Anthem-producent om försvunna inslag: "Vi ljög inte, vi var transparenta"

Robot
Anthem-producent om försvunna inslag: "Vi ljög inte, vi var transparenta"

Förändringar sker under utvecklingens gång, menar Ben Irving.

#anthem, #bioware


Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Då tycker jag att man kan vara transparent åt andra hållet och berätta vilka funktioner som blivit nedbantande/skrotade. Ta smällen innan release, istället för att ge spelarna falska förhoppningar i onödan.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Ambassadör
Xbox

signatur

Jump in.

Medlem

Ett tips är ju att inte dela med sig av sina ”visioner” innan man kan garantera att det blir av.

Medlem

Man kan också se det som att man visar upp funktioner som ser riktigt nice ut och gör folk mer hypade på spelet, och sen inte meddelar att de sakerna inte finns med i releasen sen.

Oavsett vad så har de verkligen misslyckats med vad som var lovats och vad som levererats.
Om 1 år kanske spelet är vad lovats och vad det borde varit redan vid release.

Medlem

@Gustav Höglund: Fast det är ju inte i "onödan" om målet är att sälja så mycket det bara går innan, under och kort efter release.
Det finns anledningar till varför utgivare ibland sätter en NDA och "News embargo" till release dagen på spel. Det vill inte att information om brister i spelet ska nå potentiella köpare.

Medlem

Förändringar sker under utvecklingen ja..... men dom sakerna som man har sagt för att locka in personer med borde inte tas bort, och om det blir borttaget... för fan säg till innan release.

What was that? that would hurt sales? .... What removed features are you talking about?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jäkla maffiataktiker, och nu försöker de rättfärdiga det med? Nej Bioware kan dra ner sig själva i toan, deras tid är tyvärr över. Horribelt.

Medlem

Mja, jag tycker nog faktiskt han har lite rätt ändå. Man kan inte klandra dom allt för mycket om de ändå gav ut ett demo innan release som också visade att vissa inslag var borttagna och grafiken annorlunda m.fl. Kan förstå varför de inte kan skicka ut releaseloggar för varje beta/alpha-bygge de jobbar på innan släpp, det är rätt orimligt. Och att kunna visa upp tidiga versioner måste de självklart också få göra där det faktiskt också står "gameplay from alpha-version" etc. Men det kanske innebär att man måste vara bättre på att säga vad alpha-bygge innebär.

Sen är det väl bättre att vänta tills spelet nästan är klart för att visa det dock så det blir mindre missförstånd.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Sviskon:

@gh0glund: Fast det är ju inte i "onödan" om målet är att sälja så mycket det bara går innan, under och kort efter release.
Det finns anledningar till varför utgivare ibland sätter en NDA och "News embargo" till release dagen på spel. Det vill inte att information om brister i spelet ska nå potentiella köpare.

Så klart! Jag är lite naiv nu, utvecklare (och utgivare i synnerhet) vill minimera antalet bajsmackor innan release, för att spelen ska sälja.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ett tips är ju att inte dela med sig av sina ”visioner” innan man kan garantera att det blir av.

Fast att inte släppa trailers osv förrän ett par månader innan release fungerar bara för utvecklare som Rockstar. Så länge man inte blockerar recensioner och inte medvetet inkluderar saker som inte finns med längre ser jag inget problem. Så löjligt när folk klagar till exempel på "nedgraderingen" av Witcher 3 som uppstod när de insåg att spelet inte gick att köra när man började pussla ihop världen trots att lanseringstrailern hade den nya grafiken svart på vitt.

Gnällkuk

Vi får väl se vad som händer här näst, livestream ikväll 21:00.

By polar demand we now introduce Storms protagonist as a playable character - Shitstorm! :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av joonsson:

Fast att inte släppa trailers osv förrän ett par månader innan release fungerar bara för utvecklare som Rockstar. Så länge man inte blockerar recensioner och inte medvetet inkluderar saker som inte finns med längre ser jag inget problem. Så löjligt när folk klagar till exempel på "nedgraderingen" av Witcher 3 som uppstod när de insåg att spelet inte gick att köra när man började pussla ihop världen trots att lanseringstrailern hade den nya grafiken svart på vitt.

Folk har rätten att klaga, witcher 3 vart iallafall bra i slutändan även om de mitt i grafikbytet blev tvungen att optimera ner saker.

Många trailers brukar fuska genom att ha med saker som inte är färdiga, eller att fuska fram saker som potentiellt är möjligt eller planerat för framtiden, för de flesta så brukar allt komma med till slut och resultatet blir bättre än trailers.

Anthem's utveckling skvallrar en hel del om problematik där, att mycket de hade i sina tidiga trailers var saker de planerade och ville ha med i spelet, men i brist på tid var tvungen att klippa av eller optimera. Så mycket i spelet skulle ha behövt mer tid.

Men jo, delar man med sig av visioner i trailers (vilket är en del av hypen) så är det viktigt att faktiskt leverera i slutändan, annars ser det väldigt dåligt ut.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Mja, jag tycker nog faktiskt han har lite rätt ändå. Man kan inte klandra dom allt för mycket om de ändå gav ut ett demo innan release som också visade att vissa inslag var borttagna och grafiken annorlunda m.fl. Kan förstå varför de inte kan skicka ut releaseloggar för varje beta/alpha-bygge de jobbar på innan släpp, det är rätt orimligt. Och att kunna visa upp tidiga versioner måste de självklart också få göra där det faktiskt också står "gameplay from alpha-version" etc. Men det kanske innebär att man måste vara bättre på att säga vad alpha-bygge innebär.

