Artifact-floppen är ett faktum - färre än 700 har lirat senaste dygnet

Robot
Artifact-floppen är ett faktum - färre än 700 har lirat senaste dygnet

Medan Dota 2 återigen stiger i antal spelare närmare sig kortspelet nollstrecket med jämnt takt.

#artifact, #valve


Medlem

Spelade några timmar. Försökte göra återköp. Blev nekad eftersom jag hade öppnat några paket som ingick. Lite surt.

Medlem

Jag hade höga förhoppningar om det då det verkar så kul och djupt, men för långa matcher fick mig att sluta. Tyvärr.

Medlem

Det var ett ganska tråkigt spel. Vet att många tror att det floppade pga att man måste köpa spelet och kort men jag tror att spelet helt enkelt inte är kul. Har spelet ett par timmar och känner helt klart att det är något som saknas.

Vill också påpeka om att FZ gav detta spel 4/5 vilket visar hur seriöst de tar sitt egna betygsystem


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Geeks Gaming

Kan de va för att ingen fråga efter detta överhuvudtaget?

Gnällkuk
Skrivet av Kleptoman:

Det var ett ganska tråkigt spel. Vet att många tror att det floppade pga att man måste köpa spelet och kort men jag tror att spelet helt enkelt inte är kul. Har spelet ett par timmar och känner helt klart att det är något som saknas.

Vill också påpeka om att FZ gav detta spel 4/5 vilket visar hur seriöst de tar sitt egna betygsystem

Jag vet inte om jag tycker att en recensents personliga åsikt om något påvisar vare sig ett betygssystem seriositet eller att hela FZ-redaktionen ställer sig bakom det, lite märkligt resonemang.

Skrivet av Jinxswe:

Kan de va för att ingen fråga efter detta överhuvudtaget?

Jag tror snarare att det har att handla om att man valde fel modell där det borde varit f2p där gratisspelare borde ha givits större chans. Den största konkurrenten måste ju vara Hearthstone och även de har problem, ska man kunna utmana på allvar behöver man ju bygga sig en större kundbas till att börja med och sedan underhålla spelet.

Apex Legends är väl ett bra exempel, hur många satt och spänt väntade på ett nytt BR-spel?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av GizZm086:

Jag hade höga förhoppningar om det då det verkar så kul och djupt, men för långa matcher fick mig att sluta. Tyvärr.

Edit: Jo, jag vet, jag misstog Artifact för Anthem, något jag gjort förr och kommer göra igen 😆

Intressant hur olika vi uppfattar saker och ting. Själv tyckte jag alltid det såg väldigt trist och ytligt ut. Har aldrig varit attraherad av spel som Destiny eller The Division, så antog att det vara var min smak som helt enkelt inte passade. Det verkar ju nu som att det helt enkelt är ett dåligt spel...

Tråkigt att det gick som det gick för BioWare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kleptoman:

Vill också påpeka om att FZ gav detta spel 4/5 vilket visar hur seriöst de tar sitt egna betygsystem

För vårt betygsystem är ensamt ansvarigt för hur väl ett spel tas emot på marknaden


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Kleptoman:

Vill också påpeka om att FZ gav detta spel 4/5 vilket visar hur seriöst de tar sitt egna betygsystem

Haha men va? Gustav tyckte spelet var kul. Ska han inte få ge det betyg han tycker spelet förtjänar?

Förlåt men det är precis som att jag ska klanka ned på dig för att du gillar något spel som inte jag tycker om alls. Dumt och onödigt.

Man behöver inte hålla med betygen som sätts men att säga att vi inte tar betygen seriöst är att ta i.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

One word: HAHAHAHA


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Intressant hur olika vi uppfattar saker och ting. Själv tyckte jag alltid det såg väldigt trist och ytligt ut. Har aldrig varit attraherad av spel som Destiny eller The Division, så antog att det vara var min smak som helt enkelt inte passade. Det verkar ju nu som att det helt enkelt är ett dåligt spel...

Tråkigt att det gick som det gick för BioWare.

Whatnow? Fel spel kanske?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kyraal:

Intressant hur olika vi uppfattar saker och ting. Själv tyckte jag alltid det såg väldigt trist och ytligt ut. Har aldrig varit attraherad av spel som Destiny eller The Division, så antog att det vara var min smak som helt enkelt inte passade. Det verkar ju nu som att det helt enkelt är ett dåligt spel...

Tråkigt att det gick som det gick för BioWare.

Jag har hittat en ”Läst bara rubriken, dock fel och sedan direkt till forumet” person här


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Gen
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Intressant hur olika vi uppfattar saker och ting. Själv tyckte jag alltid det såg väldigt trist och ytligt ut. Har aldrig varit attraherad av spel som Destiny eller The Division, så antog att det vara var min smak som helt enkelt inte passade. Det verkar ju nu som att det helt enkelt är ett dåligt spel...

Tråkigt att det gick som det gick för BioWare.

Tror du ringde på fel dörr

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha men va? Gustav tyckte spelet var kul. Ska han inte få ge det betyg han tycker spelet förtjänar?

Förlåt men det är precis som att jag ska klanka ned på dig för att du gillar något spel som inte jag tycker om alls. Dumt och onödigt.

Man behöver inte hålla med betygen som sätts men att säga att vi inte tar betygen seriöst är att ta i.

En (bra) recension utröner huruvida ett spel är bra, inte om recensenten tycker det är kul.

Moderator | Testpilot
Skrivet av NiceAsBice:

En (bra) recension utröner huruvida ett spel är bra, inte om recensenten tycker det är kul.

Och alla har olika åsikter om vad som är bra och dåligt. Subjektivitet är inget du kommer ifrån när det kommer till spelrecensioner i det stora hela då alla har väldigt olika smak och tankar om vad som är viktigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

En (bra) recension utröner huruvida ett spel är bra, inte om recensenten tycker det är kul.

Hur menar du nu? Om recensenten tycker spelet är tråkigt och dåligt så ska han ändå ge spelet ett högt betyg om allmänheten tycker om spelet?

Då är det en gissningslek och inte hans personliga åsikt. Jag personligen tycker recensenten ska skriva hur han upplever spelet så ärligt som möjligt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Vill också påpeka om att FZ gav detta spel 4/5 vilket visar hur seriöst de tar sitt egna betygsystem

https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

edit: Förlåt calle, men jag måste alltid länka till denna =/ =D


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gnällkuk
Skrivet av NiceAsBice:

En (bra) recension utröner huruvida ett spel är bra, inte om recensenten tycker det är kul.

Haha, va? Så, om jag recenserar något så ska jag alltså inte skriva mina egna tankar och åsikter om spelet utan ska googla mig till vad andra recensenter gett, försöka ta in vad folk skriver på internet och sedan sammanfatta detta till något slags snittvärde? Helt jävla ologiskt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NiceAsBice:

En (bra) recension utröner huruvida ett spel är bra, inte om recensenten tycker det är kul.

Så du menar att ett bra spel automatiskt blir en succé? Och att man i så fall borde ge bra betyg till spel som säljer bra?

Och hur ska man så betygsätta ett spel som Fortnite? Många hör inne skulle nog ändå säga att Artifact, spelmekaniskt, är bättre än Fortnite. Fast Fortnite är populärt som tusan.


signatur
Medlem
Skrivet av Gen:

Tror du ringde på fel dörr

Japp, har gjort det här misstaget så många gånger nu att jag inte ens tycker det är pinsamt längre

Gnällkuk
Skrivet av Hipshot:

https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

edit: Förlåt calle, men jag måste alltid länka till denna =/ =D

Du är som en jobbig flickvän som ska dra upp den där gången då gjorde bort dig ordentligt en gång för tio år sedan och sedan använda det emot dig varje gång


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Hipshot:

https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

edit: Förlåt calle, men jag måste alltid länka till denna =/ =D

https://www.fz.se/recension/191081-assassins-creed-unity


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Testpilot

Kan inte kortspel få vara kortspel? Analogt format alltså...

