Ikväll är det dags – Crusader Kings-bandet Pagan Fury i Melodifestivalen

Medlem
Skrivet av anon_326725:

Skönt att man slipper betala ;D

Du har nämnt det några gånger nu men fattar inte riktigt hur du inte behöver betala iom den nya skatten.

Bor du inte i Sverige eller?

Inaktiv

@KimiKiwi: Jag jobbar i danmark och betalar skatt där. Eftersom man bara betalar för SVT om man har beskattningsbar inkomst i sverige så slipper jag det. Ännu en fördel med att jobba i danmark. Inga pengar alls från min ficka till vår smutsregering

@anon_326725: Du menar snarare att du slipper betala för våra smutsiga sjuklingar och smutsiga pensionärer, va?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

@SaltyApple: Du menar snarare att du slipper betala för våra smutsiga sjuklingar och smutsiga pensionärer, va?

Det hade kanske varit rimligare om de tvingat på oss nya avgifter där än för SVT/SR.....

: )

@anon_326400: Det hade ju aldrig påtvingats oss om folk slutade fuska i det här samhället.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

@Rorschach: Det hade ju aldrig påtvingats oss om folk slutade fuska i det här samhället.

Frågan är ju varför de ska ha SÅ MYCKET betalt till att börja med. Ingenstans behöver SVT/SR alla dessa pengar, särskilt inte om de skalar ner sig till det absolut nödvändiga bara, utan att köpa in massa dyra filmer/serier/event/ha femtioelva olika kanaler.

@anon_326400: En orsak är att det med jämna mellanrum kommer upp sådana här jäkla landskamper i världen där Sveriges olika landslag spelar. Tydligen är det ett stort riksintresse och då vill så klart SVT vara med och buda om sändningsrättigheter, vilket möjliggör att Sveriges befolkning kan se landskamperna utan att köpa abonnemang hos olika aktörer. Problemet är då att sändningsrättigheterna kostar hundratals miljoner kronor.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

@Rorschach: En orsak är att det med jämna mellanrum kommer upp sådana här jäkla landskamper i världen där Sveriges olika landslag spelar. Tydligen är det ett stort riksintresse och då vill så klart SVT vara med och buda om sändningsrättigheter, vilket möjliggör att Sveriges befolkning kan se landskamperna utan att köpa abonnemang hos olika aktörer. Problemet är då att sändningsrättigheterna kostar hundratals miljoner kronor.

Det här argumentet hade jag köpt back in the day. 2019 räcker det att söka valfri grej på valfri kanal så är det alltid nån jävel som streamar/speglar en stream, officiellt eller icke officiellt, ta exempelvis Oscarsgalan inatt. Och behöver det verkligen vara just dom som vinner kampen om sändningstillståndet? Räcker det inte med att SVT/SR blir presskrediterade och sköter sin egen rapportering därifrån?

Det är ju också en annan diskussion som också har pågått och fortsätter pågå, hur staten inte ska vara en konkurrent till andra medier, och kanske är det så att staten inte borde ge sig in i sådana sammanhang.

Men hela public service väsendet verkar ju väldigt mycket exakt på samma sätt som när de började, i ett helt annan samhälle och i en helt annan tid, vilket vi även sett av i deras konstiga försök att börja tjäna pengar på internet innan

("Du har en dator, du ska betala oss!").

Skrivet av anon_326400:

Det här argumentet hade jag köpt back in the day. 2019 räcker det att söka valfri grej på valfri kanal så är det alltid nån jävel som streamar/speglar en stream, officiellt eller icke officiellt, ta exempelvis Oscarsgalan inatt. Och behöver det verkligen vara just dom som vinner kampen om sändningstillståndet? Räcker det inte med att SVT/SR blir presskrediterade och sköter sin egen rapportering därifrån?

Det är ju också en annan diskussion som också har pågått och fortsätter pågå, hur staten inte ska vara en konkurrent till andra medier, och kanske är det så att staten inte borde ge sig in i sådana sammanhang.

Men hela public service väsendet verkar ju väldigt mycket exakt på samma sätt som när de började, i ett helt annan samhälle och en helt annan tid, vilket vi även sett av i deras konstiga försök att börja tjäna pengar på internet innan

("Du har en dator, du ska betala oss!").

Men det är inte lagligt att se på piratstream. Evenemang som är av intresse för befolkningen blir då jäkligt krångligt om inte public service tar tag i det och vinner budandet mot stora reklamsponsrade aktörer.

Som exempel: Jag hade jävligt tråkigt när jag ville se VM häromåret. Det visades förstås i TV4 (som lyckades knipa huvuddelen av Sveriges matcher) men eftersom jag inte har tillgång till det digitala marknätet där jag bor så var streamat det enda alternativet. Hade TV4 fri stream? Nä, fan heller att de hade utan då ville de att jag skulle betala för ett abonnemang på deras tjänst.
Då fick jag skippa det hela, tråkigt nog.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

@SaltyApple: Du menar snarare att du slipper betala för våra smutsiga sjuklingar och smutsiga pensionärer, va?

Nopes. Det är regeringen som inte betalar dem då de prioriterar andra människor. Sött försök dock!

Hade jag fått välja var min skatt går hade jag med glädje fortfarande betalat skatt i sverige

Skrivet av anon_326725:

Nopes. Det är regeringen som inte betalar dem då de prioriterar andra människor. Sött försök dock!

Hade jag fått välja var min skatt går hade jag med glädje fortfarande betalat skatt i sverige

Fast det stämmer ju förstås inte. Regeringen sätter ju inte ens budget.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Då fick jag skippa det hela, tråkigt nog.

Tråkigt nog, ja, men det låter ju ingenstans som ett samhällsproblem som staten behöver gå in och fixa. Det här är lyxgrejer och bör hanteras som så.

Sedan är det per sig inte olagligt att se på "fulstream", inte ens att spegla en, beroende på vad vi pratar om. Om vi igen t ex tar Oscarsgalan inatt som SVT historiskt har köpt rättigheter till, så är det ett reklamjippo som sänds lite överallt, även via Oscargalans egna sociala medier, så vad de gör då är mer att de köper exklusivitet bara för att andra inte ska få sända det här. De gör således en "Microsoft deal" och håller bara borta det från andra plattformar mer så än att de gör något bra och ser till att vi får ta del av det tack vare dom.

För det är ju grejen, vill man det kan man det idag, vi har tillgången.

Konkurrensmedlen är på så vis bärande och SVT gör sig lika skyldiga till det som andra, och de ska inte vara som andra, men det är de väldigt mycket idag. Jag har själv jobbat på både SVT och SR som journalist och det är 100% TV4-aura. Sett till att alla nu betalar via skatten tycker jag det borde komma upp till diskussion vad som verkligen är relevant och inte och att de sedan bara fokuserar på det mest nödvändiga i rollen som samhällsutbildare.

Om de inte får sända VM får de väl skriva om resultatet då istället.

SVT/SR ska aldrig vara den som tar an det dyraste (mest kommersiella) alternativet i min mening.

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Fast det stämmer ju förstås inte.

Agree to disagree

Skrivet av anon_326400:

Tråkigt nog, ja, men det låter ju ingenstans som ett samhällsproblem som staten behöver gå in och fixa. Det här är lyxgrejer och bör hanteras som så.

Sedan är det per sig inte olagligt att se på "fulstream", inte ens att spegla en, beroende på vad vi pratar om. Om vi igen t ex tar Oscarsgalan inatt som SVT historiskt har köpt rättigheter till, så är det ett reklamjippo som sänds lite överallt, även via Oscargalans egna sociala medier, så vad de gör då är mer att de köper exklusivitet bara för att andra inte ska få sända det här. De gör således en "Microsoft deal" och håller bara borta det från andra plattformar mer så än att de gör något bra och ser till att vi får ta del av det tack vare dom.

För det är ju grejen, vill man det kan man det idag, vi har tillgången.

Konkurrensmedlen är på så vis bärande och SVT gör sig lika skyldiga till det som andra, och de ska inte vara som andra, men det är de väldigt mycket idag. Jag har själv jobbat på både SVT och SR som journalist och det är 100% TV4-aura. Sett till att alla nu betalar via skatten tycker jag det borde komma upp till diskussion vad som verkligen är relevant och inte och att de sedan bara fokuserar på det mest nödvändiga i rollen som samhällsutbildare.

Om de inte får sända VM får de väl skriva om resultatet då istället.

SVT/SR ska aldrig vara den som tar an det dyraste (mest kommersiella) alternativet i min mening.

Jo, piratstream är olagligt för slutanvändaren (sedan en dom i EU-domstolen 2017). Men det kvittar, jag är inte den som anser att det är okej att stjäla saker bara för att jag inte vill betala för det.

Ja, i grunden är ju sändningsrättigheter för evenemang helt uppåt väggarna dumt. Det håller jag också med om.
Nu var det väl Aftonbladet som hade exklusiv rätt på Oscarsgalan? Så exemplet är kanske inte det bästa. Men exklusivitet är dåligt och vi lär hamna i ett läge där det bara är betting-bolag som kan köpa sändningsrättigheter eftersom mediabolag inte har samma ekonomiska muskler i längden. Men för SVT handlar det inte om att köpa bara för att utestänga alla andra, syftet är såklart att ge folket det de efterfrågar – intresset är stort att visa populära evenemang i public service. Exklusiviteten kommer per automatik genom att sändningsrättigheterna är begränsade utifrån rättighetsgivaren.

Men vad som är "relevant" är helt enkelt omöjligt att ta tillvara på. Men det beror lite på hur man ser på relevans. I antalet tittare? Då ser vi ju att Melodifestivalen är helt klart relevant med en tredjedel av befolkningen bänkade framför showen. Nyheter för hörselskadade blir dock inte särskilt relevant. Gissar på att Oddasat och Uutiset också får stryka på foten i det fallet. Ser vi till nytta blir det förstås tvärtom men vi ska inte glömma att även stora nationalhändelser som världsmästerskap är till nytta att visa. Förutom att det förenar människor, så får det också bra effekter på folkhälsan i och med att fler unga lockas till att börja med olika idrotter. Detta är bara bra.

@anon_326725: Nja, antingen vet man hur Sveriges styrelseskick fungerar eller så vet man inte. Men kul att danskarna gillar dina begränsade kunskaper i samhällskunskap.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

@SaltyApple: Nja, antingen vet man hur Sveriges styrelseskick fungerar eller så vet man inte. Men kul att danskarna gillar dina begränsade kunskaper i samhällskunskap.

Sött försök till diss

Gnällkuk
Skrivet av Vinkelslipen:

Rätt kul, jag hade en lång diskussion om detta med några på jobbet. 1 av dem ansåg med hela sitt hjärta att de kom kollade på Mello var vänster kommunister, HBTQ personer eller dylikt. Han hatar Mello så mycket så inte ens hans barn får se det fast de kanske vill.

Sen googlade vi fram oss till att det är MMS som mäter samt har 3000 mätstationer ute i Sverige. Då blev det ju mycket lättare för då var det ju de hade mätstationerna som alla var Vänster HBTQ personer. För han kunde absolut inte tro att 3 Miljoner människor sitter och kolla på det. Allt är en konspiration för att hypa upp siffrorna.

Kuriosa, det är inte MMS som utför mätningen - de presenterar siffrorna. De använder det danska företaget Nielsen som tillhandahåller utrustningen och insamlandet av data. Urvalet av medlemmar sker givetvis inte på det sättet med din världsfrånvända kollega tror, utan via antal medlemmar i hushållet, geografisk position, ålder, utbildning och inkomst som bas.

Det gallras dessutom ganska friskt då det sker förändringar i hushåll, eller att man helt enkelt inte använder utrustningen korrekt. Kandidater som är aktuella för att medverka i tv-tittarpanelen blir sedan kontaktade av Nielsen för att göra en djupare undersökning (underlaget för denna sker generellt sett från deras stora basundersökning som sker varje vår och höst via telefonintervjuer med ca 2250st hushåll per säsong


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Öööh en liten fråga bara hur gick det för henne/låten? Har inte riktigt orkat läsa allt om publicservicetv och allt annat. Plus att när jag läser tidningar registrerar inte hjärnan när det står ngt om melodifestivalen. ALLVARLIGT ALLTSÅ jag har missat det. 🙈

@Över45: Gick inte vidare.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Över45: Gick inte vidare.

Ok tack för informationen!

Ett tips till de som gillar "Folkmusikrock" och lite udda musik. Leta efter svensk/finska HEDNINGARNA kan vara från ca. 1990. De var extremt intressanta! Att även sett dem live var en upplevelse. Helt egentillverkade instrument med tyngd, rock och två skriksjungande finskor i högt tempo! 🙌
Finns inget jämförbart idag.

Medlem

90% av låtarna är skämt och är skamliga att se som nån form av det bästa vi har i sverige rent musikaliskt.
inte nog med det så är dom 10% av musikaliskt värde alltid uttröstade pga av simplistisk popularitet så matar dom ut saker för dom enda som ser programmet.
dvs snygg scen framställning, söta pojkar och en smörig refräng.

det är inte en musiktävling utan en ren populäritets tävling för att det egentligen inte spelar nån roll i den stora tävlingen och vi alla vet hur den stora tävlingen funkar, det är ett geopolitiskt jippo.

Inaktiv

Spin-off på diskussionen om vad som är nödvändigt och inte att betala skatt för......

https://twitter.com/KarlssonMax/status/1100040757543686144

Skrivet av anon_326400:

Spin-off på diskussionen om vad som är nödvändigt och inte att betala skatt för......

https://twitter.com/KarlssonMax/status/1100040757543686144

Nu är "influencers" det värsta ord jag vet, men... Om det är där ungdomarna finns så varför skulle de inte annonsera där?


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar