Artifact-floppen är ett faktum - färre än 700 har lirat senaste dygnet

Medlem

Slay the Spire är ett exempel på hur man gör ett nytt och bra spel baserat på kort. Tror inte FZ har recenserat det. Körde en hel del under early access, ska nog köra det nu igen när det är släppt. Så det går fortfarande göra bra spel med spelkort som tema.
https://store.steampowered.com/app/646570/Slay_the_Spire/

Medlem

så går det när man slutar göra riktiga spel haha.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Fulci:

Slay the Spire är ett exempel på hur man gör ett nytt och bra spel baserat på kort. Tror inte FZ har recenserat det. Körde en hel del under early access, ska nog köra det nu igen när det är släppt. Så det går fortfarande göra bra spel med spelkort som tema.
https://store.steampowered.com/app/646570/Slay_the_Spire/

Sugen på att testa, har inte kommit mig för ännu!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

[...] kan ju numera bara spela Magic the Gathering online eller hålla sig till originalet med fysiska kort.

Jag skulle i det sammanhanget även vilja föreslå "MtG: Arena" som är en fräschare free-to-play variant av Magic the Gathering. Jag hade f ö inte haft något emot att testa Artifact också (såg rätt bra ut som sagt), men jag (som nog de flesta) har ju trots allt bara en viss tid över för spel.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Om en recension är "bra" eller ej är precis lika subjektivt som recensionen i sig.

Det jag tror att du, med flera, gör fel är att ni blandar ihop recension med konsumentupplysning.

Det jag vet är att det du tror inte är helt riktigt; Här har nämligen inget förväxlats

"En recension är en redogörelse för till exempel intrycken från en kulturprodukt, en vara eller en tjänst, och dess kvalitet i jämförelse med andra produkter i samma klass." - Wiki

Läser man vidare i Svensk Ordbok hittar vi följande:

"●(tidnings)artikel med granskning och bedömning av bok, film eller annan (kulturell) före­teelse
normalt med an­språk på att vara väg­ledande för läsarna"

Även Svenska Akademiens Ordbok är samstämmig:

"särsk. konkret, om i skrift (l. tal) framställd granskning l. kritik av en vitter l. vetenskaplig skrift l. ett konstnärligt alster l. en konstnärlig prestation o. d."

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

@Carl Johansson-Sundelius: Just det, det jobbade ju jag på. Jag tror jag skall dra på nästa sådan ölkväll ni har så kan du berätta mera om betygssystemet live

Skönt att man ändå jobbade på en solid 5'a

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av eld:

Skönt att man ändå jobbade på en solid 5'a

Jag är en sucker för swing mechanics.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av NiceAsBice:

Det jag vet är att det du tror inte är helt riktigt; Här har nämligen inget förväxlats

"En recension är en redogörelse för till exempel intrycken från en kulturprodukt, en vara eller en tjänst, och dess kvalitet i jämförelse med andra produkter i samma klass." - Wiki

Läser man vidare i Svensk Ordbok hittar vi följande:

"●(tidnings)artikel med granskning och bedömning av bok, film eller annan (kulturell) före­teelse
normalt med an­språk på att vara väg­ledande för läsarna"

Även Svenska Akademiens Ordbok är samstämmig:

"särsk. konkret, om i skrift (l. tal) framställd granskning l. kritik av en vitter l. vetenskaplig skrift l. ett konstnärligt alster l. en konstnärlig prestation o. d."

Der du vill ha med andra ord är en text full av fakta och inga åsikter alls.

Läs också ordentligt vad det står: "intrycken från en kulturprodukt", alltså något subjektivt. Sedan också "normalt" men inte att det är så hela tiden. Läs och ta del av allt du citerar och inte bara det som klargör din agenda.

Jag är rätt så säker på att 9/10 spel recensioner du kan ta del utav är ytterst subjektiva. Den typen av skrift är den bästa i mitt tycke då vi alla har olika åsikter om vad som är ett bra spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Det jag vet är att det du tror inte är helt riktigt; Här har nämligen inget förväxlats

"En recension är en redogörelse för till exempel intrycken från en kulturprodukt, en vara eller en tjänst, och dess kvalitet i jämförelse med andra produkter i samma klass." - Wiki

Läser man vidare i Svensk Ordbok hittar vi följande:

"●(tidnings)artikel med granskning och bedömning av bok, film eller annan (kulturell) före­teelse
normalt med an­språk på att vara väg­ledande för läsarna"

Även Svenska Akademiens Ordbok är samstämmig:

"särsk. konkret, om i skrift (l. tal) framställd granskning l. kritik av en vitter l. vetenskaplig skrift l. ett konstnärligt alster l. en konstnärlig prestation o. d."

