Valve sparkar 13 anställda

Robot
Valve sparkar 13 anställda

Bland annat VR-utvecklare ska ha fått gå.

#Gabe-Newell, #Valve


Medlem

Med tanke på succen som Ubisoft hade med Division 2 på Uplay, kanske Ubisoft slutar släppa PC-spel på Steam (och andra butiker). Bethesda har också hoppat av då deras nya spel släpps på Bethsoft verkar det som. Det innebär att i princip inga stora utgivare är kvar på Steam med sin AAA-spel. Vi får se om RDR2 kommer till Steam eller inte. GTA V var en jättesucce där, så det är antaligen fortfarande uppe i luften om Take-Two vill chansa.

Vi kan alltså ha en framtid där Steam slåss med Epic Store om mellanstora utgivare och indiespel. Detta medan alla andra AAA-utgivare ger ut spelen digitalt enbart på sina egna butiker. Det innebär ytterligare fragmentering av marknaden för PC-spel.

Detta samtidigt som Discord i ett svep tog över hela sociala scenen.

Valve och Steam har sig själva att skylla egentligen. De har varit oerhört lata, både med att modernisera Steam, komma med nya ideer, se på Discord som exempel. Samtidigt som deras senaste kortspel blev ett fiasko, släppt ett par år för sent för att haka på korthysterin.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Valve och Steam har sig själva att skylla egentligen. De har varit oerhört lata, både med att modernisera Steam, komma med nya ideer, se på Discord som exempel. S

Sant, men de ligger likväl ljusår framför de andra liknande tjänsterna. Konstigt nog verkar ingen annan förstå hur viktigt det är att ha så många funktioner.

En sak som dock stör mig är att det borde vara mer customization och (just nu) är deras filter på spel buggigt. (när man söker i store)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:

Sant, men de ligger likväl ljusår framför de andra liknande tjänsterna. Konstigt nog verkar ingen annan förstå hur viktigt det är att ha så många funktioner.

En sak som dock stör mig är att det borde vara mer customization och (just nu) är deras filter på spel buggigt. (när man söker i store)

Absolut, det finns massor av jättebra funktioner i Steam som jag tar för givet. De andra klienterna jag kört har bara grundläggande sälj, installera och spela. Ett par har molnsynkning av sparade spel som är en väldigt viktig funktion. Inbyggd hantering av moddar är också viktigt för mig, även om jag körde med Nexus för Skyrim då deras klient hade mer kontroll.

Medlem

@Fulci:
Valve och Steam är ju knappast "lata", det händer ju en hel del bakom kulisserna och under huven.
Bara för att saker inte "syns" likt en helt ny Store eller funktion, betyder inte att de inte jobbar på saker.
Sen får man ha i åtanke hur svårt det är att förändra något större, när man har väldigt många användare.

Det är lätt att säga att Epic, Ubisoft och alla andra är mindre lata för de gör så mycket uppdateringar o.s.v, men tänk på att mycket utav det de gör är att komma ikapp konkurrensens funktionalitet.
Det är inte så mycket innovation mellan dessa utan mer kapprustning.

Med det sagt är ingen av dessa perfekta och jag är för positiv konkurrens, jag tycker dock att exklusiviteter och fragmentering av en plattform inte är den rätta vägen.
Konkurrera på pris, tillgänglighet och funktionalitet, men lås inte saker till det ena eller andra.

Nästa steg jag kan tänka mig är när en titel släpps på två olika ställen, men online komponenten blir låst.
T.ex. Uplay-kunder kan bara spela Division 2 med de som köpt genom Uplay och inte de som köpt på Epic.
Vilken mardröm.

Hur som haver, så verkar Valve förbereda för en ny "era" inom VR. Jag misstänker att dessa uppsägningar delvis har att göra med att projekt är i sina slutskeden och närmar sig marknaden.
Bland annat deras Knuckles kontroller.

Imo.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Fulci:

Absolut, det finns massor av jättebra funktioner i Steam som jag tar för givet. De andra klienterna jag kört har bara grundläggande sälj, installera och spela. Ett par har molnsynkning av sparade spel som är en väldigt viktig funktion. Inbyggd hantering av moddar är också viktigt för mig, även om jag körde med Nexus för Skyrim då deras klient hade mer kontroll.

