år sedan ifrån Kan-E-Sennas perspektiv, där vi ser Raubahn, Merlwyb och Kan-E-Senna diskutera över hur striderna framgår. Kan-E-Senna känner också en närvaro som spionerar på dem. Det visar sig att The Bringers of Chaos, Ascians, står och beskådar kaoset vid stridsfältet och verkar vara någorlunda glada över att Project Meteor verkar gå bra.

Som vanligt när jag får sina vision så har man svimmat, man vaknar sedan upp i en säng vid äventyrs guildet. Jag hör att Kan-E-Senna har något som hon skulle vilja att jag ska göra, en viktigt uppgift enligt henne själva. En minnesceremoni för “The Warriors of Light” ska hållas inom en kort tid framöver och Kan-E-Senna vill att spelkaraktären ska lämna över brev angående minnesceremonierna till de andra ledarna i Eorzea alliansen.

Fortsättningen....

Det här avslutar då introduktions uppdragen av Final Fantasy XIV och det är nu som spelet öppnar upp sig mer och mer. Innan denna punkt så har det inte varit möjligt att åka till Limsa Lominsa eller till Ul’dah, då självklart när man startar i Gridania. Om man startar i några av de andra start områdena kan man inte heller åka någonstans innan man har klarat av introduktions uppdragen. Berättelsen i början är också lite annorlunda ifall man väljer att starta i Ul’dah eller i Limsa Lominsa.

Marabous nya maskot Marlboro

Huvudberättelsen fortsätter med att man tar reda på vad The Bringers of Chaos håller på med, och som är själva grundpelaren i berättelsen. Utöver detta tillkommer det andra konflikter för att nämna några:

  • Beast tribes i områden runt omkring Eorzea som försöker kalla på The Primal som kan få förödande konsekvenser för Eorzea och dess invånare. Tillsammans med Eorzea alliansen planerar man hur man ska stoppa att Primals ska löpa amok.

  • Garlena Empire fortsätter att invadera Eorzea och ställer till problem, som kan ha hittat en vapen som kan vara det “Ultimata” vapnet för krigföring.

  • Interna konflikter i de riken som är med i Eorzea alliansen som skapar riktigt bra dramatik i berättelsen.

Alla har vi vart där, fågel som vill vara med på en selfie

I Final Fantasy 14 så finns det både huvudberättelse- och sidouppdrag, där huvudberättelsens uppdragen ökar i level för varje du klarar av. Så ibland så måste man kanske göra lite sidouppdrag för att öka sin nivå på spelkaraktären innan man kan påbörja huvudberättelsen igen. Sidouppdragen låses upp successivt med takt att huvuduppdragen blir avklarade, det finns sidouppdrag i överflöd och man kommer ganska snabbt en bra bit över den rekommenderade nivån för alla uppdrag.

Ifrit tror att han är glödhet

Uppdragen i Final Fantasy 14 tycker jag själv är väldigt mycket mera textbaserade än de andra MMORPG som jag har spelat, då jag är van med Lineage, Dark Age of Camelot och Vanilla World of Warcraft så känner jag mig mera van vid att man ska grinda mera än vad som Final Fantasy 14 erbjuder. Nu ser jag absolut inget negativt i att spelet är som det är, men det försvårar att spela ihop med kompisar när båda två sitter och läser samma text tyst för sig själva. Instanserna som är kopplade till huvudberättelsen, då inte grottor eller större instanser där man behöver vara fyra till åtta personer, utan den små berättelse inriktade som man stöter på lite då och då, går inte att vara tillsammans i utan måste vara ensam och inte i något party när man spelar igenom dessa. Allt detta ihop så känns Final Fantasy 14 inte som någon berättelse som man kan på ett bra sätt uppleva tillsammans med någon, inte rakt igenom hur som helst. Visst det finns vissa saker i spelet som man kan, och måste spela med andra personer, men är inte direkt kopplad till huvudberättelsen. Men de sakerna kommer jag gå in på lite senare.

Sultanan av Ul’dah - Nanamo Ul Namo

Det finns cirka 190 uppdrag i huvudberättelsen till och med patch 2.0, A Realm Reborn, och utöver det så har det kommit fler och fler uppdrag i kedjan desto fler och fler patcher det har kommit ut. Huvudberättelsen som fortsätter efter 2.0, A Realm Reborn, och som leder emot den första expansionen, Heavensward, så finns det 100 uppdrag till och jag tycker det är väldigt roligt och se hur de har knutit ihop expansionerna med huvudberättelsen. Det är inte som vissa andra MMO som jag själv har spelet när en ny expansion har kommit ut, PANG här är ett nytt område, varsågod utforska. Utan det känns uttänkt och beräkneligt hur de ska framföra känslan av expansionen.

