Hands-on – Days Gone

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är inte zombier, enligt utvecklarna. Men det är zombier.

Zombier = odöda, så enkelt att se om de är zombier eller inte. Om de dött och kommit tillbaka i formen som visas = zombier.

tex 28 days later är inte zombier, de kunde dö av svält.


signatur

I drank what?

Redaktör
Skrivet av Mirage:

Zombier = odöda, så enkelt att se om de är zombier eller inte. Om de dött och kommit tillbaka i formen som visas = zombier.

tex 28 days later är inte zombier, de kunde dö av svält.

Det beror ju lite på vems definition man går efter, men det är väl en rätt etablerad åsikt, ja. Romero menar väl att de också måste vara långsamma och dras till köpcentrum, har jag för mig. Men uttrycket "zombier" funkar ju som kvick beskrivning av en grupp varelser som blint jagar färskt kött/hjärna.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det beror ju lite på vems definition man går efter, men det är väl en rätt etablerad åsikt, ja. Romero menar väl att de också måste vara långsamma och dras till köpcentrum, har jag för mig. Men uttrycket "zombier" funkar ju som kvick beskrivning av en grupp varelser som blint jagar färskt kött/hjärna.

Precis, det beror på vilken setting det är i. Romeros tolkning var att de drogs till ställen som var viktiga i deras liv. Hela "braaaains!!" biten kommer ju från Night/Return of the living dead som mer var parodier.

Som gammal fantasy/rollspelsnörd, så måste zombies vara odöda, enligt mig


signatur

I drank what?

Tråddemonen
Testpilot

@Tomas Helenius: Bästa tolkning utav en Zombie är väl ett skal utav en levande varelse vars medvetande är förlorat och endast drivs av den mest grundliga faktorn för överlevnad som är hunger till en så extrem mängd att "Zombien" övergår till kannibalism. Sen om det är virus, parasiter, sjukdomar har väl inte så stor inverkan på ordet, då det finns så många anledningar till att en varelse vars medvetande går förlorat till primala behov inom film och spelvärlden.

Det är den beskrivning jag tolkar ordet "Zombie" som.

Medlem
Skrivet av heady89:

Har platinum i det spelet , riktigt bra spel , vene varför det fick så lite buzz när de begav sig ?

Det var väl tvärtom?
Hypat som attans och alla trodde det skulle bli THE ps4 exclusive.
Gillade det också.. men kan förstå besvikelsen hos mångadå det var 3 minuter spelande, 5 minuter cutscene, 5 minuter spelande, 7 minuter cutscenes osv.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är inte zombier, enligt utvecklarna. Men det är zombier.

Följdfråga... texten nämner både freakers och reapers.

Är det "same same"? Freaker = reaper?

Medlem
Kanske årets spel

Fan vad man har längtat efter det här spelet sen E3 2016. Vill ha nu nu nu... Tror det blir årets spel

Medlem
Skrivet av bent toe:

Det var väl tvärtom?
Hypat som attans och alla trodde det skulle bli THE ps4 exclusive.
Gillade det också.. men kan förstå besvikelsen hos mångadå det var 3 minuter spelande, 5 minuter cutscene, 5 minuter spelande, 7 minuter cutscenes osv.

Ja föredrar det, värsta som finns är ju sp spel med ett sketet 15sec klipp när man klarat ut spelet (om de inte är doom-spel), så anti-klimax.

Order var som mgs4, kändes som man spelade en film vilket var grymt.

Medlem

Days Gone har jag sett fram emot sedan det utannonserades på E3 mässan. Hoppas det lever upp till hypen. Sony Bend Studio måste få till en skön körkänsla på motorcykeln och bra skön vapen känsla med tyngt i. Detta blir ett day 1 köp i fysisk utgåva @Media Markt. Kör alltid fysisk media till konsol då jag kan byt låna med vänner som äger PlayStation 4.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Bennii:

Låter som det kan bli ris eller ros, men det ska bli intressant att se vad ni tycker om slutresultatet. Det finns ett intresse från min sida, men hype-mätaren står som högst på "ljummet".

Det där låter fruktansvärt. Nästan lika illa som att behöva äta var tredje minut i ett överlevnadsspel. Det är väl en fråga om risk/reward, ska jag våga åka vidare och hoppas hitta bränsle, eller ska jag återvända. Men det känns som man blir för begränsad. Open world handlar trots allt om utforskande och frihet.

