Playstation Now nu släppt i Sverige

Redaktör
Skrivet av Landelusen:

Haha, vilket skämt! Kanske de bör döpa om tjänsten till "PlaystationL8r"

Tog 7 dagars trial. Mer än 60 minuters kö för en slot oavsett val av spel. "On-demand" stämmer alltså inte ännu riktigt. Hoppas de får fason på detta, är ju lite av en deal breaker att behöva vänta en timma (speciellt om man betalar en abb-avgift).

Det är nog för att alla ansluter samtidigt så här på premiärdagen, hög belastning. För mig stod det 15 minuter, men jag slapp kön på någon minut. Däremot tog spelet lång tid att starta.


signatur
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Jag förstår inte riktigt varför du är så ursäktande för ett företag som Sony, när vi båda är konsumenter som torde vilja ha bra tjänster för vad vi betalar för?

Det går logiskt sett inte att bedöma en sådan här tjänst utifrån hur den fungerar under de första timmarna den första dagen. Är det lika långa köer om 1-2 veckor så bör de kritiseras.

Ska man streama ett PS3-spel så krävs det PS3-hårdvara i den andra änden (samma sak med PS4 såklart). Man kan inte sätta upp 10K PS3-servrar om det efter den initiala rushen de första dagarna med en massa gratis-perioder behövs 500.

Inaktiv
Skrivet av Shuriko:

Jag kan vara snål....men borde inte detta redan ingå i playstation plus medlemskapet?

Det är två helt olika tjänster, så nej.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det går logiskt sett inte att bedöma en sådan här tjänst utifrån hur den fungerar under de första timmarna den första dagen. Är det lika långa köer om 1-2 veckor så bör de kritiseras.

Ska man streama ett PS3-spel så krävs det PS3-hårdvara i den andra änden (samma sak med PS4 såklart). Man kan inte sätta upp 10K PS3-servrar om det efter den initiala rushen de första dagarna med en massa gratis-perioder behövs 500.

Vänd på det: Ska man erbjuda en tjänst som skall kunna streama spel och går ut med det, bör man ha en skalbar lösning (cluster- och/eller container-baserad) som går att lägga om dynamiskt beroende på last. Jag vet inte vad du kan om nätverk/infrastruktur, men det går att lösa om man vill satsa på tjänsten ordentligt. Det lär inte vara en massa PS3:or och PS4:or som fysiskt står någonstans, allt är virtualiserat och förhoppningsvis bättre hanterat än så

I din liknelse emot festivalen tidigare måste man ju ändå anse att arrangören för festivalen bör ha planerat för tillströmningen av deltagare och tillgodosett ett bättre alternativ/löst problemet än att rycka på axlarna och säga "så blir det", tycker jag. Därav att de flesta arrangerar bussar och ser till att det finns bra alternativ för logistik vid sådana event, här gör Sony inte mycket för att avhjälpa detta, tycker jag. Det är tidigt, så utdömt är det inte ifrån min sida, men det är konstigt att man inte gör detta bättre med tanke på konkurrensen.

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Det lär inte vara en massa PS3:or och PS4:or som fysiskt står någonstans, allt är virtualiserat och förhoppningsvis bättre hanterat än så

I din liknelse emot festivalen tidigare måste man ju ändå anse att arrangören för festivalen bör ha planerat för tillströmningen av deltagare och tillgodosett ett bättre alternativ/löst problemet än att rycka på axlarna och säga "så blir det", tycker jag. Därav att de flesta arrangerar bussar och ser till att det finns bra alternativ för logistik vid sådana event, här gör Sony inte mycket för att avhjälpa detta, tycker jag. Det är tidigt, så utdömt är det inte ifrån min sida, men det är konstigt att man inte gör detta bättre med tanke på konkurrensen.

I fallet med PS3 har den så annorlunda arkitektur att jag tror det är faktiska PS3:or som står som servers. Det är möjligt att det fungerar på ett liknande sätt för PS4.

Gällande exemplet kommer det aldrig gå att se till att det fungerar smärtfritt vid extremt mycket högre trafik än normalt. Går du till en bokreapremiär får du köa längre än normalt i butiken. Ska du köpa eftertraktade konsertbiljetter kommer systemen fungera sämre än normalt. Ska du fram längs en väg vid rusningstrafik eller ett evenemang får du köa. Om någon tjänst du har får problem kommer telefonkön till kundtjänsten vara längre än normalt. Om mängder av personer samtidigt får för sig att besöka en sajt (eller att den utsätts för en DDoS-attack) kommer den fungera sämre.

