Förhandstitt – A Plague Tale: Innocence

Robot
Förhandstitt – A Plague Tale: Innocence

Stor, mörk dramatik med små medel. Och råttor. Vi har fått mersmak av det här medeltidsäventyret.

#a-plague-tale, #förhandstitt, #gameplay


Medlem

Kan någon förklara varför utvecklare lägger till "Chromatic Aberration" ?
Varför vill man göra något ännu suddigare?
Kul för oss med glasögon som får dubbla effekten.. Hoppas det går att stänga av i spelet iaf.

Frilansare
Skrivet av Ronzem:

Kan någon förklara varför utvecklare lägger till "Chromatic Aberration" ?
Varför vill man göra något ännu suddigare?
Kul för oss med glasögon som får dubbla effekten.. Hoppas det går att stänga av i spelet iaf.

Jag fnulade med en massa inställningar (pc-versionen) så kan säkert ha tagit i för mycket, och det lär gå att stänga av.

Medlem

@Ronzem:
Misstänker att det är för att skapa en "filmisk" känsla, inget som någonsin har fallit mig i smaken heller!

Medlem
Citat:

Minns ni Hellblade: Senua’s Sacrifice?

Jodå, jag minns det, och jag har flera gånger ställt frågan varför det inte är något som även större utvecklare satsar på. Ett mindre team, mindre budget, mindre risker - men större utrymme att överraska.

Ska bli kul att se om A Plague Tale får ihop helheten. Det du skriver i förhandstitten låter helt klart intressant.

Frilansare

@Bennii:

Tror att många mindre team försöker, men att det ofta inte finns kompetens att få ihop det lika bra som i exempelvis Senua. Plague Tale är något på spåren.

Medlem

@Joakim Bennet nämner Uncharted och Assassin's Creed väldigt mycket, men jag tycker verkligen att det känns som att den främsta inspirationskällan har varit The Last of Us. Det är du och en annan yngre och mer oerfaren karaktär (Hugo/Ellie) som ska smyga er genom farliga situationer och lösa mindre pussel med strider däremellan (verkar vara färre sådana i A Plague Tale). Det rudimentära crafting/invetory-systemet känns väldigt likt det i TLoU. Stor fokus på karaktärer och relationer och en snyftig historia = The Last of Us.

Gnällkuk
Skrivet av Ronzem:

Kan någon förklara varför utvecklare lägger till "Chromatic Aberration" ?
Varför vill man göra något ännu suddigare?
Kul för oss med glasögon som får dubbla effekten.. Hoppas det går att stänga av i spelet iaf.

Chromatic Abberation, Vignette och Blur är ju det första man kollar efter när man startat upp ett nytt spel för att stänga av. Samtliga känns som billiga sätt att maskera låg/dåligt implementerad kantutjämning. Märkligt hur dessa är påslagna som default i Battlefield t ex. Varför skulle jag vilja medvetet försämra min förmåga att upptäcka fiender?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@Joakim Bennet: Absolut, Senua är inte skapat av något oerfaret team med massor av drömmar och noll erfarenhet. Det är just därför jag vill se mer av det här tänket från erfarna studios, där kompetensen finns. Vad skulle inte Rockstar kunna åstadkomma med ett B-team, om de satte ihop en mindre utvecklingsgrupp och gav de en mindre budget och en kortare utvecklingstid än GTA6? En stor erfaren studio behöver inte vara synonymt med enbart stora dyra AAA-produktioner. Visst är det kul med stora öppna gör-vad-du-vill-spel utan gränser, men det finns så mycket upplevelser att hämta i de mindre, mer fokuserade spelen.

Därför håller jag tummarna att Microsoft håller tassarna borta både från Obsidian och Ninja Theory. Låt dem göra det de gör bäst. Och jag håller båda tummarna för A Plague Tale som ser intressant ut.

Medlem

Härligt att höra! Har hållt ett öga på det sen det först annonserades.

Medlem

Ser riktigt intressant ut efter denna genomgång, blir nog ett köp...


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Inte hört talas om detta, men det ser riktigt intressant ut, jag älskar allt från denna tidsepok, så blir nog ett garanterat köp. Tack för tipset.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Chromatic Abberation, Vignette och Blur är ju det första man kollar efter när man startat upp ett nytt spel för att stänga av. Samtliga känns som billiga sätt att maskera låg/dåligt implementerad kantutjämning. Märkligt hur dessa är påslagna som default i Battlefield t ex. Varför skulle jag vilja medvetet försämra min förmåga att upptäcka fiender?

+ fucking 1

Medlem

Sett intressant ut redan från första gång jag såg detta spel MEN när Focus Home har handen i grytan blir jag tveksam , de är så långt ifrån kvalitet och gjort mig oftast besviken

Frilansare

@AndyZedd:
Det var jag med, har haft svårt för många av deras utgivna titlar. Men det här är en ny studio, och jag fick mersmak!

Ambassadör
Xbox

Ser oerhört intressant ut. Mest för tidsperioden som blir lite pricken över i.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

@AndyZedd:
Det var jag med, har haft svårt för många av deras utgivna titlar. Men det här är en ny studio, och jag fick mersmak!

Jag hoppas innerligt du har rätt för jag är j-t intresserad av detta spel

Medlem

Det här har gått helt under min radar, ser grymt intressant ut.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Blir inget för min del. Barn i fara triggar pappa-reflexen på tok för mycket.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Rafner:

@Joakim Bennet nämner Uncharted och Assassin's Creed väldigt mycket, men jag tycker verkligen att det känns som att den främsta inspirationskällan har varit The Last of Us. Det är du och en annan yngre och mer oerfaren karaktär (Hugo/Ellie) som ska smyga er genom farliga situationer och lösa mindre pussel med strider däremellan (verkar vara färre sådana i A Plague Tale). Det rudimentära crafting/invetory-systemet känns väldigt likt det i TLoU. Stor fokus på karaktärer och relationer och en snyftig historia = The Last of Us.

Samtidigt kliar det lite i bakhuvudet och säger "ICO" också. När spel rörande två karaktärer och man behöver beskydda en mindre svagare förs på tal. Filosofin och känslor som är grundläggande men svåra att förmedla på ett bra sätt i spel får mig alltid att tänka på ICO.

Medlem

Annars finns också en Surv spel som heter The black Death... Den utvecklas städigt är dock på Early access


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

1
Skriv svar