Sätter du egna regler i spel?

Skägg.
10 Chambers
Sätter du egna regler i spel?

Jag varvade Ape Out i helgen och blev direkt sugen att köra igenom det igen, det är ju inte mer än 2-3 timmar långt. Det första som slog var att försöka att inte bli skadad, vilket fick mig att inse att jag ganska ofta gör så - hittar på egna regler i spel. Det känns som jag har pratat om detta förut, men det kan ha varit i Fräcka Fredag eller Fulkultur. Hittade i alla fall ingen tråd om det.

Jag tror det började när spelutbudet var begränsat, jag fick kanske två spel om året under barndomen och då gällde det ju att vara kreativ när de hårdkodade utmaningarna var avklarade. Som att klara Super Mario 2 med bara fladdriga Louigi.

Jag gissar att jag inte är själv i detta beteende?


signatur
Moderator | Testpilot

Verkligen! Hittar på sådana där regler nästan hela tiden. Likt dig så blir det att man tänker något i stil med att man inte ska ta skada, klara banan så snabbt som möjligt, bara använda en typ av vapen osv.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Det händer, vet att när jag spelade ut Deus Ex Human revolution så fanns det en torphy där man skulle ta sig igenom spelet utan att döda någon. Gjorde detta mitt mål med spelet, och spelade om banor flertal gånger för att ta mig igenom spelet utan att en enda människa har dött. Nådde slutet efter många timmar och försök. Fortfarande ingen trofé, och då visar det sig att jag råkade döda en människa i början under tutorial. Vart så förbannad på spelet över detta att jag inte har velat titta på fodralet igen och spelet hamnade längt ner i någon kartong som jag inte har öppnat på alla dessa år.

Det händer att man sätter mål, men jag kanske tar det lite "för" seriöst.

Medlem

I vissa av Assassin's Creed-spelen (mestadels Unity och Syndicate) har jag börjat sätta regler för mig själv, ja. Om det finns ett större område som man ska infiltrera gör jag en utmaning att döda alla vakter. Framför allt i Unity kunde detta vara svinjobbigt när jag lagt en timme på att smyga runt för att man inte fick bli upptäckt, bara för att falla på mållinjen och börja om, men av någon anledning vad det definitivt värt tiden när man lyckades.

Riktigt kul hur spel kan skapa en sån inlevelse att man kommer på sådana regler själv och bygger världen och systemet efter vad man själv gillar - i mitt fall massmord, uppenbarligen!

Ambassadör
Xbox

Yes! Jag brukar skapa inlevelse för mig själv genom att rollspela framförallt. Det ger en extra dimension till spel som kanske inte har så mycket i den vägen, exempelvis strategispel som EU, HoI och liknade. Sätter upp mål och agerar på ett sätt som kanske inte alltid är det bästa, eller mest optat, men som är "in character".

Gillar även att ge mig på specifika achievements som gör att spelandet blir varierande och kanske inte så enkelspårigt som det lätt blir annars. Gärna i spelomgång 2 och framåt, men ibland från början om det är något tungt som "no kills" etc.

Mycket sällan jag bara kör ett spel rakt fram från start till mål på vanilj-vis. Spel blir ofta väldigt "meh" då, om det inte är väldigt linjärt i sig självt förstås.


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av krabbstek:

Riktigt kul hur spel kan skapa en sån inlevelse att man kommer på sådana regler själv och bygger världen och systemet efter vad man själv gillar - i mitt fall massmord, uppenbarligen!

Haha, har också en tendens att bli mordisk. I Hitman-spel och första Dishonored är det sällan några ”vittnen” kvar.


signatur
Medlem

Nä, jag tycker inte att jag köper just tv-spel för att hitta på massa egna begränsningar. Är det spel som t ex begränsar ett visst slut på spelet till en viss spelstil så visst, annars aldrig.

Inaktiv

Har gjort det i PUBG någon gång. T ex försöka få chicken dinner med ett visst vapen bara.
Ganska utmanande att begränsa sig till glock och granater bara. Men kul sålänge det varar

Försökte även få 2200 rating i 5v5 med handkontroll back in the days men det var ganska segt trots att det var en faceroll-bracket

Medlem

I Diverse singleplayer försöker jag få alla AI kontrollerade medhjälpare att överleva. Bästa exemplet jag kan komma på är nog "Halo" där marines väldigt lätt blir cannon fodder.
Dör för många så känner jag mig tvungen att starta om.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Carl Johansson-Sundelius: Det händer, vet att när jag spelade ut Deus Ex Human revolution så fanns det en torphy där man skulle ta sig igenom spelet utan att döda någon. Gjorde detta mitt mål med spelet, och spelade om banor flertal gånger för att ta mig igenom spelet utan att en enda människa har dött. Nådde slutet efter många timmar och försök. Fortfarande ingen trofé, och då visar det sig att jag råkade döda en människa i början under tutorial. Vart så förbannad på spelet över detta att jag inte har velat titta på fodralet igen och spelet hamnade längt ner i någon kartong som jag inte har öppnat på alla dessa år.

Det händer att man sätter mål, men jag kanske tar det lite "för" seriöst.

