Kokain-härva får Sega att pausa Judgment-försäljningen i Japan

Robot
Kokain-härva får Sega att pausa Judgment-försäljningen i Japan
Medlem

Tycka vad man vill om droger, men det är en frisk fläkt att se företag faktiskt stå upp för någonting även om det kostar pengar.

När man var i Japan så följde jag någon rättegång på tv om hasardspel och droger, de dömda satt o grät samt bad om ursäkt live i TV. Så antar att det är mer tabu och skam inblandat i Japan än här.

Medlem

För dessa länder har haft sjuka problem med droger och vad det för med sig.

Så länge länder med mindre problematik inte tar över detta synsätt så är jag chill.

Releasehästryttare

De har åtminstånde inte dödsstraff som många länder fortfarande har för drog abuse.

eld
Medlem
Skrivet av Parabellum87:

För dessa länder har haft sjuka problem med droger och vad det för med sig.

Så länge länder med mindre problematik inte tar över detta synsätt så är jag chill.

Fast Japan har väl aldrig haft stora drogproblem?

Inaktiv

Märkligt agerande, av Sega.

Medlem

Ja den röda tråden är ju snö, snö är Olaf gjord av och kokain kallas för snö eller gjorde en gång i tiden.

Drugs are bad mkey!

Medlem

Personligen tycker jag att det är en konstig reaktion att sluta sälja ett spel för att en person i produktionen använt droger. En mer rimlig reaktion borde vara att inte jobba med personen i framtida projekt.
Det är lite som att norsk statlig radio slutat spela Michael Jackson för att det i någon ny dokumentär framkommit nya pedofilanklagelser mot honom. Vad gör det för nytta egentligen?


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Larvigt beslut.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Personligen tycker jag att det är en konstig reaktion att sluta sälja ett spel för att en person i produktionen använt droger. En mer rimlig reaktion borde vara att inte jobba med personen i framtida projekt.
Det är lite som att norsk statlig radio slutat spela Michael Jackson för att det i någon ny dokumentär framkommit nya pedofilanklagelser mot honom. Vad gör det för nytta egentligen?

Moralpanik.


signatur

Ordo Ab Chao

Testpilot

1. Är det bara exklusivt till PS4? Det suger ju.
2. Varför stoppa försäljningen av spelet pga detta?

Medlem
Skrivet av eld:

Fast Japan har väl aldrig haft stora drogproblem?

De hade en del problem efter andra världskriget.

Medlem

En rolig tanke
När man i Japan gör ett sånt här beslut så säger folk lite nedlåtande att japanerna är konstiga och gör konstiga beslut.

Sen när dom har sexifierade karaktärer med gränsen till barnutseende så är det deras "kultur" och man tycker ingen ska lägga sig i


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Oakenborn:

Det är lite som att norsk statlig radio slutat spela Michael Jackson för att det i någon ny dokumentär framkommit nya pedofilanklagelser mot honom. Vad gör det för nytta egentligen?

Fast det är ju betydligt mer rimligt att sluta spela MJ då det är hans produkt medans i detta fall var det en person som varit med i spelet men inte direkt ansvarig som ”fuckat up”.

Och för att svara på din fråga; nyttan det gör är väl att visa att man tar ställning mot pedofil och visar att man inte vill ha något att göra med det vilket är bra. Bort med MJ

Medlem
Skrivet av eld:

Fast Japan har väl aldrig haft stora drogproblem?

Bara tre stycken "outbreak" sen 1941.

https://www.drugs.com/international/philopon.html

http://fileserver.idpc.net/library/The-history-current-state-...

Därav strängare lagar ang droger i övrigt.

Medlem

Det är lugnt grabbar, det var bara "en liten" mängd, så det är väl OK?

Tråddemonen
Testpilot

Finns så många artister och skådespelare som har hållt på med droger, många gånger så höjs inte ett enda ögonbryn. Varför ska det vara någon skillnad bara för att det råkar vara en skådespelare som gjorde en roll i ett tv-spel?

Avstängd

Jag förstår beslutet på grund av att det är i Japan.

Personligen kan jag separera skapelse från skapare och bara för att jag gillar någon skapelse betyder inte att jag per automatik stöttar 100% allt annat som rör skaparen.

Jag struntar fullständigt i Michael Jacksons bakgrund och även vad det kom fram att Louis CK gjort. Jag tycker fortfarande om MJ:s musik och att Louis CK är rolig även om vad de har gjort är tragiskt.

Det kallas för, "att kunna separera det ena från det andra".

Medlem

Bor i japan nu och såg gripandet på tv. Synen på misslyckande eller droganvändning är extremt oförlåtande och vid första bästa tillfälle trycker man dit folk. One strike and you're out så att säga. Trist men sant

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Fast det är ju betydligt mer rimligt att sluta spela MJ då det är hans produkt medans i detta fall var det en person som varit med i spelet men inte direkt ansvarig som ”fuckat up”.

Och för att svara på din fråga; nyttan det gör är väl att visa att man tar ställning mot pedofil och visar att man inte vill ha något att göra med det vilket är bra. Bort med MJ

Personligen tycker jag att man kan göra skillnad på en persons alster och en persons handlingar. Hur långt ska man gå?
Om Bach eller Mozart visar sig vara svin, ska då deras musik raderas ur historien? Da Vinci kanske var en riktig rövhatt. Bränn Mona Lisa! Walt Disney var rasist. Stäng ner och glöm bort Disney! Och jag vet att jag överdriver en smula 😋

Varför inte vara säga: MJ var en pedofil (kanske) men hans musik är bra.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Fast det är ju betydligt mer rimligt att sluta spela MJ då det är hans produkt medans i detta fall var det en person som varit med i spelet men inte direkt ansvarig som ”fuckat up”.

Och för att svara på din fråga; nyttan det gör är väl att visa att man tar ställning mot pedofil och visar att man inte vill ha något att göra med det vilket är bra. Bort med MJ

Tycker själv tvärtom. Sverige gör det bra som fortsätter spela hans musik. För en gångs skull är inte Sverige moraltant.

Medlem

Gäsp, han gjorde något samtliga hollywood celebs har gjort, och typ alla andra celebs för den delen.
Löfven drar nog i sig lagom mycket pulver med den där snoken.

Användningen är bred, förmodligen bra mycket bredare än vad gemene person tror.
Testningen är inte utbred, vissa yrkesgrupper testas aldrig, andra råkar ut för det då och då.

Själv tycker jag att folk bör få göra vad dom vill med sin kropp och få hjälp om dom inte har kontroll, den största negativa aspekten är väl drog baronerna som sitter och håvar pengar på skiten, men det finns ju sätt att kringgå den kassakon också, om man nu skulle vilja.
Men det argumentet kan jag ta en annan gång.

Sen om man nu tycker att japans lagar är konstiga kontra sverige så är ju den sociala stigmatan ungefär detsamma, man kan förlora hela sitt liv om man blir påkommen här, om man inte heter persbrandt eller så. Med körkortet ryker jobbet, med jobbet ryker huset, med huset ryker frugan och barnen, etc.

Sen är det bara att köpa lite mer droger, så man kan få må bra en stund.

Medlem

@KeyserSoze: Eller Ola Wildkids Lindholm. Han hade väl lite kokain i blodet och blev av med alltl.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Lol. Droganvänding inom kreativa konster är ju något totalt skandalöst och grundbrytande och har ingen association med någon bra konst nånsin.

Medlem

De gjorde samma sak med en karaktär i Yakuza 4, personen i fråga blev inte ens dömd men raderades ur spelet och branschen. Han gick senare i "pension" något år senare.
Med Yakuza 4 retuscherades karaktären och skådespelaren byttes helt enkelt ut mot en annan, rätt eller fel går givetvis att diskutera.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Juel91:

Lol. Droganvänding inom kreativa konster är ju något totalt skandalöst och grundbrytande och har ingen association med någon bra konst nånsin.

”You see, I think drugs have done some good things for us. I really do. And if you don't believe drugs have done good things for us, do me a favor. Go home tonight. Take all your albums, all your tapes and all your CDs and burn them. 'Cause you know what, the musicians that made all that great music that's enhanced your lives throughout the years were rrreal fucking high on drugs.”

Bill Hicks

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

För dessa länder har haft sjuka problem med droger och vad det för med sig.

Så länge länder med mindre problematik inte tar över detta synsätt så är jag chill.

Vi pratar om Japan, landet med världens lägsta kriminalitet, förr som nu.

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

”Utbrott”?
Amfetamin som till största del brukades av vita i landet, amerikaner och britter främst.
Japaner har aldrig varit några större drogbrukare, inte i jämförelse med svenskar iaf, exempelvis.
Och då är Sverige ändå ganska långt ner på listan..

Medlem

@Patrik1975: Jag var ironisk. Hoppades på att det skulle vara uppenbart med tanke på hur utbrett droganvändning är bland kreatörer av diverse konst.

Medlem
Skrivet av Belfry:

De gjorde samma sak med en karaktär i Yakuza 4, personen i fråga blev inte ens dömd men raderades ur spelet och branschen. Han gick senare i "pension" något år senare.
Med Yakuza 4 retuscherades karaktären och skådespelaren byttes helt enkelt ut mot en annan, rätt eller fel går givetvis att diskutera.

Fel på flera nivåer skulle jag säga.

12
Skriv svar