Medlem
Skrivet av Hipshot:

https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

edit: Förlåt calle, men jag måste alltid länka till denna =/ =D

Jag tänker på den varje gång jag ser nåt liknande, oförglömligt och ganska roligt. Inte spelet alltså.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Kleptoman:

Det var ett ganska tråkigt spel. Vet att många tror att det floppade pga att man måste köpa spelet och kort men jag tror att spelet helt enkelt inte är kul. Har spelet ett par timmar och känner helt klart att det är något som saknas.

Vill också påpeka om att FZ gav detta spel 4/5 vilket visar hur seriöst de tar sitt egna betygsystem

Klurigt det där. Jag har följt spelets utveckling på diverse forum sedan vi publicerade min recension, och tanken har slagit mig mer än en gång att mitt betyg kanske framstår som "för högt" om någon tittar på det nu. Hur kan ett spel som tappat 99 % av sin spelarbas på mindre än ett halvår få 4/5 i betyg? Hur full var recensenten?

När jag recenserade Artifact förra året hade jag drygt 30 timmar speltid i ryggen, som bjudit på lika många timmar spelglädje. Att ge spelet 4/5 i betyg kändes som det solklara valet utifrån min upplevelse av spelet. Att sänka betyget för att gardera mig mot ett eventuellt, framtida tapp i spelare hade känts fel. Ett spelartapp som jag för övrigt flaggade för redan då:

"I det långa loppet är jag rädd att många F2P-spelare kommer tappa intresset om Valve inte lägger in ett system för att (till och med långsamt) bygga sin kollektion gratis."

Men, som sagt: När jag skrev recensionen hade jag inga kval över att sätta 4/5 i betyg, och det är inte heller ett betyg jag önskar kunna ändra i efterhand. Jag hade så pass kul med spelet då. Däremot hade en uppföljande recension – skriven idag – förmodligen haft en annan siffra på slutet, vilket jag tycker är helt naturligt. Vissa spel växer på en över tid medan andra överraskar en med hur snabbt intresset svalnar.

Skrivet av NiceAsBice:

En (bra) recension utröner huruvida ett spel är bra, inte om recensenten tycker det är kul.

Enligt mig är de bästa recensionerna subjektiva, och det är recensentens uppgift att förmedla varför spelet/filmen/boken/albumet får ett visst betyg. Jag hoppas att de som läser min recension av Artifact förstår varför jag gav spelet 4/5 när det begav sig.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

https://www.fz.se/recension/2047-operation-flashpoint-dragon-...

edit: Förlåt calle, men jag måste alltid länka till denna =/ =D

Skrivet av Redstar:

Jag tänker på den varje gång jag ser nåt liknande, oförglömligt och ganska roligt. Inte spelet alltså.

Vi snackade om det där på redaktionen idag, vilka texter som kommer att hemsöka oss för alltid. Förvånad över att min Bionic Commando aldrig nämnd, till exempel.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Just det, det jobbade ju jag på. Jag tror jag skall dra på nästa sådan ölkväll ni har så kan du berätta mera om betygssystemet live


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Flakmonkey

Att det är ett bra kortspel tror jag nog att de flesta som gillar genren är rätt överens om. Jag menar det är ju trots allt Richard Garfield som designat det. Dock så hålls det ju tillbaka av en betalningsmodell som är lite väl aggresiv samt det faktum att det finns rätt bra med konkurrens. Hearthstone har ju sina fans och de som tycker att det är "för enkelt" och som därför såg fram emot Artifact just för att det Garfield ligger bakom det kan ju numera bara spela Magic the Gathering online eller hålla sig till originalet med fysiska kort.

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

En (bra) recension utröner huruvida ett spel är bra, inte om recensenten tycker det är kul.

Om en recension är "bra" eller ej är precis lika subjektivt som recensionen i sig.

Det jag tror att du, med flera, gör fel är att ni blandar ihop recension med konsumentupplysning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi snackade om det där på redaktionen idag, vilka texter som kommer att hemsöka oss för alltid. Förvånad över att min Bionic Commando aldrig nämnd, till exempel.

Var ni onyktra när ni spelade Operation Flashpoint: Dragon Rising?

123
Skriv svar