Retroflörtiga Shakedown: Hawaii blir Epic Store-exklusivt

Skägg.
10 Chambers

Har tvättat några fula munnar med tvål.


signatur
MEG
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Nu är jag ingen expert på hur luderbranschen luspudelbranschen fungerar, men det känns som att ett dyrt luder luspudel i alla fall har lite mer självrespekt och värdighet än de som säljer sig till Epic.

Nu vet jag inte hur mycket de sålde sig för men du har en poäng med att det hänger på priset


signatur

Death is only the beginning

MEG
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har tvättat några fula munnar med tvål.

Visste inte att du var så känslig, om jag hade vetat det så hade jag valt ett annat ord som t ex nattfjäril eller glädjeflicka


signatur

Death is only the beginning

Skägg.
10 Chambers

@MEG: Haha, nattfjäril var fint!


signatur
MEG
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har tvättat några fula munnar med tvål.

sedan tycker jag nog att du gick lite för långt själv som kallar de som jobbar som nattfjäril för luspudel
Synonymer till luspudel
lymmel, skurk, kräk, fähund


signatur

Death is only the beginning

Skägg.
10 Chambers

@MEG: Haha, jag orkar dock inte köra en till vända med strikethrough


signatur
Medlem
Skrivet av Devan:

@Carl Johansson-Sundelius: Jag komplimenterar er alldeles för sällan, så tack för att detta blev nyhet och att jag fick cred för att skickat in nyheten!

Kul detalj att man ser vem som tipsade om nyheten direkt på startsidan. Känns ödmjukt och behagligt


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det finns en anledning varför utvecklare går nu till Epic. Epic tar 12% av försäljningen vilket är en bra deal för många. Steam/Valve tar 30%.

Dessutom kan du göra dina spel oberoende vilken motor du väljer att använda: Cryenginr, lumberyard, Unity3D ect. Vilket är sjysst. Det enda är att man följer riktlinjerna (kvalitets riktlinjerna).

Jämfört med andra publishers så får utvecklaren en bra deal. Sedan kan man ha en åsikt om launchers, deras spel, ect men det är en helt annan sak.

Länk:
https://www.epicgames.com/store/en-US/about

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mikkotahtinen:

Det finns en anledning varför utvecklare går nu till Epic. Epic tar 12% av försäljningen vilket är en bra deal för många. Steam/Valve tar 30%.

Dessutom kan du göra dina spel oberoende vilken motor du väljer att använda: Cryenginr, lumberyard, Unity3D ect. Vilket är sjysst. Det enda är att man följer riktlinjerna (kvalitets riktlinjerna).

Jämfört med andra publishers så får utvecklaren en bra deal. Sedan kan man ha en åsikt om launchers, deras spel, ect men det är en helt annan sak.

Länk:
https://www.epicgames.com/store/en-US/about

Hur menar du med spelmotorerna? Det finns väl inget spärr för dessa hos Valve?


signatur
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Så du tycker det är bra att lösa Valves "monopol" med exklusiva titlar i andra tjänster?

Ja, för att stärka sitt eget varumärke så är det rimligt att man lockar med något som andra inte kan erbjuda. Det finns inget som hindrar dig eller andra personer att använda dom tjänsterna heller förutom eran egen envishet.

Skrivet av Bojkott:

Det bästa hade varit om Epic och Valve fick priskriga i stället.

Hur hade du tänkt att det ska gå till om det nu är så farligt med en extra launcher? Utvecklare ska priskriga med Valve på Valve's egna plattform?
Där du:

  • Måste ansöka och vänta på Valve's godkännande innan ditt spel får gå ut med en rabatt,

  • Måste ansöka och vänta på Valve's godkännande angående hur stor rabatt du ska få sätta på ditt egna spel (dom har egna gränser).

  • Måste ansöka och vänta på Valve's godkännande för att få bundle'a dina egna produkter hur du vill.

  • Måste ge Valve 30% av dina intäkter

  • Måste använda dig utav Steamworks backend som är rena tortyren att använda

Jag har varit tvungen att använda mig av Steamworks i år nu och kan säga att jag är redo att dumpa Valve enbart för att slippa det helvetes-verktyget.

Exklusiviteten är en trivial struntsak, ingen är "blockerad" från att använda Epic Store, Origin etc. Om vi hade snackat om konsolexklusivitet så är det en annan sak, men även där så har Sony, Nintendo och Microsoft själva bidragit till utvecklingen av sina exclusives vilket självklart ger dom rätten att bara sälja produkten på sin egen platform om dom nu skulle vilja det.

Skrivet av Bojkott:

En sak är bra med detta i alla fall. Man ser vilka utvecklare som är villiga att sälja sig själv för pengar som billiga luder luspudlar, och såna utvecklare klarar jag mig i alla fall utan.

Tror nog du också hade blivit ett luder ganska snabbt om du hade fått höra att du ska ge bort 30% av din lön efter skatt bara för att någon vill ha 30% av din lön.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Ja, för att stärka sitt eget varumärke så är det rimligt att man lockar med något som andra inte kan erbjuda. Det finns inget som hindrar dig eller andra personer att använda dom tjänsterna heller förutom eran egen envishet.

Hur hade du tänkt att det ska gå till om det nu är så farligt med en extra launcher? Utvecklare ska priskriga med Valve på Valve's egna plattform?
Där du:

  • Måste ansöka och vänta på Valve's godkännande innan ditt spel får gå ut med en rabatt,

  • Måste ansöka och vänta på Valve's godkännande angående hur stor rabatt du ska få sätta på ditt egna spel (dom har egna gränser).

  • Måste ansöka och vänta på Valve's godkännande för att få bundle'a dina egna produkter hur du vill.

  • Måste ge Valve 30% av dina intäkter

  • Måste använda dig utav Steamworks backend som är rena tortyren att använda

Jag har varit tvungen att använda mig av Steamworks i år nu och kan säga att jag är redo att dumpa Valve enbart för att slippa det helvetes-verktyget.

Exklusiviteten är en trivial struntsak, ingen är "blockerad" från att använda Epic Store, Origin etc. Om vi hade snackat om konsolexklusivitet så är det en annan sak, men även där så har Sony, Nintendo och Microsoft själva bidragit till utvecklingen av sina exclusives vilket självklart ger dom rätten att bara sälja produkten på sin egen platform om dom nu skulle vilja det.

Tror nog du också hade blivit ett luder ganska snabbt om du hade fått höra att du ska ge bort 30% av din lön efter skatt bara för att någon vill ha 30% av din lön.

Epic tar ut 17% royalties jämfört med Steams 30%. Det finns alltså gott om utrymme för att ha ett lägre pris på Epic. Istället för att köpa exklusivitet så kan Epic hålla sig till lägre royalties, med kravet att utvecklarna garanterar ett lägre pris på Epic och på så sätt skapa en stark konkurrens med Steam, som i sin tur måste börja se över sin affärsmodell när fler konsumenter går över till Epic frivilligt.

Och vad får dig att tro att Epic är bättre att använda än Steamworks om du inte ens har gjort det än? För att ha en enhetlig plattform med alla funktioner som Steam har så krävs en gemensam API, och så kommer även bli fallet för Epic om de redan inte har en.

Och ang 30% efter skatt så är det ju precis så det är idag, om inte värre. Först skattar du inkomsten, och sen skattar du när du spenderar dina pengar i form av moms och andra skatter, typ kemikalieskatt, bensinskatt, flygskatt, trängselskatt osv, och inte fan ”luspudlar” jag för det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Epic tar ut 17% royalties jämfört med Steams 30%.

Epic tar 12%. Är din produkt utvecklad i Unreal Engine så slipper du även betala standard 5% royalty-avgiften vilket återigen är ett extremt plus för mindre utvecklare.

