Jag drömmer om ett D&D spel

Medlem
Jag drömmer om ett D&D spel

Är det bara jag som längtar efter ett nytt IP med D&D som bas och är liknande Elder Scrolls fast inte gjort av Bioware?
jag vill bara kunna slåss som Wizard/Sorcerer eller Warrior, Paladin, Ranger, Rogue etc i första hands perspektiv mot ökända D&D monster som Mindflayers, Goblins, Beholders och vandra runt i en helt främmande magisk värld utan att bli ledd omkring, utan att behöva tänka på att försöka nå max level för att nå ett slutmål.
att bara kunna få existera i en egen värld där tid är orelevant, där din lycka är inte skapad av att du har andra att spela med.

Där döden är slutgiltig och det enda du kan göra är att skapa en ny karaktär, där du inte kan se nån healthpool men du kan se att det du möter ser trött ut eller skadat grundat på hur mycket dom har kvar av sin healthpool som du inte ser.

är det bara jag som drömmer om detta?

Medlem

Jag kan inte erbjuda något riktigt så hardcore och inriktat på just D&D men
Chronicles of Elyria kanske kan vara något när det väl släpps?

https://chroniclesofelyria.com/


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Inaktiv
Skrivet av b_bob:

Är det bara jag som längtar efter ett nytt IP med D&D som bas och är liknande Elder Scrolls fast inte gjort av Bioware?
jag vill bara kunna slåss som Wizard/Sorcerer eller Warrior, Paladin, Ranger, Rogue etc i första hands perspektiv mot ökända D&D monster som Mindflayers, Goblins, Beholders och vandra runt i en helt främmande magisk värld utan att bli ledd omkring, utan att behöva tänka på att försöka nå max level för att nå ett slutmål.
att bara kunna få existera i en egen värld där tid är orelevant, där din lycka är inte skapad av att du har andra att spela med.

Där döden är slutgiltig och det enda du kan göra är att skapa en ny karaktär, där du inte kan se nån healthpool men du kan se att det du möter ser trött ut eller skadat grundat på hur mycket dom har kvar av sin healthpool som du inte ser.

är det bara jag som drömmer om detta?

Nu är ju inte Divinity: Original Sin 2 baserat på D&D men har läst en del recensioner av folk som är stora fans av D&D som prisar DOS2 till skyarna för att det i princip är så nära det man kan komma.

Testa om du inte gjort det än. Riktigt jävla bra spel!

Medlem
Skrivet av Maddox:

Jag kan inte erbjuda något riktigt så hardcore och inriktat på just D&D men
Chronicles of Elyria kanske kan vara något när det väl släpps?

https://chroniclesofelyria.com/

jo, fast det är juh dom spelen som blir ett problem, alltid ska det vara mmo som gör något åt det hållet och det stör mig.
jag vill inte se nån perfekt realism, jag vill inte se nån ny tappning på hur elves eller goblins ser ut eller nya monster, bara ett rent fantastiskt D&D spel som är i första hands perspektiv.

hade jag velat spela ett fantasy spel med uppenbar max level längtan och klassiska problem som att hitta folk att spela med för att döda bossar eller göra något roligt med och haft klassiska klasser osv så hade ett dussin mmo's funkat.

Medlem

@b_bob: Njae, CoE är inte ett typiskt mmo med max levelar och raidande och så vidare. Det är mer ett sandbox mmo där du gör vad du vill göra, du kan vara bagare eller annat hantverkare och aldrig plocka upp ett vapen.

https://chroniclesofelyria.com/game/guide


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Nu är ju inte Divinity: Original Sin 2 baserat på D&D men har läst en del recensioner av folk som är stora fans av D&D som prisar DOS2 till skyarna för att det i princip är så nära det man kan komma.

Testa om du inte gjort det än. Riktigt jävla bra spel!

det är ett fantastiskt spel, det är det verkligen.
pillars of eternity 1 och 2 är värt o spela också speciellt pillars of eternity 2.
jätte bra spel verkligen men dom är verkligen skitsvåra att gå tillbaka till o spela om igen efter man varvat dom och vet storyn i stora drag.
Det enda skälet jag sitter o grubblar på om jag ska gå tillbaks till dom är för att jag har verkligen inga andra spel som kommer närmre än så till de jag vill spela i rpg väg.

Medlem

@Maddox: sant att det kanske inte är ett sånt exakt spel men det faller ändå inte under den kategorin jag önskar fanns.
jag ogillar verkligen crafting i all dess former och jag ogillar att behöva dela min upplevelse med andra för att validera min tid i ett spel.

det är ganska klart att jag vill bara se en stor spelvärld satt i D&D miljö där jag kan få springa runt och försöka överleva och uppleva olika miljöer med klassiska klasser att spela som som går ut på att vandra runt och döda monster och göra quest på olika sätt beroende på hur jag vill spela.

ett nästan perfekt exempel på vad jag vill ha är nått som pillars of eternity 2 fast i first person view och lite mer olika miljöer.

Inaktiv

Jag vill ha ett nytt Neverwinter Nights.
Nwn 2 levererade inte, men herregud vad 1:an, med uppgraderingarna, var bra.

Medlem

@anon_326443: de hade inte vart illa det heller, ett neverwinter nights med alla nymodigheter som finns nu.
det eller icewind dale.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326443:

Jag vill ha ett nytt Neverwinter Nights.
Nwn 2 levererade inte, men herregud vad 1:an, med uppgraderingarna, var bra.

Gillade tvåan faktiskt. Bra story och sedan var det kul att äga ett slott själv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@anon_326443: Håller med dig. Ettan var en riktig RPG klassiker som tvåan inte kunde efterträda.

Medlem

Pathfinder: Kingmaker är ju ett nytt rollspel i den gamla skolan.
Helt baserat på D&D 3.5 (vissa tycker 3.5 är det bästa som gjorts)

Har själv inte provat ännu, men jag kommer nog plocka upp det till helgen.

Jag misstänker att D&D i tråden är för löst formulerad? Du vill ha miljöerna men vill du även ha de underliggande reglerna? Upplevelsen blir väldigt abstrakt när dina handlingar i realtid är beroende av osynliga tärningsslag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Nu var det ju mer ett spel typ Pathfinder/Baldurs Gate etc; men jag såg ett indiespel i nån D&D setting på Gamescom. Det var under utveckling då. Såg riktigt bra ut för indie.
Om jag bara kunde komma ihåg vad det hette. Ska fundera

Medlem

@Kerrai: jag har testat pathfinder kingmaker men det var när det precis släppte och det var inte jätte funktionellt just då, vet inte hur funktionellt det är nu, men jag fick reda ganska nyligen att pillars of eternity 2 har släppt en ny grej att man kan köra det i turn-based stil istället för pause and play.

Medlem

@hannes.theorell: D&D är löst baserat mer på deras mythos med deras monster med beholders, goblins etc och deras typ av spelbara raser t,ex elves, dvärg, aasimar,som är hållen till sann D6D mythos.

gällande deras regler när det kommer till stats och tärnings baserade stil är mer en löst baserat grej.
istället för tärningar så är det direkta miss/crit chanser som blir bättre eller sämre beroende på level etc. men det som sagt är att det tar ett tag o levla och max leveln är inte direkt hög utan det är direkt lvl 20.
och vissa spel regler är justerbara, men det är mest för att strömlinjeforma själva gameplay och få det att funka relativt smidigt.

men tanken är att crits och miss chance existerar och dom är konstanta och det är armor value mot hit-rating etc. mer eller mindre direkt exakt översatta, så du kan i vissa stunder kan få en critical success där det du vill göra alltid funkar och dina stats inte spelar roll, eller tvärtom critical failure där du blir negativt påverkad på nått sätt. men som sagt svårt o förverkliga och översätta till first person view action game.

men det hela är mest för att kunna uppleva en slumpmässig värld med drakar och jättar och annat där du kan välja att ha svärd o sköld eller magi etc och du är i grund o botten mest där för att uppleva olika slagsmål och intressanta quest lines och inte där för att direkt levla och nå max level fast mer att se hur långt du kommer på ett liv som du måste komma ihåg att dör du så dör du och kanske som bäst kan flytta upp dina start stats till level 3 eller level 5 när du börjar om med tanke att level 20 är max level och det blir svårare och svårare att levla upp,

tänk dig en skyrim med mer fantasisk värld med väldigt djupa grottor som leder till the underdark, eller höga berg som kan leda till ett flygande slott i molnen, eller undervattenstad osv. fast du behöver inte kämpa med att levela upp din enchanting eller nått sånt, utan det är skills som du väljer i början av vad du vill att din karaktär kan göra och plockar du upp en enchanting scroll så kan du enchanta med det utan att tänka på nått speciellt, fast kanske blir tvungen o ta dig nånstans specifikt att göra det på istället för att gå runt o samla crafting items, men du blir starkare med levels och får nya skills eller spells.

poängen är replayability, att du kan antingen spela tills du dör under 20 minuter och börja om eller tills du dör efter 250 timmar av att du försöker göra det svåraste questet i spelet, men fokusen är mer på hur du spelar än hur snabbt eller "bra" du spelar, det ska va roligt att göra något annorlunda varje gång du sätter dig ner för att spela, där du kan välja att antingen döda en kung eller rädda en kung osv.

men som sagt, detta är bara en idé som jag har vad jag vill ha ut av ett spel där jag inte behöver tyngas ner av crafting och tvånget att behöva göra allt för att nå max level eller att behöver inte nödvändigtvis bry mig om levels och att allting roligt börjar i end-game osv, så att det egentligen inte existerar nått riktigt end-game, utan att det finns ett par riktigt svåra quest med riktigt hög levlade monster i slutet av dom.

jag funderar på om jag kanske behöver göra spelet själv kanske eller så får jag sitta o vänta ett tag till på att nån annan inom spel branschen får den idén att skapa just det.

1
Skriv svar