Det som är bra med huvudberättelsen är riktigt bra och håller en hög standard, även inom Final Fantasy spelen, men det som är lågt är också lågt. Man kommer inte bort från de mindre uppdragen att hämta grönsaker, spring hit hämta det där och kom tillbaka med det andra. Men samtidigt så skapar det också suget av att få se vad nästa högpunkt är i spelets berättelse, och än så länge har jag inte blivit besviken men det tar en bra stund innan det börjar bli gripande. Det värmer i hjärtat att utvecklarna har lagt ned så mycket tid på att förbättra Final Fantasy 14 till det spelet som det är idag.

Ramhu borde göra en insamling för barncancerfonden, vid 10 000SEK insamlad så rakar han sig

Instanser och andra utmaningar (Duty Finder / Roulette)

Spelet fungerar riktigt bra och spela själv, känns väldigt mycket som ett singleplayer spel i den känslan av att det är tungt story baserad. Men ibland så måste göra vissa instanser som kräver att man spelar med andra spelare. Dessa instanser kommer då i två alternativ fyra (4) eller åtta (8) spelare. De första instanserna man göra är kopplade till huvudberättelsen, Sastasha Seagrot (Limsa Lominsa), Tam-Tara Deepcroft (Gridania) och Copperbell Mines (Ul’dah). Dessa instanser var egentligen mitt första interagerande med andra spelare.

Man behöver inte själv leta efter personer för att göra dessa quest med, utan man använder något som heter Duty Finder. Denna mekanik söker efter spelare och sätter ihop en grupp som består av en (1) tank, en (1) healer och två (2) DPS spelare. Det är inte enbart personer som är på huvudberättelsen som kan spela dessa instanser, utan även spelare med en högre nivå än dig själv kan också hoppa in och hjälpa. Många tycks använda Duty Finder för att få lite extra erfarenhetspoäng så att karaktären kan gå upp i nivå snabbare, och då använder man sig något som heter Duty Finder Roulette. Via Duty Finder Roulette så blir man kopplad till en slumpmässig instans som man har klarat av eller låst upp tidigare. Spelare som ansluter sig till en instans via Duty Findern kan kopplas över olika servrar inom samma region, så som EU, USA och Japan. Man hittar alltid spelare och spela dessa instanser med.

Duty Finder

Att använda Duty Finder Roulette är ett riktigt bra sätt att gå upp i nivå på, och beroende på vilken tid på dygnet det är, vilken klass/jobb du har, vilken instans du kör, så kan väntetiden variera mellan 2 - 30 minuter.

Den första instansen som man kommer åt, Sastasha Seagrot, är en nivå 15 instans och ifall det kommer in spelare vida Duty Roulette så kommer de spelarna bli synkroniserade till nivå 18, då varje instans har ett minimi och maximi tak på vilken nivå spelkaraktärerna får vara. Oftast brukar de synkroniserade karaktärerna ändå vara lite bättre, men inte odödliga och kan lätt dö om misstag händer.

De flesta av de som jag själv har spelat med har alltid förklarat hur boss mekaniken fungerar för att göra att allt flyter på bra i striderna och att man ska klara av instansen på första försöket. Instanserna i början är inte alls lika svåra som de i slutet av spelet, men kan ställa till problem om man inte vet hur mekaniken fungerar.

Deep Dungeon - Palace of the Dead / Heaven-on-High

En av de populära aktiviteterna som först öppnar upp sig när man når nivå 17 med sin karaktär. Palace of the Dead är en “Deep Dungeon” som sträcker sig 200 nivåer djupt, och desto längre ner man kommer desto svårare blir det. Nivå 1 - 100 kan man spela med slumpmässiga spelare, man sätter upp sig i en kö och så spelar man. Nivå 101 - 200 måste man vara en grupp innan man påbörjar sin resa ned till djupet. Man spelar på en grupp av fyra (4) spelare, och det finns inga restriktioner på hur laget ser ut. Det kan betyda att ibland får man ett lag med fyra (4) warriors och ibland kan det bli fyra (4) white mage, men oftast brukar det vara en bra blandning på spelarnas klasser / jobb.

Det roliga med det här läget är att all utrustning du har på dig har ingen betydelse i Palace of the Dead. Man har något som heter Aetherpool Arm och Aetherpool Armor som under tiden man spelar och öppnar Silver Kistor går dessa två upp i nivå. Desto högre nivå på Aetherpool Arms desto mera skada gör man på fiender, och desto högre nivå på Aetherpool Armor desto mer tål man att bli slagen på. Det som är roligt är också att dessa delas gemensamt mellan alla klasser, så om du skulle ha +40 i Aetherpool Arm och Armor så har du det på din Archer som på din Warrior. Du levlar också definitivt snabbare i Palace of the Dead än i “verkliga” världen och innan du har kommit till nivå 50 så har karaktären nått max nivån, som är 60 i Palace of the Dead. Men du behåller inte nivån på karaktären ifrån Palace of the Dead när du väl kommer ut till den “verkliga” världen igen, dock får du en procentsats utan den totala erfarenhetspoängen. Palace of the Dead är ett bra sätt att prova på klasser och jobb för att känna hur de känns och spela med utan att lägga ned ett flertal timmar med att gå upp i nivå med den.

I Palace of the Dead så spelar man 10 nivåer i taget, 1-10, 11-20, 21-30, etc, som måste klaras av inom 60 min. Vid varje jämn nivå så blir man bemött av en boss som måste besegras innan man klarar av ett steg. Skulle hela laget dö någonstans mellan exempel 1-10 så får man börja om från nivå 1, men dina framgångar sparas efter varje gång du klarar av en boss. Ifall man skulle dö på nivå 46 i Palace of the Dead så behöver man inte börja om från nivå 1 utan enbart från nivå 40, men du förlorar alla uppgraderingar på din utrustning och alla saker du har hittat mellan nivå 40-46. Du måste klara av bossen för alla uppgradering och saker ska sparas.

Något som förhindrar din framfart i Palace of the Dead är att på varje nivå finns det patrullerande fiender, mimics och osynliga fällor som kan ställa till problem för laget, så det gäller att ta det försiktigt. Till sin hjälp så får man Pomander när man öppnar kistor, som hela laget gemensamt delar på. Pomander kan göra att man utforska hela kartan, ta bort fällor, upptäcka gömda kistor, att man gör mer skada eller tar mindre skada.

Under tiden man spelar kan man också hitta några skatter, Accursed Hoard, som kan innehålla allt mellan olika crafting material, mounts och kosmetiska saker.

Deep Dungeon - Palace of the Dead (Play Guide lv 1-60)

Deep Dungeon - Heaven-on-High (Play Guide lv 61-70)

Expansion - Heavensward (Släpptes: 23.06.2015)

Heavensward är den första av expansionerna till Final Fantasy 14 och tar dig på en resa till Holy See i Ishgard. Ishgard var en gång i tiden med i Eorzea alliansen, men drog sig ur strax efter första stora incidenten med Garlean Empire. Första gången på 15 år så öppnar Ishgard deras gränser för spelkaraktären. Ishgard har alltid varit i konflikt med drakar, och den största av dem Midgardsormr som nu ligger i dvala vid det stora krigsskeppet Agrius. Ishgards astronomer ser tecken på att drakarnas attacker på Holy See ska börja igen. Berättelsen tar oss vidare på huvudberättelsen som avslutades i A Realm Reborn med en riktigt bra cliffhanger. Vi får reda på mera och The Bringers of Chaos, Ascians, och vad som egentligen ligger bakom konflikterna som drakarna och Ishgard har mellan varandra.

Några nya aspekter till Heavensward var:

  • Tre nya jobb. Dark Knight (tank), Astrologian (Healer), Machinist (Range DPS)

  • Ny spelbar ras, Au Ra.

  • Nivåtaket ökades från 50 till 60. Inkludert alla klasser/jobb och crafting.

  • Nya talanger och förmågor till spelkaraktärerna då taket ökades med 10 nivåer.

  • Ny 8 persons raid, Alexander (normal och savage mode)

  • Nytt spelbart område Ishgard.

  • Två nya Primals, Mismarch och Ravana.

  • Flygbara mounts.

  • och mycket mer….

OBSERVERA - Spoilers i trailer som är väldigt betydelsefulla från huvudberättelsen i grundspelet av Final Fantasy 14.

