Nya Pokemon-spelet avslöjat - heter Sword and Shield!

Moderator | Testpilot
Skrivet av AplAy:

Du måste skämta? En del av charmen med Pokémon är just att du måste kämpa/grinda/lägga tid på att bli starkare och få de Pokémon du vill. Då är slumpfaktorn viktig för att det skall kännas som om faktiskt har kämpat och delvis haft tur att det gick fortare än vanligt.

Det finns inget skönare än att spöa rejält en tränare eller gymledare efter att man fick pisk först för att sedan gå ut och grinda 30 minuter i gräset för att sedan ta sin revansch. Värsta Pokémon-tränare jag stött på är "Exclusive Air Battle Trainer" (du får bara använda flyg-Pokémon) i X&Y som hade en Emolga som visade sig vara elektrisk+flyg vilket var en sjuk kombination i detta fall.

Haha! Du kan göra allt det där utan random encounters. Har du spelat Chrono Trigger? Där syns alla fiender i spelet, du springer in i dem och striden börjar. Kontra klassiskt Final Fantasy där det alltid var random encounters överallt. Du får xp och kan fånga Pokémon som man alltid gjort, skillnaden är bara att de syns i spelet och kan undvika dem om du känner för det.

Random encounters är när du bara går runt och hamnar i en strid på... Ja random. Personligen hade jag föredragit att vi slåss mot Pokemon och grindar, men att de hade synts som t ex fiender i Chrono Trigger eller Lets go-spelen. Random encounters är tråkiga och dryga och gillar när man i viss mån kan bestämma själv när man vill slåss. Ni no Kuni och senaste Dragon Quest kör med det också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha! Du kan göra allt det där utan random encounters. Har du spelat Chrono Trigger? Där syns alla fiender i spelet, du springer in i dem och striden börjar. Kontra klassiskt Final Fantasy där det alltid var random encounters överallt. Du får xp och kan fånga Pokémon som man alltid gjort, skillnaden är bara att de syns i spelet och kan undvika dem om du känner för det.

Random encounters är när du bara går runt och hamnar i en strid på... Ja random. Personligen hade jag föredragit att vi slåss mot Pokemon och grindar, men att de hade synts som t ex fiender i Chrono Trigger eller Lets go-spelen. Random encounters är tråkiga och dryga och gillar när man i viss mån kan bestämma själv när man vill slåss. Ni no Kuni och senaste Dragon Quest kör med det också.

Håller med om att random encounters är drygt, speciellt när man inte vill slåss utan bara ska till en stad eller liknande. Dock är ju i alla fall Pokemon-serien lite förskonad i det att man använder "tall grass"-systemet, och att man kan använda Cut-movet för att klippa gräset och slippa vilda pokemons.

Känns dock som att random encounters är något som levt kvar från tiden då man behövde spara minne på allt som gick, och Sword och Shield borde följa Pokémon Let's Go's fotspår och ge oss synliga pokemons. Återstår väl att se hur det blir. Random encounters i gräs kan jag leva med, men då vill jag heller inte att man ska tvingas gå i gräset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Bojkott:

Håller med om att random encounters är drygt, speciellt när man inte vill slåss utan bara ska till en stad eller liknande. Dock är ju i alla fall Pokemon-serien lite förskonad i det att man använder "tall grass"-systemet, och att man kan använda Cut-movet för att klippa gräset och slippa vilda pokemons.

Känns dock som att random encounters är något som levt kvar från tiden då man behövde spara minne på allt som gick, och Sword och Shield borde följa Pokémon Let's Go's fotspår och ge oss synliga pokemons. Återstår väl att se hur det blir. Random encounters i gräs kan jag leva med, men då vill jag heller inte att man ska tvingas gå i gräset.

Om inte annat kan gräset röra på sig och går man dit stöter man på en Pokémon. På så sätt ser man inte vilken det är men kan andå bestämma om man vill slåss. Funkar bara i gräs dock.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag spelade dom första spelen när dom kom (red, blue etc) men slutade efter gold/silver.
Skulle vilja påstå att dom uttömde alla möjligheterna av unika pokemons med gold/silver sett till design. Efter dom spelen så har alla nya påmint om någon/några redan existerande.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Det jag saknar i ett Pokémon spel är äventyret. Det blir bara mindre och mindre av äventyret och mer och mer av irriterande NPCs som avbryter vartannat steg för att berätta hur bra vänner vi är. Världarna bara krymper för varje version och snart kan man väl kasta en pokéboll från ett gym till ett annat så jävla tätt som allt ligger. Det var på grund av det fria enorma äventyret som Zelda BotW verkligen fångade mig, så ska ett äventyr läggas upp och så fritt tycker jag att Pokémon borde vara.


signatur

// Bacon <3

Moderator | Testpilot
Skrivet av Barak:

Jag spelade dom första spelen när dom kom (red, blue etc) men slutade efter gold/silver.
Skulle vilja påstå att dom uttömde alla möjligheterna av unika pokemons med gold/silver sett till design. Efter dom spelen så har alla nya påmint om någon/några redan existerande.

Inte alls sant. Finns tonvis med nya Pokemon som har en helt annan design idé i senare generationer. Givet så kommer det ett till spöke likt Ghastly ibland, eller en sköldpadda som Squirtle eller ödla som Charmander, men sedan har du Pokemon som denna:

Och den är långt ifrån ensam.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Kontot avslutas

Det är inget spel som lockar mig, har dock inte varit speciellt intresserad av Pokémon spel sedan Generation 4. Gillar hur alla de fyra första generationerna hänger ihop med varandra.

Men det är kul att se alla spel serier går över från Nintendo 3DS till Nintendo Switch. Det känns ungefär som mellan Gameboy Advance och Nintendo DS.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Faen, önskade verkligen att dom hade gjort en helt ny remake av Blue and Red spelen. Tycker personligen att 150 pokemon räcker för att set ska vara intressant, orkar inte fler!

Hade varit kanon med en liknande grafik som Ni No Kuni och att man fick styra pokemon i fighten...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Blir väl titeln som får mig att köpa Switch, hittills den enda som lockar på konsolen.

Super Mario Odyssey och Smash Ultimate är najs, men i övrigt inte så många intressanta titlar håller jag med om (Ja jag har klarat Breath of the Wild, och nej jag tyckte inte om det).

Måste erkänna att jag blev lite hype på detta med dock!

12
Skriv svar