Skrivet av Bojkott:

Och vad får dig att tro att Epic är bättre att använda än Steamworks om du inte ens har gjort det än?

När har jag sagt att jag inte har använt Epic store? Våran studio har produkter på Epic Store och det är rena himmelriket jämfört med Steamworks. Epic har heller inget DRM krav vilket Steam har. Vi är en liten indie-studio men får ändå tillräckligt med exposure på en nästintill obefintlig marketing budget, vilket är helt omöjligt på Steam.

Skrivet av Bojkott:

För att ha en enhetlig plattform med alla funktioner som Steam har så krävs en gemensam API, och så kommer även bli fallet för Epic om de redan inte har en.

Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar. Varför måste alla andra launchers ha samma funktioner som Steam? Vad är det för API du syftar på?

Skrivet av Bojkott:

Och ang 30% efter skatt så är det ju precis så det är idag, om inte värre. Först skattar du inkomsten, och sen skattar du när du spenderar dina pengar i form av moms och andra skatter, typ kemikalieskatt, bensinskatt, flygskatt, trängselskatt osv, och inte fan ”luspudlar” jag för det.

Och du skulle inte hellre se att det är 12% istället för 30%? vilken människa/utvecklare som helst hade valt det förstnämnda.

Medlem
Skrivet av duchovny:

När har jag sagt att jag inte har använt Epic store? Våran studio har produkter på Epic Store och det är rena himmelriket jämfört med Steamworks. Epic har heller inget DRM krav vilket Steam har. Vi är en liten indie-studio men får ändå tillräckligt med exposure på en nästintill obefintlig marketing budget, vilket är helt omöjligt på Steam.

Det enda svenska indiespelet jag kan hitta i Epic Store är Satisfactory (ganska liten butik), och är det där du jobbar så förstår jag varför du hyllar Epic och deras affärsmodell med tanke på den feta checken ni måste ha fått för att överge Steam.

Skägg.
10 Chambers

Kan ni fortsätta diskutera i god ton eller måste jag börja moderera tråden?


signatur
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det enda svenska indiespelet jag kan hitta i Epic Store är Satisfactory (ganska liten butik), och är det där du jobbar så förstår jag varför du hyllar Epic och deras affärsmodell med tanke på den feta checken ni måste ha fått för att överge Steam.

När sa jag att jag jobbar på en svensk studio?

Uppskattar att du undvek alla andra punkter också så vi äntligen kan lägga ner denna "diskussionen".

Medlem
Skrivet av LeMick:

Ser ju sjukt roligt ut! Och hur jäkla mycket besvär är det egentligen att ha en store till, seriöst? Inte så att man behöver ha alla inställda på att starta med windows.

Handlar inte bara om det. Så länge Epic fortsätter med att tvinga sig in på marknaden genom att köpa exklusivitet kommer jag aldrig använda deras butik. Dom betalar utvecklare/utgivare extra för att frånta oss kunder valet att köpa spelet var vi vill helt enkelt. Det är inte okej i min mening, inget jag vill stödja.

Medlem
Skrivet av duchovny:

När sa jag att jag jobbar på en svensk studio?

Uppskattar att du undvek alla andra punkter också så vi äntligen kan lägga ner denna "diskussionen".

När jag sa 17% så var det en felberäkning från min sida. Med API så menar jag Steamworks som knyter samman alla funktioner, och jag betalar jag gärna om det innebär ett fungerande system. Epics servrar är en katastrof. De saknar även simpla saker som cloud saves. Hostar inga dedikerade forum för varje spel. Inga workshops där spelare kan dela sina moddar. Inget in-home streaming och du kan inte dela ditt spelbibliotek med familj och vänner. Så, nu kanske jag har besvarat dina punkter så vi kan lägga ner diskussionen med alla korten på bordet?

12
Skriv svar