FINAL FANTASY XIV: Heavensward Trailer

Stormblood (Släpptes: 20.06.2017)

Stormblood är den andra expansionen till Final Fantasy 14, och fortsätter där första expansionen avslutar i berättelsen om Eorzea. I Stormblood tar man sig öster ut till ett område som heter Gyr Abania för att hjälpa motståndsrörelsen att fria dem från den kontroll som Garlean Empire har över området. Man får även se en annan kontinent i expansionen, Othard, som även dom har problem med Garlean Empire. Expansion fortsätter att expandera huvudberättelsen för att kunna knytas ihop med den kommande expansionen Shadowbringer.

Några nya aspekter till Stormblood var:

  • Två nya jobb Red Mage (Range DPS) och Samurai (DPS)

  • Nivåtaket ökades från 60 till 70. Inkludert alla klasser/jobb och crafting

  • Ett helt omarbetad Job Gauge spel-mekanik till samtliga jobb.

  • Nya platser: Othard, Yanxia, Azim Steppe och Gyr Abania.

  • Två nya städer, Rhalgr’s Reach i Gyr Abania och Kugane i Hingashi.

  • Nya Primals, Lakshmi och Susano.

  • Ny 24 spelar raid, Return to Ivalice

FINAL FANTASY XIV: Stormblood Trailer

Shadowbringers (Släpptes: 02.07.2019)

Några nya aspekter till Shadowbringers är:

  • Nivåtaket ökar från 70 till 80. Inkludert alla klasser/jobb och crafting

  • Nya jobb: Gunbreaker (TANK) och Dancer (Ranged DPS).

  • Ny raser, Viera, Hrothgar.

  • Stridssystemet kommer kollas över, TP (Tactical Points) kommer tas bort och ersättas helt och hållet med MP (Magic Points) för samtliga klasser.

  • Ett “Trust” system som användes i Final Fantasy XI kommer att implementeras i spelet, som tillåter spelare att kalla på specifika NPC för att hjälpa dem i instanser istället för att spela med andra spelare.

  • New Game Plus, tillåter spelare att spela igenom hela huvudberättelsen igen om man så önskar.

  • Nya raids och instanser kommer att implementeras också.

FZ Recension av Final Fantasy XIV - Shadowbringers

FINAL FANTASY XIV: SHADOWBRINGERS Extended Teaser Trailer

Endwalker (Släpps: 23.11.2021)

Dawntrail ( Släpps: Sommar 2024 )

Crafting

Som i de flesta MMO-spel man har kört så finns det självklart hantverksyrken. Normalt brukar man vara få välja mer än två (2) eller tre (3) olika inriktningar, men i Final Fantasy 14 så har man inga begränsningar på hur många inriktningar som man kan välja. Vissa inriktningar passar förstås bättre till vissa klasser / jobb än andra. En Paladin vill kanske hellre satsa på Armorer och Blacksmith, medans en Archer hellre vill satsa på Leatherworker och Carpenter.

Precis som när man väljer klasser och jobb är det huvudvapnet som styr, vill man bli carpenter så har man en såg som huvudvapen, vill man börja laga mat så använder man en stekpanna. Det finns lika många nivåer i hantverkaryrkena som till klasserna / jobben, för tillfället är det 70 nivåer och kommer öka till 80 när expansionen Shadowbringer kommer ut.

De hantverkaryrken som finns i spelet idag är, Alchemist, Armorer, Blacksmith, Carpenter, Culinarian, Goldsmith, Leatherworker och Weaver.

För att samla ihop råmaterial så måste man ut i de olika miljöerna och börja leta bland buskar och berg för att hitta materialet. Det finns tre olika samlaryrken (Disciples of the Hands), Botanist, Fisher och Miner. Botanisker samlar man allt från timmerstockar till olika grödor man hittar bland buskar, detta yrke passar bra till Carpenter, Weaver, Culinarian och Alchemist. Miner extraherar olika mineraler och ädelstenar från stenar som sedan kan användas av Blacksmith, Armorer och Goldsmith. Fisher tar upp fiskar och används uteslutande till yrket som Culinarian. Men det finns också väldigt mycket material som man får genom att döda diverse olika fiender i världen som är Final Fantasy XIV.

När man väl börjar crafta så väljer man först vilken sak man ska tillverka via ett bibliotek av recept och vilka råvaror som ska användas. Råvaror delas upp i Normal och High Quality, där High Quality ger en större chanser för bättre kvalité på slutprodukten. När man är nöjd så väljer man sedan att skapa denna produkt genom att välja “Synthesize” och nu börjar en strid mot att få produkten så bra som möjligt.

Man får upp en dialogruta som beskriver, Durabilty, Progress, Quality och Condition på produkten man håller på att skapa.

  • Durabilty beskriver hur många steg du har kvar innan hantverkarssession slutar. Varje åtgärd som ändrar produktens framgång eller kvalite så förbrukas vanligtvis 10 Durabilty, vissa förmågor kan minska konsumtionen eller återställa Durabilty.

  • Progress är en bar som visar hur långt man har kommit till en färdig produkt, och så fort den blir fylld så är man färdig. Om man inte lyckas fylla hela baren innan Durabilty når 0 så misslyckas man att skapa produkten och man får börja om.

  • Quality är sannolikheten för att produkten man gör kommer att vara ett högkvalitativt (HQ) produkt. Man kan öka kvalitéprocenten genom att utföra vissa talanger och använda högkvalitativa råmaterial.

  • Condition för produkten kan variera mellan fyra olika stadier medans man arbetar, Poor, Normal, Good och Excellent. Beroende på vilken Condition som produkten har under hantverkarprocessen så ger det bonusar till olika färdigheter.

Minions - Mounts

Man kommer ihåg en tid när man spelade och fick sitt första mount i ett MMO spel, tiden av Dark Age of Camelot. Mountet man fick var en ståtlig häst, grå i färgen tror jag den var för mig. Man kunde sätta på diverse rustningar och schabraker för att göra just din häst / pony den coolaste i stan. Men i dagens MMO, herre min skapelse vad det finns variationer av ridbara djur och ting. Final Fantasy 14 vill ju inte skämmas för att det finns för få mounts heller då det finns allt mellan vanliga Chocobos, gigantiska valar och stolar som flyger. Många utav mountsen är bundna till samlingsutgåvor, speciella in-game events, belöningar från PvE / PvP och mikrotransaktioner från Mog Station (Final Fantasy 14 egen lilla butik). Alla mounts har samma hastighet så det spelar i huvudsak ingen roll vilken du har. När du spelar igenom huvudberättelsen så får man de mounts som man behöver, och man får ett par stycken. Vissa mounts kan flyga och vissa kan inte.

Minions är också något som man kan samla på i Final Fantasy 14. Man får dem från uppdrag, PvE och PvP, speciella evenemang, mikrotransaktioner från Mog Station (Final Fantasy 14 egen lilla butik), samlarutgåvor. Dessa små rörliga figurerna följer troget efter din egen karaktär när du springer runt på äventyr. Något som man också kan göra är att spela Minion Battle med dem, men detta är något jag själv inte har provat på. Det finns över 300 olika minions… och jag tänker inte samla på alla… NEJ jag tänker inte…

Musiken

Musiken i Final Fantasy spelen har för mig alltid varit en av de sakerna som har fått mig att återgå till serien och fått mig att öppna upp för symfonimusik mer. Väldigt få spel ger så starka intryck med hjälp av musiken, och detta har vi Nobuo Uematsu att tacka för. Nabou har stått för kompositionen av Final Fantasy musiken i över 30 år. Nobuo Uematsu, Masayoshi Soken, Naoshi Mizuta, Ryo Yamazaki och ett flertal andra kompositörer gjorde den första musiken till Final Fantasy 14.

Men ihop med A Realm Reborn, patch 2.0, så bytes mycket ut och även musiken behövdes få en uppgradering. Ihop med uppgraderingen så var det i största hand Masayoshi Soken som gjorde musiken till A Realm Reborn, som också var Sound Director för första utgåvan av Final Fantasy 14 (2010) och Final Fantasy 14 - A Realm Reborn (2013). Masayoshi Soken har fortsatt sitt arbete med spelet och har komponerat musiken till båda expansionerna, Heavensward (2015) och Stormblood (2017).

Musiken är delvis nyskapade för Final Fantasy 14 men de har även smugit in några gamla favoriter från de tidigare spelen som delvis eller helt är omgjorda. Ibland sitter man och njuter enbart av musiken när man sitter och spelar, det är underbart.

Final Fantasy XIV - Heavensward Dragonsong

FZ Recension av Final Fantasy XIV vid release

https://www.fz.se/recension/58832-final-fantasy-xiv (2010-10-14)

Filmer

Kom ihåg att det är farligt och kolla på Final Fantasy XIV filmer och köra din Magitek Armor samtidigt!