Läste att man tydligen kan ha med sig bensindunkar för att tanka hojen. Det låter bra och eliminerar stressen med att ständigt behöva tänka på att hitta till en bensinmack.

Medlem

@CARTMAN: Lite nyfis, varför just Mediamarkt? Det är inte billigast?


signatur

I drank what?

Avstängd
Skrivet av Nemo:

Följdfråga... texten nämner både freakers och reapers.

Är det "same same"? Freaker = reaper?

Freakers är samlingsnamnet på de zombie liknande fienderna. Märk väl att det inte är zombies.

Tror reapers är en felskrivning från redaktionens sida

Kanske blandat ihop med rippers


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Freakers är samlingsnamnet på de zombie liknande fienderna. Märk väl att det inte är zombies.

Tror reapers är en felskrivning från redaktionens sida

Kanske blandat ihop med rippers

Ja, så är det nog. Jag hittade inget om reapers i Days Gone när jag letade runt så det var mest därför jag undrade.

Annars så ser jag verkligen fram emot det här spelet. Hoppas det blir bra, hoppas det blir bra... 🙂

Medlem
Skrivet av Mirage:

@CARTMAN: Lite nyfis, varför just Mediamarkt? Det är inte billigast?

Jag gillar Media Markt i Västerås o dess trevliga personal. ElGiganten i Västerås är rätt så arroganta. Flera stycken har varit det. Men visst, är priset lägre hos ElGiganten så tar jag det där men vill helst undvika de. Sedan finns det säkert billiga nätsajter, har dock aldrig beställt på sådant vis med spel. Har du något tips?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Redaktör
Skrivet av Nemo:

Följdfråga... texten nämner både freakers och reapers.

Är det "same same"? Freaker = reaper?

Fel av mig, freakers heter de. Freakers (smittade "zombier") och rippers (osmittade, men dödsdyrkande).


signatur
Medlem

Hmm hade hoppats på att detta hade blivit Bends mästerverk. Men aja, verkar solitt iallafall. Kan bli köp beroende på hur väl mottaget det blir. Verkar ha varit relativt mycket snack om spelet på sista tiden (kommer ihåg att det var snack om det när dom visade upp första trailern för flera år sen men sedan blev det tyst) så får hoppas att folk har sansade förväntingar på det. Få saker dödar ett okej spel bättre än skyhöga förväntningar.

Medlem

@CARTMAN: Jag prisjaktar alltid. Här är ett urval som Prisjakt hittade:

Days Gone standardutgåva

Sen är det bara att kolla omdömen och fraktkostnad innan man bestämmer sig. Jag brukar aldrig vara lojal mot en butik, utan snarare priset och hurpass bra siten är på löften och ev. kundservice

På just Days Gone skiljer det sig 20:- mellan billigaste och Mediamarkt. För mig är 20 spänn 20 spänn, men om du vill stödja din favvebutik och du inte bryr dig om så lite pengar, så kör i vind tycker jag Men tänk iaf på att online är ett alternativ


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

@CARTMAN: Jag prisjaktar alltid. Här är ett urval som Prisjakt hittade:

Days Gone standardutgåva

Sen är det bara att kolla omdömen och fraktkostnad innan man bestämmer sig. Jag brukar aldrig vara lojal mot en butik, utan snarare priset och hurpass bra siten är på löften och ev. kundservice

På just Days Gone skiljer det sig 20:- mellan billigaste och Mediamarkt. För mig är 20 spänn 20 spänn, men om du vill stödja din favvebutik och du inte bryr dig om så lite pengar, så kör i vind tycker jag Men tänk iaf på att online är ett alternativ

Ok, nej jag tar bara Media Markt när jag vill handla day 1 fysiskt. Har beställt på posten tidigare för många år sedan men det blev försenat så fortsatte med att dra iväg till butikerna. I Västerås har vi GameStop, Media Markt och ElGiganten på samma ställe då brukar jag oftast ta Media Markt. GameStop är ju uteslutet för köp av nya spel. Det är skrämmande med 699:- till 749:- priser. Ska ge post order en chans igen med ett spel som jag inte måste ha på dag 1.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

12
Skriv svar