Grim Dawn: Forgotten Gods-trailer visar upp expansionens del av världen

Robot
Grim Dawn: Forgotten Gods-trailer visar upp expansionens del av världen

Sand, oaser och en karaktär som inte bryter sina löften.

#Crate-Entertainment, #Grim-dawn


Moderator | Testpilot

Längtar! Det här ska bli så otroligt kul Grim Dawn har verkligen levererat på sätt jag hoppades Diablo och Path of Exile skulle göra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bara älskar grafiken, både rent designmässigt och i kvalitet. Till och med ökenbanor som annars brukar vara.... öken, ser bra ut.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Tycker PoE är mycket bättre. Grim Dawn är sämre inom alla aspekter men det är inte ett dåligt spel. Helt enkelt utklassad av ett annat spel inom samma genre.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

@Kleptoman: För den som föredrar singleplayer finns inte den konkurrensen, Grim Dawn vinner. Ser fram emot denna expansion!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tycker PoE är mycket bättre. Grim Dawn är sämre inom alla aspekter men det är inte ett dåligt spel. Helt enkelt utklassad av ett annat spel inom samma genre.

Jag har börjat spela Path of Exile två gånger och båda gångerna tröttnade jag rätt snabbt och avinstallerade. Min personliga åsikt är att det spelet är överskattat. Bra att det är gratis i alla fall så alla kan testa utan att lägga ut pengar.

Både Grim Dawn och PoE har klart sämre stridssystem och känns stela i jämförelse med Diablo 3 som är nära nog perfekt. Men jag hade nog velat haft två till aktiva skills i D3, dvs 8 istället för 6 (konsolskada antagligen).

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Längtar! Det här ska bli så otroligt kul Grim Dawn har verkligen levererat på sätt jag hoppades Diablo och Path of Exile skulle göra.

Jag hade ingen aning om att en expansion var på väg. Såg riktigt bra ut i trailern. Blir ett köp, känner att jag vill stödja utvecklarna.

Medlem

Aldrig spelat Grim Dawn men nu kanske man faktiskt har en anledning att dra igång spelet från början.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av GiGeGame:

Aldrig spelat Grim Dawn men nu kanske man faktiskt har en anledning att dra igång spelet från början.

Har man haft under en lång tid då expansionen innan detta var riktigt bra också (större också).

Men jo, har man inte lirat det innan börjar det bli dags nu


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Video på en stream från häromdagen. Börjar efter 8 minuter. Verkar inte vara så mycket gameplay efter en snabbspolningscheck.
https://www.twitch.tv/videos/388641095

Medlem

Smaken är som baken...

själv älskar jag detta spelet


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag ser det själv inte som ett problem att Path of Exile släpper sin expansion samma månad. Path of Exile lyckas aldrig hålla mig intresserad mer än ett par dagar efter varje expansion sedan vill jag spela något annat. Grim Dawn däremot har lyckats hålla mig intresserad nog att jag har över tusen timmar på Steam i dagsläget.

Character progression, skill systemet samt itemisation är mycket bättre i Grim Dawn. Det PoE har som inte Grim Dawn har är lätt tillgänglig dedikerad online multiplayer. Grim Dawn har multiplayer men den mer traditionella varianten. Kunde man kombinera Grim Dawn som spel, med PoEs lätt tillgängliga multiplayer så hade inget Diablo i världen kunnat konkurrera, varken idag eller i framtiden.

Diablo 3 är dock och förblir en extrem besvikelse. Jag kräktes lite i munnen när jag startade min collectors Edition av D3 vid release. Ett extremt nedköp från D2. När jag sedan startade min collectors edition av Expansionen Reaper of souls i hopp om att spelet inte kändes som en nedummad "Fortnite version" av Diablo 2, så förblev jag lika besviken. Blir inga fler collectors editions av Blizzards Diabloserie i framtiden så länge de fortsätter så här.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tycker PoE är mycket bättre. Grim Dawn är sämre inom alla aspekter men det är inte ett dåligt spel. Helt enkelt utklassad av ett annat spel inom samma genre.

Jag känner raka motsatsen. PoE känns kladdigt och det är inte lika bra feeling i striderna. PoE har roliga spells men de är inte i närheten av lika varierande som Grim dawn, Sen gillar jag settingen, musiken och själva looken av Grim dawn mer.

Men PoE är absolut bra och jag förstår att folk gillar det. Men jag tycker att Grim dawn är den dolda diamten i Hack n Slash världen.

Dödgrävaren

Chronicon är ett spel värdigt insatsen om man gillar ARPGs också!

Avstängd

Toktröttnade runt level 40, då körde jag på svåraste, mötte aldrig på något som helst motstånd. Tror inte jag dog en enda gång. Rätt tramsigt spel eftersom precis alla vapen skjuter inkl svärd. Det ser mest ut som ett japanskt shoot-em-up hela tiden, regnbågens alla färger fyller skärmen med effekter hela tiden. Det kan förvisso ha sin charm och sin plats, men inte i RPG's, iaf inte för mig. Har hört att spelet så småningom ska bli svårt men att spelet ska typ ha något slags story mode i så många timmar är ju rätt korkat, blir ju ingen spänning när alla bossar dör efter 3 "Pew-pew!"

Medlem

Såg riktigt intressant ut. Jag kanske måste ta en ny vända i Grim Dawn under året.

Medlem

Spelat igenom det två gånger, det är ett riktigt trevligt spel.
Men varför tog det nästan tre hela år för den första expansionen att dyka upp?
Trevligt ändå, kanske återkommer till spelet igen när expansionen är släppt.

Medlem
Skrivet av Miindz:

Spelat igenom det två gånger, det är ett riktigt trevligt spel.
Men varför tog det nästan tre hela år för den första expansionen att dyka upp?
Trevligt ändå, kanske återkommer till spelet igen när expansionen är släppt.

Det här är andra stora expansionen. Den första var Ashes of Malmouth som kom 2017.

Medlem

Grim dawn var en riktigt kul överraskning inom A-RPG genren för mig personligen, förvntade mig ingenting märkligt men fick ett spel där jag lagt hundratals timmar. Där man kan bygga mängder av olika sorters builds, vapen och utrustningar finns i överflöd och det är en bra stegring mellan svårighetsgraderna och det finns rejält många områden att springa runt och "loota" i. Förra expansionen var bra och denna ser inte ut att bli sämre. Dessutom uppdaterar utvecklarna spelet konstant med patchar med mer content helt gratis.

Den här expansionen kan inte komma snart nog.

Nackdelen med spelet är att jag tycker världen känns lite väl dystopisk, dyster och tragisk. De få npc karaktärerna man konverserar med är verkligen inte många.

Medlem

@JackG100:

Skämtar du? Kollade upp spelet och det ser ut som något slags pixel skit i stil med de spelen jag lirade på C-64...

Medlem
Skrivet av Chomag:

@JackG100:

Skämtar du? Kollade upp spelet och det ser ut som något slags pixel skit i stil med de spelen jag lirade på C-64...

Ditt minne av C64 är rätt dåligt med andra ord. (själv spelar jag C64 flera gånger i veckan).

Visst är det pixelgrafik i Chronicon, men det behöver inte göra dess gameplay dålig.
Jag har själv inte provat spelet - men efter ha sett hur det såg ut tänker jag definitivt köpa det.
Denna typen av grafik är rätt populär förövrigt (jag är inte så stort fan av nya spel med "pixel" grafik..men jag tyckte just denna verkade kul. Iofs älskar jag Terraria och Starbound)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Dödgrävaren
Skrivet av Chomag:

@JackG100:

Skämtar du? Kollade upp spelet och det ser ut som något slags pixel skit i stil med de spelen jag lirade på C-64...

Faktiskt inte, det är ett solitt ARPG, men det är ju ett en-mansprojekt så det får man ha i beaktning. Men för att få den där känslan av att plöja igenom horder med fiender för solid loot så är det väldigt prisvärt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harmond:

Toktröttnade runt level 40, då körde jag på svåraste, mötte aldrig på något som helst motstånd. Tror inte jag dog en enda gång. Rätt tramsigt spel eftersom precis alla vapen skjuter inkl svärd. Det ser mest ut som ett japanskt shoot-em-up hela tiden, regnbågens alla färger fyller skärmen med effekter hela tiden. Det kan förvisso ha sin charm och sin plats, men inte i RPG's, iaf inte för mig. Har hört att spelet så småningom ska bli svårt men att spelet ska typ ha något slags story mode i så många timmar är ju rätt korkat, blir ju ingen spänning när alla bossar dör efter 3 "Pew-pew!"

Men då kan du inte gilla något spel i denna genren. Diablo 1-3, Path of Exile, Titan Quest, alla har det här problemet när allt är väldigt lätt i början men blir svårare ju längre in i spelet man kommer (därav all loot man behöver också). Intressant också att du pratar om färger då Grim Dawn rent estetiskt nog är ett av de mörkare spelen med Diablo 1 och 2. Diablo 3 låter det mer som att du beskriver.

Tror snarare det mer är den mörka Viktorianska eran som du inte tycker om.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Chomag:

...
Nackdelen med spelet är att jag tycker världen känns lite väl dystopisk, dyster och tragisk. De få npc karaktärerna man konverserar med är verkligen inte många.

Grim dawn skapades av en lead developer från Titan Quest när det begav sig. Titan Quest är ett mycket bra ARPG men THQ gjorde ett designval när det spelet skapades att världen skulle vara mer "Approachable" och därmed inte ha något blod alls och inte vara lika mörk som Diablo. Det är därför det inte finns en droppe blod i Titan Quest och hela världen ser ut som om regnbågar och enhörningar skall spruta ut över skärmen när som helst.

De som verkligen jobbade på Titan Quest på golvet gjorde det under protest för de kände att det här fluffiga och barnvänliga designvalet skulle göra att spelet missade sin marknad, vilket vid den tiden var folk som älskade Diablo 2. Och de hade rätt. Så efter THQ gick i graven så skapade sagda utvecklare Crate entertainment och fixade rättigheterna till Titan Quest spelmotor för att göra ett ordentligt ARPG med samma typ av character development samt skillsystem osv som gjorde Titan Quest till ett så bra spel. Men nu i en mörkare och brutalare värld utan regnbågar och enhörningar. Det finansierades via en Kickstarter vilket blev lyckat och Grim Dawn var fött.

Titan Quest motorn har sedan modifierats många gånger under utvecklingens gång för att möjliggöra bättre grafik i Grim Dawn än vad Titan Quest hade. Titan Quest varumärket köptes sedan av THQ Nordic som sedemera släppt en expansion till det vid namn Ragnarök som faktiskt är bra, men inte i närheten av så bra som Grim Dawn är i dagsläget. Så är det så att de mörka världen stör dig så kan du testa Titan Quest Enhanced edition med Ragnarök som THQ nordic släppt för ett år sedan eller så. Det är precis samma typ av skillsystem osv som Grim Dawn, så du kommer känna dig som hemma, även om du kommer sakna många av de förbättringar som Crate lagt till i Grim Dawn. Chansen är dock så att du kommer längta tillbaka till Grim Dawn efter en stund.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Men då kan du inte gilla något spel i denna genren. Diablo 1-3, Path of Exile, Titan Quest, alla har det här problemet när allt är väldigt lätt i början men blir svårare ju längre in i spelet man kommer (därav all loot man behöver också). Intressant också att du pratar om färger då Grim Dawn rent estetiskt nog är ett av de mörkare spelen med Diablo 1 och 2. Diablo 3 låter det mer som att du beskriver.

Tror snarare det mer är den mörka Viktorianska eran som du inte tycker om.

Älskar mörka spel, Diablo 1-2 var väldigt mörka spel (Dark Souls gillar jag skarpt också) som därför även var rätt atmosfäriska. Något sådant finner man inte här, det är neonfärger överallt, sen att spelets bakgrunder ofta kan vara mörka spelar ju mindre roll om alla effekter från magi (allting är tydligen magi, to.m att slå med ett svärd) osv lyser upp hela spelet i regnbågens alla färger.

Hade inte det problemet i Diablo 1-2 vad jag kan minnas, men det är jättelängesen man spelade dom, inte tror jag man var i princip odödlig till level 40, finns ingen poäng i att göra ett spel så förutom att trötta ut och tråka ut spelaren. Hade kunnat acceptera neonfärgerna ifall spelet faktiskt var lite svårt ibland. Orkar nog inte fortsätta dock, så kul eller bra var det inte.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harmond:

Älskar mörka spel, Diablo 1-2 var väldigt mörka spel (Dark Souls gillar jag skarpt också) som därför även var rätt atmosfäriska. Något sådant finner man inte här, det är neonfärger överallt, sen att spelets bakgrunder ofta kan vara mörka spelar ju mindre roll om alla effekter från magi (allting är tydligen magi, to.m att slå med ett svärd) osv lyser upp hela spelet i regnbågens alla färger.

Hade inte det problemet i Diablo 1-2 vad jag kan minnas, men det är jättelängesen man spelade dom, inte tror jag man var i princip odödlig till level 40, finns ingen poäng i att göra ett spel så förutom att trötta ut och tråka ut spelaren. Hade kunnat acceptera neonfärgerna ifall spelet faktiskt var lite svårt ibland. Orkar nog inte fortsätta dock, så kul eller bra var det inte.

Personligen skulle jag inte tycka att helt mörkt spel är intressant heller, men jag är med på vad du menar nu bättre än innan. Du vill ha det lite mer "grundat i verkligheten", alltså att det är mer standard fantasy och mindre stora magier med feta och färgglada effekter. I viss mån kan jag hålla med där just för Diablo 1, men 2an har minst lika mycket färglada effekter och stora attacker som täcker skärmen.

Gällande att saker är enkelt... Jag har personligen aldrig haft problem med dessa spel någonsin. Oftast har det inte blivit svårare förrän man tagit sig till nästa svårighetsgrad som man låser upp då man klarat ut spelet för första gången. Grim Dawn har också (om det var den du spelade in eller inte) ett "Veteran Mode" som är ett svårare "Normal" för de som vill ha mer utmaning.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Personligen skulle jag inte tycka att helt mörkt spel är intressant heller, men jag är med på vad du menar nu bättre än innan. Du vill ha det lite mer "grundat i verkligheten", alltså att det är mer standard fantasy och mindre stora magier med feta och färgglada effekter. I viss mån kan jag hålla med där just för Diablo 1, men 2an har minst lika mycket färglada effekter och stora attacker som täcker skärmen.

Gällande att saker är enkelt... Jag har personligen aldrig haft problem med dessa spel någonsin. Oftast har det inte blivit svårare förrän man tagit sig till nästa svårighetsgrad som man låser upp då man klarat ut spelet för första gången. Grim Dawn har också (om det var den du spelade in eller inte) ett "Veteran Mode" som är ett svårare "Normal" för de som vill ha mer utmaning.

japp, jag spelade på svåraste. Diablo 2 har såklart magiska effekter, men nej, det är inte alls dessa neonfärger, det är mest vitt och gult (eld), tyckte aldrig det såg ut som ett japanskt arkad-shoot-em-up. Kanske finns nån mod som tonar ner det där, inte kollat upp...

Det här är verkligen actionrollspelens "Candy Crush" . Inget fel i att gilla det dock, bara inte min smak.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harmond:

japp, jag spelade på svåraste. Diablo 2 har såklart magiska effekter, men nej, det är inte alls dessa neonfärger, det är mest vitt och gult (eld), tyckte aldrig det såg ut som ett japanskt arkad-shoot-em-up. Kanske finns nån mod som tonar ner det där, inte kollat upp...

Det här är verkligen actionrollspelens "Candy Crush" . Inget fel i att gilla det dock, bara inte min smak.

Du känner inte att Diablo 3 är likadant? Hela det spelet är mer färgglatt rent generellt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du känner inte att Diablo 3 är likadant? Hela det spelet är mer färgglatt rent generellt.

Inte spelat, men från det jag sett så ser det ut som Grim Dawn också. Kommer även ihåg att det fick massiv kritik från de äldre fansen när de första bilderna kom, alla gnällde på hur färgglatt det var. Kommer ihåg hur många fans photoshoppade screenshotsen till hur dom tyckte spelet skulle se ut istället (mer likt de äldre spelen - så betydligt mörkare).

Medlem

@Bennii: Wow, detta har jag helt missat, och då har jag ändå spelat Grim Dawn under 2018. Tack för din uppmärksamhet!

12
Skriv svar