Dynamiska spelvärldar och fysik. Vad hände?

Medlem
Dynamiska spelvärldar och fysik. Vad hände?

Först ursäkta min grammatik då jag har smått dyslektisk.

Det jag undrar är vart alla spel tog vägen som hade dynamiska spelmiljöer och kul fysik vägen? Nya spel har nästan en helt platt och stel grafik. Där det du gör i världen inte påverkas alls. Kan ta upp några exempel.

The Devision 2

Spelade betan under en kort tid(c:a 2 timmar) och märkte av detta fenomen. Saker ligger utplacerade som bildar, bildäck och allt möjligt skräp. Testade att lägga några skott i en bildäckshög och ingenting hände(förväntade mig att varje bil däck skulle ha egen fysik och påverkas av mina skott). Sköt på bilar och deras fönster. Enda som hände var lite glas-partikel effekter och kanske ett märke på glaset av kulan. Fiender hade bara blodpartikel effekter sedan ramla de mest ner. Utan att bli påverkade eller få någon känsla av att man skjuter dem i benen, armar m.m.

Det är inte bara i The Division 2 som detta händer i många nya spel och är stela enligt mig. Orkar inte rabbla upp massa spel(Anthem), men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Det är dom små detaljerna som räknas.

Saker jag vill se mer av från spel. Fysiken från Half Life 2. Blev glatt överraskad av Red Dead Redemption 2 där allt man sköt på påverkades men det är kanske Euphoria som gör detta? I Soilder of fortune hade fienderna kepsar, hattar och glas ögon som flög av under striderna och gib-systemet var groteskt underbart.

Vad är det som gör att utvecklarna inte kan göra mer dynamiska världar och fiender? Där mer saker påverkas av spelaren? Är det för svaga konsoler? Tid? Något annat? Diskutera

ps:Hoppas ni förstår vad jag menar.


signatur

Den som vet vet.

Tråddemonen
Testpilot

@Earthscum: Alla spel med en advancerad spelmotor där olika fysiska bitar är utvecklade tar otroligt lång tid att skapa. Många stora spelföretag har resurserna för att kunna utveckla dessa spelmotorer medans andra företag inte har samma resurser eller lika talangfulla programmerare för att utveckla en spelmotor eller skapa ett spelsystem som har dessa spelfunktioner. Half-life 2 var en början till rörelsebara objekt som kunde röras och reagera på stötande krafter inom spelen som skott och explosioner, samt att ragdoll effekten var väldigt ny på den tiden i samband med sourcemotorn, trots att motorn är väldigt smidig så är den trots allt ganska simpel i jämförelse med dagens stortitlar.

Ubisoft titlar som Division är ganska stela spelmotorer i jämförelse med GTA, RDR2 och Half-life, men det hör även till motorn som ubisofts flesta titlar utvecklas inom för att hålla en viss balans i spelsystem och även gameplay.

Det finns däremot många indieutvecklare som har skapat projekt där fysiken är en stor del utav sjävla spelet som Humans fall flat, där spelaren ska lösa olika banor genom fysikens lagar.

Releasehästryttare

En utvecklare som lagt ner galet mycket tid på sin spel motor är ju wargaming och det märks i hur kul spelets fysik kan vara.

1
Skriv svar