Activision Blizzard har insett att massuppsägningarna kan ha "en negativ inverkan" på företaget

Gnällkuk
Skrivet av Stich:

Ni som påstår att alla chefer gör så mycket fel, bli chef själv och styr upp det då. Gnäll på ett forum get inget resultat.

Jättekonstigt inlägg, det är lite som att man inte får ha åsikter alls om man inte är chef? Det finns dessutom rätt många olika chefsroller där du kanske har personalansvar, men inte har hand om de ekonomiska bitarna. Det här är ett forum för diskussion, om man inte fick ha åsikter och uttrycka dessa - oavsett erfarenhet av en chefsroll t ex hade det ju inte blivit mycket till diskussion.

I det här fallet så är ditt enda bidrag till tråden att du gnäller på alla som har negativt kritik, utan att ge något konkret exempel på vad som skulle kunna vara något mer konstruktivt inlägg. Lite motsägelsefullt


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Stich:

Ni som påstår att alla chefer gör så mycket fel, bli chef själv och styr upp det då. Gnäll på ett forum get inget resultat.

Ursäkta mig, men vilken underbart uttänkt och välresonerat inlägg. Hur fan ska jag som chef i min bransch påverka de idiotiska beslut de tar i en helt annan bransch? Visst ger det resultat, dålig PR och negativ "word of mouth". Kan inte förstå hur man tänker när man vräker ur sig det gamla korkade "gör det bättre själv resonemanget", jag kan påtala och avgöra om mat smakar skit även fast jag inte är en professionell kock.

Medlem

@Stich:

Men nu är det ju så att cheferna ytterst ansvariga för att de inte nådde det ekonomiska målet. Frågan är då varför de ska få bonusar och behålla sina jobb då de som sagt är skyldiga till att företaget missade det uppsatta målet. Bättre att sparka ett gäng mellanchefer, som inte verkar göra speciellt mycket nytta alls.

Medlem
Skrivet av torylva:

Nu är det dock så hära.
Blizzard Activition avskedar närmare 10% av sina anställda samma månad som de uppger att ha haft ett rekord-år i inkomst.
Samtidigt så anställer de en ny CFO för närmare en milion dollar i årslön och en 15 millioner dollar bonus direkt. Allting inom loppet av två månader.

Det är förjävligt, och jävligt smaklöst gjort men så ser ju tyvärr världen ut, bara det jag menar, finns ingen lojalitet kvar åt nåt håll i företagsvärlden. Därför jag inte förstår ilskan i just det här fallet, de känner för en omorganisation för att förbättra siffrorna eftersom de missat sitt mål men för mig får de gärna sota för det.

Medlem

Machaviellian smile.

Psykopat!!!! Han er psykopat.


signatur

Ordo Ab Chao

Nu är vårt bokslut klart och räknat sammen
Halleluja amen!
På styrelsens vägnar, jag vill här tala.
Utdelningen, den blir den maximala.
Den gäller mig, min son och så madamen.
Halleluja amen!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av penne:

Goddag yxskaft - påpekande att ett avgivet svar inte hade någonsomhelst relevans för den ställda frågan

Blev lite konstigt här, va?

This, använda talesätt fel är lite goddag yxskaft i sig.

Skrivet av trickeh2k:

Blir ju lite svårt att skriva något vettigt om då det sker löpande, hela tiden. Det kommer upp och försvinner jobbannonser nästan varje vecka. Att man anställer fler eller mindre i vissa perioder sker ju inom alla företag, däremot anser jag det som märkligt att man gör rekordår och sedan väljer att sparka 8% av sin personalstyrka, samtidigt som man betalar ut rekordbonusar till chefer - det sänder väldigt dåliga signaler om hur man värderar sin personal och produkter. Givetvis ska man alltid försöka göra en så stor vinst som möjligt, men när det blir för stor diskrepans mellan etik och vinst tycker jag att börjar bli illa.

Etiskt sett är det inga underligheter. Moraliskt möjligtvis.

Omorganisationen beror på att de inte nådde målet.
Chefernas bonusar är beroende av resultatet och resultatet var gott.
Du hade lite av samma situation på Volvo personvagnar nyligen.

