GOG säger upp folk, ekonomiska svårigheter påstås ligga bakom

Robot
GOG säger upp folk, ekonomiska svårigheter påstås ligga bakom
Medlem

Det låter inte jättekul. Jag älskar gog och hoppas att de kommer kunna fortsätta och att de går med mer vinst i framtiden.

Medlem

Problemet är väl snarare att de stora spelutgivarna vägrar släppa sina spel DRM-fritt, och direkt försvinner GOG från förhandlingarna.

Gillar GOG men eftersom spelen uppdateras senare (eftersom GOG testar alla uppdateringar innan de släpps, till skillnad från Steam) och spelen saknar funktioner som de andra plattformar har (eller får de mycket senare, typ som No Man's Skys multiplayer) så förstår jag att folk väljer annorlunda, plus det att många verkar vilja att Steam har monopol på marknaden och vägrar öppna de andra plattformarna.

Hoppas på att Cyberpunk 2077 blir endast GOG, det är ett såpass högprofil-spel som kanske visar de stora utgivarna att GOG är ett rimligt alternativ.

Men, det här behöver inte betyda särskilt mycket. Som skrivet så har de anställt många och har öppna positioner, kan bara vara att de omstrukturerar för ännu högre vinst/effektivitet.

Medlem

Visst är GOG bra med DRM-fritt, men att de tog lika saftigt betalt som Steam visste jag inte.

Tänk om Onlinepizza tog 30% av bagarna, såklart skulle alla flytta snabbt om någon erbjöd samma service för 10%

Nu är det Epic som är good guy!

Medlem

Trist!

Även om jag inte spelar mycket gamla spel så är GoG oerhört viktigt. De bevarar ju gamla klassiker som annars hade försvunnit på gamla floppy disketter och skivor.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Nu är det Epic som är good guy!

För utvecklarna kanske, men har svårt att se hur de är Good Guy för oss konsumenter. Priserna är ju inte direkt lägre.

Medlem

Noooo! De får inte dö ut
Bad händer med alla spel man köpt? Kanske lika bra att ladda ner allt och spara på externa utifall.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Fattar inte varför de säljer drm fria spel. Blir ju hur lätt som helst att dra ner spelet på valfri piratsida


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Fattar inte varför de säljer drm fria spel. Blir ju hur lätt som helst att dra ner spelet på valfri piratsida

Kanske för att det är ganska gött att faktiskt äga spelen man köper. Kunna spela var/när som helst, utan internet eller något extra skit.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Fattar inte varför de säljer drm fria spel. Blir ju hur lätt som helst att dra ner spelet på valfri piratsida

Spela roll. Allt annat finns också att dra ner via piratsidor. Tycker dock dom borde göra mer utav det dom gjorde i början. Ta tillbaks fler klassiker!

Medlem

Gog är alltså inte en så stor marknadsplats som folk verkar vilja tro att den är, jag har försökt påpeka detta många ggr. Och att dom får skära ner tycker jag nästan verkar mer logiskt än tvärt om.

Jag tror inte heller att det har med Epic Store att göra alls, det tror snarare att gog har dragit på sig lite höga utgifter varje månad och när det dippar för mycket så svider det. Jag minns när dom gjorde sina "this week on gog" videos, det var nice, men även det slutade dom med för att det helt enkelt inte lönade sig att producera dom där klippen i längden.

Jag gillar verkligen gog, jag har nog köpt nästan 100 titlar där, men jag tror dom försöker expandera ut dit deras vanliga klientel inte känner sig hemma, med början med Galaxy. Och skall dom faktiskt köra på DRM-fritt så kommer inga stora spel att kunna sälja där på bredare front.

Dom expanderar för att det inte går att hålla uppe att bara sälja gamla spel som sedan blev gamla spel och indiespel, att expandera över detta kan vara svårt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Hoppas på att Cyberpunk 2077 blir endast GOG, det är ett såpass högprofil-spel som kanske visar de stora utgivarna att GOG är ett rimligt alternativ.

Tjena vad det inte kommer ske.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Hoppas på att Cyberpunk 2077 blir endast GOG, det är ett såpass högprofil-spel som kanske visar de stora utgivarna att GOG är ett rimligt alternativ.

Och jag önskar fred på jorden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det är bara att släppa NOLF1 och NOLF2 GOG så kommer iaf jag definitivt hänga på låset!

Hoppas verkligen inget händer med GOG. Det är en viktig tjänst som håller gamla klassiker vid liv. Som konkurrent till övriga plattformar på nya spel förstår jag dock att läget är svårare. Det måste dock finnas en stabil marknad för det som är GOGs signum.

