Tidiga Anthem-betyg pekar på sämre snitt än för Mass Effect: Andromeda

Skribent
Skrivet av YakLoin:

Ganska sunkigt stridssystem och varför man valt bort autoregen på sköld/hälsa är ett mysterium. Men det duger väl ett tag. Ett futtigt spel rent generellt sett.

Skrivet av anon_326114:

Skölden regenereras visst. Sen att inte hälsan gör det påverkar spelstilen, så jag tycker nog att det är positivt med tanke på att där inte finns healer klass.

Tycker det känns ganska fräscht att inte kunna förlita sig på autoregen. Innan Halo 1 så var det ju inte något spel som körde med just detta, och efter så skulle alla ha samma koncept. Det är rätt fånigt egentligen att man kan ta en kulstorm och sen gömma sig i några sekunder för att få igen liv. Nu när jag tänker på det....Halo 1 körde väl med samma system som Anthem? Sköld regenereras, men inte hälsan?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vilket jävla gnäll på folk. Hade dom lagt ner like mycke tid på att spela istället för att gnälla så hade det bara varit bra rewievs hahaha. Själv spelar jag och en massa polare som tokar och har sjukt roligt. Riktigt bra och snyggt med bra framtidsplaner. Så. Nu kan ni fortsätta gnälla för jag ska spela. 😁

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Konstigt att DA:I inte hade samma problem med laddningstider. Antar att EA ska beskyllas för tråkiga karaktärer och dålig story också? Som varit fallen i Bioware tre senaste spel. Med samma resonemang antar jag att vi ska ge EA all cred för dragon age origins och Mass Effect? Eller det är bara dåliga saker som EA står för?

Lol det börjar ju så med varje studio under EA. Dom köper upp en bra studio, den släpper några bra spel sen lägger sig EA i och fuckar upp spelen. Är det ett sammanträffande att praktiskt taget alla studios som EA äger släpper sämre och sämre spel ofta släppta buggiga och/eller med mikrotransaktioner? Det finns en bra anledning till att folk hatar EA för det är öppenbart vad dom gör. Det har varit ett tydligt mönster med dom

Medlem
Skrivet av Juel91:

Lol det börjar ju så med varje studio under EA. Dom köper upp en bra studio, den släpper några bra spel sen lägger sig EA i och fuckar upp spelen. Är det ett sammanträffande att praktiskt taget alla studios som EA äger släpper sämre och sämre spel ofta släppta buggiga och/eller med mikrotransaktioner? Det finns en bra anledning till att folk hatar EA för det är öppenbart vad dom gör. Det har varit ett tydligt mönster med dom

Vill gärna att du hittar en källa på att EA är ansvariga för alla buggar och dåliga karaktärer i Biowares senaste spel. Eller att EA ansvarade för slutet i mass effect 3.

Folk som dig verkar inte förstå att både EA och utvecklarna av x spel kan kritiseras. Eller ska vi aldrig kritisera utvecklare för dåliga spel längre? Är det alltid det stora dumma aktiebolaget som är problemet?

Medlem

Är faktiskt inte förvånad, med tanke på hur lite content det faktiskt finns i Anthem. Känns som att de större spelbolagen tappar mer och mer känslan för vad vi spelare vill ha. AAA spelen får mindre och mindre content med ett få undantag