Det finns många som har gjort fanart och videos på Final Fantasy 14, men denna fångade mitt öga lite extra.

Dokumentär

Noclip, som gör riktigt djupa och detaljrika spelinriktade dokumentärer har även gjort en på Final Fantasy XIV. Under dokumentären undersöker de hur spelet som var så dåligt att alla blev arga både spelare och kritiker, och hur de lyckades vända på det. Genom att intervjua producenter, utvecklare och till och med CEO för Square Enix så går de till rötterna av utvecklingen. Hämta en påse chips, och kanske några flaskor Cola, för denna djupdykning tar nästan två timmar.

Final Fantasy XIV Documentary Part #1 - ‘One Point O’

Final Fantasy XIV Documentary Part #2 - ‘Rewriting History’

Final Fantasy XIV Documentary Part #3 - ‘The New World’

Free Trail - Final Fantasy XIV

Det finns också en Free Trail om personer skulle vara intresserade av spelet, men behöver inte köpa spelet för att få prova på. Ett Free Trail konto har vissa restriktioner. Läs mer här:

https://freetrial.finalfantasyxiv.com/

Svenska Guild/Community

Nordanvind
Nordanvind är ett hel svenskt Free Company (Guild) som spelar på Odin (EU Light Datacenter). Både mig själv och Zimpan är med i denna Free Company.

För att komma i kontakt med Nordanvind så hänvisar jag er till deras Facebook sida, det finns även tillgång till Discord server som man kan fråga efter.

https://www.facebook.com/groups/Nordanvind/

Svenska Moogles
Alla typer av spelare är välkomna. De har även ett Free Company (guild) på servern Ragnarok under Chaos EU Data Center som de även aktivt söker medlemmar till.
Länk till deras discord: https://discord.gg/FQ5nvPzweG

Tråddemonen
Testpilot

@almblad: Sablar vilken tråd! Många applåder till dig Almblad!

Ambassadör
Xbox

Fantastisk tråd!


signatur

Jump in.

Skribent

Sanslöst bra jobbat! Man blir helt klart sugen på att börja lira igen.

Du får gärna slänga in några radbrytningar i de längre paragraferna så att det blir lättare att läsa

Moderator | Testpilot

Holy shit! Är på resande fot just nu men ska helt klart läsa när jag stadgar mig.

Kul också att jag laddade ned spelet i Fredags och började spela också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

Skulle vilja motivera fler gamers till att börja spela detta fantastiska mmo.

Medlem

Har ett aktivt Legacy konto men har aldrig tagit mig tiden att köra spelet på allvar. Tråkigt då jag egentligen har velat det. Men det har alltid dykt upp annat att spela. Kanske dags snart?

Medlem

Försökte mig på det flera gånger och jag äger samtliga expansioner, uppdragen är ju bara så satans tråkiga och MMO:s känns bara meh. Tror det är mer jag som tröttnat på hela grejen än att detta är ett dåligt spel.

Skribent
Skrivet av kaealy:

Försökte mig på det flera gånger och jag äger samtliga expansioner, uppdragen är ju bara så satans tråkiga och MMO:s känns bara meh. Tror det är mer jag som tröttnat på hela grejen än att detta är ett dåligt spel.

Känner på samma sätt. Blir taggad på MMO:s då och då, men när jag väl börjar lira tröttnar jag efter några timmar. Känns allt som oftast som 90% samma koncept i ny skrud.

Medlem

Wow snygg genomgång av spelet! Skoj att så många hittar intresse i detta fantastiska spel!

Quake-konnässsör

Tror jag fastnade lite extra mycket för just ff14 så jag brukar äta allt vad final fantasy står för. Men av någon anledning så blev det aldrig när ff14 släpptes. Musiken, bara musiken får mig att stanna, så underbar.

Liksom SW: Old Republic så fastande jag för storyn i spelet. Fördelen som du Old Republic har kontor FF14 är att det finns flera olika story kampanjer att spela igenom, istället för en övergripande oberoende på vilken klass du spelar som. Visst du har ju klass questen som ger en liten quest linje som ger en känsla av vad klassen har för plats i världen.

Sen vet jag inte om det är generellt över alla MMO, men jag blivit mycket bättre bemött i FF14 än i några andra MMO. Personer hjälper en väldigt ofta, och förklarar allt som man behöver veta. Det bemötandet fick jag aldrig i varken Wow eller i Old Republic, men det kan också vara att spelarbasen har mognat när spelet har varit ute så pass länge.

Tror det största bekymret många också har med MMO är att man måste engagera en väldigt mycket tid i spelet innan spelet blir roligt, och de avskräcker oftast en stor skara spelare.

Gen
Medlem

Helt sjukt vad bra skrivet.

Medlem

Någon som vet om det går å få tag på sitt legacykonto? vet att det va en kod man va inne å hämtade på deras hemsida, men den är borttappad sedan år...

Medlem

Jag har lirat FF XIV sen det kom ut och sedan forsat lira det. Det jag vill lyfta upp speciellt med detta spel är communityt i spelet, som det har näms innan så har jag nog aldrig blivit så bra bemött bland spelare som detta spel.

Allt eftersom story utvecklas så mer fantatiskt blir det, kan med handen på hjärtat att man har fällt en tår här och där pga vissa moment i storyn

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Någon som vet om det går å få tag på sitt legacykonto? vet att det va en kod man va inne å hämtade på deras hemsida, men den är borttappad sedan år...

Kontakta supporten så hjälper dom dig. Kan bli så att de vill att du fotar av legitimation eller liknande och mailar dom så du kan styrka att du äger kontot.

Medlem

Grym sammaställning @almblad!

Spelade lite när ARR släpptes, men slutade sedan då mina polare också slutade.
Tog nyligen upp spelet igen och har spelat sedan årsskiftet.
Mycket trevligt spel som passar så väl en småbarnsförälder med begränsad speltid eller hardcorespelaren.

Som många andra sagt också så är det en förbannat trevlig community och väldigt vänliga spelare. Det finns till och med folk som frivilligt är officiella mentorer för nybörjarspelare.

Medlem

Om någon av er är intresserad av att börja spela FFXIV igen och vill ha ett trevligt svensktalande Free Company/Guild så kan jag rekommendera Nordanvind som finns på Odin servern.

De har funnits sen betan och har fortfarande en aktiv spelarbas som hittar på saker tillsammans både in-game och utanför.

Medlem

Riktigt underbart skrivet! Har spelat till och från sen release och funderar på att komma tillbaka med nya expansionen.
Får man fråga hur lång tid det tog att skriva klart allting? (Nyfiken)

Quake-konnässsör

@Quarie: har cirka 288 timmar i spelet, det vill säga inte mycket när det kommer till MMO. Samtidigt som jag spelade skrev jag lite stödpubkter, mycket som jag valde att inte skriva om och lite som tillkom. Jag kom till slutet av Heavensward, ska börja på Stormblood under veckan.

Skrev texten kanske på en cirka månad, lite pö om pö. Men det är några saker som man skulle vilja skriva mera om, hur boss striderna fungerar till exempel. Bossstriderna är riktigt underhållande, och de har tagit ut svängarna när det gäller musiken ibland. Ett var mina roligaste mötet måste vara Gilgamesh, questlinen för att komma till hans strid är ju helt banans.

Quake-konnässsör

@Lightvision: Zimpan har försökt övertala mig att gå över till Odin, eller ja, Zimpan sa att flesta svenskar spelade på Odin och att jag var välkommen över. Spelar förtillfället på Shiva, där verkar det vara fult av tyskar, tyskar överallt.

Men som man har sagt till alla andra FC som har försökt rekrytera så får man se hur man känner spelet är när man är klar med storyn

Men absolut låter det intressant. Vi kanske kan ha denna tråd som en samlingsplats för FFXIV på fz, kommer dela med mig lite screenshots och andra relevanta FF grejer under månaderna som kommer.

Medlem

Härlig tråd! Själv har jag spelat FFXIV sedan 2.0 beta phase 3 och har nånstans runt 3300 timmar i spelet. Jag blev kär direkt när jag började, det finns ju så mycket att tycka om - presentationen, gameplayet (ja det är segt i början), musiken, storyn...

På r/ffxiv brukar vi säga att spelet är "RPG first, MMO second". Det är väldigt storydrivet och majoriteten av spelets content är låst bakom main questen. Personligen gillar jag detta jättemycket, dels eftersom storyn faktiskt är väldigt bra (dock bitvis lite seg under vissa sektioner, särskilt de 100 questsen mellan slutet av A Realm Reborn och början av Heavensward) men även för att man får så mycket mer motivation till varför man gör det man gör.

Raidserien The Binding Coil of Bahamut är ett klockrent exempel - du får helt enkelt ett slut på det som byggdes upp under FFXIV 1.0 och det som visas i "End of an Era"-videon i A Realm Reborns inledning, när Bahamut ödelägger stora delar av Eorzea och permanent förändrar klimatet på kontinenten.

När Stormblood kom så hände något med mitt intresse för spelet... Jag vet inte om det var den stela storyn, det förutsägbara patchschemat eller att de fördummade mina favoritjobb så mycket, men hursomhelst så fastnade jag inte alls för Stormblood på samma sätt som A Realm Reborn och Heavensward.

Shadowbringers ser definitivt intressant ut och med tanke på att alla andra triple-A spel släpps i fruktansvärt dåligt skick nuförtiden så kanske det blir till att återvända till FFXIV i sommar. Vid det här laget vet jag exakt vad jag får i spelet, vilket nästan känns som en tröst i dagens spelklimat.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Quake-konnässsör

@Arzei: ser fram emot att spela som Viera, en av mina favorit karaktärer i Final Fantasy 12 var Fran så....

Stormblood storyn ska vara ganska bra vad jag har hört? Men handlar väl om vad man har för smak också. Fantastisk story överlag annars hittills vad jag har spelat.

Hur är det med de äldre raiden, låste upp den i Mor Dohna igår, har inte vågat mig på den ännu. Vet inte heller hur Duty Finder fungerar i de omständigheterna.

Avstängd

Kul tråd! Men jag har svurit på att inte spela några mer MMO sedan jag lade ner wow där runt 2012. Det tog alldeles för mycket tid och jag blir för seriös, jag vill vara bäst och spela med dom bästa guilderna och då har man inte tid med några andra spel.

Men kan erkänna att man blev ju bra jävla sugen av denna tråd haha.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@almblad: Den var väl okej, men dels så höll den inte samma storslagna och dramatiska nivå som Heavensward och en viss karaktär fick ta alldeles för mycket plats och lyftes fram som någon förkämpe, trots att hon egentligen inte åstadkom särskilt mycket alls. Jag tycker heller inte att leveldesignen riktigt håller måttet i Ala Mhigo-zonerna, det är väldigt mycket sand och sten överallt och inte särskilt mycket som gör det kul att se på.

Sen tycker jag som sagt att de fördummade flera av klasserna/jobben en del. För att spela SCH på hög nivå i Heavensward behövde man strax under 40 hotbar slots och ett gäng makron. Stormblood slaktade hela stancedancinggrejen och tog bort/ändrade ett gäng andra spells och abilities vilket gjorde att man bara stog och spammade Broil hela tiden och fyllde på sina två DoTs lite då och då.

Angående Coil raids: Det är i princip ingen som kör dem synkat (alltså level 50 och iLvl 90-130) längre eftersom de då blir väldigt svåra och många grupper behöver dagar eller veckor av progression. Att köra osynkat med ett par polare för att uppleva storyn och känslan i fighterna är däremot både enkelt och kul, men det finns några insta-wipe mechanics att hålla utkik efter. Jag tycker fortfarande att Coil är de mest intressanta raidsen rent loremässigt, även om Alexander och Omega kanske har mer välutvecklade mechanics i själva striderna.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Tråddemonen
Testpilot

@Lightvision: Som medlem där kan jag intyga på detta

Medlem

Grymt skrivet!

Quake-konnässsör

Ny patch till FF14 som utökar storylinen med några uppdrag.

Final Fantasy 14 - Patch 4.56

Vi kommer också få se Hildibrands äventyr fortsätta, den questlinen är riktigt konstig, men rolig.

Verkar som att alla servrar kommer vara nere mellan: Mar. 26, 2019 2:00 to 10:00 (GMT), för förberedes för den nya patchen.

[Maintenance]All Worlds Maintenance (Mar. 26)

Medlem

@almblad: Hildibrand är ju fantastisk. Särskilt den gamla questlinen i ARR, mycket komedi att hämta där.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Quake-konnässsör

@Arzei: It's so good Stackars Enkidu som har blivit målad grön bara

Medlem

Så nu vet vi att Gunbreaker (tank) och Dancer (ranged DPS) är de nya jobben i Shadowbringers. Många som pratar om varför det inte blev någon ny healer men de har ju nog med bekymmer att balansera de tre vi har och hålla fem relevanta. Skulle gärna se lite större förändringar och QoL på SCH, saknar det intensiva optimerandet från Heavensward!

All in all så tycker jag att Shadowbringers ser lovande ut än så länge.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skriv svar