Som tidigare nämnts, kanske vore smart ändå att släppa Cyberpunk exklusivt på GOG senare. Jag kommer tveklöst köpa det där, precis som Witcher 3.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Tror snarare att HB har blivit en stark konkurrent, genom att bli medlem i endast en månad (HB monthly) får man tillgång till många bra spel som Indiana Jones and the Fate of Atlantis, X-Wing Alliance, Soma, Trine, Overlord, Hacknet, för att bara nämna några av de 60+ spel som ingår nu.

Då har jag inte ens nämnt alla andra spel som varit med i diverse bundles, visserligen har HB gått från helt DRM-fritt till att köra mer och mer Steam men det är nog en stor anledning till att GoG tappat köpare. Har själv funnit att många spel som säljs på GoG varit med i bundles jag köpt på HB.

Tror även att en orsak kan vara deras "sales" som inte längre är lika intressanta, jag minns fortfarande deras Insomnia rea, spenderade en hel del tid i deras forum och köpte även en del spel.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Visst är GOG bra med DRM-fritt, men att de tog lika saftigt betalt som Steam visste jag inte.

Tänk om Onlinepizza tog 30% av bagarna, såklart skulle alla flytta snabbt om någon erbjöd samma service för 10%

Nu är det Epic som är good guy!

Ja om Onlinepizza stod för deg samt lådor som gör att man kan äta pizzorna antingen i 1,2,3,4 rums lägenhet eller hus så hade det varit helt ok.

Det GOG gör är att letar upp spel som är övergivna, hittar vem som äger spelet, gör en deal med ägaren, får tag på källkoden, skriver om spelet så att det fungerar på moderna operativsystem, packeterar om det och säljer det.

Det är alltså _enormt_ mycket arbete GOG lägger ner för att leverera gamla spel till oss.

https://www.youtube.com/watch?v=ffngZOB1U2A

Se denna dokumentären, den är galet bra och väldigt intressant.
Där berättar de bl.a om ett fåtal fall där de kan ha sökt efter licensägare och förhandlat i flera månader upp till år för att få rättigheterna att släppa en viss titel.

Medlem

Rekommenderar de som inte är så insatta i allt arbete som GoG lägger ner på sina spel att se videon ovan. Tror inte vi hade haft vissa spel på Steam och andra online butiker om det inte hade varit för GoG.

Medlem

@Fiddi: Håller med! Och att slippa oroa sig för diverse virus m.m. Även ha tillgång till support ifall något krånglar.

DRM känns så påklistrat att ha på spel, men förstår rädda utgivare att spelen kommer sälja sämre. Eftersom nästan alla tjänster/plattformar idag erbjuder några timmars provperiod så bör DRM inte finnas överhuvud taget. Men kan ha fel om vad DRM egentligen är.

Medlem

GoG fyller en viktig funktion på marknaden precis som andra skriver här i tråden. Epic däremot gör det inte. Nuvarande Epic Store är en cash grab där Epic använder vinsten från Fortnite för att försöka bjuda under andra aktörer på marknaden med syfte att vinna marknadsandelar, sedan kommer avgifter och priser att öka igen så de kan mjölka sin andel. Steam gjorde likadant när de lanserade. Inte så sällan handlar det om att slå ut en konkurrent från marknaden.

Det är en standard metod när företag skall slå sig in på marknaden. Mediamarkt gjorde likadant i Sverige där de i princip gick med förlust för att kunna hålla lägre priser än konkurrenterna för att skaffa marknadsandelar. I den attacken på marknaden slogs Expert och Siba ut. Konsoltillverkare kör likadant där de säljer konsoler med i stort sett förlust för att få in folk och öka sin installbase så de sedan kan dra in pengarna på licenskostnader på spel (priset per spel ökar. Därför priserna på konsolspel alltid varit sjukt mycket högre än priset på PC spel traditionellt). Samma kan ses på makroskala där stater som kina subventionerar företag som Huawei för att det skall kunna sno marknadsandelar globalt. Huawei som namn betryder förövrigt "China is able" eller Kina kan

Det är ju trots allt inte så att personalen på Epic tjänar mindre än personalen på GoG eller Steam så de kan gå runt med hälften av intäkterna. Så hjältar? Nej knappast

Medlem

Med tanke på att tjänsterna som finns utannonserade hos GoG, framstår det som om de personer som fått kicken har jobbat med tjänster som inte bidrar med tillväxt. Rimligtvis områden som kundtjänst och andra support-relaterade områden. Nästan alla tjänster som finns ute tycks vara inom områden som programmering, analys, marknadsföring etc. Låter ungefär som vad Activision Blizzard gjorde för bara några veckor sedan.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Inaktiv

GOG har idag gått ut med att de slutar med sitt prisjämkningsprogram (där de ger köparen mellanskillnaden ifall köparen missgynnas av regional prissättning) eftersom de tydligen också försöker pressa sin marginal. Hade ingen aning om att GOG kämpade med vinstmarginalen - det är så klart supertrist men förhoppningsvis kan de få skutan att vända genom ett stålbad eller två. Det är för mig det självklara valet när jag ska köpa spel åtminstone.

Fasiken, always the good peoples. Hoppas de lyckas vända den dåliga trenden.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av anon_98854:

GOG har idag gått ut med att de slutar med sitt prisjämkningsprogram (där de ger köparen mellanskillnaden ifall köparen missgynnas av regional prissättning) eftersom de tydligen också försöker pressa sin marginal. Hade ingen aning om att GOG kämpade med vinstmarginalen - det är så klart supertrist men förhoppningsvis kan de få skutan att vända genom ett stålbad eller två. Det är för mig det självklara valet när jag ska köpa spel åtminstone.

Här är länk till deras statement, för den som är intresserad: https://www.gog.com/news/conclusion_of_the_bfair_price_packageb_program?pp=d965a463ac183af4828302b14522bb3371cec49f

Summering: mindre pengar kvar i konsumenternas plånböcker, mer pengar direkt ner i utgivarnas fickor!
Till alla som tyckte Epics "konkurrens" var så himla bra ur konsumentsynpunkt; grattis! <sarcastic clap>


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Medlem
Skrivet av conthox:

Och jag önskar fred på jorden.

Varför inte?
Utvecklarna äger GOG och ingen skulle klandra dem ifall de lanserar spelet på sin egna konsumentvänliga plattform.

Medlem
Skrivet av Star Lord:

Visst är GOG bra med DRM-fritt, men att de tog lika saftigt betalt som Steam visste jag inte.

Tänk om Onlinepizza tog 30% av bagarna, såklart skulle alla flytta snabbt om någon erbjöd samma service för 10%

Nu är det Epic som är good guy!

Sluta, EPIC är inte någon jävla good guy.

Medlem
Skrivet av loerk:

Varför inte?
Utvecklarna äger GOG och ingen skulle klandra dem ifall de lanserar spelet på sin egna konsumentvänliga plattform.

Anledningen är antalet potentiella konsumenter. Annars är det väl inget fel med det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

GoG fyller en viktig funktion på marknaden precis som andra skriver här i tråden. Epic däremot gör det inte. Nuvarande Epic Store är en cash grab där Epic använder vinsten från Fortnite för att försöka bjuda under andra aktörer på marknaden med syfte att vinna marknadsandelar, sedan kommer avgifter och priser att öka igen så de kan mjölka sin andel. Steam gjorde likadant när de lanserade. Inte så sällan handlar det om att slå ut en konkurrent från marknaden.

Det är en standard metod när företag skall slå sig in på marknaden. Mediamarkt gjorde likadant i Sverige där de i princip gick med förlust för att kunna hålla lägre priser än konkurrenterna för att skaffa marknadsandelar. I den attacken på marknaden slogs Expert och Siba ut. Konsoltillverkare kör likadant där de säljer konsoler med i stort sett förlust för att få in folk och öka sin installbase så de sedan kan dra in pengarna på licenskostnader på spel (priset per spel ökar. Därför priserna på konsolspel alltid varit sjukt mycket högre än priset på PC spel traditionellt). Samma kan ses på makroskala där stater som kina subventionerar företag som Huawei för att det skall kunna sno marknadsandelar globalt. Huawei som namn betryder förövrigt "China is able" eller Kina kan

Det är ju trots allt inte så att personalen på Epic tjänar mindre än personalen på GoG eller Steam så de kan gå runt med hälften av intäkterna. Så hjältar? Nej knappast

Frågan är om Siba och Expert hade överlevt den ökade pressen från webbhandeln. Siba är dessutom kvar i någon mening då de äger Netonnet och Expert kör endast webbhandel (i Sverige) under varumärket Power. Visst påskyndade säkert Media Markt den utvecklingen men samtidigt har det inte gått så bra för dem heller. Du skriver att Steam (Store) gjorde likadant när det lanserades. Jag minns inte detta; vad för butiker var det Steam konkurrerade ut genom prisdumpning?

Så det är en korrekt analys av Epics strategi. Epic Store har fördelen att de aldrig kommer ha samma krav på lönsamhet som en renodlad spelbutik pga intäkterna från Unreal Engine som de hjälper till att pusha. GOG har gamla spel och Steam har Valve spel att falla tillbaka på om försäljningen sviktar. Jag tror att i det här fallet är det Epic Store som knipit tillväxten som GOG annars haft och nu måste de anpassa kostymen. De hade behövt ett till ben att stå på och Valve borde lansera Source Engine 2 kostnadsfritt igår.

Medlem
Skrivet av Brona:

Frågan är om Siba och Expert hade överlevt den ökade pressen från webbhandeln. Siba är dessutom kvar i någon mening då de äger Netonnet och Expert kör endast webbhandel (i Sverige) under varumärket Power. Visst påskyndade säkert Media Markt den utvecklingen men samtidigt har det inte gått så bra för dem heller. Du skriver att Steam (Store) gjorde likadant när det lanserades. Jag minns inte detta; vad för butiker var det Steam konkurrerade ut genom prisdumpning?

Så det är en korrekt analys av Epics strategi. Epic Store har fördelen att de aldrig kommer ha samma krav på lönsamhet som en renodlad spelbutik pga intäkterna från Unreal Engine som de hjälper till att pusha. GOG har gamla spel och Steam har Valve spel att falla tillbaka på om försäljningen sviktar. Jag tror att i det här fallet är det Epic Store som knipit tillväxten som GOG annars haft och nu måste de anpassa kostymen. De hade behövt ett till ben att stå på och Valve borde lansera Source Engine 2 kostnadsfritt igår.

Poängen var ej att Steam konkurrerade ut andra när de lanserade 2003. Det var i princip bara en platform för Valves egna spel vid den tiden och det fanns inte speciellt många liknande platformar. Den var inte speciellt lysande heller. Half-Life 2 blev dock en hit under denna period, vilket fyllde Valves pengapåse, så 2005 började Valve försöka signa externa publishers. De behövde övertyga utvecklare att distribuera digitalt via Steam var att föredra framför att sälja fysiska kopior. Speciellt med tanke på den debatt om piratkopiering som fanns då. Så det var inte tal om några 30% på försäljning via steam vid den tiden utan publishers lockades in med avtal som var så förmånliga att det var i princip gratis trots att Valve inte precis gick plus på den affären.

Det är således den likheten som finns mot Epic store, att använda pengapåsen från en av sina hits som buffert för att knapra åt sig marknadsandelar genom avtal som ligger så lågt att de är en ren förlust. Detta för att sedan när man väl har marknadsandelar gradvis skruva upp kostnaden för att sälja på plattformen för att vända till vinst på nivåer som kan anses vara nästan omoraliskt höga för utvecklare.

Men om du undrar om någon blev utkonkurrerad genom Steams intåg på marknaden så visst finns det exempel på det. Stardock Central hade funnits längre än steam. Det grundades 2001. 2004 så distribuerade Stardock Central spel för bland annat Ubisoft och andra third party publishers. Det var året före Steam började sin offensiv att genom prisdumpning få in publishers till sin platform. 2008 så lanserade Stardock ersättaren Impulse store vilket var samma år som Steams offensiv började ge riktig utdelning. 2007 hade steam 150 spel på sin platform från olika utgivare vilket ökade drastiskt 2008. Stardock hade inte möjlighet att hålla samma låga pris på Impulse så 2011 kastade de in handduken genom att sälja till Gamestop. 2014 så fimpade även Gamestop Impulse och behöll endast interfacet för sin Gamestop pc downloads tjänst. 2014 så omsatte Steam 1,6 miljarder dollar i ren försäljning via sin platform och badade i pengar då de höjt sin andel per försäljning till 30% i sina avtal med utvecklare. Dvs marknaden mjöllkades nu när de var dominerande.

Medlem

Det blir väl med GOG som med vanliga butiker i våra köpcentrum runt om i landet. Alla vill ha dom för dom "är bra att ha" men så köper man ändå sakerna billigare på annat håll. Inget företag kan gå runt på att vara "bra att ha".

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Fattar inte varför de säljer drm fria spel. Blir ju hur lätt som helst att dra ner spelet på valfri piratsida

Tja...vissa av oss känner tillfredställelse över att göra rätt för oss.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar