Spel ni ändrade uppfattning om

Ambassadör
Xbox
Dragon Age: Inquisition. Från svag 4/5 till stark 2/5...

Sist jag spelade när det begav sig så var första intrycket positivt, men ju längre jag spelade desto mer tappade jag suget. Det MMO-lightiga upplägget med fetchquests och Ubisoftesque-patenterad "lås-upp-pluppar-på-karta"-gameplayet fick det att rinna ut i sanden för mig. Droppade spelet med många timmar investerade då annat tog uppmärksamheten, men hade ändå en relativt positiv bild av spelet som ett bra, men för bloatat RPG.

Återvände nu åratal senare och gav mig på DLC och det som var kvar av huvudspelet. Det är verkligen mycket sämre än jag minns, när nyhetens behag inte längre skymmer sikten. Det som framförallt slår mig är förändringen av estetiken från de föregående spelen. Dragon Age Origins och DA 2 hade en distinkt, rå och skitig framtoning och en ödesmättad stämning som satt som en smäck. Inquisition har i stället anammat en pastellig, blänkande, vräkig och på sina håll rent av gräslig stil som inte alls passar in i det DA-universum som jag älskar. Det är verkligen en riktig nedgradering till något generiskt fantasy-hopkok som inte alls tilltalar på samma sätt som föregående titlar.

Dessutom så är spelet fortfarande bloatat med alldeles för mycket fluff. Ett craftingsystem som gör all loot man hittar värdelös, uttryckslösa ansiktsanimationer och stela dialoger. För många och för ointressanta companions, de bästa karaktärerna har de i stället satt åt sidan och är inte möjliga att ha med sig, vilket är trist. Varric är tack o lov räddningen på den fronten.

Mainstoryn är oinspirerad och slutstriden var ett antiklimax... Nä det här var inget bra. Massor av potential men alldeles för mycket som skaver. Jag omvärderar Dragon Age-serien och sätter faktiskt DA2 före det här spelet trots allt, med Origins som ohotad etta så klart.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Civ V var ett riktigt bra spel från start. Det kanske inte var lika bra som Civ IV med expansioner, men ett av de bästa Civ-spelen oavsett enligt mig. Civ VI var väldigt svagt från start. Sen har det blivit lite av en myt det där med expansionerna.

Hexnät istället för rutnät och väck med stacks of doom var ett lyft, men samtidigt var religion och AI mycket sämre när Civ V släpptes. Det fixades i Gods & Kings så jag förstår inte varför du säger att det är en myt med expansioner? Det är en naturlag ungefär som att vartannat Windows är bra På samma sätt att jag har svårt att gå tillbaka till rutnät har jag svårt att gå tillbaka till en tid utan distrikt. Givetvis är allt tycke och smak men med Gathering Storm är Civ VI riktigt bra som alla som gillar turbaserad strategi borde testa.

Medlem
Skrivet av Brona:

Hexnät istället för rutnät och väck med stacks of doom var ett lyft, men samtidigt var religion och AI mycket sämre när Civ V släpptes. Det fixades i Gods & Kings så jag förstår inte varför du säger att det är en myt med expansioner? Det är en naturlag ungefär som att vartannat Windows är bra På samma sätt att jag har svårt att gå tillbaka till rutnät har jag svårt att gå tillbaka till en tid utan distrikt. Givetvis är allt tycke och smak men med Gathering Storm är Civ VI riktigt bra som alla som gillar turbaserad strategi borde testa.

Jag kommer nog hugga tag i Civ VI relativt snart, nu när expansionen är släppt. Verkar lovande.

Medlem

Demon's Souls.

Hade precis kört klart God of War 3 och var sugen på lite mer action hack-n-slash. DS borde väl kunna stilla den hungern?
Köpte det, kom hem och började spela... efter 1,5 timmar av vrede slängde jag kontrollen och sålde skitspelet. Svor att aldrig mer spela nåt så kasst igen.

Sen kom Dark Souls 1. Testade, fastnade, älskade. Ett av de bästa spelen nånsin. Köpte Demon's Souls igen och gav en ny chans. Älskar den med idag.

SoulsBorne-spelen ÄR det bästa som hänt spelvärlden de 2 senaste generationerna.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag kommer nog hugga tag i Civ VI relativt snart, nu när expansionen är släppt. Verkar lovande.

Grundspelet och Rise and Fall är på rea nu på Steam fram till 11 mars. Dock kostar Gathering Storm 40€ vilket jag är lite kluven till. Det är en bra expansion som ändrar spelet rejält (mer än Rise and Fall) men samtidigt är det en saftig prislapp för en expansion.

Releasehästryttare

@Luftman: Holy shit, just det!

När jag spelade dark souls första gången några timmar när det släpptes tyckte jag det va skit, men åter spelade det år efter och det fick mig att älska spel serien.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Luftman: Holy shit, just det!

När jag spelade dark souls första gången några timmar när det släpptes tyckte jag det va skit, men åter spelade det år efter och det fick mig att älska spel serien.

Roligt att du nämner Dark Souls för det är typ exakt samma sits för mig just nu, jag vill gilla serien men jag klickar inte med den bara... Men en dag kanske!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Luftman:

Roligt att du nämner Dark Souls för det är typ exakt samma sits för mig just nu, jag vill gilla serien men jag klickar inte med den bara... Men en dag kanske!

Jag köpte Bloodborne på release och spelade kanske 45 minuter innan jag gav upp. För läskigt och för svårt, förstod inte grejen. Jag tog upp det ett år senare, streckspelade hela skiten och nu är det ett av mina absoluta favoritspel från den här generationen. Jag placerar det väldigt nära The Witcher 3 vad gäller SP-upplevelser.

Mitt tips är att du spelar parallellt med att du tittar på en walkthrough av EpicNameBro. Ta det ett steg i taget, kolla innan du spelar. För eller senare lossnar det och en av tidernas bästa spelserier kommer att klicka för dig.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Brona:

Grundspelet och Rise and Fall är på rea nu på Steam fram till 11 mars. Dock kostar Gathering Storm 40€ vilket jag är lite kluven till. Det är en bra expansion som ändrar spelet rejält (mer än Rise and Fall) men samtidigt är det en saftig prislapp för en expansion.

Ja, det är lite saftigt. När man kan förbeställa t.ex. Imperator Rome för samma pris på €40. Kanske vänta och skaffa det senare på någon rea.

Medlem

@Gustav Höglund: Jag har faktiskt spelat en bit in i Bloodborne, men det är just av anledningen att man nästan förlitar sig på walkthroughs för att inte köra fast som inte är riktigt min grej tror jag, jag kanske bara är för dålig vad vet jag?
Spelade dock genom Darksiders 3 som är ett lite lättsammare Souls-aktigt spel och det gillade jag skarpt! Men då vet du ju alltid vart du ska gå tack vare kompassen.

12
Skriv svar