Recension – Anthem

Gnällkuk
Skrivet av Snabeltorsk:

Man spenderar mer tid i loadingscreens än gameplay.
Meny systemet är katastrof.
Looten måste vara det sämsta jag nånsin varit med om.
Storyn är usel.
Tur Warframe finns.

Huh? Sitter du med en slö mekanisk hårddisk? Har ungefär lika långa laddningstider i detta spelet som i Destiny 2. Från fortet till valfri aktivitet så tar det kanske 10-20s.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Huh? Sitter du med en slö mekanisk hårddisk? Har ungefär lika långa laddningstider i detta spelet som i Destiny 2. Från fortet till valfri aktivitet så tar det kanske 10-20s.

Har du missat skämtet om spelets loading screens? Handlar mer om att det är för många av dem istället för att de är långa (helst efter patchen som kortade ned dem lite).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Danmark ÄR hemtrevligt. Jag ser det från fönstret. Tack för en bra recension.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ju dock en bra grej med tanke på spelets skick. Hade det varit så att fans season pass så hade nog många uppmana folk från att köpa det med tanke på hur trasigt och generellt opolerat spelet är. Nu när uppdateringar är gratis så får man mer värde för pengarna i längden.

Att recensera spelet i sig blir klurigt med tanke på hela games as a service-grejen som de kör med.

Förstår dock vad du menar, men tycker absolut inte att det är dumt att lyfta det.

Games as a service bör inte tas i åtanke för en release-review. Det blir lätt att man ger betyg efter vad man tror att spelet kan bli snarare än vad det är.
Plus att det ger mer ammunition åt publishers som väljer att släppa spel för tidigt med löften att det ska bli bättre.

Det är ju åter igen bekostat med microtransactions, inte helt gratis.

En stor del av all kosmetisk rustning är ju bakom microtransactions som jag uppfattat det, i en looter shooter, där man förväntar sig att ens utseende ska ändras efter utrustning. Visst kan man köpa detta med ingame coins, men cosmetics kommer alltid komma in snabbare än du kan få coins.

Medlem

Nej spelet är inte klart. I princip allt utom gameplay och grafik/ljud skulle behöva förbättras/utökas. Men shit vad kul det är att spela. Hoppas innerligt att Bioware gör spelet till vad det kan bli.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har du missat skämtet om spelets loading screens? Handlar mer om att det är för många av dem istället för att de är långa (helst efter patchen som kortade ned dem lite).

Jag inte har sett det skämtet någonstans och jag håller inte med om detta. Känner inte att det är bedrövligt många loadingscreens. Jag kör det på en mekanisk enhet också.

Backloggens befriare

Det jag blir mest fundersam över är pluspunkten "okej story", jag fattar att det inte är ett minus, men är "okej story" verkligen ett PLUS?
Sedan kan jag hålla med om att texten känns som att den pekar lägre än en trea i betyg, framförallt tror jag ingen rycker det är bra att ha en limsniffande luffare i ett av rummen, om man nu inte driver något slags boende

Sedan frånsett recensionen, det som skrämmer mig mest med det här spelet/BioWare är ju snacket från deras sida, som för all del yonats ner nu, men vid E3 lanseringen var en stor del, och inte minst innan spelet lanserades, allt detta snack om "Project Dylan". Nu ska vi göra spelens spel, det projekt vi alltid velat göra. Och så kommer det här. Ett fruktansvärt antiklimax. Och bara genom att blåsa upp förväntningarna på det sättet tycker jag att man förtjänar en ytterligare hårdare granskning och får mer att bevisa.

"Mitt" BioWare har jag konstaterat dött sedan länge, det bekräftade inte minst min precis avslutade genomspelning av Dragon Age:Inquisition*. Länge leve BioWare.

*Också ett spel med "helt okej" story, och som i sina bästa stunder är kul att lira, men allra mest under mina 120h av finkammande av områden, var det slitsamt och frustrerande.


signatur

Ad hoc addendum

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Jag inte har sett det skämtet någonstans och jag håller inte med om detta. Känner inte att det är bedrövligt många loadingscreens. Jag kör det på en mekanisk enhet också.

Det är ett av de större klagomålen med spelet att det är loading screens överallt, för nästan varje liten sak du gör.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Games as a service bör inte tas i åtanke för en release-review. Det blir lätt att man ger betyg efter vad man tror att spelet kan bli snarare än vad det är.
Plus att det ger mer ammunition åt publishers som väljer att släppa spel för tidigt med löften att det ska bli bättre.

Det är ju åter igen bekostat med microtransactions, inte helt gratis.

En stor del av all kosmetisk rustning är ju bakom microtransactions som jag uppfattat det, i en looter shooter, där man förväntar sig att ens utseende ska ändras efter utrustning. Visst kan man köpa detta med ingame coins, men cosmetics kommer alltid komma in snabbare än du kan få coins.

Jag tror inte betyget reflekterade det utan att det bara var ett plus i kanten att alla uppdateringar är gratis vilket jag tycker är rätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Håller med om alla drawbacks, och som casual gamer var jag lite besviken över vad storyn mynnade ut i. Den var bra längs vägen dock. Helt lagom karaktärer. Det jag får ut i termer av fun hours to play motiverar kostnaden för egen del, sen återvänder jag när masters och cataclysms kanske tillför något. Gameplay ör helt enkelt jättekul och det känns som ganska hög skill threshold att mixa manövrar, hovers,dashes, revives och Combos. Tyvärr är ju fienden stendum, då...

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ett av de större klagomålen med spelet att det är loading screens överallt, för nästan varje liten sak du gör.

Ok. Jag har läst att folk tycker de är långa men inte många. Trodde det var någon form av meme. Stör mig mer på BF5. Även Apex så fort man dör och måste köra en ny match.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Ok. Jag har läst att folk tycker de är långa men inte många. Trodde det var någon form av meme. Stör mig mer på BF5. Även Apex så fort man dör och måste köra en ny match.

Både och men en patch hjälpe till att göra dem lite kortare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har jättekul i spelet, men håller med om recensionen. Det känns ofärdigt, men det är grymt kul, det som finns där, när det fungerar. Det finns inget mer frustrerande än att flyga runt i freeplay och grindat en massa, och sedan få en oförklarig tapp mot servern, kastas ut och ALLT du samlade på dig är borta.


signatur

I drank what?

Bara en till produkt från en utvecklare känd för sina fantastiska rollspel som blivit nervattnat och meningslöst ut rpg perspektiv för att istället gå på påtvingad multiplayer bussen, kanske för att blidka twitch eller youtubers, för en rollspelsräv har inget att hämta från många av dagens spel.
Dont you have friends? Meningslöst motargument då jag personligen inte finner något nöje i att bli påtvingad andra spelare för att få ut något av ett tomt skal av produkt.

Var tvungen att få det av hjärtat.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har du missat skämtet om spelets loading screens? Handlar mer om att det är för många av dem istället för att de är långa (helst efter patchen som kortade ned dem lite).

Tolkade det inte som att han skämtade med sitt inlägg, men kan ju ha fel så klart


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gen
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Huh? Sitter du med en slö mekanisk hårddisk? Har ungefär lika långa laddningstider i detta spelet som i Destiny 2. Från fortet till valfri aktivitet så tar det kanske 10-20s.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Har du missat skämtet om spelets loading screens? Handlar mer om att det är för många av dem istället för att de är långa (helst efter patchen som kortade ned dem lite).

Varsågoda

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Tolkade det inte som att han skämtade med sitt inlägg, men kan ju ha fel så klart

Möjligen inte men loading screens i Anthem har varit ett meme ända sedan demot


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

Möjligen inte men loading screens i Anthem har varit ett meme ända sedan demot

Alright, helt missat det Kan det ha varit som med Destiny 2, att det var horribla laddningstider på konsol? Vet att det var rätt mastiga laddningstider i demot men nu är det inget att direkt hänga upp sig på


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Alright, helt missat det Kan det ha varit som med Destiny 2, att det var horribla laddningstider på konsol? Vet att det var rätt mastiga laddningstider i demot men nu är det inget att direkt hänga upp sig på

PC också. Långa laddningstider och många av dem Demot var mest jobbigast om du ville ändra din loadout, loading screen in i forge, ut ur forge, glömde något, loading screen igen, sedan ännu en till när du ska ut i free play och ännu fler när du ska in i en grotta...

En patch som kom nyligen kortade ned dem


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

Trevlig recension att läsa! Men jag måste nog påstå att det inte låter som om betyget överensstämmer med texten, bara min uppfattning som läsare.

Det här blir det första Bioware-spelet på länge som jag hoppar över. Ingenting av det jag sett och hört känns inspirerande eller ger någon lust att spela.
Det skulle vara oerhört intressant att få veta vad i hela fridens namn Bioware har sysslat med i 6 år och vem som tyckte att Mass Effect skulle dö för detta?


signatur

Jump in.

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

PC också. Långa laddningstider och många av dem Demot var mest jobbigast om du ville ändra din loadout, loading screen in i forge, ut ur forge, glömde något, loading screen igen, sedan ännu en till när du ska ut i free play och ännu fler när du ska in i en grotta...

En patch som kom nyligen kortade ned dem

Fast det var inga långa laddningstider för forge, däremot att de var - och fortfarande är, är under all kritik. Förstår inte varför det ska krävas separat laddningsskärm när du ska in och ut från inventoryt, samt att det är läst väl i uppdrag/freeplay. Att det är laddningstid när du ska ut i freeplay/mission är inte så konstigt dock. Grottorna minns jag inte hur det var innan, men nu går det på någon sekund - tar det längre tid är det för att man väntar på andra. Har märkt att om alla kommer till grottans entre samtidigt så går det blixsnabbt, men ligger någon strax bakom får man vänta ett par sekunder.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Betyget landar i att spelet i grund och botten är väldigt roligt att spela. Men det finns för många problem för att ignorera.

Detta är så jäkla sant! Spelet är riktigt roligt att spela men känns så jävla frustrerande med alla buggar och problem.
Helt klart en 4/5 när det funkar men just nu 1/5 eller möjligtvis 2/5.

Moderator | Testpilot

@trickeh2k: Tala för dig själv. Jag hade problem med det och många andra också. Hade även demot på min SSD


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Som Angry Joe sa i sin review. Ett uppdrag var kortare än alla dess loading screens. Kek

Gnällkuk

@uberpwnage2.0: ja jo, blir svårt att tala för andra antar jag. får väl dra mitt åldersveto möjligtvis... så tig, pojkvasker ;>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Alright, helt missat det Kan det ha varit som med Destiny 2, att det var horribla laddningstider på konsol? Vet att det var rätt mastiga laddningstider i demot men nu är det inget att direkt hänga upp sig på

Inget att hänga sig upp på? Det är ju ett av huvudproblemen med spelet.
Kolla in detta:
https://twitter.com/AngryJoeShow/status/1097747127642607617

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

@trickeh2k: Tala för dig själv. Jag hade problem med det och många andra också. Hade även demot på min SSD

Skrivet av trickeh2k:

@uberpwnage2.0: ja jo, blir svårt att tala för andra antar jag. får väl dra mitt åldersveto möjligtvis... så tig, pojkvasker ;>

Kört från SSD hela tiden och det var ju segt med demon och innan de släppte "day 1"-patchen (som kom i torsdags). Det blev bättre, men fortfarande inte bra; forge går undan och även "instanser i instansen", om man inte har någon som ligger efter eller har seg burk, då får alla vänta verkar det som - framförallt om det är cut-scene... Med det sagt, alldeles för mycket ladda över lag, innan patchen kunde man ju nästan gå och göra nr 2, fixa te eller kaffe osv. Det hade ju förvisso samma problem med Mass Effect 2 vid release, men det ordnade upp sig.

Medlem

efter att ha själv klarat spelets story och sido-uppdrag så har jag en hel del negativa synpunkter.

customization

customization är lite av ett skämt och var något jag förväntade mig så mycket mer av, men efter att ha klarat det så har jag fortfarande bara 2 armor delar varpå en är från förhandsbokning och den andra är din default del. Trodde på fullaste alvar att de skulle erbjuda mer på denna fronten men istället får man samma vapen drops om och om igen då det finns löjligt få variationer på dessa bortsett från ifall det är en uncommon eller rare. Sen att de är sjukt svåra att hålla isär p.g.a de ser nästan identiska ut till utseendet, så detta hjälper inte heller.

Ekonomin

Sedan har vi aspekten av ekonomin i spelet vilket gör mig extremt förbryllad, jag har runt 100.000:- in-game vilket är verkligen ingenting och då har jag inte handlat överhuvudtaget på runt min 15-20 timmar jag spenderat i det. Tänk dig å att det finns en shop där du kan handla armor delar ungefär var 4'e dag. Det e väl inga problem tänker du...problemet är att armor delarna kostar 60.000:- vardera!

Story och E3

emellanåt helt okey till stundtals att det kan bli något bra utav det men så kommer det aldrig riktigt ditt och allt slutar med ett platt fall p.g.a hur jävla tvärt allting slutar. (DLC?)
Inget i spelet har något ur E3 demon dom visade upp första gången, när ma kollar på den videon o jämför med hur den riktiga varan blev är det två helt skilda spel.

det positiva är kontrollerna och leveldesignen annars har jag fan svårt o komma på något mer positivt för anthem.


signatur

God is dead

Gnällkuk
Skrivet av stiivn:

Inget att hänga sig upp på? Det är ju ett av huvudproblemen med spelet.
Kolla in detta:
https://twitter.com/AngryJoeShow/status/1097747127642607617

Jag gissar på att du inte spelat spelet själv, skulle gissa på att problemet för honom var att han är från USA och spelar med andra från USA, det är ju tredje världen i princip när det kommer till uppkopplingshastigheter. Ska göra en liknande jämförelse ikväll.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av stiivn:

Inget att hänga sig upp på? Det är ju ett av huvudproblemen med spelet.
Kolla in detta:
https://twitter.com/AngryJoeShow/status/1097747127642607617

Men j*vlar vad folk postar Youtube. Blir galen. Jag har inga problem med laddningstider.

Skriv svar