"mina citat", en uppenbarelse i hur man beter sig online.

Medlem
"mina citat", en uppenbarelse i hur man beter sig online.

Satt idag och läste igenom "mina citat"
Det var nyttigt. Insåg att jag rätt ofta har hållit en god ton här. Men har ibland fallit, dvs varit tveklöst otrevlig och obstinat.

Det som dock slog mig mest är att under alla dessa år som jag varit medlem och läst, och ibland besvarat, forumet är att FZ håller en mycket hög lägsta nivå.
Vi kan braka loss i ett krig (konsol vs pc, 30 vs 60fps) men att vi i slutändan ändå håller en god ton mot varandra. Visst finns det undantag. Men jämfört med andra forum så känns FZ som den mest mogna i både med och motvind.

Vet inte vad jag vill ha sagt med detta, men känner bara att vi har det rätt mysigt här.

Ett tack till moderatorer och redaktionen för att ni gör ett bra jobb!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Värst var det helt klart runt valet 2010 när SD var på väg in i riksdagen. Det var fan snack om politik i alla trådar och nyheter. Folk följde dessutom efter varandra i trådar och nyheter o gjorde sig dumma mot varandra.

Tycker mest om FZ för att det verkar vara en rätt blandad åldersgrupp.

Skägg.
10 Chambers

Väldigt kul att du känner så. Sajten, och i stort sett forumet, har ju funnits sedan 90-talet och det har ju verkligen haft sina toppar och dalar. Jag kan hålla med om att kring 2010 var nog nere i botten, både vad det gäller aktivitet och stämning, men senaste åren har vi verkligen fokuserat på att skapa en trevlig plattform för att diskutera nöjet att lira spel.


signatur
Tråddemonen
Testpilot

Det är bra att reflektera ibland utefter sitt agerande, men jag tror mycket textbaserat kan ofta misstolkas. Händer ibland att jag skriver något här på sajten och läser det i efterhand och tänker "Ajdå, nu kanske den här personen eller läsarna kommer att misstolka det som ett taskigt beteende." Vilket händer om man ibland inte sätter dit en smiley eller liknande för att visa upp sitt humör i svaret.

Men jag tror också att även om det sker en del hetsiga diskussioner så gäller det att kunna visa en respekt för personen och inte försöka skämta bort det eller provocera någon som kanske väljer att skriva ett seriöst inlägg och sedan vilja ta en seriös diskussion kring en fråga eller ett ämne.

Det kan bli rätt känslig snabbt och även övergå till en väldigt dålig stämning när personer ska hålla kommunikation utan att kunna läsa av varandras ansikte, tonlägen och kroppsspråk, och då är det extra viktigt att se över det man själv skriver och själv tänka "Hur uppfattar jag själv min text?"

Medlem

Håller med om mycket av det du skriver. Jag själv har ett förflutet av att sprida provaktion omkring mig, vilket har tagit sig uttryck i flera olika forum. Resultatet blev att jag mådde dåligt varje gång jag hade fått ett svar. Det tog några år men sen trillade polletten ner och jag insåg att jag var tvungen att skärpa till mig.

Resultatet blev att raderade mina gamla konton och började om på ny kula, där målet sedan dess är att fokusera på det som är kul runt min älskade hobby: spel.

Gör väl fortfarande "fel" ibland, men mår oändligt mycket bättre av att majoriteten av mina citat/svar är positiva till skillnad från hur det var förr.

Edit: glömde att skriva poängen med mitt inlägg som är att FZ och dess attityd, både hos personal och besökare, är något jag vill ta del av och bidra till. Det enda svenska forumet jag lägger tid på idag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Väldigt kul att du känner så. Sajten, och i stort sett forumet, har ju funnits sedan 90-talet och det har ju verkligen haft sina toppar och dalar. Jag kan hålla med om att kring 2010 var nog nere i botten, både vad det gäller aktivitet och stämning, men senaste åren har vi verkligen fokuserat på att skapa en trevlig plattform för att diskutera nöjet att lira spel.

Det är helt naturligt att politik är ett hett samtalsämne, speciellt i tider där det händer mycket på den fronten.

Men Gud vad jag är trött på det. Man måste ha oaser som är, i möjligaste mån, befriade från det. Ibland vill man bara fly problemen och njuta av det goda och roliga, i detta fallet spel.

Har för mig att Elvis uttryckte att han inte pratade politik då det befläckade hans syfte att underhålla.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Känner igen det där.

Jag har en udda spelsmak, alla spel faller inte mig på läppen t.ex arpg(action rpg) Då menar jag rollspel där man har AI party medlemmar som följer efter dig som man inte kan påverka under strider. Värst är det om de skriker vilka attacker de använder varannan sekund.

T.ex har jag kastat lite hat mot Ni No Kuni 2, Final Fantasy 7 Remake och Tales spelen. Kan säga att bara några få kunde se min synvinkel. Mest fick man skit. Och "ge det en chans" hör man ofta. Men varför ska man göra det om man redan vet att man kommer hata spelet?

Känns som om man är lite utanför "mainstream" så får man lite skit kastad på sig. Även här på FZ


signatur

Den som vet vet.

Skribent

FZ håller absolut väldigt hög nivå. Det generella problemet, som jag ser det, är en mentalitet som påhejas av diverse Facebook-gurus och politiker, och går ut på att man måste gå in i varje diskussion med målet att övertyga motparten om att denne har fel. Det är som upplagt för att skapa konflikt.

Varför inte bara acceptera att alla har olika bakgrund, olika värderingar och olika beslut bakom sig, vilket leder till att man tycker olika? Det är helt okej att inte vara överens. Man måste inte svartmåla någon som tycker annorlunda eller tillskriva vederbörande åsikter som denna inte uttryckt.

Lite förståelse och solidaritet skulle det generella debattklimatet må bra av.

Medlem

Klart man går över gränsen ibland och skriver något olämpligt (alla har vi dåliga dagar), men jag försöker hålla god ton, och tycker jag får samma bemötande tillbaka. Gillar FZ av just den anledningen. Man kan för det mesta ge sin syn på saken, få en annan åsikt som svar, och enas om att båda har lika rätt.

Testpilot

Det som är det unika med FZ är att folk FÅR ha sin åsikt eller inriktning utan att nån trackar ner på det.
Tydligt är också att FZ Redaktionen omfamnar detta , alla har sina egenheter och det är okej. Man får vara allätare eller supernörd , ingen inriktning är fel.

Diskussionerna är oftast gemytliga och de som försöker trolla eller röra om i grytan tas bort eller tröttnar snabbt eftersom få av oss som hänger här hakar på skiten , det finns andra ställen där de kan hållas.

Gnällkuk

Bra tråd Jag ska ta tillfället i akt och bikta mig lite. Jag har genom åren haft lite blandat, men har då och då tillhört syndarna som gett mig in i hätska diskussioner där man kanske inte tänkt efter ordentligt innan man postat vilket dels har fått mina inlägg att vara mer aggressiva än nödvändigt och ibland bara haft klumpig formulering, vilket gjort att de kunnat tolkas på fel sätt.

Numer anser jag mig ha en mycket bättre ton överlag, men givetvis går det alltid att bli bättre. Hamnar jag i någon form av mer hätsk ordväxling där personen helt verkar strunta i vad jag skriver eller bara "medvetet" misstolkar mig så väljer jag helt enkelt att bara sluta svara. Tror det är en bättre variant än att sitta och föra något meningslöst krig på internet

Annars håller jag med, jag tycker att det generellt sett är en bra ton här - detsamma gäller Sweclockers som jag tycker har än ännu bättre ton faktiskt. Stämmer också in i hyllningen till FZ och moderering. Det städas inte speciellt ofta om det inte spårar ut, utan folk kliver hellre in i tråden och ber folk att lugna sig istället - kudos!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Någonting jag uppskattar här på FZ är att det aldrig eller mycket sällan förekommer personliga påhopp eller anklagelser om att vara fanboy så fort man tycker olika. Visserligen finns det en del provokatörer som söker spänning, men det är sällan det spårar ur; här finns det utrymme för åsiktsskildringar utan att det blir en konflikt av det. Att lära sig att andra kan tycka olika och vara okej med det, är något man lär sig som vuxen och det är något som jag tycker förkroppsligar FZ i detta nu: ett forum för mogna människor som vill diskutera spel från allt mellan himmel och jord.

Releasehästryttare

@Tassel: Skapade du denna tråden efter du läste denna tråd tro?

Ambassadör
League of Legends

Alltid en uppfriskande syn att titta på sin historia.

@Earthscum: Är det kanske "T.ex har jag kastat lite hat mot.." som i gengäld ger en stark motreaktion? Kan vara bra att mjuka upp sin åsikt lite då det är precis som @Zimpan säger, det är lätt att det misstolkas.

Medlem
Skrivet av Devan:

@Tassel: Skapade du denna tråden efter du läste denna tråd tro?

Hahaha 😂
Svarade i den tråden, men har inte läst igenom den ordentligt.


signatur

“All thinking people are atheists.”

1
Skriv svar