Diablo är bara början – Warcraft 1 och 2 kommer också till GOG!

Robot
Diablo är bara början – Warcraft 1 och 2 kommer också till GOG!
Medlem

Kul! Spelar gärna om 2:an igen, har bra minnen från det.

Ser också framemot remastern av Warcraft 3. Känns som att en 4:a är påväg, håller tummarna


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

öööööööö!!! HYPE

Medlem

Har både Warcraft 1 och 2 på skiva i bokhyllan, så kommer de båda ut på GoG snart så räkna med att jag kommer köpa dem. Synd att Blizzard inte släpper ut dessa spel på sin egna platform, hade gärna haft alla deras spel samlade på en istället för två men klagar inte. Tackar GoG för att de gör detta. Får väl va glad att WarCraft 3 Reforged släpps senare i år också.

Medlem

Herrejävlar så kul! veckans bästa nyhet hittills! gog <3


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Har piratat dessa spel flera gånger när jag fått lust att spela, köpte dom även när dom var aktuella. Känns inte så aktuellt för min del att köpa igen. Kanske om vi snackar 5-10 kronor styck.

Testpilot

Är inte dessa spel extremt daterade nu?

Disco+It is a good day to die=Slaughterparty!

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Är inte dessa spel extremt daterade nu?

Passar väl bra att sälja på en platform som heter good OLD games då?

Medlem

Hypen finns!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Jobs done!

Fan va trevligt. Underbara spel, särskilt 2an

Medlem

GoodOldGames alltså, vilka hjältar!

Medlem

Gud vad roligt. Skulle vara lite roligt att bingea warcraft 1>-2->3 reforged .

Ettans kontroller lär vara hysteriskt otympliga men är väl inte världens längsta spel ...plus att fuskkoder finns.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Ja tack till WC2! Ser fram emot detta!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Är inte dessa spel extremt daterade nu?

Så för att ett spel kom ut för väldigt många år sen gör spelet sämre? Visst inga topp moderna spel, men det gör dem inte till sämre spel bara för det. Bra spel håller länge och nej jag har inga nostalgiglasögon på mig.

Medlem
Skrivet av Map-pen:

Bra spel håller länge och nej jag har inga nostalgiglasögon på mig.

Äger en fysisk retrosamling samt har 60+ titlar på GoG vad jag kan se i dagsläget, men tycker fortfarande att det känns som du har nostalgiglasögon på dig. Just de aktuella spelen kommer från en rätt bra period som har åldrats väl tack vare att de inte kom i t ex startskedet av 3D-grafikens intåg eller när något annat koncept som var bara halvkokt blev populärt. Indiespel idag är mycket bättre än de flesta retrotitlar i mina ögon, även de som anses vara kultklassiker. Men men, whatever floats ones boat I guess.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mutumba:

Är inte dessa spel extremt daterade nu?

Beror väl på hur man ser på det.

Det har gjorts väldiga framsteg med spel genom åren. Nu är jag inte så mycket för RTS och Warcraft, men jag sitter och spelar Diablo 1 just nu som släpptes på GoG för några timmar sedan och det är fantastiskt. Även om spelet inte har samma snabba gameplay, intressanta loot och diverse annat man är van med nu så är det en charm där som är svårslagen. Ska sägas att jag inte växte upp med spelet alls, spelade inte ens Diablo 2 när det var som mest poppis men avgudar Diablo 1 ändå. Musiken, atmosfären, story som är lätt att förstå och gameplay likaså. Det bara är något magiskt med att få spela det första riktiga spelet i en genre som verkligen satte den på kartan.

Många tänker nog samma med Warcraft, visst kommer de flesta inte tycka om det om man är van med nyare RTS och helst Warcraft 3, men för oss historienördar och folk som växte upp med det så är det här kanon.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Kan någon förklara för mig varför Blizzard låter de spelen släppas på GOG (som då tar en liten del av vinsten) istället för på sin egna plattform?
Det enda jag kan tänka mig är att GOG dealade till sig spelet mot att i gengäld fixa en updaterad version som fungerar bra på moderna datorer, för den sistnämnda i Blizzard-Activision brukar sällan vara givmilda utan snarare tvärtom vill ha varenda tänkbara krona de kan få (Som så klart smittat av sig till Blizzard över tid).
Och att GOG har samma deal på wc1+wc2 osv.
Synd hellfire inte var med, men det är väl för att det inte är Blizzards i guess.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Äger en fysisk retrosamling samt har 60+ titlar på GoG vad jag kan se i dagsläget, men tycker fortfarande att det känns som du har nostalgiglasögon på dig. Just de aktuella spelen kommer från en rätt bra period som har åldrats väl tack vare att de inte kom i t ex startskedet av 3D-grafikens intåg eller när något annat koncept som var bara halvkokt blev populärt. Indiespel idag är mycket bättre än de flesta retrotitlar i mina ögon, även de som anses vara kultklassiker. Men men, whatever floats ones boat I guess.

Inte sagt något om att moderna indiespel skulle vara sämre, finns många bra indiespel precis som det finns många dåliga också, vilket även gäller gamla spel. Alla gamla spel är inte bra precis som många moderna spel inte heller är bra. Som tur är finns det många bra spel för att jämna ut vågen. Själv jämför jag inte gamla spels grafik med dagens spel, jämför bara spel med sin tids spel, för känns ganska självklart att gamla spels grafik inte håller upp mot moderna spels grafik alla gånger men det gör dem inte till sämre spel för det.

Äger ganska få gamla spel på GoG, färre än 10 st, flesta gamla spel jag har är på konsoller som NES, N64 med mera i bokhyllan som jag inte kan spela då jag inte har en skärm som dessa gamlingar går att koppla in i. Skulle gärna se ett flertal av dem antingen få remakes eller blir portade till PC via GoG, men inte alla. (Kommer aldrig ske dock, kan vara rätt besvärligt).Några av spelen finns på Xbox One idag via den där RARE utgåvan, äger ingen Xbox dock.

Rolig diskussion hursomhelst, nu blir det av till jobbet så lär inte svara på något under 8 timmar.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Kan någon förklara för mig varför Blizzard låter de spelen släppas på GOG (som då tar en liten del av vinsten) istället för på sin egna plattform?
Det enda jag kan tänka mig är att GOG dealade till sig spelet mot att i gengäld fixa en updaterad version som fungerar bra på moderna datorer, för den sistnämnda i Blizzard-Activision brukar sällan vara givmilda utan snarare tvärtom vill ha varenda tänkbara krona de kan få (Som så klart smittat av sig till Blizzard över tid).
Och att GOG har samma deal på wc1+wc2 osv.
Synd hellfire inte var med, men det är väl för att det inte är Blizzards i guess.

En gissning, som kanske inte är corporativt lukrativ, men ändå, är att dom förstår att det kundkretsbyte dom gjorde efter Wc3 innebär att alla de "gamla" blizzardfansen (som mig) inte har rört deras launcher. Jag sitter däremot på gog (som har en på dagens marknad generös grunddeal) och kan därigenom nås nu när dom äntligen ska släppa några intressanta titlar igen, för första gången sedan Sc2s sista expansion släpptes...

Antagligen inte därför, men jag gillar den förklaringen och håller envist fast vid det ^^

Testpilot
Skrivet av Sp4ceRock3R:

Passar väl bra att sälja på en platform som heter good OLD games då?

Ja, det sa jag ingenting om

Skrivet av Map-pen:

Så för att ett spel kom ut för väldigt många år sen gör spelet sämre? Visst inga topp moderna spel, men det gör dem inte till sämre spel bara för det. Bra spel håller länge och nej jag har inga nostalgiglasögon på mig.

Skrev aldrig att spelen skulle vara dåliga. Daterade och dåliga är inte samma sak. Jag tycker om många äldre spel men de kan fortfarande vara daterade.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Beror väl på hur man ser på det.

Det har gjorts väldiga framsteg med spel genom åren. Nu är jag inte så mycket för RTS och Warcraft, men jag sitter och spelar Diablo 1 just nu som släpptes på GoG för några timmar sedan och det är fantastiskt. Även om spelet inte har samma snabba gameplay, intressanta loot och diverse annat man är van med nu så är det en charm där som är svårslagen. Ska sägas att jag inte växte upp med spelet alls, spelade inte ens Diablo 2 när det var som mest poppis men avgudar Diablo 1 ändå. Musiken, atmosfären, story som är lätt att förstå och gameplay likaså. Det bara är något magiskt med att få spela det första riktiga spelet i en genre som verkligen satte den på kartan.

Många tänker nog samma med Warcraft, visst kommer de flesta inte tycka om det om man är van med nyare RTS och helst Warcraft 3, men för oss historienördar och folk som växte upp med det så är det här kanon.

Har bara spelat Diablo sporadiskt hos någon kompis back in the day så har heller ingen koppling. Warcraft har jag bara spelat trean och Wow. Charm och atmosfär kan jag köpa, var mest tveksam till kontroller, balans och sådant. Betvivlar inte spelens grundkvalité.

Medlem

- "We're ready master."
- "I'm not ready!"

Medlem

Någon som vet när de släpps?

1
Skriv svar