Lite frågor om Nintendo Switch

Medlem
Lite frågor om Nintendo Switch

Hej på er!
Börjar kännas som att det är dags för mig att beställa mig en switch inom en snar framtid då det börjar komma fler o fler spel till den som jag är intresserad av.

Hade lite frågor ang konsolen dock.
1: Hur bakåtkompatibel är den? Finns det nån online store med äldre titlar? (Äldre zelda spel osv)

2: Bör jag köpa med en pro kontroller om jag planerar att använda den medans den är koplad till skärmen 99% av tiden?

Och slutligen så får ni gärna rekommendera spel till den!
Jag har mest bara kollat på zelda spelen, några mario spel och octopath traveler men jag kan ju ha missat nått riktigt bra spel till konsolen som är exclusive (annars köper jag det till pc) som nån av er har spelat

Tack för alla svar!
Trevlig helg!

Redaktör
Ponny

1. Jämfört med Wii, Wii U är bakåtkompatibiliteten (hittills) svag. Prenumerar du på onlinetjänsten finns det ett gäng NES-titlar, men ingen Virtual Console-lösning. Rykten skvallrar dock om SNES.

2. Jag spelar i princip bara uppkopplad till tv:n och kör (i mesta möjliga mån) med Pro-kontrollen. Den är skönare när det kommer till traditionella titlar, tycker jag.

Spel! Zelda: Breath of the Wild och Super Mario Odyssey är givna. Rekommenderar också Splatoon 2 (om du gillar multiplayer-action), Mario Kart 8 Deluxe (det är nästan lika solklart som nämnda Zelda och Mario), och på RPG-fronten finns ju (som du nämnde) Octopath, men jag slår gärna ett slag för Xenoblade Chronicles 2 också. Gillar du 2d-plattformare? Steamworld Dig 2, Donkey Kong: Tropical Freeze, Shovel Knight, Celeste är trevliga. Hoppas det hjälper dig lite grann!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

1. Jämfört med Wii, Wii U är bakåtkompatibiliteten (hittills) svag. Prenumerar du på onlinetjänsten finns det ett gäng NES-titlar, men ingen Virtual Console-lösning. Rykten skvallrar dock om SNES.

2. Jag spelar i princip bara uppkopplad till tv:n och kör (i mesta möjliga mån) med Pro-kontrollen. Den är skönare när det kommer till traditionella titlar, tycker jag.

Spel! Zelda: Breath of the Wild och Super Mario Odyssey är givna. Rekommenderar också Splatoon 2 (om du gillar multiplayer-action), Mario Kart 8 Deluxe (det är nästan lika solklart som nämnda Zelda och Mario), och på RPG-fronten finns ju (som du nämnde) Octopath, men jag slår gärna ett slag för Xenoblade Chronicles 2 också. Gillar du 2d-plattformare? Steamworld Dig 2, Donkey Kong: Tropical Freeze, Shovel Knight, Celeste är trevliga. Hoppas det hjälper dig lite grann!

Tack för svaren Fredrik! Hade helt glömt bort både xenoblades och donkey kong. Givet köp på bägge spelen!

Medlem

Indie scenen är grymt utvecklad på Switchen, själv så köpte jag tales spelet nyss och älskar det. Köpte New Super Mario till grabben. Börjar fyllas på med ganska bra med nes klassiker nu också om du har "Online" Själv är jag inget fan av varken super mario odyssey eller senaste zelda, ser dock verkligen fram emot de nya 2d/3d zelda som kommer.

Fragtjuv

Perfekt tråd! Har PC och en PS4 Pro just nu och går i tanken att jag ska sälja mitt PS4 Pro när jag väl har spelat igenom Last of us Part 2. Återstå att se ifall det kommer framåt slutet av året.

Då tror jag att en Nintendo Switch är bättre att kombinera med en PC.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Inaktiv

1: Inte överhuvudtaget, i traditionell bemärkelse. Du kan inte spela några av dina gamla spel på den, varken fysiskt eller digitalt. Däremot som nämns ovan, om du betalar för Nintendos onlinetjänst får du tillgång till en del emulerade NES-spel. Det finns ingen Virtual Console-kategori där du kan köpa gamla retrospel längre.

Är det vad du är ute efter rekommenderar jag snarare Wii U, som dessutom spelar Wii-spel (och Gamecube om du "trixar").

Flesta av Nintendos Switch-spel är också portar/versioner av Wii U spel.

2: Det tycker jag absolut. "Handkontrollen" som kommer med kan vara en av de sämsta som gjorts genom alla tider.

3. Eftersom du verkar vilja spela stationärt är väl egentligen multiformatsspelen bättre lämpade på andra format, men Super Mario Odyssey, Mario Kart 8, New Super Mario Bros. U, Mario + Rabbids Kingdom Battle, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Bayonetta 2, Golf Story, Tropical Freeze, Octopath Traveler, Super Mario Maker och Xenoblade Chronicles 2 är alla stabila "Nintendoexklusiva" spel. Även Super Smash Bros och Pokémon: Let's Go om man tycker om de genrerna (inga rekommendationer från mig personligen)

Skulle undvika 1-2 Switch, Snipperclips, Arms, Mario Tennis Aces och Kirby Star Allies.

Medlem

Pro control of kan jag helt klart rekomendera., Riktigt bra.
Nog för att joycon ihopsatta i joycon grip fungerar riktigt bra imo.
Jag spelade ut Zelda med joycon grip innan jag införskaffade prokontroller


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ser om jag kan få igång tråden lite snabbt igen nu när jag fått hem switchen.
Köpte ju med en procontroller så bör jag ha joy-consen eller va dem heter på switchen även när den är dockad eller är det bättre om dem ligger på sidan av?

Medlem
Skrivet av Quarie:

Ser om jag kan få igång tråden lite snabbt igen nu när jag fått hem switchen.
Köpte ju med en procontroller så bör jag ha joy-consen eller va dem heter på switchen även när den är dockad eller är det bättre om dem ligger på sidan av?

Spelar ingen roll.
Jag har dom alltid i switchen för att hålla dom laddade och det är lätt att plocka upp och köra.
Jag har rätt många kontroller.
6st joycon, 2 grip, 1 pro controller och 1 8bitdo Nes Pro, så växlar ibland


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Spelar ingen roll.
Jag har dom alltid i switchen för att hålla dom laddade och det är lätt att plocka upp och köra.
Jag har rätt många kontroller.
6st joycon, 2 grip, 1 pro controller och 1 8bitdo Nes Pro, så växlar ibland

Tack för svar! Då låter jag dem sitta i

Medlem
Skrivet av Quarie:

...
2: Bör jag köpa med en pro kontroller om jag planerar att använda den medans den är koplad till skärmen 99% av tiden?
...

2. Jag tycker joycons är skitgött att spela med. Man kan ha händerna i en mer avslappnad position med en kontroller i vardera hand. En av de bästa nyheterna med switchen. Det behövs ingen pro-controller. Jag kanske är ensam om att tycka detta däremot men du kan ju alltid börja med joycons och se vad du tycker.

1
Skriv svar