Det är väl inte så svårt att förstå att hur det ser ut idag inte är representativt för hur det kommer att se ut i normala fall?

Rax
Medlem
Skrivet av bond12:

Suveränt utbud på spel

Nej. Ni No Kuni 1 verkar inte finnas. Någon som vet om det kommer att läggas till? Det verkar finnas på US PSNow.

Medlem

Latenserna är inte vad jag hoppades på..

Medlem

Suttit i kö i 45 minuter, fortfarande 262 personer före mig.
Haha, börjar inget bra.

Undrar vart alla miljoner DOLLAR som Sony får in på ps+ tar vägen?
Det läggs ta mig fan inte på servrar och nedladdningshastighet.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Landelusen:

Vänd på det: Ska man erbjuda en tjänst som skall kunna streama spel och går ut med det, bör man ha en skalbar lösning (cluster- och/eller container-baserad) som går att lägga om dynamiskt beroende på last. Jag vet inte vad du kan om nätverk/infrastruktur, men det går att lösa om man vill satsa på tjänsten ordentligt. Det lär inte vara en massa PS3:or och PS4:or som fysiskt står någonstans, allt är virtualiserat och förhoppningsvis bättre hanterat än så

I din liknelse emot festivalen tidigare måste man ju ändå anse att arrangören för festivalen bör ha planerat för tillströmningen av deltagare och tillgodosett ett bättre alternativ/löst problemet än att rycka på axlarna och säga "så blir det", tycker jag. Därav att de flesta arrangerar bussar och ser till att det finns bra alternativ för logistik vid sådana event, här gör Sony inte mycket för att avhjälpa detta, tycker jag. Det är tidigt, så utdömt är det inte ifrån min sida, men det är konstigt att man inte gör detta bättre med tanke på konkurrensen.

Håller med till 100%


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Om det är någon som har två konsoler med två konton (den här game sharing funktionen som dom har) så går det bara att spela spelen som man kan ladda ner på båda konsolerna. Spelen som streamas kan bara spelas på en konsol/konto som har prenumerationen.

Skrivet av newlaseridea:

Känns ju dock inte som att den tävlar med Gamepass. Ska bli kul att kolla in lite ps3 grejer, hade bara Xbox förra generationen.

Det ironiska är att PS now släpps nu till några länder i europa men ändå har den 50% av marknaden.

Medlem

Hur funkar det med sparfiler?

Som jag förstår det så laddar man inte hem och installerar något utan man streamar allt. Hur funkar det rent tekniskt med sparfiler? Hamnar dom i molnet eller i konsolen?

Medlem
Skrivet av Margy:

I fallet med PS3 har den så annorlunda arkitektur att jag tror det är faktiska PS3:or som står som servers. Det är möjligt att det fungerar på ett liknande sätt för PS4.

Gällande exemplet kommer det aldrig gå att se till att det fungerar smärtfritt vid extremt mycket högre trafik än normalt. Går du till en bokreapremiär får du köa längre än normalt i butiken. Ska du köpa eftertraktade konsertbiljetter kommer systemen fungera sämre än normalt. Ska du fram längs en väg vid rusningstrafik eller ett evenemang får du köa. Om någon tjänst du har får problem kommer telefonkön till kundtjänsten vara längre än normalt. Om mängder av personer samtidigt får för sig att besöka en sajt (eller att den utsätts för en DDoS-attack) kommer den fungera sämre.

Det är väl inte så svårt att förstå att hur det ser ut idag inte är representativt för hur det kommer att se ut i normala fall?

Svårt att ta hänsyn till "normala fall". Om en person mördar två människor är den inte en mördare i "normala fall", men om det är min släkting den mördar och det är bara då jag kommer i kontakt med personen kommer jag tycka illa om dem ändå Absurt exempel, men det representerar att det dessvärre inte är det "normala läget" som är relevant alltid.

Tror man dessutom kan emulera nästan vadsomhelst, men med en mer eller mindre stor overhead-konstnad på hårdvaran. Har svårt att tro att det står X antal tusen PS3:or och surrar någonstans till förmån för Playstation Now, men det är bara en kvalificerad gissning. Kan mycket väl vara helt fel det också.

Umi
Medlem

Tog 7 dagars trial. Utbudet just nu är lite för klent för mig att vilja prenumerera

Medlem

Håller med om att det helt klart borde ingå i PS+. Men kan kan tjäna mer pengar, så kan man!

Medlem

Funkar förvånadsvärt bra, inte upptäckt ett lagg någon gång

Avstängd

Många klagar på det på twitter och att man måste köa till vissa spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Inaktiv

Låter ju helt fantastiskt. Jag kan alltså för bara 149 kr i månaden spela ps3 spel och några äldre PS4 spel. Med lite köer o väntetider samt utan 4k.

Framtiden är här! Nån som vill köpa min gamla ps3 och några xbox så jag kan streama?!!

Avstängd
Skrivet av anon_81726:

Låter ju helt fantastiskt. Jag kan alltså för bara 149 kr i månaden spela ps3 spel och några äldre PS4 spel. Med lite köer o väntetider samt utan 4k.

Framtiden är här! Nån som vill köpa min gamla ps3 och några xbox så jag kan streama?!!

PS2 med.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

"Du är på plats 179 för att se Champions League-matchen Manchester United vs. Liverpool. Var god dröj." - Tänk om det var så på CanalDigital som du pröjsade 399 kr per månad för HD-upplöst fotboll men som blev så här pga. för många som tittade samtidigt?

Nu är det förvisso mer kräm som krävs från att streama spel än simpel fotboll och även billigare, men ändå. Blir till att vänta någon månad eller två och sedan prova 7-dagars för att se om det kan fungera och se så bra ut som det utlovas. Borde kunna lösas som andra säger om de är tillräckligt seriösa och inte för snåla. Vi har ju för sjutton bredband i klass med Sydkorea!!!

Medlem

Antar att den där testperioden startar direkt när man bara öppnar appen.
Kommer inte upp ngn info om det dock.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Inget Uncharted 4 ens så inte ens värt att prova 7 dagars prövotiden imo.
Var inget vidare utbud av spel om man jämför med det som finns på Xbox game pass.

Medlem

Tror jag fortsätter att köpa mina spel.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Såg inte ut att vara någon vidare bra utbud. Tar väl och testar 7 dagar i alla fall om men det blir om ett tag eftersom de verkar ha snålat in på servrarna.

Medlem

Jag testade och blev faktiskt imponerad. Alla spel fungerade bra utom RDR1 som jag tyckte va lite hackigt. Alla spel jag testade startade på under en minut.

Jag fick dock någon bugg att spelen inte ville svara på knapp tryckningar om uag drog över spelet till min andra datorskärm innan det laddat klart.

Medlem

Wowoawoaiwa aweeeeeewweee YESSSSSS!!!!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Det fungerade inte för mig när jag prövade på min ps4a pro igår. Jag är igentligen inte intresserad av funktionen alls. Så jag kommer inte använda den. Spelar fortfarande pytte lite på min ps3a men skulle inte sura om den går sönder snart.

Medlem

Än så länge är det en mycket svag spellista. Känns som de dratt ihop en massa gammal skräp... och de har spelserier men bara delar av dem? Telltale Sam and Max har de alla avsnitt utom första.. etc? Saknar massa gamla klassiker också som Resident Evil, Spyro, Crock etc etc. Hoppas de kommer mer.

Avstängd
Skrivet av Mr.Waterboy:

Antar att den där testperioden startar direkt när man bara öppnar appen.
Kommer inte upp ngn info om det dock.

Nej den startar inte direkt, du måste gå in på där man köper och klicka.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Shuriko:

Jag kan vara snål....men borde inte detta redan ingå i playstation plus medlemskapet?

Nja, jag tycker inte att det behöver ingå i PS+ (då den tjänsten inte kostar alls lika mycket), däremot kan jag tycka att PS+ borde ingå om en betalar för PS Now.

Gen
Medlem
Skrivet av wallde:

Än så länge är det en mycket svag spellista. Känns som de dratt ihop en massa gammal skräp... och de har spelserier men bara delar av dem? Telltale Sam and Max har de alla avsnitt utom första.. etc? Saknar massa gamla klassiker också som Resident Evil, Spyro, Crock etc etc. Hoppas de kommer mer.

Håller med, utbudet är riktigt magert. Känns lite som att de hoppas på att man ska få mersmak via PC PSNow och bestämma sig för att köpa konsol samt spel.

Skriv svar