Alla dina fina exempel åsyftar endast subjektiva bedömningar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av NiceAsBice:

En (bra) recension utröner huruvida ett spel är bra, inte om recensenten tycker det är kul.

Hahaha!

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Alla dina fina exempel åsyftar endast subjektiva bedömningar.

Ja? En recension är en subjektiv (recensentens) bedömning av objektets egenskaper och kvalitet, så publikum ska kunna bilda sig en uppfattning och jämföra med liknande objekt.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Läs också ordentligt vad det står: "intrycken från en kulturprodukt", alltså något subjektivt. Sedan också "normalt" men inte att det är så hela tiden. Läs och ta del av allt du citerar och inte bara det som klargör din agenda.

Kasta inte sten i glashus.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Ja? En recension är en subjektiv (recensentens) bedömning av objektets egenskaper och kvalitet, så publikum ska kunna bilda sig en uppfattning och jämföra med liknande objekt.

Kanon, då är vi överens


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tycker inte Artifact är ett dåligt spel i sig, men betalväggen är vad som har floppat det. Visserligen är inte €18 "mycket", men för ett spel som sedan har microtransaktions som man nästan måste köpa, iallafall om man vill spela på "riktigt", så är det alldeles för mycket.
Ett spel som Artifact måste antingen ha allt gratis in-game med ett pris, eller microtransaktions och F2P. Det funkar inte att ha båda.
Detta har bevisats om och om igen, spelar ingen roll om du är ett företag som Valve eller inte.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Kan de va för att ingen fråga efter detta överhuvudtaget?

Nej. Vad har det med någonting att göra? Är det någon oskriven regel nuförtiden att man bara får skapa det folk kräver och inget annat?

Moderator | Testpilot
Skrivet av NiceAsBice:

Ja? En recension är en subjektiv (recensentens) bedömning av objektets egenskaper och kvalitet, så publikum ska kunna bilda sig en uppfattning och jämföra med liknande objekt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

OK. Bra svar...En emoji. Tack för dina högst intelligenta inlägg i denna diskussion.

Frilansare

Så, nu är vi snälla mot varandra!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så du menar att ett bra spel automatiskt blir en succé? Och att man i så fall borde ge bra betyg till spel som säljer bra?

Och hur ska man så betygsätta ett spel som Fortnite? Många hör inne skulle nog ändå säga att Artifact, spelmekaniskt, är bättre än Fortnite. Fast Fortnite är populärt som tusan.

Jag tror han försöker säga att det är skillnad på att gilla ett mediokert spel, och att gilla ett spel som är bra i alla bemärkelser.

Om en recension skrivs för allmänheten; vad de flesta skulle uppskatta, kan det vara värt att tänka på om man som recensent har en utmärkande smak som inte hör till allmänheten i stort. Problemet blir ju hur man ska klassa olika spelsystem; hur intuitiv spelupplevelsen är och hur roligt spelet är att spela (spelförstörande buggar drar ned upplevelsen osv). Det är däremot svårt att bedöma en story för det är helt subjektivt liksom spelsmaken som kan diversifiera i vad man gillar att spela.

Ta ett exempel som Crackdown 3, som ni gav en tvåa eftersom det var föråldrat rent designmässigt i både singleplayer och multiplayer. Om en recension skrivs för allmänheten tror jag denna skulle klaffa väl hos de flesta eftersom den genomsyrar de speltekniska problem som spelet lider av. Däremot om en recension skrivs helt på sin egna upplevelse, finns det risk att recensentens spelsmak medvetet förstärker vissa aspekter av spelet (hög spelglädje vs föråldrad design) och det vore inte helt accepterande att ge Crackdown 3 en fyra eller femma eftersom spelet rent objektivt lider av en föråldrad design.

Sammanfattningsvis, tror jag inte att det går att skriva en recension för allmänheten, utan texten blir influerad av recensentens upplevelse och detta är något man som läsare får tänka på att recensionen är helt subjektiv. Jag tror som i mitt exempel ovan att det hade varit helt okej för en recensent här på FZ att ge ett betyg som går mot strömmen - så länge man kan motivera varför.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

En (bra) recension utröner huruvida ett spel är bra, inte om recensenten tycker det är kul.