Konstigt att Uplay/Origin inte verkar direkt vilja lägga till fler funktioner. Typ att man faktiskt inte kan se särskilt mycket från de på din vänlista.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Struggle:

@Fulci:
Valve och Steam är ju knappast "lata", det händer ju en hel del bakom kulisserna och under huven.
Bara för att saker inte "syns" likt en helt ny Store eller funktion, betyder inte att de inte jobbar på saker.
Sen får man ha i åtanke hur svårt det är att förändra något större, när man har väldigt många användare.

Långsamma bättre ord kanske?

Medlem

Förvånad man blir över att Valve vill begrava Artifact. Dessutom är ju steam controller rent skräp.

Medlem

Viktigt att poängtera här, Valve är inte ett börsnoterat bolag. Det finns alltså ingen press på dem att göra vissa spel eller dylikt för att dra in så mycket pengar de kan. Valve har, och fortsätter arbeta med det de vill. Rimligtvis en anledning till att det tar tid att producera spel, inte heller innebär ett skrotat spel samma konsekvenser. Med en flopp som Artifact hade det varit helt annorlunda i ett bolag som Ubisoft, EA, eller liknande.

Under förutsättningen att gamle Gabe suktar efter nya idéer och spel snarare än intäkter, kommer det få ta den tid det tar.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

13 pers har lämnat valve. The SKY is falling!

Medlem
Skrivet av kaealy:

Förvånad man blir över att Valve vill begrava Artifact. Dessutom är ju steam controller rent skräp.

Håller jag absolut inte med om. Den är lite ovanlig med sin tilt "åt fel håll" men när man vant sig vid den är det en helt fantastisk controller som fungerar väldigt bra till oväntat många typer av spel. Möjligheterna att "programmera" den är oöverträffad och Valve har kontinuerligt uppdaterat den. Flera andra innovativa detaljer ovanpå det som folk oftast inte ens lägger märke till. Men den är lite knöööig att vänja sig vid, en del kanske aldrig blir bekväma med den. Till det priset man får både den och Steam link på reorna är det sjukt prisvärt, men visst... Har ju inte sålt särskilt bra. Tror inte så många som jagar en ny controller vill - eller ens tänker på möjligheten att - köpa en via Steam. Att den är byggd som en stridsvagn och tål hur mycket stryk som helst är mest en ren bonus.

(Däremot var mitt HTC Vive rent skräp kvalitetsmässigt - puckarna håller så dålig kvalité att det är på gränsen till mass-stämning - men likfasen är jag lite sugen på ett Pro även om jag vet att det är bortkastade pengar.)

Anyway, smaken är som...

eld
Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Håller jag absolut inte med om. Den är lite ovanlig med sin tilt "åt fel håll" men när man vant sig vid den är det en helt fantastisk controller som fungerar väldigt bra till oväntat många typer av spel. Möjligheterna att "programmera" den är oöverträffad och Valve har kontinuerligt uppdaterat den. Flera andra innovativa detaljer ovanpå det som folk oftast inte ens lägger märke till. Men den är lite knöööig att vänja sig vid, en del kanske aldrig blir bekväma med den. Till det priset man får både den och Steam link på reorna är det sjukt prisvärt, men visst... Har ju inte sålt särskilt bra. Tror inte så många som jagar en ny controller vill - eller ens tänker på möjligheten att - köpa en via Steam. Att den är byggd som en stridsvagn och tål hur mycket stryk som helst är mest en ren bonus.

Folket förtjänar inte allt vi fick med steam machines. Bättre linux stöd, big picture mode, controllerstöd till ALLA spel, remapping, en gamepad som kan användas till allt.

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Håller jag absolut inte med om. Den är lite ovanlig med sin tilt "åt fel håll" men när man vant sig vid den är det en helt fantastisk controller som fungerar väldigt bra till oväntat många typer av spel. Möjligheterna att "programmera" den är oöverträffad och Valve har kontinuerligt uppdaterat den. Flera andra innovativa detaljer ovanpå det som folk oftast inte ens lägger märke till. Men den är lite knöööig att vänja sig vid, en del kanske aldrig blir bekväma med den. Till det priset man får både den och Steam link på reorna är det sjukt prisvärt, men visst... Har ju inte sålt särskilt bra. Tror inte så många som jagar en ny controller vill - eller ens tänker på möjligheten att - köpa en via Steam. Att den är byggd som en stridsvagn och tål hur mycket stryk som helst är mest en ren bonus.

