Playstation Now nu släppt i Sverige

Medlem

Om man ska testa det på pc behöver man en PS4 kontroll då? känns ovärt att springa och köpa en sådan för 600 kr...

Avstängd
Skrivet av Whatamada:

Nja, jag tycker inte att det behöver ingå i PS+ (då den tjänsten inte kostar alls lika mycket), däremot kan jag tycka att PS+ borde ingå om en betalar för PS Now.

Vill du spela ett psnow spel online så behöver du inget ps+. Så på sätt och vis ingår en "light" version av ps+


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Snavz:

Om man ska testa det på pc behöver man en PS4 kontroll då? känns ovärt att springa och köpa en sådan för 600 kr...

Läste flera på sweclockers som kört med Xbox 360 och one kontroll. Men har inte testat själv ännu.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Läste flera på sweclockers som kört med Xbox 360 och one kontroll. Men har inte testat själv ännu.

Ska testa detta när jag kommer hem!

Medlem
Skrivet av Snavz:

Ska testa detta när jag kommer hem!

Körde med Xbone-kontroll och det fungerade galant.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Kan även läggas till att det inte krävs ps+ för att kunna spela spelen man får via psnow online

Gäller både för spel som streamas och laddas ner.

å fn! antar man får koppla in en ps4 kontroll eller liknade för det ska funka?
nu blev jag sugen


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Vill du spela ett psnow spel online så behöver du inget ps+. Så på sätt och vis ingår en "light" version av ps+

Gäller det även ps4 spel? För ps3 och äldre krävde ju inget + för online.

Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Gäller det även ps4 spel? För ps3 och äldre krävde ju inget + för online.

Jepp. Alla spel. Både streamade och nerladdade


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Coolt, kommer lätt att testa Bloodborn om nån vecka när det börjar lugna sig lite.

Medlem

Hur är det med Trophy-support? Undantaget dom spel som aldrig haft några, så klart.


signatur
Medlem

Nice att det äntligen kommer till sverige.
Gjorde en sammanställning på alla spel i ett Google Sheet ifall någon vill ha, Sonys hemsida var rätt rörig.
Google Sheets

Medlem
Skrivet av Landelusen:

@Margy: En misslyckad trial leder inte till en betalande kund, tror jag.

Som sagt, hoppas att de skärper till sig och får ordning på serverbelastningen. Nvidia hade en väldigt mycket mer lyckad lansering av deras stream-spel-tjänst. Den fungerade vart i världen jag än var och komprimerade strömmen riktigt bra, även på dåliga hotell-linor.

HBO och Netflix är exempel på andra streaming tjänster som har haft kapacitetsutmaningar första dagarna. Verkar de ha problem att signa kunder idag? Knappast.

Medlem
Skrivet av Margy:

I fallet med PS3 har den så annorlunda arkitektur att jag tror det är faktiska PS3:or som står som servers. Det är möjligt att det fungerar på ett liknande sätt för PS4.

Gällande exemplet kommer det aldrig gå att se till att det fungerar smärtfritt vid extremt mycket högre trafik än normalt. Går du till en bokreapremiär får du köa längre än normalt i butiken. Ska du köpa eftertraktade konsertbiljetter kommer systemen fungera sämre än normalt. Ska du fram längs en väg vid rusningstrafik eller ett evenemang får du köa. Om någon tjänst du har får problem kommer telefonkön till kundtjänsten vara längre än normalt. Om mängder av personer samtidigt får för sig att besöka en sajt (eller att den utsätts för en DDoS-attack) kommer den fungera sämre.

Det är väl inte så svårt att förstå att hur det ser ut idag inte är representativt för hur det kommer att se ut i normala fall?

Det stämmer. Det är PS3or som står som server. Sony har byggt en rack lösning där varje server blade i racket har 8 st PS3 chip på sig. Så man kan säga att varje blad i racken har 8 st PS3or. Detta var dock 5 år sedan så vem vet hur lösningen ser ut idag.

Källa: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-sony-c...

Medlem

Om någon testar på Bloodborne på PC får ni gärna komma med en rapport hur det fungerade.

Det blir nog till att testa det så småningom.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

NuZ
Testpilot

Varför inte bara göra konsolen bakåtkompatibel? Tjänsten är väl ok för sånna som jag som älskar MGS spelen och andra klassiker från PS. Ska testa mer när jag kommer hem men kösystem mm tror jag icke på.

Xbox gamepass är en mycket bättre tjänst just nu för mig.
Till min switch önskar jag SNES och GC spel dock här näst. Min PC och PS4 står mest och dammar när jag är nöjd med switchen och xboxet.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Aletheides:

HBO och Netflix är exempel på andra streaming tjänster som har haft kapacitetsutmaningar första dagarna. Verkar de ha problem att signa kunder idag? Knappast.

Du såg "tror jag" i slutet på min kommentar innan? Jag köpte inte HBO efter min trial heller. Släpp kniven

Skrivet av Aletheides:

Det stämmer. Det är PS3or som står som server. Sony har byggt en rack lösning där varje server blade i racket har 8 st PS3 chip på sig. Så man kan säga att varje blad i racken har 8 st PS3or. Detta var dock 5 år sedan så vem vet hur lösningen ser ut idag.

Källa: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-sony-c...

COOLT!!! Hoppas dock för deras del att de hittat en mer långsiktig lösning idag. Sedan 2014 har det hänt grejer på virtualiseringssidan och med olika nätverks- och komprimeringsstandarder (inte minst för video). Annars förstår jag kötiderna lika mycket som jag inte förstår hur de tänkte med skalbarheten.

Medlem

De funkar så bra för min del atrjag glömmer bort att der streamas. Kontrollen är responsiv som attans och det flyter på och fungerar felfritt. Enda just nu är atr man hamnar i kö för att spela. Men jag tror det har att göra med att tjänsten är ny och alla ska prova sin gratisperiod.

Medlem

Underbar nyhet att läsa när man kommer hem från jobbet tillsammans med att Halo MC kollektionen kommer till PC !

Men som Metsys1k säger: Latencyn är väll inte 10/10 kanske. Suttit och spelat lite
"The last of us" nu och det laggar lite och att sikta är inte det lättaste. Men just nu så drar storyn in mig så djupt ändå så det lilla lagget o latencyn stör inte så mycket men kan tänka mig att man inte vill spela något där det behövs 10/10 precition.

Dock så tack vare detta nu så kommer det bli en Playstation 5a DIRR när den kommer så jag kan spela The Last of Us 2 för det lilla jag spelat av 1an nu, HERRE JÄVLAR vilket spel !!!!

Medlem

Går det att spela Devil May Cry 1-3 med laggen elle är det bättre att gräva fram en ps2a ut gömmorna?

Medlem

Vågar man hoppas på Suikoden 2 eller?

Inaktiv
Skrivet av Aletheides:

HBO och Netflix är exempel på andra streaming tjänster som har haft kapacitetsutmaningar första dagarna. Verkar de ha problem att signa kunder idag? Knappast.

Humm. Hade Netflix, HBO eller någon annan sådan tjänst den här typen av problem när de öppnade för Sverige? Svaret är självklart Nej. Är det ok att Sony har det, nej, inte om de vill ses som ett alternativ på något sätt. Att det blir köer för folk när man öppnar på en sådan liten marknad som Sverige skvallrar rätt bra om hur dålig deras skalning är. Nej tack

Avstängd
Skrivet av anon_81726:

Humm. Hade Netflix, HBO eller någon annan sådan tjänst när de öppnade för Sverige? Svaret är självklart Nej. Är det ok att Sony har det, nej, inte om de vill ses som ett alternativ på något sätt. Att det blir köer för folk när man öppnar på en sådan liten marknad som Sverige skvallrar rätt bra om hur dålig deras skalning är. Nej tack

Det är inte bara Sverige som fått det denna omgång. Spanien, Portugal, Finland Danmark och Norge har också fått det igår.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Undrar vart alla miljoner DOLLAR som Sony får in på ps+ tar vägen?

Förmodligen till PS Plus och inte PS Now

Medlem

Hej

Jag får nu "file not found" när jag försöker att försöker att starta PS NOW, någon som vet vad det beror på?

Redaktör
Skrivet av Halvars90:

Hej

Jag får nu "file not found" när jag försöker att försöker att starta PS NOW, någon som vet vad det beror på?

Vet ej, men det var samma här nyss. Kan vara överbelastning.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Ok tack, då är jag iaf inte ensam

Var ser ni länken till PC?

Det enda jag ser är "Playable on PS3, PS4", det står inget om PC?

Inte heller när man vill välja att betala 149:-


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Var ser ni länken till PC?

Det enda jag ser är "Playable on PS3, PS4", det står inget om PC?

Inte heller när man vill välja att betala 149:-

"Tillgängligt på PlayStation®4 och Windows-datorer."

https://store.playstation.com/sv-se/product/IP9102-NPIA90011_...

https://store.playstation.com/sv-se/product/IP9102-NPIA90011_...

https://www.playstation.com/sv-se/explore/playstation-now/ps-...

Inaktiv
Skrivet av breahl:

Det är inte bara Sverige som fått det denna omgång. Spanien, Portugal, Finland Danmark och Norge har också fått det igår.

Dessa jätteländer... Ojojoj. Jag står rättad.

Avstängd
Skrivet av anon_81726:

Dessa jätteländer... Ojojoj. Jag står rättad.

Ca 84 mille tillsammans i befolkning. Men känns ju som att vi i norden spelar på samma servrar och sen Portugal, Spanien på samma?


signatur

PS5 och inget annat.

Skriv svar