Ooooh! I feel you! Gjorde samma sak

Skribent

Nej, jag har svårt för sånt där. Jag känner att jag vill nyttja alla fördelar till max Detta går dock stick i stäv med min hoarding av kraftfulla föremål, som alltid resulterar i att jag har 500 oanvända atombomber, Ultra Strength Potions of the Beaver och Über Enchanting Stones vid spelets slut, eftersom jag "väntat på rätt tillfälle" att använda dem.

Medlem
Skrivet av DAoG:

I Diverse singleplayer försöker jag få alla AI kontrollerade medhjälpare att överleva. Bästa exemplet jag kan komma på är nog "Halo" där marines väldigt lätt blir cannon fodder.
Dör för många så känner jag mig tvungen att starta om.

Skrivet av Jonny Myrén:

hoarding av kraftfulla föremål, som alltid resulterar i att jag har 500 oanvända atombomber, Ultra Strength Potions of the Beaver och Über Enchanting Stones vid spelets slut, eftersom jag "väntat på rätt tillfälle" att använda dem.

Dessa, inga medhjälpare får någonsin dö och engångsföremål måste sparas till "ett bra tillfälle" (som aldrig kommer).

I Elder Scrolls spelen har jag gamla D&D skador som gör att jag inte får använda magi eller alkemi om jag spelar krigare och inga tunga rustningar eller vapen om jag spelar magiker, som tjuv eller lönnmördare så godkänner jag alkemi och i vissa fall illusionsmagi.

Inget dödande av passiva varelser i spel heller.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Jonny Myrén:

Nej, jag har svårt för sånt där. Jag känner att jag vill nyttja alla fördelar till max Detta går dock stick i stäv med min hoarding av kraftfulla föremål, som alltid resulterar i att jag har 500 oanvända atombomber, Ultra Strength Potions of the Beaver och Über Enchanting Stones vid spelets slut, eftersom jag "väntat på rätt tillfälle" att använda dem.

Känns som samlarmani är en kul tråd i sig. Började i Super Mario World för mig där man kunde använda enarmade banditer för att få extraliv. Kan än idag göra det med förbundna ögon och bara lyssna på ljudet. Skulle alltid ha maxat räknaren.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känns som samlarmani är en kul tråd i sig. Började i Super Mario World för mig där man kunde använda enarmade banditer för att få extraliv. Kan än idag göra det med förbundna ögon och bara lyssna på ljudet. Skulle alltid ha maxat räknaren.

Weird flex but ok


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Regler? Nej. Riktlinjer? ja.

Till exempel, i Xcom så brukar jag försöka låta bli att ladda om sparningen för annat än vid mission failure. Spelet blir mer spännande om ens soldater INTE är odödliga, liksom.

Dock så händer det att jag bryter den här regeln ibland, särskilt om soldaterna dör på något extra irriterande vis. Som till exempel om du har lyckats lura in en alien i en perfekt killzone, och alla dina soldater missar. Sedan så sätter alien j***ln en critical hit på din squadleader trots att denne står i high cover. Instant kill såklart. *Load saved game*

Har tänkt att jag någon gång skall köra igenom Borderlands 2 och bara använda vapen och utrustning av kategorin vit (För den oinsatte - Det är spelets skräputrustning) Men det har inte hänt ännu.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av uberpwnage2.0:

Weird flex but ok

Kan inte alla det?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, har också en tendens att bli mordisk. I Hitman-spel och första Dishonored är det sällan några ”vittnen” kvar.

Skägg.
10 Chambers

Exakt så!


signatur
Medlem

Har alltid satt egna regler i spel, höll på med mentala achievements långt innan achievements blev en grej Nu handlar min regler tyvärr mest om ”tidsbrist”. Spelar jag ett rpg eller stort äventyrsspel så tänker jag alltid ”Okej, jag kommer inte hinna göra allt, men jag ska åtminstone samla alla X eller klara av alla Y innan jag avslutar och går vidare till nästa spel”.

Ibland stöter jag på ett spel där mina regler till slut gjort att jag ändå gjort allt innan jag är klar, senaste exemplet var Hollow Knight. Jag ska bara döda alla ordinarie bossar. Jag ska bara döda samtliga bossar i huvudspelet. Jag ska bara samla alla charms som behövs för min spelstil. Jag ska bara samla alla charms i huvudspelet. Jag ska bara döda Nightmare King Grim... Jahopp. Jag har nu gjort allt....

Tråddemonen
Testpilot

@Lord Pingu: Usch sämsta torphy som har gjorts!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jonny Myrén:

...Detta går dock stick i stäv med min hoarding av kraftfulla föremål, som alltid resulterar i att jag har 500 oanvända atombomber, Ultra Strength Potions of the Beaver och Über Enchanting Stones vid spelets slut, eftersom jag "väntat på rätt tillfälle" att använda dem.

Haha hög igenkänningsfaktor på det. I mina endgame saves så brukar inventoryt se ut som något som hade kunnat platsa i Hoarders på TV3...


signatur

Jump in.

Medlem

@Zimpan: Värsta stället är där man ska försvara det nedskjutna planet, GLHF liksom. Men det gick. Det svåraste trofén jag har varit med om hitills i både Human Revolution och Mankind Divided är dem "unika" journaler man kan hitta, väldigt lätt att missa.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Tråddemonen
Testpilot

@ohem: Den som bestämmer trophies till ett Deus Ex spel måste vara en så ond mäniska att Darth Vader framstår som en bra pappa.

1
Skriv svar