Recension – Devil May Cry 5

Robot
Recension – Devil May Cry 5

Efter elva plågsamt långa år hittar hackande och slafsande Devil May Cry hem igen.

#capcom, #devil-may-cry-5


Releasehästryttare

Så grymt bra att de lyckas hålla kvaliten på de nya spelen på top.

Nu om de bara kan göra en remaster på the haunting grounds så är jag nöjd.

Medlem

Jag har låtsats som att DmC aldrig hände och tyckte samtidigt att fyran var lite småsegt, men det här ser ut som en värdig uppföljare till DMC3 som jag aldrig slutar älska.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Redaktör
Ponny

@Devan: Åh jösses! Där var ett spel jag inte hört om på länge, länge. Körde fast vid något pussel och sedan tog jag aldrig upp det igen. (Skulle gärna göra det, dock!)


signatur

En Bamseponny av folket

Moderator | Testpilot
Skrivet av Arzei:

Jag har låtsats som att DmC aldrig hände och tyckte samtidigt att fyran var lite småsegt, men det här ser ut som en värdig uppföljare till DMC3 som jag aldrig slutar älska.

Tyckte det spelet var riktigt kul faktiskt gameplay-mässigt. Limbo var också sjukt snyggt och coolt när det kom.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk

Riktigt trevlig och läsvärd recension! Aldrig spelat serien faktiskt, det var något som bara flöt mig förbi. Oh, var det förresten en referens till Socker Conny i ”På tal om kaos: Nightmare är en massiv jätte V kan rida på som slår alla demoner med häpnad.” :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Härligt att se Capcom vara riktigt heta igen, det känns som att den japanska spelindustrin har en liten renässans den här generationen!

Eftersom våra västerländska utgivare är så djupt insnöade på att servera oss tomma skal av spel, med ursäkten "games as a service" vid sidan om, så är det uppfriskande med spel som man inte behöver vänta ett halvår för att kunna spela och ha kul med!

Releasehästryttare

@Fredrik Eriksson: Mm, inte spelat det själv, men bara hört bra saker om det, skall tydligen vara ett "hidden gem" som de flesta av oss missat. (sett lite gameplay på det också och tror det är redo för en remake.)

Redaktör
Ponny

@trickeh2k: Tackar och bockar! Hmm, nog var det en referens men hade missat vart det citat kom ifrån.


signatur

En Bamseponny av folket

Gnällkuk
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@trickeh2k: Tackar och bockar! Hmm, nog var det en referens men hade missat vart det citat kom ifrån.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Jozo:

Härligt att se Capcom vara riktigt heta igen, det känns som att den japanska spelindustrin har en liten renässans med den här generationen!

Eftersom våra västerländska utgivare är så djupt insnöade på att servera oss tomma skal av spel, med ursäkten "games as a service" vid sidan om, så är det uppfriskande med spel som man inte behöver vänta ett halvår för att kunna spela och ha kul med!

Kan bara hålla med. Känns som att majoriteten av mina favoritspel den här generationen är från Japan, tex Bloodborne, Persona 5, Yakuza Zero och Resident Evil 2. Alla fantastiska spel utan massa onödigt tjafs som ingen har bett om.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Kan bara hålla med. Känns som att majoriteten av mina favoritspel den här generationen är från Japan, tex Bloodborne, Persona 5, Yakuza Zero och Resident Evil 2. Alla fantastiska spel utan massa onödigt tjafs som ingen har bett om.

Jag påbörjade Yakuza 0 för några dagar sedan, men slutade spela väldigt tidigt. Man skulle sjunga kareoke och trycka knappar i takt. Inte sagt att det är dåligt men det kändes tråkigt. Och om jag har förstått det rätt så är det liknande aspekter, minispel som sidosysslor, som gör spelet bra enligt många? Vad är det som gör att du gillar det? Sälj in det till mig! Vill gärna spela igenom det, har en stor låda, collectors edition, av Yakuza 6 men det har jag förbjudit mig från att påbörja förrän jag har spelat ut Yakuza 0...


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tack för en bra recension. Hade velat ha intryck från standard PS4 då det blir plattformen jag kommer att spela på. Demot flöt på bra så antar att det fulla spelet gör detsamma. Kul att Dmc är tillbaka.

Frågor: hur hanteras de olika karaktärerna? Kan man välja vem man vill spela med när man vill, eller väljer spelet åt en?

Finns det New game+?

Kan man spela om uppdrag/banor med valfri karaktär?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag påbörjade Yakuza 0 för några dagar sedan, men slutade spela väldigt tidigt. Man skulle sjunga kareoke och trycka knappar i takt. Inte sagt att det är dåligt men det kändes tråkigt. Och om jag har förstått det rätt så är det liknande aspekter, minispel som sidosysslor, som gör spelet bra enligt många? Vad är det som gör att du gillar det? Sälj in det till mig! Vill gärna spela igenom det, har en stor låda, collectors edition, av Yakuza 6 men det har jag förbjudit mig från att påbörja förrän jag har spelat ut Yakuza 0...

För mig så är det främst storyn som gör Yakuzaserien så fantastisk. Det är ett spel som tar sin tid, vilket kanske inte är för alla, men storyn är belöningen för tålamodet.
Sen så är de flesta sidoaktiviteterna riktigt bra gjorda enligt mig. Jag vågar inte ens gissa hur många timmar jag har lagt ner på att spela dart och biljard i spelen...

Medlem

Härligt att se en av mina favorit spel-serier vara tillbaka på riktigt!

Detta blir ett garanterat köp på fredag.

Medlem
Skrivet av Jozo:

För mig så är det främst storyn som gör Yakuzaserien så fantastisk. Det är ett spel som tar sin tid, vilket kanske inte är för alla, men storyn är belöningen för tålamodet.
Sen så är de flesta sidoaktiviteterna riktigt bra gjorda enligt mig. Jag vågar inte ens gissa hur många timmar jag har lagt ner på att spela dart och biljard i spelen...

Alright, då ska jag ge de en ärlig chans


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Blir att hugga på första bästa rea när Sekiro är avklarat! Nu blev jag riktigt taggad för lite DMC-röj. DMC3 på very hard (inte Dante Must Die) var länge en av mins största spelbedrifter

Medlem

Bojkottade de där spelen med den svarte emo Dante. Väntat på den riktiga skall komma tillbaka!
Bra gjort där Capcom!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Gen
Medlem

Tråkiga banor? Det ska vi minsann bli två om

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Tack för en bra recension. Hade velat ha intryck från standard PS4 då det blir plattformen jag kommer att spela på. Demot flöt på bra så antar att det fulla spelet gör detsamma. Kul att Dmc är tillbaka.

Frågor: hur hanteras de olika karaktärerna? Kan man välja vem man vill spela med när man vill, eller väljer spelet åt en?

Finns det New game+?

Kan man spela om uppdrag/banor med valfri karaktär?

Tackar! Tyvärr har jag inga PS4-intryck, men på pc flyter det smooth (även om det är en klen tröst för dig).

Och frågesvar: I vissa uppdrag kan du välja mellan två, och det finns även dom du kan spela med alla tre. Du kan när som helst backa och köra om uppdrag med olika karaktärer (i de uppdrag där det går, vill säga). Och inget egentligt new game+, men nya svårighetsgrader låses upp + du behåller alla dina förmågor när du går tillbaka, så i teorin finns det ändå ett slags new game+. Utan att säga för mycket: det finns definitivt skäl att spela om DMC 5.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tackar! Tyvärr har jag inga PS4-intryck, men på pc flyter det smooth (även om det är en klen tröst för dig).

Och frågesvar: I vissa uppdrag kan du välja mellan två, och det finns även dom du kan spela med alla tre. Du kan när som helst backa och köra om uppdrag med olika karaktärer (i de uppdrag där det går, vill säga). Och inget egentligt new game+, men nya svårighetsgrader låses upp + du behåller alla dina förmågor när du går tillbaka, så i teorin finns det ändå ett slags new game+. Utan att säga för mycket: det finns definitivt skäl att spela om DMC 5.

Kanon, tack för svar. Längtar till fredag!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

@Freakon: Verkar som standard PS4 har "skaplig" framerate, -inte låsta 60, men nära, med vissa kraftigare droppar i cutscenes.

I väntan på en mer detaljerad prestandaanalys från Digital Foundry så har Karak på ACG lite info om prestanda vid 5:00 i sin review


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

@Freakon: Verkar som standard PS4 har "skaplig" framerate, -inte låsta 60, men nära, med vissa kraftigare droppar i cutscenes.

I väntan på en mer detaljerad prestandaanalys från Digital Foundry så har Karak på ACG lite info om prestanda vid 5:00 i sin review

Det duger gott åt mig

Och tack för länk!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Aldrig spelat dessa spel, är det ett måste att ha spelat alla, eller kan man börja med säg 4an? Eller DMC från 2014 eller när det kom? Hänger inte med i svängarna.

PC


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Aldrig spelat dessa spel, är det ett måste att ha spelat alla, eller kan man börja med säg 4an? Eller DMC från 2014 eller när det kom? Hänger inte med i svängarna.

PC

Dmc3 och 4 finns på Steam tror jag, vet dock inte hur bra portar det är.

Jag har spelat alla vid release och vill påstå att man kan njuta av 5:an utan att ha spelat de tidigare. Story är inte seriens starka sida, även om den är underhållande. Kan dock tänka mig att man missar värdet i karaktärerna, speciellt Dante, om man inte har spelat de tidigare titlarna.

Köp och njut är mitt råd


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

@Freakon: DF:s djupgående teknikanalys är ute nu.

Fan, gillar DF mer och mer: objektiv redovisning av tekniska aspekter is the shit!


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

@Freakon: DF:s djupgående teknikanalys är ute nu.

STGlJscl1HA

Fan, gillar DF mer och mer: objektiv redovisning av tekniska aspekter is the shit!

Grymt! Blir att se när jag är hemma vid datorn


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Dmc3 och 4 finns på Steam tror jag, vet dock inte hur bra portar det är.

Jag har spelat alla vid release och vill påstå att man kan njuta av 5:an utan att ha spelat de tidigare. Story är inte seriens starka sida, även om den är underhållande. Kan dock tänka mig att man missar värdet i karaktärerna, speciellt Dante, om man inte har spelat de tidigare titlarna.

Köp och njut är mitt råd

Aha okej!

Jag gick in och kollade, såg att det finns en "box" med de tre första spelen i HD-versioner. Vet inte om de överlevt tidens tand så att säga så enbart de som spelade originalen uppskattar dem eller om de är värda att spela för en som mig som aldrig rört serien.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Vill bara tipsa att Greenmangaming har 23% rabatt på alla versioner av spelet (PC förstås)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Aha okej!

Jag gick in och kollade, såg att det finns en "box" med de tre första spelen i HD-versioner. Vet inte om de överlevt tidens tand så att säga så enbart de som spelade originalen uppskattar dem eller om de är värda att spela för en som mig som aldrig rört serien.

Hade jag varit du så hade jag på min höjd spelat 4:an och sedan 5:an. Alternativt hoppat på 5:an direkt


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar