Idag fyller Nintendo Switch 2 år

Inaktiv
Idag fyller Nintendo Switch 2 år

Idag fyller Nintendo Switch 2 år
Det är idag två år sedan som Nintendo släppte Nintendo Switch här i Sverige, efter att ha slutat försöka komma ikapp konkurrenterna och istället slog ihop sin stationära avdelning med sin bärbara framgångssaga. Till dags dato har Nintendo skeppat ut 32.27 miljoner konsoler till butiker världen över, som ju i alla fall är lite bättre än deras första försök att släppa en konsol för den här åttonde konsolgenerationen (ja, jag pratar förstås om Wii U).

Många spel har de två konsolerna däremot kommit att dela, vilket kanske är min egen största konflikt med konsolen, det har kanske inte blivit så många Switch-spel för min del just eftersom så mycket av dess utbud redan spelats.

Egentligen har jag inte hittat nån anledning att spela på den sen Super Mario Odyssey.

Tror jag håller Wii U högre (Nintendos Dreamcast!) då det är där jag spelade många av "Switchs bästa spel" så väl som att jag föredrog original-Gamepad (Nästan Gamecube-bekväm att hålla i!) framför de pyttesmå kontrollerna till Switch.

Jag hoppas bara på mer NYA spel egentligen. Då dammas den av direkt.

Vad tycker ni varit bäst och sämst med de här två åren sen Wii U fick se sig ersatt? Är ni nöjda med nystarten?

Och hur ofta har ni faktiskt tagit med den ut?

Skägg.
10 Chambers

Har lirat igenom Breath of the Wild, Mario Odyssey, Steamworld Dig 2. Petat lite i Splatoon 2, Wolfenstein 2, Bomber Crew, Mario Kart. Mycket trevlig maskin.


signatur
Medlem

Det finns 1418 st spel till Switch, något måste du väl hitta att spela?
Håller med om att några av dom bästa är deluxe versioner från WiiU men ändå!

Skribent

Jag har blivit rätt less på de så kallade AAA-upplevelser den senaste generationen, det känns många gånger så hjärtlöst och även de bästa spelen denna generation, Spiderman, RDR2 etc har det känts som något saknats.

Switch däremot har passat mig utmärkt, mer än jag trodde, bara en sådan sak att jag lagt ned nästan 40 h i Tetris nu på senare tid säger en hel del. Är inne i en tid i livet när mindre och snabbare spelupplevelser passar mig bättre också. Så det kan ha mycket med varför jag verkligen gillar Switch. Plus då att jag alltid gillat Nintendos egna spel, färggranna och fulla av spelglädje.


signatur

"Writer and Fighter"

Moderator | Testpilot
Skrivet av Quiz:

Det finns 1418 st spel till Switch, något måste du väl hitta att spela?
Håller med om att några av dom bästa är deluxe versioner från WiiU men ändå!

Tyvärr är många av de spelen väldigt dåliga. Otroligt mycket shovelware.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Quiz:

Det finns 1418 st spel till Switch, något måste du väl hitta att spela?

Då är det "alla utannonserade" och inte "finns nu" då antar jag? Oavsett är det väl ganska få av dessa som är nya spel för just Switch

Väldigt mycket portar, mobilspel och gamla indies i butiken.

Så vitt jag vet är det bara dessa som finns efter 2 år, inte jättemycket som lockar mig personligen iaf.

1-2-Switch
Arms
Fast RMX
Fitness Boxing
Flip Wars
Golf Story
Kamiko
Kirby: Star Allies (har)
Mario + Rabbids: Kingdom Battle
Mario Tennis Aces
Octopath Traveler (har)
Pokémon: Let's Go
Snipperclips
Soccer Slammers
Splatoon 2 (hade likaväl kunnat vara en Deluxe-utgåva)
Super Mario Odyssey (har)
Super Mario Party
Super Smash Bros. Ultimate (ser jag lite som en GOTY Edition)
Taiko no Tatsujin: Drum 'n' Fun!
Tetris 99
Travis Strikes Again: No More Heroes
Vroom in the Night Sky
Xenoblade Chronicles 2

Jag hade önskat att Switch kom ut under den tid jag bodde på Gotland. Förkortar restiden på båten avsevärt!

Använder den nog mest i bärbar form. Rätt gött att kunna ligga i sängen och spela någon timme ibland eller få tiden att gå på logementet när jag tjänstgör.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bästa konsolen oavsett märke/utgivare sedan Dreamcast. Enda konsolen som är ett riktigt komplement till pc. Älskar den. Spelar uteslutande bärbart.

Breath of the wild samt Octopath traveler är två klockrena fullträffar. Sen är det mest indies, där Hollow knight och Dead cells stulit många magiska timmar. Just nu spelar jag om FFIX.

Nintendo visade verkligen var skåpet ska stå denna gång.

Medlem
Medlem

Super Smash Bros. Ultimate (ser jag lite som en GOTY Edition)

SSBU är ett helt nytt spel. absolut inte nån "edition"

Tråddemonen
Testpilot

Skulle behöva mer RPGs, gillar att det finns nintendo titlar och mycket plattform, men vill gärna se något som kan hålla i längden likt Breath Of The Wild gjorde.

Medlem
Skrivet av Zimpan:

Skulle behöva mer RPGs, gillar att det finns nintendo titlar och mycket plattform, men vill gärna se något som kan hålla i längden likt Breath Of The Wild gjorde.

Spelat Octopath traveler 109 timmar. Smällbra.
Annars känns ju 2019 lite som ett rpg-år med Dragon Quest XI, Town och Pokémon Sword/Shield för att nämna några.

Inaktiv
Skrivet av Quiz:

SSBU är ett helt nytt spel. absolut inte nån "edition"

Jag ställer mig tveksam, för mig är det egentligen lika mycket "nytt spel" (eller "uppföljare") som Ultra Street Fighter IV, Ultimate Marvel vs. Capcom 3 och så vidare är det. Visst, det är mycket nytt content och en hel del tweaks i gameplay, men precis som i fallen av de andra fightingspelen, det finns en lång tradition av nyversioner i den här genren, framstår det mest som en nyutgåva med just tweaks och content-injicering än som en riktig uppföljare. Jag tror många kallar detta för det mest på grund av att det råkar vara Nintendo.

(Och kanske också på grund av bristen av helt nya projekt där).

Tråddemonen
Testpilot

@Vamp: Juste Octopath hade jag glömt! Japp det kommer vara ett riktigt Nintendo år på E3n troligen.

Inaktiv
Skrivet av Zimpan:

@Vamp: Juste Octopath hade jag glömt! Japp det kommer vara ett riktigt Nintendo år på E3n troligen.

Det är Nintendo..... och de har redan utannonserat Pokémon för i höst.

Så frågan är väl om det inte lär vara ett enormt fokus på det mest?

Redaktör
Ponny

Första året var sinnessjukt sett till hög kvalitet! Breath of the Wild, Mario Odyssey, Xenoblade, Splatoon 2... År två hade ju mer av en slow start, men det ordnade till sig (Octopath, Pokémon Let's Go samt, förstås, Smash Bros), och jag är spänd på det här året. Längtar i synnerhet efter Link's Awakening-remaken.

För det känns ju som om den släpps i år? Sedan lockar förstås Fire Emblem och Pokémon.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tetris99 är sjukt bra. Kan inte sluta spela.

Medlem

Jag köpte den enbart för Zelda, eftersom jag ej hade någon Wii U. Har därefter köpt Mario. Utbudet därefter är mest gammal skåpmat, sämre portar av PS4/Xbox, eller shovelware och enklare indietitlar. Personligen spelar jag aldrig bärbart, så den biten är inte ett säljargument för mig. Kontrollerna (joycons) är under all kritik. En Pro controller är i princip ett måste. Så jag är kluven. Mario är kanonbra! Zelda också, men är ju billigare att skaffa en beggad WiiU om man bara vill spela det.

eld
Medlem

Framtiden är full av frihet!

Medlem

Undrar om man ska vänta till switch v2 då den versionen som finns ute nu knappt gått ner i pris.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Jag köpte den enbart för Zelda, eftersom jag ej hade någon Wii U. Har därefter köpt Mario. Utbudet därefter är mest gammal skåpmat, sämre portar av PS4/Xbox, eller shovelware och enklare indietitlar. Personligen spelar jag aldrig bärbart, så den biten är inte ett säljargument för mig. Kontrollerna (joycons) är under all kritik. En Pro controller är i princip ett måste. Så jag är kluven. Mario är kanonbra! Zelda också, men är ju billigare att skaffa en beggad WiiU om man bara vill spela det.

Du borde ha skaffat ett Wii U. Att skaffa en Switch, klaga på utbudet och i samma veva säga att bärbart inte är ett säljargument är lite hål i huvudet. Switch är en bärbar konsol som du kan docka. Det är inte en stationär konsol som du kan ta med dig, hur mkt den initiala marknadsföringen än försökte styra tankarna ditåt.

Switchens enda (och extremt starka) konkurrensfördel är just att den är bärbar och att du får möjligheten att spela ”gammal skåpmat” on the go. Nintendo kommer aldrig (och har aldrig) pumpat ut spel till sin konsol. Tack vare att Switchen låter dig spela gamla och nya titlar bärbart finns det inget behov av det. Som alltid röstar vi konsumenter med plånboken och vi har berättar för N att det är precis så här vi vill ha det.

Sämre PS4/Xbone-portar? På vilken annan maskin kan du spela dem bärbart i bättre skick? Nej just ja, bärbart är ju inte ett säljargument.

Kontot avslutas

Jag hade inte råd att köpa Switch när den släpptes men jag köpte Breath of the Wild så att jag hade det spelet när jag väl skulle få chansen att köpa hem en Switch.
Däremot så fick jag min förhandsbokade NES Classic Mini bara några dagar efter att Switch hade släppts så det gjorde inte så mycket att jag inte hade råd med den då.

Det finns mycket spel som jag ser fram emot att det ska komma till konsolen och spel som jag inte har köpt än.
Sen hoppas jag att ryktet om en mindre, billigare Switch stämmer. Hoppas att vi får veta om det stämmer under E3.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Vamp:

Du borde ha skaffat ett Wii U. Att skaffa en Switch, klaga på utbudet och i samma veva säga att bärbart inte är ett säljargument är lite hål i huvudet. Switch är en bärbar konsol som du kan docka. Det är inte en stationär konsol som du kan ta med dig, hur mkt den initiala marknadsföringen än försökte styra tankarna ditåt.

Switchens enda (och extremt starka) konkurrensfördel är just att den är bärbar och att du får möjligheten att spela ”gammal skåpmat” on the go. Nintendo kommer aldrig (och har aldrig) pumpat ut spel till sin konsol. Tack vare att Switchen låter dig spela gamla och nya titlar bärbart finns det inget behov av det. Som alltid röstar vi konsumenter med plånboken och vi har berättar för N att det är precis så här vi vill ha det.

Sämre PS4/Xbone-portar? På vilken annan maskin kan du spela dem bärbart i bättre skick? Nej just ja, bärbart är ju inte ett säljargument.

Jag vet inte vad du vill med ditt inlägg? Tråden frågar om vad man tycker, och jag svarade kluven i pollen och berättade varför.

Medlem

Breath of the Wild, Mario Odyssey, Mario Rabbids Och pokemon. 4 spel jag har gillat och spelat på 2 år. Switch har varit en besvikelse för min del som tidigare Wii U ägare. Och spelar all multi platform spel på min pc ps4 eller xbox.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

jag önskar mig en switch där jag kan ha minst 140 plus fps med tanke på hur spelen ser ut. ^^ då skulle jag nog kunna tänka mig spela några av dom exklusiva spelen den har att erbjuda.

Kontot avslutas

Glömde bort att skriva det i mitt inlägg men jag svarade att jag gillar Switch.
Den är allt det som Wii U inte var.

Jag har en Wii U med och gillar den väldigt mycket, har ett flertal Virtual Console spel på den. Tyvärr måste jag få tag på ett nytt WiFi kort till den eftersom Gamepaden har slutat att fungera till konsolen.

Tillbaka till Switch och anledningen till att jag svarade som jag gjorde.
Den är bärbar, alltså en värdig efterträdare till 3DS och den kan även användas som stationär och är därför även värdig att efterträda Wii U.
Sen gillar jag att det inte är skivor man spelar på längre. Jag har aldrig än så länge haft problem med en konsol som spelen är på kassett till men en skivläsare har krånglat ibland för mig.
Det ända än så länge som har krånglat med Switch är styrningen med styrspaken men jag hoppas att det kommer bättre spakar till framtida Switch modeller.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Har kört igenom Breath of the Wild, Mario Odyssey, Octopath Traveler, Mario Rabbids, Mega Man 11. Alla dessa riktigt bra spel där visserligen Mega Man 11 finns på fler plattformar.

Använder egentligen Switchen enbart som bärbar konsol, enda gången den spelas på i dockat läge är när vi lirar Mario Kart flera stycken. Använder mina gamla GameCube-kontroller till detta då. På resor är den fantastisk och ha med, reser mycket i jobbet och de gånger flyg och dylikt blir försenade så går väntetiden betydligt snabbare när man har Switchen med sig.

Ska jag spela stationärt så väljer jag alltid PS4an eller PC före Switchen. Spelar just nu NSMBU Deluxe och ser i år fram emot Links Awakening och Mario Maker 2. Jag inköpte även Banner Saga till Switchen för att spela igenom när jag inte har något annat och försökte mig också på Super Smash Bros Ultimate i några timmar utan att fastna.

Medlem

Nintendo switch är bästa konsolen på länge.
Ägde aldrig nån Wii eller WiiU så för mig är allt bra till den.
Switch är också bästa plattformen för indiespel.
Dead Cells spel som jag spelar mycket nu på switch här jag aldrig tagit mig tid att spela på PC eller ps4.
Jag spelar mest bärbart.
Spel som jag kör stationerat är Super smash och Zelda


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Kontot avslutas
Skrivet av Cidden:

Använder egentligen Switchen enbart som bärbar konsol, enda gången den spelas på i dockat läge är när vi lirar Mario Kart flera stycken. Använder mina gamla GameCube-kontroller till detta då. På resor är den fantastisk och ha med, reser mycket i jobbet och de gånger flyg och dylikt blir försenade så går väntetiden betydligt snabbare när man har Switchen med sig.

Jag har också börjat spela mer med mina gamla GameCube handkontroller igen.
(vad konstigt det känns att säga gamla, det känns inte alls länge sedan som GameCube var nytt)
Spelar mest Super Smash Bros Ultimate just nu.


signatur

ゼルダの城

Medlem

- Super Mario Odyssey var riktigt bra och charmigt, även om det var lite för enkelt.

- Super Smash Bros. Ultimate är jag som gammal Melee-spelare helt fast i för tillfället.

- Breath of the Wild var enligt mig denna generationens mest överskattade spel. Själlöst open-world-spel med överdraget Zelda-skin gör det inte till en äkta Zelda-upplevelse för min del.

Som vanligt med Nintendo-konsoler så är det väldigt få, men vissa väldigt bra titlar till Switchen.

12
Skriv svar