Epic Launcher tar användardata från Steam

Robot
Epic Launcher tar användardata från Steam
Medlem

"Han tar personligen på sig ansvaret för den dåligt implementerade funktionen."

Gillar att han säger att det är en dåligt implementerad funktion. Varför la de ens in den från början? Man vågar ju inte lita på någon idag, alla ska prata i nattmössan och vara så vag som möjligt.

Medlem

@Fr0gg0.: Hela Epic launchern är en dåligt implementerad funktion om du frågar mig. Men då har jag varit ganska anti Epic launchern sedan länge tillbaka =p

Medlem

Känns som dom är villiga att ta varenda genväg för att växa sin store.

Här kommer mina bidrag som de kan testa:

- Ta bort steam från autostart
- Länka om alla genvägar till steam så de slutar fungera
- Gör installerade steam spel korrupta så de kräver om installation / verify integrity.
- Injicera fuskmjukvara i Valve cheat- skyddade spel så att spelarna blir bannade.
- DNS poison så att när steam client öppnar "https://store.steampowered.com" så kommer "https://www.epicgames.com/store" istället.

fler förslag?

Medlem

Om det nu är så att filen i fråga endast kopieras utan tillåtelse, och blir endast skickad om man använder import-funktionen, ser jag inget större problem.

Kunde förmodligen gjorts lite annorlunda för att undvika sånt här, men tror oavsett vad Epic gör kommer det alltid vara någon som blir arg.

eld
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

"Han tar personligen på sig ansvaret för den dåligt implementerade funktionen."

Gillar att han säger att det är en dåligt implementerad funktion. Varför la de ens in den från början? Man vågar ju inte lita på någon idag, alla ska prata i nattmössan och vara så vag som möjligt.

Det är från början av fortnite, Innan alla pengar hade ramlat in, så de gjorde nog lite mer stressade val då.

Medlem

Inga problem för mig dock, då den launchern aldrig någonsin kommer installeras på min dator ändå

Inaktiv

Ber man om att importera sina vänner från Steam importeras alltså ens vänner från Steam. Ganska självklart alltså?

Medlem

Varningsflaggor om nåt, skulle aldrig nånsin välja att köpa och spela genom Epic om jag spelade på PC

Medlem
Skrivet av anon_326400:

Ber man om att importera sina vänner från Steam importeras alltså ens vänner från Steam. Ganska självklart alltså?

Epic launcher har inget att göra med vad för spel jag har samt vad för sparfiler och annan data jag har i steam cloud. Det är inte data som behövs för att importera vänner.

Dessutom så kan man ju undra om Epic launcher har rätt att importera vän listor från Steam? Steam har uppebart inte krypterat den informationen, men Epic launcher krypterar den efter de stulit informationen.

Så med tanke på Valves svar så kan vi förvänta oss att även Steam kommer kryptera den informationen framöver och det kommer då inte längre gå att importera vänlistor från steam på det sätt Epic gör.

Medlem

Usch riktigt skitföretag.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

nu känns det bättre att ha bojkottat metro


signatur

//monster

Medlem

Ännu en anledning till att helt bojkotta Epic...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Hur var det nu igen med "hälsosam konkurrens" ? Oh right.... EXCLUSIVES. Det är så konkurrens vänligt.

Och sen detta. För i helvete EPIC.
Jag är glad att jag hållit mig borta från skiten.


signatur

"It's no that I'm lazy. It's just that I don't care"

Medlem

Är folk upprörda över att information samlats in om användare eller att någon kopierat den redan insamlade informationen för att använda i sitt eget smutsiga syfte?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Luktar Facebook över det hela.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Borde inte detta vara rent av olagligt? Man godkänner att Valve och Steam använder denna informationen, men detta har inte godkänt någonstans på Epics sida. GDPR, någon?

phi
Medlem

Är man lite påläst om Tencent så är det ju knappast förvånande.

Medlem

Men va fint, epic har gjort en trojan.. Grattis!

Skrivet av peggleball:

Känns som dom är villiga att ta varenda genväg för att växa sin store.

Här kommer mina bidrag som de kan testa:

- Ta bort steam från autostart
- Länka om alla genvägar till steam så de slutar fungera
- Gör installerade steam spel korrupta så de kräver om installation / verify integrity.
- Injicera fuskmjukvara i Valve cheat- skyddade spel så att spelarna blir bannade.
- DNS poison så att när steam client öppnar "https://store.steampowered.com" så kommer "https://www.epicgames.com/store" istället.

fler förslag?

Kanske lägga in att Aquas Barbie Girl spelas varje gång man startar steam efter det? >_<

Inaktiv

Så folk är förvånade över att Epic launchern importerar ens vänlista när man ber den göra det? Haha!

Bara så att ni vet så scannar Steam VAC och Origin igenom innehållet på er dator sedan flera år tillbaka. Välkommen till 2000-talet.
Men det är populärt att hata på Epic för att de erbjuder en bättre spelbutik än ert kära Steam och gör bättre spel än Valve.

Medlem
Skrivet av peggleball:

Känns som dom är villiga att ta varenda genväg för att växa sin store.

Här kommer mina bidrag som de kan testa:

- Ta bort steam från autostart
- Länka om alla genvägar till steam så de slutar fungera
- Gör installerade steam spel korrupta så de kräver om installation / verify integrity.
- Injicera fuskmjukvara i Valve cheat- skyddade spel så att spelarna blir bannade.
- DNS poison så att när steam client öppnar "https://store.steampowered.com" så kommer "https://www.epicgames.com/store" istället.

fler förslag?

Ta bort Epic Launcher helt?


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Hysteriskt kul efter alla runder med folk som försvarar Epic av någon outgrundlig anledning,. Är Tencent storägare så har man all rätt att vara skeptisk, kinesiska staten har ju rätt till all sån information enligt lag och kan ta precis vad de vill från företag. Detta kommer från någon som äger en Huawei mobil och en aktivitetsklocka av samma märke.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Bara så att ni vet så scannar origin igenom innehållet på er dator sedan flera år tillbaka. Välkommen till 2000-talet.

Helt klart mer ok med det än att Tencent och därmed automatiskt kinesiska staten har ett finger med i spelet.

Medlem

Haha såg just denna kommentar xD. Så klockrent att denna artikel kom en månad efter xD
#3866974

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Så folk är förvånade över att Epic launchern importerar ens vänlista när man ber den göra det? Haha!

Bara så att ni vet så scannar Steam VAC och Origin igenom innehållet på er dator sedan flera år tillbaka. Välkommen till 2000-talet.
Men det är populärt att hata på Epic för att de erbjuder en bättre spelbutik än ert kära Steam och gör bättre spel än Valve.

På vilket sätt tycker du det är bättre än steam? Säger inte att du har fel eller något sådant utan mest nyfiken på vad det är som gör att det i din värld är bättre hos epic.

Medlem

fk epic launcher! Kommer aldrig stödja dom efter metro fiaskot..

Inaktiv
Skrivet av knoxudg:

På vilket sätt tycker du det är bättre än steam? Säger inte att du har fel eller något sådant utan mest nyfiken på vad det är som gör att det i din värld är bättre hos epic.

Lägre avgifter för utvecklare och därmed bättre spel och/eller lägre priser för kunder samt mindre/inget shovelware.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Lägre avgifter för utvecklare och därmed bättre spel och/eller lägre priser för kunder samt mindre/inget shovelware.

Det lär snarare bli färre bra spel och mer shovelware.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Därmed bättre spel ... samt mindre/inget shovelware.

Jasså, vad baserar du detta på? Du vet att t ex EA säljer helt utan avgifter på Origins och detta ger väl inte direkt någon styrka till din tes om man ser på kvalitén där. Nä, tror du är helt ute och cyklar om att EPIC skulle ha sån stor positiv inverkan om ens någon alls på spelindustrin stort eller indiescenen.

Medlem

Är det inte nu något fån ska avfärda detta genom att nämna "foliehatt"?

PS. Vänligen observera att jag inte läst kommentarerna i tråden än, och tar starkt avstånd från eventuella kränkningar som meningen ovanför kan ha orsakat.

12
Skriv svar