Mass Effect 2 slutet *Varning för SPOILERS*

Medlem
Mass Effect 2 slutet *Varning för SPOILERS*

Jag spelade just klart Mass Effect 2 och jösses i min låda. För er som inte har klarat det ännu, LÄS INTE VIDARE.

Jag klarade mig igenom självmordsuppdraget med samtliga i mitt gäng levande, men jag har läst på diverse forum att folk kunde dö hejvilt om du inte spelade på rätt sätt. Det jag vill diskutera är nu hur Mass Effect 2 "bröt" mot de oskrivna reglerna för spel, och hur härligt det ändå var.

Inför sista delen så säger de ju att det är bråttom. Det brukar det aldrig vara i den här sortens spel. Du brukar kunna glida omkring och göra allt möjligt hur länge som helst utan att det egentligen förflyter någon tid i spelet. Men i ME2 så dog ju fler medlemmar ur Normandys besättning ju fler uppdrag du gjorde mellan det att de blev bortrövade och att du anföll Collector-basen.

Dessutom så fick man ju välja vilka som skulle utföra vissa uppgifter, och det spelade faktiskt roll vilka man väljer. Det kanske låter konstigt, men hur härligt var det inte att man belönades för att man försökte spela smart och inte sätta exempelvis Grunt som gruppledare, eller att låta någon med minimala biotics sköta kraftfältet? Jag kände verkligen en stark känsla av att mitt team hade klarat detta för att vi var bra på vad vi gjorde och folks expertiser kom till användning.

Är det någon annan som har några andra tankar? Jag kan tänka mig att om man oväntat fick se sina kamrater dö så var man mindre imponerad av det här, men jag själv säger hatten av till ME2!

Nu är jag sjukt spänd inför trean, så inga spoilers för den tack!

De lyckades onekligen bra med att skapa känslan av att det är bråttom – från det underbara introt till självmordsuppdraget.

Men dödsfallen i självmordsuppdragen baserar sig huvudsakligen på huruvida du hunnit med att göra besättningens lojalitetsuppdrag, huruvida du lagt resurser på att uppgradera Normandy SR-2 samt vilka val du gör under självmordsuppdraget. I den ordningen. Du kan ta tid på dig.

Nu ska jag bara köra klart Pillars of Eternity 2, sen blir det nog att ta tag i Mass Effect (igen).


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Du spelar hela trilogin antar jag?

Om inte, DO IT!

Vad än folk säger om tvåan som "korridor shooter" och gnäller på slutet i trean så är det den sammantagna upplevelsen som gör det så stort, med storyarcs som börjar i ettan och slutar i trean.

(ME 4-5 ggr; ME2 2-3 ggr, ME3 3 ggr....:-) )

OnT
tvåan har lite "dirty dozen" känsla och det finns en timer från när man gör ett visst uppdrag som börjar ticka.

C

Medlem
Skrivet av crilloan:

Du spelar hela trilogin antar jag?

Om inte, DO IT!

Vad än folk säger om tvåan som "korridor shooter" och gnäller på slutet i trean så är det den sammantagna upplevelsen som gör det så stort, med storyarcs som börjar i ettan och slutar i trean.

(ME 4-5 ggr; ME2 2-3 ggr, ME3 3 ggr....:-) )

OnT
tvåan har lite "dirty dozen" känsla och det finns en timer från när man gör ett visst uppdrag som börjar ticka.

C

Självklart, jag har precis börjat trean och jag tycker det verkar superbra! Jag tror att folks besvikelse över slutet (jag vet inte hur det slutade, bara att folk var missnöjda med det) spillde över och gjorde att folk ogillade hela spelet. Jag gillar verkligen hur saker som jag gjorde i ME1 har börjat dyka upp nu i ME3, det ger en storslagen känsla.

Och visst känner man sig verkligen som galaxens mest badass gäng i ME2. Det är en annan känsla än i ME1. Jag spelar ju som helylleparagon, och i ME1 var man ju väldigt mycket den goda hjälten. I ME2 är man ju fortfarande god, men man känns mer badass samtidigt!

Medlem

3an är en enorm förbättrelse när det gäller en del av gameplayet, men jag är fortfarande lite besviken på hur simplifierat det blev iom 2an - RPG systemet i 1an är ju en del av BioWare och ger mer möjligheter, tyvärr mer riktat nu.

Men utöver dem 15 sista minuterna i 3an så är quest systemet ganska kört, det är väldigt svårt emellertid att hålla koll och slutföra sidequests för det är så enkelt att missa dem och spelet gör det inte enklare att hitta eller avsluta dem. Missar du en så är den "för evigt" aktiv.

Edit:

Gillar du 3an så missa inte ut på DLCena, dem är riktigt bra.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

3an är en enorm förbättrelse när det gäller en del av gameplayet, men jag är fortfarande lite besviken på hur simplifierat det blev iom 2an - RPG systemet i 1an är ju en del av BioWare och ger mer möjligheter, tyvärr mer riktat nu.

Men utöver dem 15 sista minuterna i 3an så är quest systemet ganska kört, det är väldigt svårt emellertid att hålla koll och slutföra sidequests för det är så enkelt att missa dem och spelet gör det inte enklare att hitta eller avsluta dem. Missar du en så är den "för evigt" aktiv.

Edit:

Gillar du 3an så missa inte ut på DLCena, dem är riktigt bra.

Det uteblivna RPG-systemet du pratar om, hur menar du? Menar du möjligheten att modifiera sin utrustning osv eller?

Och ja, quests verkar lite mer luriga i trean. Det verkar vara mycket att man ska stå och tjuvlyssna på folk och snappa upp vad de menar och sen får man inte så mycket förklaring mer. Det kan man ju tycka är bra att de inte alltid säger exakt vad man bör göra, men då skulle man vilja ha typ anteckningar eller något så att man har möjligheten.

Jag har laddat ner alla DLC nu, jag hoppas de är bra för de var banne mig inte billiga. Med tanke på att jag köpte hela trilogin för 70 kr så blir ju inte totalsumman så farlig, men ändå, 150 spänn för ett DLC, då vill jag få valuta för pengen!

Medlem

@Havocado: Låt mig länka ett par bilder så ser du vad jag menar, detta är vad jag saknar:

Men vi har iom 2an fått:

Visst du kanske inte håller med om det, ville bara poängtera stat delen som lät en fördjupa och prioritera inte längre är närvarande.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

@ohem: Finns ju bra anledningar. Men visst, jag gillade ME1:s djupare rollspelselement.
Däremot blir striderna skönare och mindre slumpmässiga genom tvåans system. Hade de haft med mer stats så hade dessa bara varit utfyllnad och inte inverkat alls på striderna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar