Vilka spel triggar din samlarmani?

Skägg.
10 Chambers
Vilka spel triggar din samlarmani?

Vi kom in på det i denna tråd, om det här med att samla på saker i spel. Vi har ju alla sett husen i The Elder Scrolls-spelen, överfyllda med osthjul och allt möjligt. I första Diablo använde man ju till slut hela Tristrams yta för att spara på "bra ha"-grejer. Kort sagt, vilka spel triggar din samlarmani?


signatur
Medlem

Mass effect 2 är ett klassiskt exempel. Vid varje genomspelning känner jag mig tvungen att leta efter resurser långt efter att det slutar vara nödvändigt. Särskilt med tanke på att spelet ger spelaren en massa bonusresurser vid omspelningar. Men jag letar efter skiten ändå.
Känner faktiskt en viss irritation över detta, men lik förbannat så letar jag.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

. I första Diablo använde man ju till slut hela Tristrams yta för att spara på "bra ha"-grejer.

Hade du igång spelet konstant då?
Såvitt jag minns så försvann väl allt som man inte hade i inventoryn när man stängde av.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Det roligaste i spel som Grim Dawn och liknande är när jag hittar vapen och utrustning som jag inte kan använda med min nuvarande build, men ser potentialen och och tänker ut en build som skulle fungera bra med just det vapnet. Sen läggs det i loot-kistan för framtida bruk, och när utrymmet är fullt får jag svår separationsångest när jag måste välja vilka jag vill ha kvar. De borde göra ett avsnitt av Extrema samlare: Digital Edition.

- "Det här är ett level 3-svärd. Du är level 76 med din karaktär. Vad ska du ha det till?"

- "Ja, men... Vi lägger det i kanske-högen."

Skägg.
10 Chambers

@Akronym: Näe, allt låg kvar vill jag minnas? Kanske patchades bort i senare versioner.


signatur
Medlem

Witcher 3 var ett spel för mig där jag verkligen samlade på mig allt jag kunde. Hade även svårt med att se massa frågetecken över hela kartan, så kände mig inte riktigt klar med spelet fören samtliga var borta. Gav en DEL extra speltid.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Tja, jag kan ju minnas fel, är ju tämligen länge sedan jag spelade det sist. (Har inte skaffat det på GOG ännu.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Final Fantasu XIV. Äger man ett hus och samlar på sig en massa housing saker så får man snabbt överfyllt med grejer i huset. Hade en period där min karaktär skulle behövt ansöka sig till programmet "hoarders".

Redaktör
Ponny

Alltså, triggar inte ett spel min samlarmaniska sida är det nog inget spel jag kommer köra särskilt länge.

Men på riktigt; jag älskar att go all in och bara samla-samla-samla. Just nu spelar jag till exempel Kingdom Hearts 2 och bara måååste fylla hela Benjamin Syrsas anteckningsbok. Själva spelet tar väl 30–40 timmar att klara ut. Jag är uppe i 85... Allra roligast att samla tycker jag dock är i N64-plattformsäventyr à Super Mario 64 och Banjo-Kazooie. De heter ju collect-a-thons av en anledning.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi kom in på det i denna tråd, om det här med att samla på saker i spel. Vi har ju alla sett husen i The Elder Scrolls-spelen, överfyllda med osthjul och allt möjligt. I första Diablo använde man ju till slut hela Tristrams yta för att spara på "bra ha"-grejer. Kort sagt, vilka spel triggar din samlarmani?

Spelade Skyrim och ville samla alla dom där gemsen, tror dock inte att jag blev klar. I Far Cry 4 ville jag samla alla masker osv. Jag tror främst det är min kärlek till spelet i övrigt som gör mig motiverad att lägga ned den tiden, på saker som egentligen inte ger så mycket...

(Btw, länken leder till en 404-sida.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Ambassadör
Xbox

Går det att samla på...så samlar jag! Både sådant som det är tänkt att man ska samla på, som collectibles etc, och ren hoarding. Vet inte hur många RPG jag avslutat med 38992st potions av olika slag i inventoryt "som kan vara bra att ha". Många gånger har jag suttit efter slutbossfighten och tittat på mina hundratals oanvända potions o dylikt och funderat över hur enkelt spelet hade varit om jag använt alla mina buffs etc i stället för att spara dem...haha.

I Skyrim byggde jag hus som blev mer av stora lagerbyggnader än något mysigt hem... Man vet ju aldrig när man behöver en extra tallrik liksom.

Det kan ju också ta sig formen av lite maniskt beteende i open world spel där man inte kan lämna en plupp på kartan outforskad...

Bäst är ju dock när det är collectibles i form av notes, logs etc som för med sig extra djup i form av lore. Då är det ju faktiskt en poäng med samlandet och man får ofta en djupare upplevelse av spelet.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

I första Diablo använde man ju till slut hela Tristrams yta för att spara på "bra ha"-grejer.

Men det kan ju inte stäm..


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Skyrim handlade om att äga mest prylar.
SWG var också ett spel man kunde samla på sig saker av men Skyrim var bäst.
Hade man olika kistor för olika items ^___^

Inaktiv

Har väl nån slags fomo vad gäller att hitta/lyckas med alla uppdrag och liknande i spel där möjligheten att missa/misslyckas och ändå gå vidare finns.

Medlem

Pokemón?

Nja men det enda spelet som triggade samlarmani var nog WoW, alltifrån Achivments, Mounts, Pets och sen när Transmog kom. Som tur är har jag slutat med WoW sen länge tillbaka, för det blev nästan skadligt mycket tid som gick där.

Fick nästan något bestående men att jag skulle 100%:a varje spel jag tog mig an efter det, men det känns sååå skönt att kunna spela klart ett spels story och sen strunta i små collectibles och gå vidare nuförtiden.
Dock 100%:ar jag spel som jag verkligen verkligen tycker om t.ex Witcher 3, God of War.


signatur

Nämen!

Medlem

Escape from Tarkov.

Backloggens befriare

@Carl Johansson-Sundelius @Akronym
I single player sparades sakerna, så länge man inte använder karaktären att gå in i ett LAN-spel eller gå online på Battle.net så gick det fint, om jag minns rätt. Och borde så göra även nu.

OnT:
ALLA SPEL. Det finns ju en anledning till att backloggen är så stor som den är... Allt ska samlas och hittas och hämtas. I alla spel. Förutom sådana som jag dömer ut som tråkiga/dåliga helt enkelt, då lägger jag ju bara ner dem.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Struggle:

Pokemón?

Nja men det enda spelet som triggade samlarmani var nog WoW, alltifrån Achivments, Mounts, Pets och sen när Transmog kom. Som tur är har jag slutat med WoW sen länge tillbaka, för det blev nästan skadligt mycket tid som gick där.

Fick nästan något bestående men att jag skulle 100%:a varje spel jag tog mig an efter det, men det känns sååå skönt att kunna spela klart ett spels story och sen strunta i små collectibles och gå vidare nuförtiden.
Dock 100%:ar jag spel som jag verkligen verkligen tycker om t.ex Witcher 3, God of War.

Känner igen mig.

I mitt fall var jag allra värst i Diablo 2 (version 1.09). År 2000, 14 bast och precis köpt en egen dator & vi hade det fetaste bredbandet ADSL.

Jag spelade kvällar, nätter sov 4-5 timmar innan skolan, fixade Windforce och Grandfather, men skulle även ha alla End-game Sets (Immortal King osv)... lyckades aldrig ha allt på samma gång, men hade delvis fått tag på allt vettigt elite-unique åtminstone 1 gång, bortsett ifrån övergudomliga items som exempelvis version 1.08 Arkaine's Valor. Vid 16 bast blev det mestadels Lineage 2 ända fram till år 2010 - då jag gav upp hardcore-gaming livsstilen (8-10h gaming / dag). Idag är det 8-10h gaming / månad.

På PS4:an har jag iaf fixat platinum på Nioh.
Blir nog inga fler, finns inte tid och vilja när man har familj.

Medlem

Alla spel, så länge det inte är något som är allt för tidskrävande och inte har någon betydelse.

Det bästa är när man gör allting på sidan om för att hitta bättre gear och bättre skills och så vidare, så när man väl har klarat ut spelet har man inte använt något av allt man samlat på sig. Väl spenderad tid.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Går det att samla på...så samlar jag! Både sådant som det är tänkt att man ska samla på, som collectibles etc, och ren hoarding. Vet inte hur många RPG jag avslutat med 38992st potions av olika slag i inventoryt "som kan vara bra att ha". Många gånger har jag suttit efter slutbossfighten och tittat på mina hundratals oanvända potions o dylikt och funderat över hur enkelt spelet hade varit om jag använt alla mina buffs etc i stället för att spara dem...haha.

Skönt att jag inte är ensam om det där! Sparar alltid healing/buffs för att "det kan vara bra att ha". Reloadar femtielva strider innan spelet är klart och inser när credits rullar att man precis spelat igenom spelet på en svårare nivå än vad man tänkt sig

KoP
Medlem

Pac-Man. Måste samla alla piller!

Fragtjuv

Tycker att det är väldigt lätt att fastna i samlande i Loot shooters. Just nu spelar jag en del Anthem och försöker få tag i alla Masterworks.

När det hamlar om att samla 100% av utmaningar, trophies etc så har Uncharted-spelen och Farcry-spelen triggat mig ordentligt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Black Desert Online. Trots all skit den får utstå så är spelet väldigt intressant och roligt

ELF
Medlem

Spel generellt..

Nä, men TES och Fallout serien tar ju alltid fram hoardern i mig.
Just nu är det Conan Exile. Har ett lager som jag börjat fylla.
När jag körde Minecraft så byggde jag alltid ett lager med chests som jag fyllde med specifika saker i manisk ordning.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jag har generellt svårt för spel som huvudsakligen är collectathons. Som exempel så blir jag aldrig sugen på att samla allt i Super Marioserien.

Spel som Metroid och senaste God of War däremot... Där går jag igång rejält. Spel där letande, pusslande och kistjagande faktiskt leder till att man får värdefulla items eller uppgraderingar. I God of War kunde jag lätt stanna kvar i ett område i tio minuter extra bara för att se till att jag hade letat rätt på varje kista och kommit fram till huruvida den gick att öppna med mina nuvarande verktyg eller ej. I Metroidserien blir man ju lika glad för varje missiluppgradering och energitank, gång på gång.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

samlar allt i alla spel som går att samla.. för att sälja eller använda, brygga potions eller annat.

The Saboteur hade jag som mål att förstöra alla stolpar med megafoner på och där var ju några stycken.. minns inte om jag klarade alla

Testpilot
Medlem

Unbox: Newbies Adventure.

Man ska samla guld tejp, hitta andra "levande leverans lådor från GPS (Global postal service, inte att förväxlas med GPS - Galatic postal service or GPS - Greaser postal service)(Dom tillfångatagna lådorna kallas Zippies, hur gulligt är inte det?) inlåsta i burar och hitta en mystisk låda (också levande ofc!) plus dennes dagboks inspelningar över 3 banor samt frimärken. Samt på varje bana är där lådor som ger dig utmaningar för frimärken och en boss när du samlat några stycken.

Spelet är rätt simpelt men visa frimärken har jag märkt är väldigt jobbiga att lista ut hur man ska ta dem, det gäller guld tejpen med.

Spelet må ha en simpel premiss men det är rätt kul och ibland frustrerande. Och vem älskar inte gulliga små levande leverans lådor och "Character Customization"

Medlem

Stardew Valley var det senaste spelet där jag blev smått manisk. Var tvungen att behålla minst ett exemplar av precis allt, sorterat i kistor med olika färg. Blå för saker från havet, grön för naturrelaterade saker, etc.

Underbart spel ❤️


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Hehe roligt tema!

Oj! det finns massor i många spel för mig, tex atlas, Heat osv, orka med att samla virke, sten med mera för att att kunna bygga och bygga hus i massor, gillar jag!
Får inte nog av att bygga hus eller vad det nu är för något!

Men visst finns mycket i nästan i de flesta aktion och survivalspelen man plockar alldeles för mycket på sig så man knappast kan gå med figuren för att det blir för tungt! Ark är ett exempel på detta!

1
Skriv svar