Medlem
Nybörjare ps4

Hej.

Vi har idag köpt PS4 inkl spelet Spiderman. Vi är helt nybörjare på detta. Jag har installerat själva konsollen. Sen när jag sätter in skivan så kommer det upp en ruta där det står "Kopierar program" och sen börjar det ladda ner typ 55 minuter. Men är det så det ska vara, att man alltid måste ladda ner spelen för att kunna spela? Jag trode att man bara kunde sätta i skivan och spela direkt utan att behöva ladda ner. Går inte det? Jättetacksam för hjälp!

Medlem

Spelet behöver installeras först innan du kan spela det. Sedan måste du ha i skivan för att kunna spela det.

Om du köper digitalt så laddas det ner och du behöver då ingen skiva.


signatur

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Spelet behöver installeras först innan du kan spela det. Sedan måste du ha i skivan för att kunna spela det.

Om du köper digitalt så laddas det ner och du behöver då ingen skiva.

Ok så varje gång man köper ett spel på skiva så måste man alltså ladda ner det (installera det) innan man kan ladda ner det? Så det är inte som med gamla Playstation 2 att man bara stoppar in skivan och kör?

Medlem
Skrivet av Joca03:

Ok så varje gång man köper ett spel på skiva så måste man alltså ladda ner det (installera det) innan man kan ladda ner det? Så det är inte som med gamla Playstation 2 att man bara stoppar in skivan och kör?

Kom på en till fråga... Om man skaffar sånt där månadsabonnemang så att man kan spela online med vänner, ingår det då även vissa spel gratis eller måste man ändå köpa spelen till ordinarie pris online?

Medlem
Skrivet av Joca03:

Ok så varje gång man köper ett spel på skiva så måste man alltså ladda ner det (installera det) innan man kan ladda ner det? Så det är inte som med gamla Playstation 2 att man bara stoppar in skivan och kör?

Nej, det installeras från skivan direkt. Ibland krävs det flera skivor beroende på hur stort spelet är.
Det är inte som PS2 nej, utan nu ska du installera spelet på själva konsolen för att kunna spela det.
Brukar gå snabbt från skivan.

Skrivet av Joca03:

Kom på en till fråga... Om man skaffar sånt där månadsabonnemang så att man kan spela online med vänner, ingår det då även vissa spel gratis eller måste man ändå köpa spelen till ordinarie pris online?

Har du PS+ kan du spela online ja.
Du får även "gratis" spel. Brukar vara 2st varje månad. Du måste ladda ner dem och sen kan du spela dem men bara så länge du har PS+. Om du slutar ha det har du kvar spelen på konsolen men du kan inte spela dem.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Man får räkna med väldigt många nerladdnings- och installationsgrejer med PS4. Och har man varit borta från konsollen nån vecka så kan man räkna med att det krävs någon tvingande systemuppgradering som man måste plåga sig igenom när man är ursugen på att spela. Men i övrigt är det en jättebra konsoll!

Medlem

Om du aldrig har haft PSN plus så får du ett visst antal dagar gratis som trial. Borde vara en vecka eller så, värt att testa innan du köper. Samt att du med PSN plus får två gratisspel varje månad du har abonnemanget, om du säger upp det och förnyar några månader senare kommer du endast ha tillgång till de gratisspel som du accepterade när du hade abonnemanget. Du måste alltså gå in i PSN store eller på deras hemsida och "köpa" spelet när det är gratis för att det ska sparas till ditt konto.

I övrigt så är skiva lite mer meckigt men du kan alltid sälja spelen vidare när du tröttnat, detta kan du inte göra med de digitala versionerna. Samt att de digitala versionerna alltid är dyrare är de fysiska, även om de ibland har 50% för PSN plus.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Ambassadör
League of Legends

Jag kapar tråden lite också som ny PS4-användare. Var också förvånad som du @joca03 att det skulle ta 2 timmar innan man kunde spela spelet, i mitt fall RDR2.

Min fråga är om uppdateringar till spel laddas ner automatisk i bakgrunden? Tycker att jag upplever att saker ändrats sen förra gången jag spelat utan att jag märkt att uppdatering laddas ner.

Medlem
Skrivet av dali:

Jag kapar tråden lite också som ny PS4-användare. Var också förvånad som du @joca03 att det skulle ta 2 timmar innan man kunde spela spelet, i mitt fall RDR2.

Min fråga är om uppdateringar till spel laddas ner automatisk i bakgrunden? Tycker att jag upplever att saker ändrats sen förra gången jag spelat utan att jag märkt att uppdatering laddas ner.

Om du lämnar din konsol i "sleep" istället för att stänga av den så kommer uppdateringar kunna installeras när den är "avstängd". Du kan även ändra inställningar så att du kan sätta igång nedladdningar och uppdateringar via telefon eller ditt konto på deras hemsida.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Om du lämnar din konsol i "sleep" istället för att stänga av den så kommer uppdateringar kunna installeras när den är "avstängd". Du kan även ändra inställningar så att du kan sätta igång nedladdningar och uppdateringar via telefon eller ditt konto på deras hemsida.

Tack så mycket för alla svar!! Ja det verkar vara lite saker att behöva sätta sig in i. Jag har nu iallafall öppnat ett sånt där konto för att kunna komma in i själva web-shoppen. Så en sak avklarad iallafall 😊. Tyckte det stod någonstans att man kan ladda ner vissa gratisspel från webshoppen oxå. Stämmer det? Eller är det bara skitspel?

Medlem

Överlag är det "skitspel", det är mestadels PS+ som har bra spel att erbjuda. Det är bara att ta del av det där erbjudandet de har med 14 dagar PS+ för nya spelare.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Överlag är det "skitspel", det är mestadels PS+ som har bra spel att erbjuda. Det är bara att ta del av det där erbjudandet de har med 14 dagar PS+ för nya spelare.

Tack föt tipset! Det sks jag kika på. Blir man per automatik betalande medlem sen efter 14 dagar?

jbx
Medlem
Skrivet av Joca03:

Tack föt tipset! Det sks jag kika på. Blir man per automatik betalande medlem sen efter 14 dagar?

Japp, om du har pengar på kontot som du använde vid registrering.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

KoP
Medlem

Laddningstiderna skulle bli för långa med dagens spel om spelet skulle läsas in ifrån skivan. Därav installeras alla spel till hårddisken.

Medlem
Skrivet av KoP:

Laddningstiderna skulle bli för långa med dagens spel om spelet skulle läsas in ifrån skivan. Därav installeras alla spel till hårddisken.

Playstation 2: 32 MB RAM - DVD-ROM hastighet: ~5 MB/s
Xbox 360: 512 MB RAM - DVD-ROM hastighet: ~15 MB/s
Playstation 3: 256+256 MB RAM - Blu-Ray hastighet: ~9 MB/s
Playstation 4: 8 GB RAM - Blu-Ray hastighet: ~27 MB/s

Mängden med RAM-minne har ökat proportionellt snabbare än läshastigheten på diskläsare med varje ny generation konsoler. Det finns inget som säger att man inte kan ladda dagens spel endast från skivan om läshastigheten i Blu-Ray-enheter vore en prioritet i produktionen av dagens konsoler.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av Banzeken:

Playstation 2: 32 MB RAM - DVD-ROM hastighet: ~5 MB/s
Xbox 360: 512 MB RAM - DVD-ROM hastighet: ~15 MB/s
Playstation 3: 256+256 MB RAM - Blu-Ray hastighet: ~9 MB/s
Playstation 4: 8 GB RAM - Blu-Ray hastighet: ~27 MB/s

Mängden med RAM-minne har ökat proportionellt snabbare än läshastigheten på diskläsare med varje ny generation konsoler. Det finns inget som säger att man inte kan ladda dagens spel endast från skivan om läshastigheten i Blu-Ray-enheter vore en prioritet i produktionen av dagens konsoler.

Jag vill minnas att spelen kunde hacka till regelbundet på den tiden de lästes direkt från skivan. Kan inte påstå att jag saknar den funktionen och kan gladeligen vänta ett par timmar medan det installeras.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

@Belfry
Om spelen hackade på din konsol var definitivt något fel på konsolen. Jämfört med hårddiskladdning är det ingen större skillnad på streaming/caching av data under spelets gång om diskläsaren är snabb nog och spelet är bra programmerat. Inbyggd hårddisk skjuter upp priset på en konsol och förbrukar pengar som kunde ha använts till bättre komponenter. Vill man använda en egen hårddisk eller USB-sticka till nerladdade DLC:n eller uppdateringar istället för att köpa en konsol med integrerad hårddisk borde man kunna få välja själv.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Avstängd

Jag har en USB-hårddisk på 1GB vilket är bra för då kan man ha fler spel installerade. Sist jag köpte ett spel på skiva var nog 2014 då jag köpte konsolen. Men då hade jag inte upptäckt hur smidigt det är att köpa allt online. Sen stannar ju spelen kvar i ditt bibliotek även om du tar bort dom så man kan installera och spela igen ifall man får lust med något spel.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

gratisspelet Warframe är dock att rekommendera

Inaktiv

Alla spelen installeras, men just Spider-Man (och RDR2) är undantag för hur lång tid det tar. Annars tar det nån sekund bara.

Backloggens befriare
Skrivet av breahl:

Jag har en USB-hårddisk på 1GB vilket är bra för då kan man ha fler spel installerade. Sist jag köpte ett spel på skiva var nog 2014 då jag köpte konsolen. Men då hade jag inte upptäckt hur smidigt det är att köpa allt online. Sen stannar ju spelen kvar i ditt bibliotek även om du tar bort dom så man kan installera och spela igen ifall man får lust med något spel.

Så värst många spel får du väl inte plats med på den där hårddisken?


signatur

Ad hoc addendum

Avstängd

Men vad är det för svar några av er ger honom? Playstation 4 spel på skiva installeras till din hårddisk på några minuter. Om du spelar online/är uppkopplad till internet. Dra ut ethernet kabeln eller stäng av ditt wi-fi. Om du har dessa aktiva hämtar PS4an spelet från playstations network (en server) av någon anledning (även med skivan i systemet). Därav tidskonsumtion och annat strul. Under vissa omständigheter när spel är trasiga eller utgivna med saknat innehåll (halva) får du patcha/uppdatera det som saknas. Men du installerar alltid singleplayer spel offline från skivan. Du måste även ha det spel du vill spela i din PS4. Du kan inte spela spelet direkt från din hårddisk utan tillhörande spel/skiva i blu-ray spelaren om det inte är ett digital download köp.

Du kan även avinstallera/återinstallera ditt spel som det passar. Inga begränsningar alls. Så om du vill spela andra spel men har dåligt med plats på hårddisken. Bara avinstallera ett. Sedan återinstallerar du det när du vill spela det igen. Eller så köper du bara en extra extern hårddisk (typ för laptops) ca: 500 - 1000 kronor för 1TB. Har 3st 1TBs backups själv, perfekt för spel eller för att spara (viktiga) digitala uppdateringar/dlcs osv.

1
Skriv svar