Kan man tycka, håller inte med om någon av dina "styrkor" med den. Tycker den är grymt obekväm och sedan att den går att programmera för att spela allt tycker jag är minst sagt ett roligt påstående. Du kan göra precis samma sak med Xpadder, men inte fan betyder det att det är någon vettig eller bra upplevelse.

SteamLink är däremot guld värd, synd bara att man levererade en sån dålig controller till.

Medlem
Skrivet av eld:

controllerstöd till ALLA spel, remapping, en gamepad som kan användas till allt.

Du kan göra precis samma sak med Xpadder, men inte fan gör det saken bättre.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Kan man tycka, håller inte med om någon av dina "styrkor" med den. Tycker den är grymt obekväm och sedan att den går att programmera för att spela allt tycker jag är minst sagt ett roligt påstående. Du kan göra precis samma sak med Xpadder, men inte fan betyder det att det är någon vettig eller bra upplevelse.

SteamLink är däremot guld värd, synd bara att man levererade en sån dålig controller till.

Oh well, som sagt, smaken är som.... Jag tyckte också den var... "underlig" de första timmarna och därefter blev jag förälskad i den. Jag har full förståelse för att den därmed inte passar alla, en acquired taste. Själv gillar jag inte cognac!
Hela första året spelade jag Elite Dangerous med den. Även efter att jag skaffat en ny HOTAS tyckte jag den gav mig bättre kontroll, bland annat för att man kunde ställa in varenda liten grej i detalj till den och det finns gott om profiler till det mesta. För mig verkar det vara en extremt undervärderad funktion, att folk inte riktigt fattar hur väldigt kraftfulla funktioner som ligger gömda där, rätt enkelt åtkomliga. Det handlar ju inte om att mappa om knapparna precis, utan väldigt mycket mer.

Enda nackdelen var att man inte "enkelt" kunde spela icke-steamspel med den. När jag började spela med Vive gick jag tillbaka till den igen för att HOTAS verkligen krånglade till mycket (och sedan slutade jag spela helt, gick över till att lira ED på PS4:an).

En annan viktig poäng, även om man inte gillar Valves egen controller, är att det var början på ett utökat stöd för controllers som Windows inte stödjer. Utan Steam Controller hade vi förmodligen inte sett det gedigna stöd för andra controllers Steam numera har.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tacka vet jag GOG.

Medlem

Half-Life 3 confirmed


signatur

Tack för visat intresse!

Avstängd
Skrivet av Ankh:

Sant, men de ligger likväl ljusår framför de andra liknande tjänsterna. Konstigt nog verkar ingen annan förstå hur viktigt det är att ha så många funktioner.

En sak som dock stör mig är att det borde vara mer customization och (just nu) är deras filter på spel buggigt. (när man söker i store)

Detta kan inte nog starkt understrykas. Jag är ingen Steam/Valve-gatekeeper utan har snarare kritiserat dem hårt senaste åren (sämre reor, hela steam lvls/tcg skiten, långsam site & client osv) men nog fan är de fortfarande ljusår före alla andra. Finns idag ingenting som lockar med någon annan client, och jag undviker i 95% av fallen att ens göra ett inköp om jag tvingas att vara exklusivt lås till den (därav inget nytt Metro t.ex)

Medlem

Skulle vara kul ifall dom fick tummen ur och faktiskt gjorde nya spel eller förbättrade sina gamla spel som inte är CS:GO eller Dota 2. När dom köpte Day of Defeat så drog dom det spelet i graven med sina ändringar. Likväl fortsätter dom ta betalt för Day of Defeat samt Source-versionen som dom helt slutat uppdatera, förutom någon enstaka source engine update.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Detta kan inte nog starkt understrykas. Jag är ingen Steam/Valve-gatekeeper utan har snarare kritiserat dem hårt senaste åren (sämre reor, hela steam lvls/tcg skiten, långsam site & client osv) men nog fan är de fortfarande ljusår före alla andra. Finns idag ingenting som lockar med någon annan client, och jag undviker i 95% av fallen att ens göra ett inköp om jag tvingas att vara exklusivt lås till den (därav inget nytt Metro t.ex)

Kanske inte lika mkt funktioner men Gog galaxy eller va de heter tycker jag funkar jävligt bra i jämförelse med Steam. Origin och uplay är ju på gränsen till malware i mina ögon. Så håller med dig med att Steam är långt före men just Gog tycker jag funkar okej som sagt.

1
Skriv svar