Spelrecensioner kommer alltid vara subjektiva, och huruvida spelet är bra eller inte kommer alltid vara subjektivt. Tycker recensenten att spelet är kul tycker antagligen recensenten att det är bra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Spelrecensioner kommer alltid vara subjektiva, och huruvida spelet är bra eller inte kommer alltid vara subjektivt. Tycker recensenten att spelet är kul tycker antagligen recensenten att det är bra.

En bra recensent klarar av att bedöma om ett spel är bra oavsett om den tycker att spelet är kul eller inte.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

En bra recensent klarar av att bedöma om ett spel är bra oavsett om den tycker att spelet är kul eller inte.

Det påståendet säger ingenting i och med att det fortfarande är subjektivt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Det påståendet säger ingenting i och med att det fortfarande är subjektivt.

Jo, det har inget med subjektivt kontra objektivt att göra. Det går alldeles utmärkt att göra en subjektiv bedömning och komma fram till att ett spel är bra, oavsett om man tycker spelet är kul eller inte. Det finns många egenskaper som avgör om ett spel är bra, som är i det närmaste kvantifierbara.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av NiceAsBice:

Jo, det har inget med subjektivt kontra objektivt att göra. Det går alldeles utmärkt att göra en subjektiv bedömning och komma fram till att ett spel är bra, oavsett om man tycker spelet är kul eller inte.

Jag är helt med på tankesättet: "Det är inte ett spel för mig, men jag förstår varför många gillar det." Fortnite och Red Dead Redemption 2 är två personliga exempel. Det tycker jag dock inte ska påverka betyget, som borde reflektera recensentens upplevelse av spelet.

"Jag gillar inte alls The Witcher 3, men det är onekligen ett imponerande spel som många kommer tycka om." Betyget i en sådan recension bör reflektera första halvan av påståendet, mer än den andra.

Hoppas jag gör mig förstådd, behöver mer kaffe känner jag.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Jo, det har inget med subjektivt kontra objektivt att göra. Det går alldeles utmärkt att göra en subjektiv bedömning och komma fram till att ett spel är bra, oavsett om man tycker spelet är kul eller inte. Det finns många egenskaper som avgör om ett spel är bra, som är i det närmaste kvantifierbara.

Det har allt med subjektivt versus objektivt att göra, och både hur kul ett spel är och hur bra ett spel är, är helt subjektivt.

Helt poänglöst och inget jag egentligen bryr mig tillräckligt om för att argumentera mot dock, så agree to disagree helt enkelt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Gnällkuk
Skrivet av Gustav Höglund:

Jag är helt med på tankesättet: "Det är inte ett spel för mig, men jag förstår varför många gillar det." Fortnite och Red Dead Redemption 2 är två personliga exempel. Det tycker jag dock inte ska påverka betyget, som borde reflektera recensentens upplevelse av spelet.

"Jag gillar inte alls The Witcher 3, men det är onekligen ett imponerande spel som många kommer tycka om." Betyget i en sådan recension bör reflektera första halvan av påståendet, mer än den andra.

Hoppas jag gör mig förstådd, behöver mer kaffe känner jag.

Lite därför man i största möjliga mån försöker hitta en recensent som antingen älskar temat/genren eller spelserien/utvecklaren. Har man mer efarenhet och intresse sedan tidigare blir det ju en mycket bättre recension överlag och de andra som är åt samma håll uppskattar den mer eftersom denne kan gå mer på djupet och belysa vad de gjort åt tdigare problem eller liknande.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Det har allt med subjektivt versus objektivt att göra, och både hur kul ett spel är och hur bra ett spel är, är helt subjektivt.

Helt poänglöst och inget jag egentligen bryr mig tillräckligt om för att argumentera mot dock, så agree to disagree helt enkelt.

Nej, huruvida ett spel är bra eller inte är långt ifrån helt subjektivt, vilket är fullständigt självklart om man tänker efter lite.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Nej, huruvida ett spel är bra eller inte är långt ifrån helt subjektivt, vilket är fullständigt självklart om man tänker efter lite.

Agree to disagree, som sagt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Agree to disagree, som sagt.

Det är inte en fråga om åsikt när det gäller fakta, men okej.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

Det är inte en fråga om åsikt när det gäller fakta, men okej.

Vilken tur att det är åsikter vi "diskuterar" då


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

123
Skriv svar