Google visar "framtidens gaming" på GDC – och ny spelhårdvara?

Robot
Google visar "framtidens gaming" på GDC – och ny spelhårdvara?
Medlem

Alltid trevligt med mer konkurrens på konsolmarknaden.


signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 5700X | GPU: AMD Radeon RX 7900 XT 20gb | RAM 32gb ddr4 3600mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb
PS5 2,8TB || Iphone 14 128gb || Nintendo Switch || LG B9S OLED 55"

Medlem

"Google’s vision for the future of gaming" - Blir nedlagt efter 3 år då det inte nådde omedelbar succe.

Vi klagar ofta på att spelbolag släpper ofärdiga spel, men Google är lika värdelösa sånt. De släpper ut program som delvis gör samma saker som flera andra av deras program. Men saknar viktiga funktioner för att kunna bli en bra helhetslösning. Sen lägger de ner programmet efter ett par år, då det inte blivit en succe. De användare som då använder programmet skiter de fullständigt i.

Medlem

Jade Raymond låter ju själv som en spelkaraktär.

Medlem

@Fulci: Ja, lite så är det. Som en Google Home-användare sitter man hela tiden och är rädd för att de ändrar sig, och bestämmer sig för att smarta hem inte är något det längre vill satsa på, och så sitter man där med en bunt oanvändbar hårdvara.

Medlem

Perfekt, nu kan vi skänka ännu mer personlig information till Google.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Med tanke på hur deras handkontroll ser ut så lär det bli meh.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

eld
Medlem

säkerligen streaming.

Gnällkuk

Spelstreaming känns så jävla långt bort. En av de riktigt stora marknaderna är ju USA, men hur ska det gå ihop när det på många ställen är ett jävla u-land när det kommer till internetuppkoppling? Det är ju dessutom helt korrupt med kartellbildningar mellan ISPs utanför storstäderna.

Vissa länder har bra uppkoppling överlag, detsamma kan inte sägas om större delen av Europa, om det finns är det ofta dyrt och till och med med data plans. Iofs skulle de ju prata framtiden, men det här med spelstreaming känns så avlägset i dag förutom ett fåtal.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Spelstreaming känns så jävla långt bort. En av de riktigt stora marknaderna är ju USA, men hur ska det gå ihop när det på många ställen är ett jävla u-land när det kommer till internetuppkoppling? Det är ju dessutom helt korrupt med kartellbildningar mellan ISPs utanför storstäderna.

Vissa länder har bra uppkoppling överlag, detsamma kan inte sägas om större delen av Europa, om det finns är det ofta dyrt och till och med med data plans. Iofs skulle de ju prata framtiden, men det här med spelstreaming känns så avlägset i dag förutom ett fåtal.

Om netflix kan vara så stort som det är så kommer inte tillgång till bandbredd vara något större problem för att det "potentiellt" skulle kunna slå igenom.

Problemet kommer alltid vara latency.

Latency i ett spel är något som kan få ett spel att kännas dåligt och jobbigt att styra, spelstreaming kommer med detta inbyggt och på en helt annan nivå.

Gnällkuk
Skrivet av eld:

Om netflix kan vara så stort som det är så kommer inte tillgång till bandbredd vara något större problem för att det "potentiellt" skulle kunna slå igenom.

Problemet kommer alltid vara latency.

Latency i ett spel är något som kan få ett spel att kännas dåligt och jobbigt att styra, spelstreaming kommer med detta inbyggt och på en helt annan nivå.

Precis, och du behöver en riktigt feg uppkoppling för att komme ned i latens, men då är det fortfarande lokalt. 1ms svarstid har jag på servrar hemma i Sverige, men det stiger fort när man lämnar landet. Det kommer inte vara någon behaglig upplevelse att spela med latens, alla som spelat tv-spel på en tv med hög latens vet hur svårt det är


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Har hört rykten om att Google har ett nära samarbete med Sega. Om denna konsol får Dreamcast-spel så blir det ett givet köp för min del.

Medlem
Skrivet av Namn Namnsson:

@Fulci: Ja, lite så är det. Som en Google Home-användare sitter man hela tiden och är rädd för att de ändrar sig, och bestämmer sig för att smarta hem inte är något det längre vill satsa på, och så sitter man där med en bunt oanvändbar hårdvara.

OT: Ja gud förbjude att de skulle släppa routines internationellt, trots att de finns i maskinen och går att använda men inte ställa in, men går att använda, men... Eller släppa hårdvara som Home Max & Hub internationellt. Jg är en riktig Google fanboi, men jäklar vad trött jag ändå är på dem.

Men en ok, billig joypad och "chromecast" (kanske nya?) - liknande dongle som ger streamade spel till ett billigt pris på samma sätt som musiken, filmerna osv... Jo, jag tror nog Google om någon skulle kunna skapa en marknad runt det om de får med sig spelmarknaden och prissättningen är rimlig. Kul att "hyra" något udda ibland både privat och när man har besök.

Avstängd

Nej tack till streaming.

Medlem

Kommer nog bli lika stor framgång som Google+

Medlem

Tråkigt om det är spelstreaming ala ps now det gäller. Det fungerar helt enkelt inte tillräckligt bra i dagsläget. För att inte nämna att det är ännu en tjänst som kommer försöka roffa åt sig exklusiviteter i hopp om att locka kunder.

Medlem

10 am PDT är väll klockan 18.00 just nu? ( på grund av att USA redan gått över till sommar tid ) eller är tiden på själva streamen fel?

Medlem

Jag är ganska lugn. Ser bara en Risk i artikeln....

Medlem

Tycker folk det är lockande att månadsbetala för spel?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker folk det är lockande att månadsbetala för spel?

Det är väl i princip likvärdigt med att sitta å betala för en tjänst såsom Netflix, HBO eller Viaplay. Så idén är väl god.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Perfekt, nu kan vi skänka ännu mer personlig information till Google.

Störande utveckling det där, all personlig info dom roffar åt sig och sen tjänar pengar på, allt medans vi typ betalar för att ge dom infon

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Spelstreaming känns så jävla långt bort. En av de riktigt stora marknaderna är ju USA, men hur ska det gå ihop när det på många ställen är ett jävla u-land när det kommer till internetuppkoppling? Det är ju dessutom helt korrupt med kartellbildningar mellan ISPs utanför storstäderna.

Vissa länder har bra uppkoppling överlag, detsamma kan inte sägas om större delen av Europa, om det finns är det ofta dyrt och till och med med data plans. Iofs skulle de ju prata framtiden, men det här med spelstreaming känns så avlägset i dag förutom ett fåtal.

Tycker det funkar rätt bra med min Nvidia shield. Men det är såklart bara för singelplayer-spel.

Medlem
Skrivet av KoP:

Det är väl i princip likvärdigt med att sitta å betala för en tjänst såsom Netflix, HBO eller Viaplay. Så idén är väl god.

Ja jag vet inte det, många ggr är det ju serier filmer osv som annars är svårt att få tag på.

Känns som man måste spela väldigt mycket och avverka en hel del spel för att det ska sparas nått på att använda en prenumerationstjänst och det är det väll mest entusiaster som gör och då köper man kanske hellre

Men men man ska aldrig säga aldrig, är väll troligtvis inte spel som witcher, cyberpunk, elderscrolls som passar för en sån tjänst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Whisp:

Tycker det funkar rätt bra med min Nvidia shield. Men det är såklart bara för singelplayer-spel.

Streamar man inte uteslutande över hemnätverket från sin egna dator med en Shield dessutom?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Streamar man inte uteslutande över hemnätverket från sin egna dator med en Shield dessutom?

Nix. Även från Nvidias servrar. Men det är inte så många titlar. Jag har testat Batman Arkham asylum och tomb raider(2013). Båda funkar bra, utan någon märkbar fördröjning.

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

10 am PDT är väll klockan 18.00 just nu? ( på grund av att USA redan gått över till sommar tid ) eller är tiden på själva streamen fel?

Jo, det stämmer. Iaf om man går efter https://www.worldtimebuddy.com/ .


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Gnällkuk
Skrivet av Whisp:

Nix. Även från Nvidias servrar. Men det är inte så många titlar. Jag har testat Batman Arkham asylum och tomb raider(2013). Båda funkar bra, utan någon märkbar fördröjning.

Okey, men är det inte då uteslutande från egen källa/nätverk? Sen faller det väl kanske lite in under det från mitt första inlägg, det fungerar givetvis bättre om man har en snabb uppkoppling vilket vi i Sverige överlag har mot standard i andra länder.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja jag vet inte det, många ggr är det ju serier filmer osv som annars är svårt att få tag på.

Känns som man måste spela väldigt mycket och avverka en hel del spel för att det ska sparas nått på att använda en prenumerationstjänst och det är det väll mest entusiaster som gör och då köper man kanske hellre

Men men man ska aldrig säga aldrig, är väll troligtvis inte spel som witcher, cyberpunk, elderscrolls som passar för en sån tjänst.

Sant. En av fördelarna jag kan tänka mig med en prenumerationstjänst är kanske att man testar på spel som man inte annars hade gått och köpt för att sedan upptäcka att spelet/spelen inte var så pjåkiga iaf.

Sen finns det ju såklart spel som man vill ha i hyllan såsom Cyberpunk som du nämde.

Medlem

Tydligen kan man gå till Pluto och tillbaks...

Medlem

Om detta funkar minst lika bra som Playstation Now så tror jag absolut på detta. Ännu bättre med att man kan använda vilka kontroller man vill, även mus och tangentbord.

Hoppas de snart säger när det ska komma och vad kakan ska kosta.

12
Skriv svar