Sten, sax & påse - vilka regler gäller?

Skägg.
10 Chambers
Sten, sax & påse - vilka regler gäller?

Idag blev det sten, sax & påse i spelrummet när lite loot skulle fördelas och direkt hamnade vi i diskussioner om regelverket kring denna anrika handsport.

Slänger ni fram ert val på p:et i påse, eller ordets andra stavelse? Knuten hand som ”neutral” position? Leken (som ofta är på blodigt allvar) verkar ha sitt ursprung i Kina men där var snigel, groda och orm de tre olika valen.

Sedan 2002 finns det ett ”World Rock Paper Scissors Society” som håller i turneringar och har standardiserat reglerna men vad jag kan hitta har de inte specificerat när man ska visa sin hand, de skriver bara följande självklarhet.

”It is very important to conceal your move and to surprise your opponent if you want to make sure that you will win this game.”

Tack!


signatur
Ambassadör
Xbox

Nedräkning medelst knuten nävfe. 1-2-3. PÅ 3 när nävfen når lägre position utför man sitt val.


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

Nedräkning medelst knuten nävfe. 1-2-3. PÅ 3 när nävfen når lägre position utför man sitt val.

Redan när du behöver specificera att det ska ske PÅ ”3” finns det utrymme för diskussion


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Redan när du behöver specificera att det ska ske PÅ ”3” finns det utrymme för diskussion

Haha ja det är ett hett ämne.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

Knuten näve och så visar man vad man valt vid PÅSE. Vad körde ni för dumt påhitt?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Aktuellt i Divison 2 kanske?

Det finns en emote som heter "Rock, paper, scissors" och slumpar fram en av dem. Vilket innebär att man köra sten, sax och påse i spelet.

Exempelbild på "Sax"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uberpwnage2.0:

Knuten näve och så visar man vad man valt vid PÅSE. Vad körde ni för dumt påhitt?

Måste vara något man gör norr om Gävle


signatur
57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Man slår en knute näve tre gånger i andra handen. En på STEN, en på SAX och en på PÅ--- och när man avslutar Påse så visar man vad man vill köra.

Det vi säga PÅ <-- knuten hand SE <-- visar man.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

......


signatur

7800x3d, 7900xtx

Skribent

1 - 2 - 3 och på det korta och bestämda "E:et" i tre ska man ha klargjort sitt val.

Det ryktas även att det finns en hemlig manöver vid namn "Den slumrande hägern" som tar de övriga tre, men det är oklart om detta bara är en myt.

KoP
Medlem

General misstaget ni gör är att ni är 3 spelare. Sten, sax, påse är ett spel för max 2 spelare åt gången. Underligt att ingen annan har påpekat det än.

Moderator | Testpilot
Skrivet av KoP:

General misstaget ni gör är att ni är 3 spelare. Sten, sax, påse är ett spel för max 2 spelare åt gången. Underligt att ingen annan har påpekat det än.

Finns många gånger man kör det med flera spelare Något jag och mina vänner gör ofta.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kanske dags att expandera och göra det mer möjligt att välja flera saker??


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar