Krönika - Varför är Battle Royale så populärt?

Robot
Krönika - Varför är Battle Royale så populärt?

Vi analyserar varför jakten på kycklingmiddagar dominerat spelbranschen senaste året.

#apex-legends, #battle-royale, #fortnite, #pubg


Inaktiv

För att det är skitroligt plus att det är i princip så äkta real life en spelupplevelse kan bli.
Snackar såklart om PUBG som troligtvis är det enda riktiga BR-spelet just nu som är verklighetstroget.

Medlem

För att människans liv (allt liv) i princip bestått av en 4 miljarder år lång hel**tes resa av Battle Royal. Varför inte hoppa in i Darwinismen utan att behöva sätta livet till

Medlem

Menar att det är känslan som infinner sig när man är i top3 och pulsen börjar komma. Allt slit och alla fighter man varit i har ledit fram till detta ögonblicket. Spänningen är minst sagt påtaglig och få multiplayerspel lyckas, enligt mig, med att återskapa detta.

eld
Medlem

magin började med cirkeln

Avstängd

Det är dopaminkickar ni menar (endorfiner dämpar smärta varav "runners high").

Det finns även en roguevania-liknande aspekt som du glömde att ta upp i den annars välskrivna analysen: eftersom du vid varje spelomgång bara har ett liv så ökar varje belöningskick eftersom det blir mer avgörande ju längre in i matchen du kommer.

I början är det inget speciellt att plocka upp hälsolådor, men när det är topp10 kvar så blir varje extra hälsolåda, varje extra ammo, och så vidare, mycket mer värd, särskilt om du redan har ont om dem.

Denna positiva korrelation mellan och belöningar och ju längre tid som har gått gör att det hela får en helt annan spänning än om det inte hade haft denna roguevania-liknande aspekt.

Ytterligare egenskap från roguevania som jag tolkar i BR-spelen är att många faktorer slumpmässas (precis som banorna i roguevanias): var du kan landa, vilka vapen du kan plocka upp, vilka spelare du möter (och därmed hur de kmr att spela), vilket i sin tur påverkar vilka ytterligare saker du kan loota, sen har du cirkeln som i sin tur påverkar hur folk kmr att spela.

Kaos-, således spänningsfaktorn blir alltid lika hög för du vet aldrig vid varje kommande topp10 om det är 9 halvbra spelare som bara har haft tur kvar eller om det är nördiga Twitch streamers som du möter i slutet så tillvida inte du kan alla kända twitch streamers utan till.

Till sist så tror jag att faktumet att du snabbt kan hitta matcher igen om du dör tidigt och matcherna pågår inte så himla länge i de flesta fall (mycket tack vare den minskande spelbara zonen) som gör att det har blivit så himla populärt annars hade det nog blivit en fluga många bara provat på, de flesta lämnat efter ett tag medan en andel fastnat för det men nu är det tydligen många istället som har fastnat för det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av AplAy:

Det är dopaminkickar ni menar (endorfiner dämpar smärta varav "runners high").

Det finns även en roguevania-liknande aspekt som du glömde att ta upp i den annars välskrivna analysen: eftersom du vid varje spelomgång bara har ett liv så ökar varje belöningskick eftersom det blir mer avgörande ju längre in i matchen du kommer.

I början är det inget speciellt att plocka upp hälsolådor, men när det är topp10 kvar så blir varje extra hälsolåda, varje extra ammo, och så vidare, mycket mer värd, särskilt om du redan har ont om dem.

Denna positiva korrelation mellan och belöningar och ju längre tid som har gått gör att det hela får en helt annan spänning än om det inte hade haft denna roguevania-liknande aspekt.

Ytterligare egenskap från roguevania som jag tolkar i BR-spelen är att många faktorer slumpmässas (precis som banorna i roguevanias): var du kan landa, vilka vapen du kan plocka upp, vilka spelare du möter (och därmed hur de kmr att spela), vilket i sin tur påverkar vilka ytterligare saker du kan loota, sen har du cirkeln som i sin tur påverkar hur folk kmr att spela.

Kaos-, således spänningsfaktorn blir alltid lika hög för du vet aldrig vid varje kommande topp10 om det är 9 halvbra spelare som bara har haft tur kvar eller om det är nördiga Twitch streamers som du möter i slutet så tillvida inte du kan alla kända twitch streamers utan till.

Till sist så tror jag att faktumet att du snabbt kan hitta matcher igen om du dör tidigt och matcherna pågår inte så himla länge i de flesta fall (mycket tack vare den minskande spelbara zonen) som gör att det har blivit så himla populärt annars hade det nog blivit en fluga många bara provat på, de flesta lämnat efter ett tag medan en andel fastnat för det men nu är det tydligen många istället som har fastnat för det.

Tack för rättningen, och jag tror du har helt rätt med att roguelike-aspekten ökar belöningen för varje minut som går.


signatur

Jag tror definitivt det är en del av förklaringen, eftersom vi ser samma mönster med kickar och belöningar i andra populära spel idag, speciellt om man ser till att man lootar delar av vapen istället för färdiga vapen, mycket mer samlande. Men det finns en annan känsla som BR spel fångar som väldigt få andra spel fångar och det är paniken och nerven. Man vet aldrig vad som väntar eller vart och åker du dit så är du körd (till skillnad från respawn). Detta är speciellt tydligt när det är 5-10 spelare kvar, gud va spännande det är då.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_326725:

För att det är skitroligt

Där har vi svaret allesammans. Inget mer att se här!

Skämt åsido så är det adrenalin-kicken och samarbetet som gör det så jäkla kul. En match är alltid spännande samt att det är så kul att springa runt som en squad och göra sitt bästa för att överleva.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Där har vi svaret allesammans. Inget mer att se här!

Skämt åsido så är det adrenalin-kicken och samarbetet som gör det så jäkla kul. En match är alltid spännande samt att det är så kul att springa runt som en squad och göra sitt bästa för att överleva.

Weird flex! Inte så att jag försökte avsluta diskussionen direkt. Tar det som en komplimang

Medlem

Till slut lär man tröttna på alla belöningar. Belöningar kan medföra en risk att eliminera en mer intern motivation till varför man spelar ett spel, såvida in belöningarna i sig ger information till spelaren om att den är kompetent inom spelet. Men om det endast är tråkiga achievements man spelar för, konstant, dag ut och dag in kmr man till slut tröttna.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av epson55:

Till slut lär man tröttna på alla belöningar. Belöningar kan medföra en risk att eliminera en mer intern motivation till varför man spelar ett spel, såvida in belöningarna i sig ger information till spelaren om att den är kompetent inom spelet. Men om det endast är tråkiga achievements man spelar för, konstant, dag ut och dag in kmr man till slut tröttna.

Jag kan absolut känna av en genretröttma ibland, vilket endast botad av paus och lira något helt annat en stund. När jag ledsnade på Overwatch blev det Dead Cells, efter COD: WW2 Körde jag igenom Steamworld Dig 2.

En av de stora anledningarna till att jag begränsar barnens spelande relativt hårt, man märker på dem hur dopaminet flödar när de lirar och att de direkt efteråt nästan känner en abstinens.


signatur
Inaktiv
Skrivet av epson55:

Till slut lär man tröttna på alla belöningar. Belöningar kan medföra en risk att eliminera en mer intern motivation till varför man spelar ett spel, såvida in belöningarna i sig ger information till spelaren om att den är kompetent inom spelet. Men om det endast är tråkiga achievements man spelar för, konstant, dag ut och dag in kmr man till slut tröttna.

Jag eliminerar den risken genom att spela många olika spel. Aldrig förstått folk som bara spelar 1 spel och alltid 1 spel dagarna i ända och kastar skit på andra spel än just det de spelar.

Jag kör PUBG, World of Warcraft, Divinity Original Sin 2, Snart division2 och sen lite annat smått och gott när man förfestar osv.

Medlem

För mig är BR ungefär som känslan när man öppnar en skattkista i ett spel. Genren bombarderar dig med små moment, att hitta vapen, delar eller helt enkelt en bra spawn, allt är random runt omkring pangarmomentet.

Tror det är därför jag stör mig på de tidigare titlarna i genren, där man kommit undan med rentav undermåliga produkter enbart pga detta, men som tur är börjar det komma väldesignade titlar nu, och vissa tidigare börjar likna ett fulldesignat spel.

Inaktiv
Skrivet av toern:

För mig är BR ungefär som känslan när man öppnar en skattkista i ett spel. Genren bombarderar dig med små moment, att hitta vapen, delar eller helt enkelt en bra spawn, allt är random runt omkring pangarmomentet.

Tror det är därför jag stör mig på de tidigare titlarna i genren, där man kommit undan med rentav undermåliga produkter enbart pga detta, men som tur är börjar det komma väldesignade titlar nu, och vissa tidigare börjar likna ett fulldesignat spel.

Tycker att PUBG är den enda ÄKTA BR-upplevelsen just nu. Apex gjorde en intressant tolkning av det men känns inte riktigt som BR för mig tyvärr.

Medlem

Jag tror att två stora bidragande orsaker till att BR är så roligt är för att man har ett liv, vilket skapar en otrolig spänning, och att man har så mycket makt över hur man vill spela matchen. Man kan springa vart man vill och man kan själv välja vilka vapen och vilken utrustning man ska ha. Varje match blir nästan som ett litet mini-rpg. Det blir dessutom otroligt icke-linjert och varje match ser helt olika ut.

Bra analys, det är ju väldig beroendeframkallande att testa sig själv, och man strävar ju alltid efter att bli bättre på något.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag personligen är less på online multiplayer FPS.
Jag tappar sugen att fortsätta spela. Tänker speciellt på senaste Battlefield 1 och 5.
Jag gillade dom i början men tappar fort intresset.

Sen jag skaffade Battlegrounds så blev BF1 pensionerat på min dator.
Jag spelar mest SP spel men nu om jag ska spela multiplayer så har jag tappat sugen för BFV och testade Apex Legends, det var ritkigt kul.
För mig känns det som i BR spel kan man hoppa in, köra nån runda och sen får det vara bra.
Ibland går det åt fanders 9 av 10 men det känns inte samma sak som att tex vara helt underlägsen en runda i BF som kan känna hopplöst och den där rundan som går bra i ett BR spel är så otroligt mycket roligare än att Dominera det andra laget i BF


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

BR är skit kul.....i 1 timme åt gången.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag kan absolut känna av en genretröttma ibland, vilket endast botad av paus och lira något helt annat en stund. När jag ledsnade på Overwatch blev det Dead Cells, efter COD: WW2 Körde jag igenom Steamworld Dig 2.

En av de stora anledningarna till att jag begränsar barnens spelande relativt hårt, man märker på dem hur dopaminet flödar när de lirar och att de direkt efteråt nästan känner en abstinens.

Vad för begränsningar använder du på dina kids?
Den där abstinensens hungrande blick har man sett på systersonen på julafton, ville bara tillbaka och spela varken presenter eller mat var lockande, han satt och nästan hyperventlierade när min syster tvingade han till att äta.

Medlem

En anledning varför Anthem lider av problem är att fiendens artificiella intelligens inte är den bästa och striderna lämnar då en hel del att önska. Varför PvP är så populärt, i synnerhet Battle Royale, är att varje fiende är en unik spelare med ett annorlunda beteendemönster; detta är inget en datorstyrd fiende kan konkurrera med i dagsläget.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Alchem:

Vad för begränsningar använder du på dina kids?
Den där abstinensens hungrande blick har man sett på systersonen på julafton, ville bara tillbaka och spela varken presenter eller mat var lockande, han satt och nästan hyperventlierade när min syster tvingade han till att äta.

De har en halvtimmes speltid på vardagarna, en timme på helgerna. Vi öppnade precis upp för Youtube (de är knappt intresserade av vanlig tv) och har samma tidsspann där. De får inte spela direkt innan läggdags (alldeles för uppe i varv efteråt) och inget spelande innan frukost på helgerna.

Jag som gamer tänkte aldrig i de banorna, snarare att det var bättre att de lirade istället för att passivt glo på tv, men många av spelen idag är så intrimmade mikrobelöningar.


signatur
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag personligen är less på online multiplayer FPS.
Jag tappar sugen att fortsätta spela. Tänker speciellt på senaste Battlefield 1 och 5.
Jag gillade dom i början men tappar fort intresset.

Sen jag skaffade Battlegrounds så blev BF1 pensionerat på min dator.
Jag spelar mest SP spel men nu om jag ska spela multiplayer så har jag tappat sugen för BFV och testade Apex Legends, det var ritkigt kul.
För mig känns det som i BR spel kan man hoppa in, köra nån runda och sen får det vara bra.
Ibland går det åt fanders 9 av 10 men det känns inte samma sak som att tex vara helt underlägsen en runda i BF som kan känna hopplöst och den där rundan som går bra i ett BR spel är så otroligt mycket roligare än att Dominera det andra laget i BF

Vad tror du om Firestorm ( bfv br) då? Kanske kan få tillbaka dig till bfv?
Börjar själv bli lite intresserad av det faktiskt. Ska bli kul att se vad dom gör med konceptet

Medlem

Risk vs reward. Du straffas mer för dina misstag vilket innebär mer fokus, puls och intensitet. Och glädjen blir högre när du faktiskt lyckas.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

De har en halvtimmes speltid på vardagarna, en timme på helgerna. Vi öppnade precis upp för Youtube (de är knappt intresserade av vanlig tv) och har samma tidsspann där. De får inte spela direkt innan läggdags (alldeles för uppe i varv efteråt) och inget spelande innan frukost på helgerna.

Jag som gamer tänkte aldrig i de banorna, snarare att det var bättre att de lirade istället för att passivt glo på tv, men många av spelen idag är så intrimmade mikrobelöningar.

Det låter som ett hälsosamt beteende, vad för åldrar rör det sig om? Systersonen kollar mycket ytube mest genomspelningar av Mario wii och minecraft som är hans senaste dille, även då spela minecraft på platta. Min syster (även jag) tänkte med som du bättre de gör nåt kreativt än att slö glo på tv hela dagarna ( resonemanget de gick ju bra för mig ) Men de är så mättat av allt idag så de blir för mycket att suga åt sig, barnen klarar nog inte det helt enkelt

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Alchem:

Det låter som ett hälsosamt beteende, vad för åldrar rör det sig om? Systersonen kollar mycket ytube mest genomspelningar av Mario wii och minecraft som är hans senaste dille, även då spela minecraft på platta. Min syster (även jag) tänkte med som du bättre de gör nåt kreativt än att slö glo på tv hela dagarna ( resonemanget de gick ju bra för mig ) Men de är så mättat av allt idag så de blir för mycket att suga åt sig, barnen klarar nog inte det helt enkelt

Äldsta sonen fyller tio nu i mars och den yngre fyllde precis åtta. Nu blev jag inspirerad att utveckla resonemanget i en krönika eller liknande.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Äldsta sonen fyller tio nu i mars och den yngre fyllde precis åtta. Nu blev jag inspirerad att utveckla resonemanget i en krönika eller liknande.

Systersonen 7 nu, men var dock 5 vid Julaftons incidenten.
Men de tycker jag låter som en bra ide, kul med en vy ifrån insidan om de faktuella problemen som finns och påverkar barnen idag, ifrån en gamers vy då Do it!

Det är ju ganska enkelt faktiskt.

1 Folk gillar loot, det finns en anledning att spel som borderlands och Diablo är så populära, Loot är kul.

2 permadeath, tillsammans med loot ger det höga poäng. Man har fått riktigt bra loot, samtidigt så vet man att om man dör så försvinner det. Då varje strid kan bli din sista så gör det att en omgång är väldigt intensiv, framför allt när circeln börjar sluta sig.

Jag har spelat många FPS, men första gången jag hamnade i ett top 10 game så satt jag där med hjärtat i halsgropen, allting var på helspänn och ingenting förutom spelet existerade. BR är det enda spelet som har fått mig att känna så, man vet att den sista striden är här och att man kommer antingen vinna eller försvinna.

Medlem
Skrivet av Bawzan:

Vad tror du om Firestorm ( bfv br) då? Kanske kan få tillbaka dig till bfv?
Börjar själv bli lite intresserad av det faktiskt. Ska bli kul att se vad dom gör med konceptet

Ja jag ser verkligen fram emot firestorm hoppas det är spelläget som får igång BF suget igen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Aldrig spelat, och vet inte var det är
så i min bok , inte alls populärt.


signatur

R.I.P The_maxx

12
Skriv svar