Medlem

Efter att ha spelat en hel del nu i helgen tillsammans med två kompisar så måste jag säga att jag gillar spelet skarpt. Att det finns mycket lore att läsa i "Cortex" gillas speciellt pga. fluff är alltid gött att sätta tänderna i när man inväntar de andra spelarna.
Än så länge förstår jag inte kritiken mot storyn, tycker den är sammanhängande och habil plus att den ges mer djup via "Cortex:en". Striderna är engagerande och bitvis tuffa, på hard får man samarbeta och försöka sätta combos tillsammans.
Världen är kul att utforska i freeplay, mycket spännande som är gömt här och var. World events:en är även de roliga men jag kan tänka mig att det blir tröttsamt i längden om det bara är samma. Men om man kikar på den planerade roadmap:en som presenterades verkar det roteras in nya world events titt som tätt så det ser positivt ut det med. Dock är orienteringen svår, det är sällan jag vet var jag är på kartan eller hur jag bör flyga för att komma dit jag vill. Något som lätt skulle gå att fixa med möjligheten att sätta egna waypoints.
Valmöjligheterna för att göra sin javelin personlig är också helt grymt! Älskar att sitta och pilla med olika material och färger.
Jag är medveten om att jag skriver i ett "Oh-ett-nytt-spel"-skimmer men jag hoppas att det håller i sig och att berättandet och världsformandet som är planerat att fortgå genom uppdateringar ser på pappret spännande ut. Således är det mycket som återstår att se men man får nog tänka lite annorlunda med det här spelet där mycket av det man betalar för inte är presenterat ännu och jag tror inte att det är för att det nödvändigtvis inte är klart utan för att Bioware vill testa ett nytt sätt att berätta en historia på. Temat är anthem of creation, vad är inte bättre då än att världen sakta men säkert får liv och utvecklas tillsammans med spelarna?

Avstängd

Får väl sägas här också. 1/3 av inläggen här kommer från branschfolk. Mindre av detta på YouTube etc. Förstå att (.com)s är marknadsföringsplatser främst. Allmänna forum i andra hand.

Medlem
Skrivet av vilma:

Får väl sägas här också. 1/3 av inläggen här kommer från branschfolk. Mindre av detta på YouTube etc. Förstå att (.com)s är marknadsföringsplatser främst. Allmänna forum i andra hand.

Nu har du sagt det två gånger. Källa på påståendet skulle uppskattas, men det har du ingen.

Du vet att Youtube är en .com antar jag. Ägs av Google faktiskt, en av de största dot coms du kan hitta.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vill gärna att du hittar en källa på att EA är ansvariga för alla buggar och dåliga karaktärer i Biowares senaste spel. Eller att EA ansvarade för slutet i mass effect 3.

Folk som dig verkar inte förstå att både EA och utvecklarna av x spel kan kritiseras. Eller ska vi aldrig kritisera utvecklare för dåliga spel längre? Är det alltid det stora dumma aktiebolaget som är problemet?

Klart del av ansvaret faller på Bioware men EA gör alla spel som dom lägger sig i sämre. Svårt att säga hur mycket av ansvaret är på EA eller Bioware men EA har en historia av att sänka spel praktiskt taget själva. Inget sammanträffande att Apex Legends är det mest vältyckta spelet dom har släppt på ett tag och dom hade inte någonting med det att göra. Får hoppas att det leder till en mer hands-off approach för företaget. Det kommer inte leda till perfekta spel men i praktiskt taget alltid till bättre spel.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sillgam:

Vill gärna att du hittar en källa på att EA är ansvariga för alla buggar och dåliga karaktärer i Biowares senaste spel. Eller att EA ansvarade för slutet i mass effect 3.

Folk som dig verkar inte förstå att både EA och utvecklarna av x spel kan kritiseras. Eller ska vi aldrig kritisera utvecklare för dåliga spel längre? Är det alltid det stora dumma aktiebolaget som är problemet?

Jag vill gärna veta hur skaparna givit ut ett trasigt spel som Andromeda, ofärdigt som Anthem? EA skiter helt i att kolla produkten men ändå begära 60$? Ge dig! Självklart kan man bekylla skaparna men inte de som sätter deadline och ger ut spelet. De gör ett spel enligt utgivarens önskemål och tydligen inte hann klart som vanligt men EA som utgivare


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag vill gärna veta hur skaparna givit ut ett trasigt spel som Andromeda, ofärdigt som Anthem? EA skiter helt i att kolla produkten men ändå begära 60$? Ge dig! Självklart kan man bekylla skaparna men inte de som sätter deadline och ger ut spelet. De gör ett spel enligt utgivarens önskemål och tydligen inte hann klart som vanligt men EA som utgivare

Varför kan du inte kritisera båda? Du kan kritisera Ea för att släppa spelet men Bioware för att göra ett dåligt spel. Förstår inte varför det ska vara så svårt. Är det EAs fel att a way out var dåligt eller utvecklarnas? Och anthem hade en utvecklingstid på 6 år. Menar du att Bioware behövde mer tid?

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sillgam:

Varför kan du inte kritisera båda? Du kan kritisera Ea för att släppa spelet men Bioware för att göra ett dåligt spel. Förstår inte varför det ska vara så svårt. Är det EAs fel att a way out var dåligt eller utvecklarnas? Och anthem hade en utvecklingstid på 6 år. Menar du att Bioware behövde mer tid?

Jo visst kan man det men EA kan också låta Biowares kreativitet flöda istället för styra dem kanske? För jag vet att Bioware kan om de vill


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

när EA rör vid guld så blir det genast skit.

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

när EA rör vid guld så blir det genast skit.

Stadig logik.. EA har ägt Bioware sedan 2007 och står som utgivare för några av deras absolut mest hyllade titlar. Med tanke på budget, marknadsföring och utvecklingstid verkar det snarare som att Biowares inkompetens levererat ett kasst spel trots massivt stöd från EA.

Medlem

Alltså... Jag uppskattar verkligen Anthem. Tycker det är väldigt trevligt spel. Någon PS4:a användare som vill lira tillsammans så säg gärna till-.

Medlem
Medlem
Skrivet av kebbe:

Stadig logik.. EA har ägt Bioware sedan 2007 och står som utgivare för några av deras absolut mest hyllade titlar. Med tanke på budget, marknadsföring och utvecklingstid verkar det snarare som att Biowares inkompetens levererat ett kasst spel trots massivt stöd från EA.

EAs modus operandi har förändrats över tid sedan 2007. Vid den tiden så hade de inte fokus på snabba cash genom mikrotransaktioner och multiplayer/online på samma sätt som idag. Men folk hatade ändå EA vid den tiden.

Så killen har rätt, allt EA tar i blir till skit på grund av policies som EA har. Med den långa utvecklingstid som Anthem har haft så är det ganska lätt att spekulera i att det skett åt minstone en reboot av projektet, där man kastar allt i papperskorgen och börjar om. Med tanke på resultatet. Kikar man på hur EA har hanterat vissa andra storybaserade projekt, som de inställda Star Wars RPG spel som varit under utveckling, så verkar de vara ganska hårda med att det är en viss typ av spel de vill ge ut. Kan en studio inte modifiera sitt projekt att ha med den typ av gameplay EA är ute efter (som nämnts ovan) så läggs projekten ned, oavsett hur bra de varit (enligt inblandade).

Så krävs inte mycket för att se en koppling här där Anthem varit på väg att bli ett helt annat spel, ett mer traditionellt Bioware spel med Loot shooter element, istället för den loot shooter med traditionella bioware element som det är idag. Så kan mycket väl vara så att EA gått in och pekat med hela handen så projektet har fått tvärvända. Det är rätt många trender som slår på spelmarknaden under sju års tid och EA älskar att försöka kopiera andra aktörers sedelpressar.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vill gärna att du hittar en källa på att EA är ansvariga för alla buggar och dåliga karaktärer i Biowares senaste spel. Eller att EA ansvarade för slutet i mass effect 3.

Folk som dig verkar inte förstå att både EA och utvecklarna av x spel kan kritiseras. Eller ska vi aldrig kritisera utvecklare för dåliga spel längre? Är det alltid det stora dumma aktiebolaget som är problemet?

När det kommer till narrativet och gameplayet så är det förmodligen utvecklarna som är det största problemet, men buggarna bottnar mest troligt i Frostbite. Battlefield 3 (Frostbite 2) hade sina tekniska problem, men sen Battlefield 4 (Frostbite 3) släpptes så har det bara gått utför, vilken utvecklare det än har varit. Har väldigt svårt att tro att EA inte har råd eller vill anställa duktig personal.

Spelmotorn en är i grund och botten gjort för Battlefield och inget annat. Så när Bioware helt plötsligt var tvungen att använda motorn så fick de lösa alla element som hör till RPG helt själva, och på begränsad tid. Och detta påverkar ju naturligtvis spelets generella kvalité. Detta kan vara anledningen till varför EA har lagt ner så många Frostbite-baserade spel som inte varit renodlade FPS-spel. Hade EA slutat envisa med att använda Frostbite och gått över till Unreal Engine 4 så hade vi nog sett färre buggar, snyggare animationer och bättre spel i överlag.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Stadig logik.. EA har ägt Bioware sedan 2007 och står som utgivare för några av deras absolut mest hyllade titlar. Med tanke på budget, marknadsföring och utvecklingstid verkar det snarare som att Biowares inkompetens levererat ett kasst spel trots massivt stöd från EA.

Eller kan det vara som en smitta, att det finns viss inkubationstid.

Är nog flera som tycker merparten utav Biowares främsta titlar gjordes innan 2007. Men vilka är sen de mest hyllade titlar senaste 12 åren? Mass Effect 1, 2 & Dragon Age Origins säger nog de flesta. Dvs de bästa spelen Bioware gjort är titlar innan eller bara några år efter EA tog över studion.

Tycker det är liknande med DICE. Bästa spelen är de innan eller precis efter EA tog över BF 1942, BF Vietnam BF 2, BF 2142 & BC2, sen gick det utför.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

När det kommer till narrativet och gameplayet så är det förmodligen utvecklarna som är det största problemet, men buggarna bottnar mest troligt i Frostbite. Battlefield 3 (Frostbite 2) hade sina tekniska problem, men sen Battlefield 4 (Frostbite 3) släpptes så har det bara gått utför, vilken utvecklare det än har varit. Har väldigt svårt att tro att EA inte har råd eller vill anställa duktig personal.

Spelmotorn en är i grund och botten gjort för Battlefield och inget annat. Så när Bioware helt plötsligt var tvungen att använda motorn så fick de lösa alla element som hör till RPG helt själva, och på begränsad tid. Och detta påverkar ju naturligtvis spelets generella kvalité. Detta kan vara anledningen till varför EA har lagt ner så många Frostbite-baserade spel som inte varit renodlade FPS-spel. Hade EA slutat envisa med att använda Frostbite och gått över till Unreal Engine 4 så hade vi nog sett färre buggar, snyggare animationer och bättre spel i överlag.

Bioware använde sig av Frostbite i Dragon Age: Inquisition...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Skrivet av Barak:

Bioware använde sig av Frostbite i Dragon Age: Inquisition...

Det intressanta är ju att man verkar ha tyglat motorn, både i Andromeda och Anthem så är striderna och effekterna extremt snygga. Andromeda hade ju visserligen väldigt stora problem, men det var mindre med motorn och mer med resten av utvecklingen.
Med Anthem så har man haft två spel tidigare gjorda i frostbite så bortsett från vissa gliches så verkar spelet vara ganska stabilt.

Men är det bara jag som funderar på om Anthem var ett spel man verkligen vill göra. Världen kanske man skapade och även konceptet med exo suits osv. Men att det hela skulle bli en loot-shooter i väldigt liknande mall som Destiny's. Sen hjälper det ju inte att i princip allt spelbart verkar vara dåligt designat, lite som man inte hade någon aning om vad funkar och inte funkar inom den genren.

Medlem
Skrivet av Barak:

Bioware använde sig av Frostbite i Dragon Age: Inquisition...

Som också hade en hel del problem. Fyllt av buggar, combat-systemet var en katastrof och animationerna kunde flippa ur, precis som i Andromeda.

Att det blir så här beror på att Frostbite använder ett animationssystem som är designat för sportspel. Med andra ord mer fokus på kroppsrörelser än ansiktsrörelser, och RPG-spel som innehåller oerhört mycket repliker är beroende utav ett väldesignat system för just detta ändamål. Biowares största misstag med Andromeda var att välja att justera alla ansiktsanimationer för hand, precis som man hade gjort med Dragon Age. En rejäl felbedömning när det visade sig att Andromeda hade betydligt fler repliker och karaktärer.

EA måste lära sig att alla spel inte går att göra i Frostbite, och ge sina studios mer fria händer när det kommer till val av spelmotorer. Bioware har i sin tur seriösa problem i styret där man inte sätter realistiska mål, vilket leder till att man får släppa ofärdiga spel. Tittar man på Respawn, som av någon anledning får använda Source-motorn, så har de en mycket bättre produktion när de får jobba som de vill.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Som också hade en hel del problem. Fyllt av buggar, combat-systemet var en katastrof och animationerna kunde flippa ur, precis som i Andromeda.

https://www.youtube.com/watch?v=FSQmFVMxYnQ

Att det blir så här beror på att Frostbite använder ett animationssystem som är designat för sportspel. Med andra ord mer fokus på kroppsrörelser än ansiktsrörelser, och RPG-spel som innehåller oerhört mycket repliker är beroende utav ett väldesignat system för just detta ändamål. Biowares största misstag med Andromeda var att välja att justera alla ansiktsanimationer för hand, precis som man hade gjort med Dragon Age. En rejäl felbedömning när det visade sig att Andromeda hade betydligt fler repliker och karaktärer.

EA måste lära sig att alla spel inte går att göra i Frostbite, och ge sina studios mer fria händer när det kommer till val av spelmotorer. Bioware har i sin tur seriösa problem i styret där man inte sätter realistiska mål, vilket leder till att man får släppa ofärdiga spel. Tittar man på Respawn, som av någon anledning får använda Source-motorn, så har de en mycket bättre produktion när de får jobba som de vill.

SKulle precis säga det som svar till tidigare kommentar. DAI hade ju stora problem med Frostbite både under utveckling och efter release. De fick göra om delar av combat-systemet efter att spelet hade släppts för att det helt enkelt var för stelt/dåligt. Konversationer och liknande är inte direkt särskilt nyanserade och levande heller utan de är snarare extremt stela utan någon som helst form av känslouttryck i samband med konversationer. Jag tycker nog att man även i Dragon Age-serien kan se en stadig nedgång med första spelet som absolut bäst och det tredje som det svagaste. Tyvärr.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Releasehästryttare
Medlem
Skrivet av Striva:

Detta må vara den dummaste kommentaren jag läst på länge. Att du på fullt allvar kunde skriva ner det där offentligt är en ny nivå av idioti.
Du kan väl lika gärna googla om månen är gjord av ost och sen argumentera över att det är sant då du får sjukt många träffar.

Ja, för det går ju inte googla om massa kunder haft samma problem med en produkt. Idiot.

Medlem

Riperinos bioware
No king rules forever, my son


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@kaealy: Jag googlade om jag var en idiot. Fick inga träffar och vi kan då härleda detta med samma logik du använder och få svaret att du har fel.

Snälla, lär dig argumentera.
Jag skulle kunna vara lika cool som dig och kalla dig en idiot men jag känner inte att det är rätt att mobba de som inte är mindre begåvade.

Medlem

Nu blir man ju lite sugen på Andromeda och sen kom jag på att jag inte gillade vissa moment i demot alls. Finns bättre spel jag ska köpa en dag och kommer nya.

Medlem

Någon som sitter på en sammanställning om varför spelet får dåligt betyg, annat än att EA är onda? Ser flera som nämner samma sak som jag tog upp redan innan release som t ex loading screens och kass GUI, som det brukar vara på en multiplattformstitel. (Till en viss gräns är det såklart ändå Ok, men här verkar det gått över den gränsen med råge.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Jag kommer köpa det på en REA i framtiden, för det känns att man kan påverka mest med plånboken.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skriv svar