Chefer på den här nivån är ju inte dummare än att de förhandlar fram fördelaktiga avtal med bolagsstyrelsen. De är ju personligen rekryterade för uppdraget och behöver lite smörjmedel för att övertalas. Då blir det avtalade pågångsvederlag, avgångsvederlag och bonusutbetalningar. Pacta sunt servanda - avtalen skall hållas!

I kapitalismens rimlighet kommer bolag som bryter avtal att snabbt gå under. Därför kan inte Activision Blizzard neka bonusutbetalningar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Stich:

Ni som påstår att alla chefer gör så mycket fel, bli chef själv och styr upp det då. Gnäll på ett forum get inget resultat.

Gnäller på ett forum att folk gnäller på forum xD

Medlem

Klart att chefer har sin plats och kan göra sina jobb bra, men systemet har sina baksidor, däribland hur löner ställs för att locka nya chefer eller hålla kvar de man värdesätter. Ett solklart exempel på detta är Activision, där man ser en nyanställd gammal medarbetare mutas med över 3 miljoner dollar i bonus för att komma tillbaks, samt flerdubbelt detta i aktier. Det är det nog inte så många i den sitsen som skulle motstå det, om man hade det minsta intresse - det är faktiskt rätt likt den trading som sker inom fotboll om man tänker efter, på den nivån. Det är ett sjukt system, men det är svårt att se att det skulle ändras när det alltid finns någon som är villig att gå litet längre.

Vad jag fick ut av det här sensaste är att man är litet orolig på Activision, och vill ha en ursäkt att försöka dra vid nästa investeringsmöte, eftersom man kommer att ligga lägre om inte mirakel sker, eller om Diablo immortal går långt över förväntan i öst (vilket iofs kan ses som ett mirakel för oss).

NuZ
Testpilot
Skrivet av Dominus:

Så kan det ju se ut på vilken arbetsplats som helst, folk får gå ifrån sina arbeten för att aldrig mer komma tillbaka varje dag.

Att Activision-Blizzard sedan anställt fler till spelproduktion (däribland Diablo) är dock inte lika roligt att skriva om, det förstår jag.. gotta get them clicks.

https://www.pcgamer.com/blizzard-is-hiring-more-diablo-devs-t...

Nu anställdes det ju inte i närheten av 800personer. Om du inte är intresserad av nyheterna varför är du här? FZ clickbaitar väl absolut inte


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu anställdes det ju inte i närheten av 800personer. Om du inte är intresserad av nyheterna varför är du här? FZ clickbaitar väl absolut inte

Var skrev jag att det anställts lika många?
Av kommentarerna på denna och tidigare artiklar som denna kan man ju tro att detta är nådastöten för Blizzard, när sanningen är att de som fick gå är sådana som hade administrativa uppdrag eller community managers, för blizzards del så var de flesta en del av deras eSport-sektion. Om detta får man tycka vad man vill förstås, men folk som pumpat in pengar i företagen vill självklart ha någon form av avkastning.

Ingen som hade en utvecklande roll fick säga tack och hej, istället så har det anställts fler på flera ställen. Men åter igen så är det inte lika bra för FZ och övriga spelsidor att skriva om.
Om du inte tål att andra har en annan åsikt än din egen, eller inte klarar av att andra ifrågasätter det som skrivs så har jag ett tips (likt det du skrev till mig) svara inte på de kommentarerna.

Medlem

signatur

Nämen!

Skrivet av Dominus:

Var skrev jag att det anställts lika många?

Jag hjälpa!

Skrivet av Dominus:

Att Activision-Blizzard sedan anställt fler till spelproduktion (däribland Diablo) är dock inte lika roligt att skriva om...

Den här meningen kan utläsas som att du skriver att de sedan anställt fler än de som fått sparken. Du har inte fel, det är bara att man kan läsa meningen på olika sätt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Nu är det ju inte så att det är en vedertagen naturlag att man måste rekrytera "de bästa cheferna" och att det kräver saftiga avtal. Det här med "de bästa cheferna" är oerhört subjektivt då det ingenstans har visats vad som gör just dessa chefer till bättre än andra. Visst vissa har i andra sammanhang uppfyllt mål, mål som folk i deras nätverk varit med om att sätta till att börja med så det har ju inte varit någon utmaning precis. För det är ju i dessa ganska snäva nätverk som det rekryteras.

Nej det handlar snarare om nepotism på stor skala där vissa individers förträfflighet grovt överdrivs. De chefer som brukar anses vara bra chefer av andra än chefernas egna nätverk, de ser du inte högst upp på några lönelistor.

Rekryterar du från rimliga nivåer inom branschen, bland folk som kan verksamheten, utan några fantasi avtal så kommer det inte gå sämre för företaget. Kanske rent av blir så att det går bättre när ledningen då har en större förankring i den kreativa verkligheten när det kommer till strategiska beslut.

Så blir trött av allt tramsande som alltid kommer i trådar som detta där man skall nästan dumförklara andra för att de ifrågasätter en sjuk företagskultur.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag hjälpa!

Den här meningen kan utläsas som att du skriver att de sedan anställt fler än de som fått sparken. Du har inte fel, det är bara att man kan läsa meningen på olika sätt.

Om man läser hela inlägget så kan man enkelt lista ut att det inte är fler än 800 pers som jag menar. Men om man nu verkligen vill försöka så kan man ju läsa det som om de anställt fler än 9000 pers...

Skrivet av Aletheides:

Nu är det ju inte så att det är en vedertagen naturlag att man måste rekrytera "de bästa cheferna" och att det kräver saftiga avtal. Det här med "de bästa cheferna" är oerhört subjektivt då det ingenstans har visats vad som gör just dessa chefer till bättre än andra. Visst vissa har i andra sammanhang uppfyllt mål, mål som folk i deras nätverk varit med om att sätta till att börja med så det har ju inte varit någon utmaning precis. För det är ju i dessa ganska snäva nätverk som det rekryteras.

Nej det handlar snarare om nepotism på stor skala där vissa individers förträfflighet grovt överdrivs. De chefer som brukar anses vara bra chefer av andra än chefernas egna nätverk, de ser du inte högst upp på några lönelistor.

Rekryterar du från rimliga nivåer inom branschen, bland folk som kan verksamheten, utan några fantasi avtal så kommer det inte gå sämre för företaget. Kanske rent av blir så att det går bättre när ledningen då har en större förankring i den kreativa verkligheten när det kommer till strategiska beslut.

Så blir trött av allt tramsande som alltid kommer i trådar som detta där man skall nästan dumförklara andra för att de ifrågasätter en sjuk företagskultur.

Någon naturlag är det inte men det är heller inte någon nepotism. Toppcheferna är ju på den nivån de är på för att de har kunskap (bevisad kunskap genom tidigare positioner) för hur man drar dessa kolossala bjässar till bolag och kontakter. Vi ska ju inte glömma att dessa ofta är arbetsnarkomaner som lägger hela sitt liv i arbetet. Att nätverka är också otroligt viktigt för att kunna hänga med i branschen och hålla sig framför andra. Det här nätverket är heller inte statiskt utan toppcheferna rekryterar in duktigt folk och för in nytt blod i kretsen. Oftast folk inifrån verksamheten som lärs upp i hur allt går till.

Du kan säkert plocka upp flitigt folk inifrån verksamheten också på det sätt du beskriver. Om vi utgår från Sverige så vet jag dock inte vem som godvilligt skulle gå med på detta utan väldigt bra avtal. Extremt större ansvar, en större arbetsbörda och dessutom ryker ditt lagstadgade anställningsskydd om du hamnar i en företagsledande position.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Extremt större ansvar, en större arbetsbörda och dessutom ryker ditt lagstadgade anställningsskydd om du hamnar i en företagsledande position.

Ansvar? Du sparkar neråt om de som ska ha pengar inte är nöjda. Det blir aldrig ditt fel, enbart de lägre anställdas. Har svårt att se att man jobbar 300 gånger "hårdare" än den standard anställde bara för att man har 300 gånger mer i lön. Och om du får sparken så betyder det definitivt inte att du är svartlistad från andra storföretag utan snarare tvärt om. Och även om du skulle bli det så har du 100 mille i fallskärm efter ett års arbete att utbilda dig till något annat...

Medlem

Jag noterar att dem inte kände att det var fel att sparka 800 pers bara för att dem inte tjänat så mycket som dem hoppats utan att problemet istället ligger i de negativa känslorna och den dåliga publiciteten något sånt skapat.
Tänk alltid med plånboken först.

Skrivet av HerrWass:

Ansvar? Du sparkar neråt om de som ska ha pengar inte är nöjda. Det blir aldrig ditt fel, enbart de lägre anställdas. Har svårt att se att man jobbar 300 gånger "hårdare" än den standard anställde bara för att man har 300 gånger mer i lön. Och om du får sparken så betyder det definitivt inte att du är svartlistad från andra storföretag utan snarare tvärt om. Och även om du skulle bli det så har du 100 mille i fallskärm efter ett års arbete att utbilda dig till något annat...

Du har ju självklart ett större ansvar för företagets väl och ve i en företagsledande position än vad den generella arbetaren har på golvet. Det är väl ingen som ifrågasätter? En felaktig tweet på twitter eller en dålig "damage control" från din PR-avdelning och du kan packa dina saker och gå hem på dagen.

Lönen speglar aldrig arbetsinsatsen, inte ens för en arbetare såvida det inte rör sig om ackord. I övrigt baserar den sig till största del på lönsamhet, kollektivavtal och individens egen förmåga att förhandla om sin position och ersättning. Dessutom har arbetstagare flera fördelar i det svenska samhället genom diverse lagstadgade bestämmelser. Lagar som jag personligen tycker ska vara kvar medan folk på högerkanten vill se dessa försvagade in absurdum.

Styrelsen kan när som helst välja att sparka ut dig när de inte är nöjda och det är i mångt och mycket aktieägarna som lägger tryck på styrelsen. Sparkas du på den här situationen så har du inte en särskilt jättebra arbetsmarknad framför dig. Hur ofta ser du annonser för VD för större bolag i Sverige? Det kan gå lång tid till nästa uppdrag och eftersom du inte har anställningsskydd så måste du själv se till att ha ett avgångsvederlag; en summa du kan leva på till nästa jobb dyker upp.

Nu tycker jag att företagsledningarnas ersättningar inom det privata näringslivet har sprungit iväg något extremt i jämförelse med arbetstagarnas ersättningar. Framför allt ser vi negativa följdverkningar genom att det offentliga får allt svårare att rekrytera dugligt folk till ledande positioner.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Ledningen måate vara extremt korkade om de inte kunde förutse alla punkter han tog upp.
Jag tror inte de är korkade utan det är allt inräknat i deras kalkyler.
Förstår inte meningen med uttalandet, utåt vill de att det ska se ut som de tycker det var ett misstag? På så sätt rättfärdigar det hela grejen? Ska vi tycka synd om dom?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du har ju självklart ett större ansvar för företagets väl och ve i en företagsledande position än vad den generella arbetaren har på golvet. Det är väl ingen som ifrågasätter? En felaktig tweet på twitter eller en dålig "damage control" från din PR-avdelning och du kan packa dina saker och gå hem på dagen.

Lönen speglar aldrig arbetsinsatsen, inte ens för en arbetare såvida det inte rör sig om ackord. I övrigt baserar den sig till största del på lönsamhet, kollektivavtal och individens egen förmåga att förhandla om sin position och ersättning. Dessutom har arbetstagare flera fördelar i det svenska samhället genom diverse lagstadgade bestämmelser. Lagar som jag personligen tycker ska vara kvar medan folk på högerkanten vill se dessa försvagade in absurdum.

Styrelsen kan när som helst välja att sparka ut dig när de inte är nöjda och det är i mångt och mycket aktieägarna som lägger tryck på styrelsen. Sparkas du på den här situationen så har du inte en särskilt jättebra arbetsmarknad framför dig. Hur ofta ser du annonser för VD för större bolag i Sverige? Det kan gå lång tid till nästa uppdrag och eftersom du inte har anställningsskydd så måste du själv se till att ha ett avgångsvederlag; en summa du kan leva på till nästa jobb dyker upp.

Nu tycker jag att företagsledningarnas ersättningar inom det privata näringslivet har sprungit iväg något extremt i jämförelse med arbetstagarnas ersättningar. Framför allt ser vi negativa följdverkningar genom att det offentliga får allt svårare att rekrytera dugligt folk till ledande positioner.

Och eftersom ersättningarna är fullständigt orimliga kompenserar dom med råge för alla "nackdelar" att vara en högt uppsatt chef.

Skrivet av Pijt:

Och eftersom ersättningarna är fullständigt orimliga kompenserar dom med råge för alla "nackdelar" att vara en högt uppsatt chef.

Ja, man får väl inte vara dum, inte.


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar