Spel ni ändrade uppfattning om

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Spel ni ändrade uppfattning om

Veckans nyhet om att Artifact är nere på 700 spelare (kämpa!) startade en diskussion om betygssättning, vilket fick mig att fundera på alla spel jag gillat till en början, för att sedan ruttna på – och vice versa!

Så jag tänkte leta i minnesbanken och be er att göra detsamma. Ett par meningar om varje titel och (om möjligt) hur ditt betyg har skiftat över tid:

Dragon Age II – Från en svag tvåa till en stabil trea i betyg

På release var jag rejält besviken. Samma tråkiga miljöer från start till slut, handlingen kändes platt och karaktärerna ointressanta. Två år senare gjorde jag en andra genomspelning och tyckte betydligt bättre om spelet. Förmodligen för att jag visste vad jag gav mig inte på från start. Långt från Origins-klass, men idag är jag beredd att kalla Dragon Age II för ett bra spel. (Om än väldigt ojämnt.)

Halo 3 – Från en stabil trea till en solklar femma i betyg

Förväntningarna var uppskruvade till Cyberpunk-nivåer när Halo 3 släpptes hösten 2007. Antiklimax vore att ta i, men jag blev inte lika golvad som jag hoppades att bli. Med tiden kom slutet på kampanjen att växa på mig, Forge och Theater Mode bjöd på hundratals timmar av glädje och multiplayer med kompisarna höll liv i titeln fram till ett par år sedan. Ett av mina absoluta favoritspel genom tiderna. Femman känns given. Halo for life.

Mass Effect 2 – Från en tveksam tvåa till en stark fyra i betyg

Helt på grund av handlingen och nedbantande RPG-element. Jag hoppades på något annat än vad jag fick helt enkelt. En andra genomspelning rådde bot på detta, precis som med Dragon Age II. Det är fortfarande inte uppföljaren jag drömde om innan release, men jag är beredd att dela ut en stark fyra till Shepard och gänget.

Nu är det er tur! Hur har era betyg svängt genom åren?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Inaktiv

Quake, q2 och så vidare, var totalt fast i unreal/unraltournament, så från minusbetyg, så iallafall q, q3 och q3 teamarena är starka fullpoängare, från att ha legat på den sidan av noll som räknas som det svarta hålet satan har där bak, q2 fastnade jag inte lika mycket för, men...en hel serie som låg på oändliga minus, det du! Och måste räkna in wow dit också.

Backloggens befriare

Jag håller helt med om Dragon Age II, det höll mycket bättre vid en andra genomspelning än vad jag hade trott, storyn framförallt är riktigt bra, om man orkar sätta sig in lite mer än bara spela igenom. Prata med sina sidokaraktärer och lägga energi på den sidan.

Annars kan jag inte riktigt komma på något på rak arm.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

För mig är nog Civilization 6 det bästa exemplet. Var så otroligt hypad för det, pumpat in mängder med timmar i Civ 5 och hoppades på mer fast bättre i 6an. Men så fel jag hade. Till en början älskade jag Civ 6, körde ca. 2.5 hela omgångar singel player innan jag sen förstod hur tråkigt det och dåligt spelet var. AI:n var helt trasig, barbarerna kunde förstöra hela ditt early game (kanske har patchas där nu), speldödande exploits, döda delar av teknik och policy träden, dumma government systemet, alla konstiga distrikt man behövde bygga som i slutet av spelet kunde ta absurt lång tid att bygga och som gjorde så att själva staden kändes tom, ”warmongering” eller vad det hette som gjorde att folket i ditt land hatade dig för att AI förklarade krig utan anledning och vägrade ge fred eller att folket hatade dig trots att du höll på att vinna kriget och sen slänger Firaxis in en Civ som ”fixar” problemet genom att bara ta bort warmonger funktionen, allmänt smutsig dlc strategi. Älskade spelet så mycket när jag först körde, och jag var spel journalist på en amerikansk sida då, och det var en klar 10/10 för mig innan allt det dåliga började bubbla upp och ge sig till känna mer tydligt när hypens dimma började försvinna (det dåliga var inte lätt att se i början faktiskt), nu är det kanske max en 4/10... usch vad jag hatar Civ 6 och skäms för betyget jag gav det. Men tog som sagt ett tag innan min åsikt förändrades, kanske 6 månader, men då var betyget satt.

Edit: har inte kört Civ 6 med de nya expansionerna, eller mer än ett spel multiplayer då ingen i vänskapskretsen spelar. Blev visst mer än några få meningar som var tanken, sorry.

Inaktiv

Assassin's Creed-serien, tänker jag först på. Tyckte ettan var rätt bra som dåvarande "next-gen spel" med stora levande städer och bra gameplay..... men där andra började hylla uppföljaren tyckte jag det var ett väldigt irriterande trial and error-helvete till spel där man fick desynkronisering så fort man gjorde något utvecklarna inte tänkt sig. Blev så trött på det att jag inte återvände innan Black Flag blev releasespel till PS4 och sen dess har jag spelat igenom alla spelen (förutom Odyssey). Med det sagt är det ju olika nivå på spelen.

Men det har ändå blivit något av en favoritserie.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Atilaa:

För mig är nog Civilization 6 det bästa exemplet. Var så otroligt hypad för det, pumpat in mängder med timmar i Civ 5 och hoppades på mer fast bättre i 6an. Men så fel jag hade. Till en början älskade jag Civ 6, körde ca. 2.5 hela omgångar singel player innan jag sen förstod hur tråkigt det och dåligt spelet var. AI:n var helt trasig, barbarerna kunde förstöra hela ditt early game (kanske har patchas där nu), speldödande exploits, döda delar av teknik och policy träden, dumma government systemet, alla konstiga distrikt man behövde bygga som i slutet av spelet kunde ta absurt lång tid att bygga och som gjorde så att själva staden kändes tom, ”warmongering” eller vad det hette som gjorde att folket i ditt land hatade dig för att AI förklarade krig utan anledning och vägrade ge fred eller att folket hatade dig trots att du höll på att vinna kriget och sen slänger Firaxis in en Civ som ”fixar” problemet genom att bara ta bort warmonger funktionen, allmänt smutsig dlc strategi. Älskade spelet så mycket när jag först körde, och jag var spel journalist på en amerikansk sida då, och det var en klar 10/10 för mig innan allt det dåliga började bubbla upp och ge sig till känna mer tydligt när hypens dimma började försvinna (det dåliga var inte lätt att se i början faktiskt), nu är det kanske max en 4/10... usch vad jag hatar Civ 6 och skäms för betyget jag gav det. Men tog som sagt ett tag innan min åsikt förändrades, kanske 6 månader, men då var betyget satt.

Edit: har inte kört Civ 6 med de nya expansionerna, eller mer än ett spel multiplayer då ingen i vänskapskretsen spelar. Blev visst mer än några få meningar som var tanken, sorry.

Haha, det gör verkligen inget! Intressant läsning, känner igen mig.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Redaktör
Ponny

Resident Evil 4, från WTF av 5, till 5 av 5
Första gången jag plockade upp det var jag ba: "VA! Dom har förstört Resident Evil!? Det här är inte ens Resident Evil!?" Jag lämnade det att damma i hyllan, plockade fram det något år senare och insåg det självklara: det är ett helt fenomenalt actionspel. Åh, nu kom suget tillbaka.


signatur

En Bamseponny av folket

Assassins Creed Origins och Odyssey gillade jag i början men efter 10-15 timmar ledsnade jag ordentligt, Origins tog jag mig igenom men Odyssey gav jag upp på, ger i princip aldrig upp på något spel. Detta var nog också det sista AC spelet jag spelar efter att ha spelat dem alla.

Hitman serien tyckte jag såg opolerad, ful och statisk ut men är nu frälst efter ett antal lönnmord i Hitman och Hitman 2, önskar bara det fanns fler kartor och uppdrag!

En bubblare är väl Tom Clancy: Wildlands, trodde det skulle vara mediokert men slutade med att jag gjorde varenda sidouppdrag som fanns i spelet, vilket jag inte gör ofta. Hoppas bara de utannonserar en uppföljare snart.

Medlem

Mass Effect Andromeda. Hatade det när det släpptes, slutade spela i väldigt tidigt skede. Installerade om det och testade igen efter att jag läst om updateringarna. Det är ganska segt i början. Jag rekommenderar att man spelar på normal eller liknande, hoppar över VolEld tills man har fullt uppgraderad bil eller så nära man kan. Strunta i 99% av alla tasks som är poänglösa MMO-style side missions och spela storyn, planet och character missions så lovar jag att man har ett spel som är bland det bästa som man spelat på år och dar. Karaktärena växer på en och man blir lämnad med en stor sorg när man inser att det antagligen inte kommer en fortsättning men det är helt klart värt det för det finns verkligen inget annat spel eller serie som Mass Effect.

phi
Medlem

The Elder Scrolls Online - Från solklar 1/5 till en stabil 4/5.

Katastrofal launch på många sätt och vis. Spelade egentligen bara betan men redan där och då var min första tanke och uppfattning om spelet att det var fullkomligt bortom all räddning. Men Zenimax lyckades på något jäkla sätt vända hela steken genom att lyssna till feedback och gå tillbaka till ritbordet för att iom Tamriel Unlimited göra ESO till ett av de bästa MMORPG:s idagsläget. Det är inte på något sätt perfekt men resan som de gjort sedan starten förändrade hela min uppfattning av ett uruselt spel till något som jag tillbringat ett par hundra timmar i och kommer även att öka antalet timmar i det vid nästa expansion.

Diablo 3 - Från pissjummen 2/5 till stekande 4/5.

Vi vet alla hur starten för Diablo 3 var. Det var under alla förväntningar från allt vad gällande estetiken, kass story, begränsade builds, kass loot, det förbannade auction house, infernokäftsmällen i act 2. Men med tiden blev spelet allt bättre med patcharna, loot 2.0 och senare Reaper of Souls-expansionen. Inte heller Diablo 3 var eller blev perfekt på något sätt men fortfarande ett väldigt bra, enligt mig, ARPG som jag har några hundra timmar i utspritt på flertalet season-karaktärer i både soft- och hardcore.

Medlem

Armies of Exigo!

Ett RTS spel som släpptes typ samtidigt som Warcraft 3. Och är nästan en identisk klon. Så när jag först spelade det tänkte jag bara äh, lirar WC3 istället. Men spelet får en solklar femma från mig i efterhand. Gillar det till och med mer än Warcraft 3. Väldigt underskattat. Dom valde kass tajming när dom släppte spelet

Medlem

Path of Exile
När jag först testade led det av fruktansvärd nätverkskod. Fiender teleporterade och plötsligt var man död pga lagg. Jag var riktigt förbannad och kunde inte fortsätta spela, men jag såg ändå ett spel bakom problemen som jag skulle kunna ha roligt med. När jag hörde att de gjort stora förbättringar i nätverkskoden vid nån stor uppdatering beslutade jag att testa igen. Idag är det mitt mest spelade spel på Steam. Skulle säga att det gick från 2 till 4 i betyg.

Wargame airland battle. När jag först köpte spelet så körde jag kanske 40 minuter innan jag tröttnade och lade upp det på hyllan. Sen tog det två år innan jag startade det igen och 10 vs 10 MP frälste mig. Definitivt ett strategispel jag älskar idag.

Sen kan jag också nämna Arma 3. Jag köpte spelet så fort jag kunde, men i början var spelet inte bra, det var stora delar sämre än föregångaren och helt ofärdigt. Idag är det mitt favoritspel och även mitt favorit Arma, men det är inte för att min uppfattning ändrades utan att spelet faktiskt blev bättre ju längre tid det gick.

Medlem

Dragon Dogma skaffa jag till 360 runt tiden det släpptes och var inte alls ett fan av det, utan såldes nog ihop med mitt Xbox. Sen flera år senare hade jag tagit igenom mig lite liknande spel och fick ett crave när jag hörde att det skulle släppas på PC (60 fps tackar man inte nej till). God damn vad bra spel, skulle gärna se en uppföljare på det!

Lätt en stark 4/5

Däremot har jag en lite kontroversiell åsikt när det gäller Oblivion och Morrowind.

Spelade både Morrowind och Oblivion som en galning när de hade släppts, och spelade även om båda ett par år igen efter det.

Har sedan fått sug att spela dessa igen flera gånger men jag kommer alltid på varför jag inte gjort det. Morrowind avskyr jag verkligen combaten i... Älskar precis allt annat i spelet men just där spricker det, även med moddar har jag inte fått det något bra.
Oblivion ogillar bl.a npc:sen samma röster som dyker upp varstans och världen känns lite tom liksom, värsta är ändå grafiken, den har åldrats så dåligt, till och med moddar har svårt att få det att se bra ut tycker jag.

Har väl blivit bortskämd med Skyrim på senare år haha, även om det också har en del flaws

Rant over!

Medlem

@sarlucic: Håller med om Andromeda. Jag är total ME fanboy, men det spelet hade jag också lite svårare för. Tog det rätt så lugnt när jag spelade det, typ 1-2 timmar i stöten, och det gjorde skillnad för mig. Tar man sig tid att suga in all lore blir det mycket bättre, älskar dom små passagerna till trilogin i slutet, fick rysningar av det.

Legend of Zelda: Majora's Mask

Var nog lite för ung när jag spelade det första gången. Tappade tålamodet på tidsupplägget och lade ifrån mig det. Återupptog det flera år senare och då jäklar var det en helt annan upplevelse!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Avklarade precis DA:I. Vad som var en svag fyra i samband med spelsläpp är i dag, efter att ha spelat igenom allt inklusive dlcs etc en stark tvåa. Spelet är inte alls lika starkt som jag minns det tyvärr.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Skribent

Jag började uppskatta Dragon Age II efter jag spelat trean. Var som att storyn och allt passade in i pusslet då. Innan tyckte jag det kändes mer som en spinoff, var inte alls imponerad....men när allt knöts ihop och Hawk dök upp i 3an kändes det som pusselbitarna föll på plats.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag har ändrat mig om dragon age 2. Jag tyckte det var dåligt. Nu tycker jag det är sämre.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av phi:

Diablo 3 - Från pissjummen 2/5 till stekande 4/5.

Vi vet alla hur starten för Diablo 3 var. Det var under alla förväntningar från allt vad gällande estetiken, kass story, begränsade builds, kass loot, det förbannade auction house, infernokäftsmällen i act 2. Men med tiden blev spelet allt bättre med patcharna, loot 2.0 och senare Reaper of Souls-expansionen. Inte heller Diablo 3 var eller blev perfekt på något sätt men fortfarande ett väldigt bra, enligt mig, ARPG som jag har några hundra timmar i utspritt på flertalet season-karaktärer i både soft- och hardcore.

Håller helt med! Diablo 3 har bjudit på över 100 timmar glädje sedan Loot 2.0 och expansionen, men på release lämnade spelet en hel del i övrigt att önska. Brukar tänka på D3 när andra spel gör liknande resor, Rainbow Six Siege till exempel. Mellansekvenserna var alltid grymma:


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Skiftade helt inställning till Devil May Cry efter typ tredje försöket på att spela ettan, andra två gångerna fastnade jag inte men tredje gången klickade allt. Nu är jag halvfanboy och väntar spänt på 5:an!

Medlem

Fastnade ofrivilligt för Jurassic Park Evolution på PC då barnen tjatade över att det inte fanns tillräckligt med upplåsta dinosar. Snäll pappa som man är så satte man sig och nötte spelet några timmar under några sena kvällar och av nån anledning så lärde jag mig tycka om det, Har alltid haft väldigt svårt för 'bygg och tjäna pengar och bygg sen lite till' spel som Sim City etc^^

Dödgrävaren

Mass Effect 3
Hatade spelet direkt efter att jag avslutade storyn några dagar efter att det släpptes. Jag skrev ett par sidor långa forumposter på Biowares forum om allt jag tyckte var fel, inte bara med slutet men med mycket av strukturen över hela spelet.
För ett år sen spelade jag igenom Mass Effect igen, 1, 2, 3. Fast denna gången med DLCerna som kommit ut, och med Citadel DLCn och lite mer avslappnat sinne så kan jag känna att 3an ändå är ett OK avslut. Tycker fortfarande att allt som händer på The Citadel efter att man blir träffad av strålen är skit, men det finns mycket annat i spelet som höjer det till en OK nivå. Och Citadel DLCn är en av de bästa stunder jag haft i ett spel, fullkomligt underbart.

Medlem

D3 och DA2 är bra exempel på spel som klättrat. Även uncharted, Mario run, Mass effect 2.

God of war började magiskt, men mot slutet kändes det mest som transportsträcka.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

För mig är nog Civilization 6 det bästa exemplet. Var så otroligt hypad för det, pumpat in mängder med timmar i Civ 5 och hoppades på mer fast bättre i 6an. Men så fel jag hade. Till en början älskade jag Civ 6, körde ca. 2.5 hela omgångar singel player innan jag sen förstod hur tråkigt det och dåligt spelet var. AI:n var helt trasig, barbarerna kunde förstöra hela ditt early game (kanske har patchas där nu), speldödande exploits, döda delar av teknik och policy träden, dumma government systemet, alla konstiga distrikt man behövde bygga som i slutet av spelet kunde ta absurt lång tid att bygga och som gjorde så att själva staden kändes tom, ”warmongering” eller vad det hette som gjorde att folket i ditt land hatade dig för att AI förklarade krig utan anledning och vägrade ge fred eller att folket hatade dig trots att du höll på att vinna kriget och sen slänger Firaxis in en Civ som ”fixar” problemet genom att bara ta bort warmonger funktionen, allmänt smutsig dlc strategi. Älskade spelet så mycket när jag först körde, och jag var spel journalist på en amerikansk sida då, och det var en klar 10/10 för mig innan allt det dåliga började bubbla upp och ge sig till känna mer tydligt när hypens dimma började försvinna (det dåliga var inte lätt att se i början faktiskt), nu är det kanske max en 4/10... usch vad jag hatar Civ 6 och skäms för betyget jag gav det. Men tog som sagt ett tag innan min åsikt förändrades, kanske 6 månader, men då var betyget satt.

Edit: har inte kört Civ 6 med de nya expansionerna, eller mer än ett spel multiplayer då ingen i vänskapskretsen spelar. Blev visst mer än några få meningar som var tanken, sorry.

Med Civ verkar det som att det alltid är andra expansionen som fullt ut låser upp spelets potential. Civ V var mycket sämre än IV i början. Gods & Kings gjorde det bättre men det var först med Brave New World som spelet tog till skyarna. Jag vill påstå att samma sak gäller med Civ VI. Rise and Fall förbättrade mycket men Gathering Stormär verkligen ett lyft. Warmonger är helt omarbetat och AI:n är något mer logisk i hur den handlar (iaf i mina spel). Generellt ställs du inför mycket mer intressanta val i Civ VI än V. Att grunda en stad är inte så enkelt som att titta efter en plats med många hammare och så många lyxresurser som möjligt. Distrikt gör att du måste tänka till lite extra. Även att du kan boosta teknik och policy-träden gör att du tänker mer på hur du spelar. Du kan inte bara spamma ut städer som i Civ V för du måste tänka på loyalty och hur du ska hantera det. Det är ett mer aktivt spel. Civ V är fortfarande ett av mina favoritspel men Civ VI börjar klättra. Jag får se om det håller i sig. Måste lägga några hundra timmar till Hur som helst, har du inte testat Civ VI med någon av expansionerna rekommenderar jag verkligen att du gör det för det är ett annorlunda spel med dem. Jag tror du kommer bli förvånad över hur mycket som ändrats och förbättrats.

Medlem

Fallout 4 har jag börjat gilla mer och mer, från 7 av 10 till 10 av 10.

Baldur's Gate 2 kändes ospelbart när jag först testade det, för att man inte kunde ändra vy osv, men nu är det topp 3 nånsin.

Medlem

@Gustav Höglund: Det jag störde mig främst på i DA2 var hur lata dom var med grottor och dungeons. Dom upprepade typ samma tre olika grottor in absurdum. Jag gillade dock story och karaktärer.

Medlem
Skrivet av Brona:

Med Civ verkar det som att det alltid är andra expansionen som fullt ut låser upp spelets potential. Civ V var mycket sämre än IV i början. Gods & Kings gjorde det bättre men det var först med Brave New World som spelet tog till skyarna. Jag vill påstå att samma sak gäller med Civ VI. Rise and Fall förbättrade mycket men Gathering Stormär verkligen ett lyft.

Civ V var ett riktigt bra spel från start. Det kanske inte var lika bra som Civ IV med expansioner, men ett av de bästa Civ-spelen oavsett enligt mig. Civ VI var väldigt svagt från start. Sen har det blivit lite av en myt det där med expansionerna.

Medlem

Diablo 3, köpte till pc vid släppet. Tror inte jag orka till lvl 60 ens. Var allt för segt och långtråkigt.
Köpte d3 till ps3 har sen lirat det till och från (nu på ps4). Kanske inte räknas in då det känns som ett helt nytt spel med rifts, säsonger osv. Nästa diablo köps direkt till konsol. Tycker det gör sig riktigt bra att lägga sig i soffan o koppla av med några rifts.

Sen har man ju ett antal till spel man inte orkat spela igenom, bland annat ME:A o DA:I. Tror jag blivit för gammal för open world spel. Men man kan ju hoppas att de kan behålla ens intresse ifa man ger dem en chans till. RDR2 hade inga problem att behålla mig genom hela spelet.

Medlem

Spelar Subnautica just nu en del som jag först avfärdade som skit (Minecraft under vattnet).
Hade inte läst nått om spelet utan testade enbart pga gratis på Epic.
Efter att ha läst en medlemsrecension så gav jag det en chans.
Ångrar icket


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar