Otroligt mörka och läskiga serier och filmer vi växte upp med.

Avstängd
Otroligt mörka och läskiga serier och filmer vi växte upp med.

Jag blev inspirerad av tråden som handlar om de filmer och serier vi minns från barndomen. Jag tänkte att ni kunde dela med er av det mörkaste och skrämmande filmerna och serierna ni känner till. Här är några exempel av mig.

Landet för längesedan är en otroligt sorglig och mörk film när man tänker efter. Vasstand dödar Lillefots mamma och blir lämnad åt sitt öde medans Vasstand fortsätter att försöka döda honom och hans vänner. Det finns så otroligt mycket våld här för en barnfilm.

Den andra mamman från filmen "Coraline" är otroligt obehaglig och blir ännu mer skräckinjagande mot slutet. Där förvrids hon från en rar mamma med knappögon till en demonliknande hagga med otroligt vassa klor. Jag är inte säker om denna film borde klassas som barntillåten.

Kommentera nedan! Vilka filmer eller serier gav er en viss traumatisk upplevelse?

Den här jäveln ingjutade mardrömmar i mitt huvud när jag var mindre. Detta är Carnosauriern från Disneys Dinosaur. Mer behöver jag inte säga.

Även om denna film, baserad på en bildbok, inte är så mörk så tänkte jag ändå lägga till den. Vildingarna här beskrivs som stora monster med horn och tänder, men är på insidan mycket snällare än vad man tror. Men jag tycker att designen är rentutav otäck.


signatur

Why so serious?

Medlem

Bambis mor blir skjuten
Morran från mumintrollen ( https://www.youtube.com/watch?v=tqX3jIsBKpU )
An American Tail i helhet
Barnmissfallet i "Upp"


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

"De Vilda Djurens Flykt"

Jag är vuxen, men "Till Vildingarnas Land" är banne mig läskig!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Denna film är den enda jag kommer ihåg att jag tyckte var läskig när jag var liten. Såg den när jag var ca tio år, låg under bordet i vardagsrummet på natten när föräldrarna låg och sov.

Skrivet av Guybrush82:

Var glad att du inte såg "Den långa flykten" från 1978, mycket mörkare än denna.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Var glad att du inte såg "Den långa flykten" från 1978, mycket mörkare än denna.

Ja det var nog tur. "De Vilda Djurens Flykt" gav mig tillräcklig ångest som liten.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

https://www.youtube.com/watch?v=fZAMoslxS8U

Denna film är den enda jag kommer ihåg att jag tyckte var läskig när jag var liten. Såg den när jag var ca tio år, låg under bordet i vardagsrummet på natten när föräldrarna låg och sov.

Hmm, vad är det där för film? Verkar intressant. ; )

Medlem

Vet inte om jag ska kalla det mörkt och läskigt. Men iallafall strange. Enligt mig ett mästerverk. Animerad kortfilm som kom ut 2006. Finns att ladda ner i Bluray och då är grafiken helt fantastiskt snygg.

Skribent

G'mork från The Neverending Story var ingen höjdare som barn.

Tråddemonen
Testpilot

Fanns en Radio teater som gick när jag var liten som heter "Månen går med långa ben" en saga som var menad för barn men som var sjukt läskig. Min morsa tyckte att det var en bra idé att spela upp den serien för mig på kassettband mitt i natten precis innan jag skulle sova. Det var nog bland det värsta jag har varit med om, var så rädd att jag inte kunde sova en blund.

Geeks Gaming
Skrivet av Zimpan:

Fanns en Radio teater som gick när jag var liten som heter "Månen går med långa ben" en saga som var menad för barn men som var sjukt läskig. Min morsa tyckte att det var en bra idé att spela upp den serien för mig på kassettband mitt i natten precis innan jag skulle sova. Det var nog bland det värsta jag har varit med om, var så rädd att jag inte kunde sova en blund.

Nu var jag iofs tonåring men kommer inte ihåg den. Har dock svårt att se att den är en bra nattsaga för barn

Releasehästryttare

Pingu, perfekt när barnen skall gå och lägga sig.

phi
Medlem

Jag tror att det kom lite kiss i blöjan när jag såg Mårran.

Medlem

I Snövit o de sju små dvärgarna när Snövit precis flytt ifrån jägaren o ser monster i varje sak i skogen.

Medlem

Var det bara jag som fann "Skrotnisse och hans vänner" som ganska mörk och obehaglig på något vis när man var liten?

Skribent
Skrivet av Guybrush82:

Var det bara jag som fann "Skrotnisse och hans vänner" som ganska mörk och obehaglig på något vis när man var liten?

https://youtu.be/Zn4IwxasvHM

Ja, Skrotnisse var sanslöst bra och grymt läskig på samma gång. Var livrädd för Tarzan (galna snubben i fängelset) som liten kotte.

Medlem

När jag var väldigt liten blev jag rädd i ett par episoder av Månbas Alfa (eller Space: 1999 på engelska). Den serien hade en del mörkare avsnitt. Senare när jag fått någon form av utbildning, förstod jag att själva konceptet i serien var vansinnigt orealistiskt men den första säsongen var rätt underhållande ändå.

Medlem

Jag var rädd för Ika i rutan

Testpilot
Medlem
Skrivet av Nioreh:

Jag var rädd för Ika i rutan

Var det någon som INTE blev rädd för Ika i rutan?

En del av den gamla goda tidens svenska barnprogram var ju rätt creepy. Skrotnisse och Mumin som nämnts t.ex

Medlem

Småfilmerna på The deadly Ernest horror show.
The Twilight Zone.

80-talet på dessa och troligen kabel-TV som det hette då. (Sky eller super channel)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

Child's Play var nog det läskigaste jag såg som liten och troligtvis en stor bidragande orsak till varför jag älskar skräckfilmer i vuxen ålder

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

G'mork från The Neverending Story var ingen höjdare som barn.

https://www.youtube.com/watch?v=5sEZmMeH96Q

Fick mardrömmar av den där vargen. Vågade inte gå ut ur mitt rum ibland....


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Avstängd

Trälarna var ganska grym (runt '86 på svensk TV) riktigt fult tecknad serie som handlade om Sverige under 1200-1300-talet nånstans. Bara massa elände. Digerdöden, småflickor som blir bortgifta, svält osv.

Vilse i Pannkakan var otäck på ett feberdrömsaktigt / psykedeliskt sätt också.

När man blev äldre började man titta på "splatter" och skräck, och det var egentligen inte alls lika otäckt.. Jag tyckte iofs att Huset som Gud glömde var rätt otäck, nästan allt som hade med djävulen att göra tyckte jag var läskigt

Medlem
KoP
Medlem

Kommer bara att tänka på Fredagen den 13:e och Terror på Elm street filmerna. Det var nog det läskigaste jag såg då jag var liten.

Medlem

Vilse I Pannkakan
Denna serie sägs ha förstört en hel generation, mig inkluderad.


signatur

Wasted.White.Boys

KoP
Medlem
Skrivet av Banditen:

Vilse I Pannkakan
Denna serie sägs ha förstört en hel generation, mig inkluderad.
https://youtu.be/WTZ43x9Gii8

Snack. Vilse i pannkakan har inte förstört någon. Det är bara något som folk hakar på och säger, utan att kunna förklara på vilket sätt dom har blivit "förstörda" utav serien. :'D

1
Skriv svar