Sen är det väl bättre att vänta tills spelet nästan är klart för att visa det dock så det blir mindre missförstånd.

Håller med, även om jag tycker Bioware och deras Anthem är ett fjasko och det inte finns många ursäkter att släppa en sådan dålig och innehållsfattig produkt efter allt deras egen hajp omkring det, så är det ju helt sant att alla kunnat se i stora drag vad spelet kommer erbjuda innan lanseringen. Om man ändå köper spelet i tro om att få något annat så får man skylla sig själv.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av joonsson:

Fast att inte släppa trailers osv förrän ett par månader innan release fungerar bara för utvecklare som Rockstar. Så länge man inte blockerar recensioner och inte medvetet inkluderar saker som inte finns med längre ser jag inget problem. Så löjligt när folk klagar till exempel på "nedgraderingen" av Witcher 3 som uppstod när de insåg att spelet inte gick att köra när man började pussla ihop världen trots att lanseringstrailern hade den nya grafiken svart på vitt.

Trailers för att bygga upp hype är en sak, men att visa en lång gameplay-video av lögner det första man gör är inte okej. När de visade upp spelet för första gången 2017 så hade det räckt med en förrenderad cinematic trailer också kunde de ha släppt första gameplayet under E3 2018 då spelet hade blivit rejält nedgraderat.

Medlem

Denna video visar varför så många spel har varit fjaskon på senast tiden från EA.
Om det som sägs i videon stämmer eller inte kan jag ej svara på, men det förklarar en hel del.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=lS0bec8dnqI

TL;DW
Frostbite 3 är roten till allt ont.

Medlem

Men om de inte skalat ner spelet, hade de ju inte haft något för alla kommande gratis uppdateringar de lovat, duh.

Medlem

De har trots detta mage att ta fullpris för Anthem när det saknar så pass innehåll att det lika gärna kunnat vara ett free2play-spel. De visade ju upp en hel del intressant innehåll med deras så kallade developer-videor, vart det vägen någonstans?

De har ju bara tagit bort innehåll från spelet som borde varit där från början enbart för att ha en dålig ursäkt att dra till med en "live-service". En månad premium räckte, blev många fler timmar i dragon age 2 än i Anthem


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hepp.

Undrar då hur Dragon Age blir.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jag tycker Anthem är ett bra spel.
det har fått oförtjänt mycket kritik

Medlem

Tycker detta nästan är i klass med Watch Dogs 1 trailern eller till och med första Killzone 2 trailern. Lurendrejeri helt enkelt.

Medlem

Det där är en fin liten efterkonstruktion. Typiskt PR svar. Det var inte så länge sedan som de gick ut i videos och lovade en hel del features som idag inte finns. Ett helt annat spel lovades än vad vi fick. De få månader som gått sedan senaste videon när detta lovades är inte nog med tid för en total omläggning av spelets design. Detta har varit på gång länge.

Medlem

Är illa nog att de ska behöva gå ut med ursäkter och förklarningar, dår är det redan kört i min mening.

Medlem

Någonstans tycker jag lite synd om folk bakom utvecklingen av spelet. Ett gäng personer har ju tveklöst lagt ner blod, svett och tårar för att skapa den här vackra världen, och så kastas ansträngningen bort i något som måste beskrivas som ett smärre hafsverk. Nu måste folk istället stå med mössan i hand och försvara varför det blev så mycket sämre än det hade all potential att vara, vilket är rätt tragiskt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ett tips är ju att inte dela med sig av sina ”visioner” innan man kan garantera att det blir av.

Lite Molyneux-varning på sådant.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av roftg:

Jag tycker Anthem är ett bra spel.
det har fått oförtjänt mycket kritik

Kom inte här med dina åsikter...


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Kom inte här med dina åsikter...

Haha. Fick mig att skratta högt!

Medlem

Alla spelutvecklare skjuter sig själv i foten när dem hypar upp sina spel redan när det är år kvar av utveckling. Man visar upp en massa saker i förväg som man kanske vill få med i spelet men sen inte får med av tekniska hinder.

Samma sak med Battlefield V och Combined Arms som verkade väldigt lovande först när Dice beskrev det, men sen när det väl kommer så är det en av dem största besvikelserna med hela spelet. Och att dra skjutna lagkamrater som man också skröt med finns fortfarande inte med och man vet inte ens om man kommer kunna lösa det.

Jag tror att fler utvecklare behöver göra en "Apex", göra klart spelet helt innan man avtäcker det. Gör en reveal trailer eller nått och sen bara säga "Förresten, ni kommer kunna köpa spelet och spela det redan imorn!" Tror det ger gamers fler positiva överaskningar än överhypade spel som sedan inte levererar.

Medlem
Skrivet av Vician:

Denna video visar varför så många spel har varit fjaskon på senast tiden från EA.
Om det som sägs i videon stämmer eller inte kan jag ej svara på, men det förklarar en hel del.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=lS0bec8dnqI

TL;DW
Frostbite 3 är roten till allt ont.

EA är roten till allt ont*

Medlem

Sa ju det vänta 1 till 2 år för att få ett ok spel. Det är riktat till dom som vill spela spelet varje dag. Gör man det så blir väntetider till en värdefull spelupplevelse i ett sånt här spel ok. Köper man dag 1 så blir väntan olidligt tråkig.

12
Skriv svar