APEX ASSHOLES - diskussion kring lågt beteende i spel

Medlem
Skrivet av Yabba:

Känner du dig kränkt?

Bra fråga. Nej det tror jag inte. Svårt att ta det personligt när det är ett sånt generellt fenomen. Däremot kan man bli mycket trött och ledsen och tappa hoppet om mänskligheten med tanke på hur bisarrt verklighetsfrånvänt och hissnande självcentrerat det kan vara ibland.

Medlem

Sådana har spel har ju en tendens att locka fram det sämsta hos folk, de är ju gjorda för att man ska bli förbannad o sur på folk.

Medlem
Skrivet av Azureye:

https://clips.twitch.tv/CrazyRoundPorpoiseLitty

Spela så här, så kommer folk bli trevliga mot dig.

Exakt det som är problemet. Att folk är så imponerade av skills. Jag kan också tycka det är fräckt ibland, och man borde ju vara trevlig mot alla, men är det några som förtjänar att vara extra trevliga mot är ju dom som är sämst. Det är mkt svårare att vara dålig än att vara bäst. Jag imponeras mer av schysst attityd och ödmjukhet än insane skills.

Medlem

Ojämna lag i tävlingssammanhang har väl aldrig varit speciellt roligt för någon i det förlorande laget.

Jag är sådan att jag aldrig tar åt mig av skrikande människor när det handlar om onlinespel. Jag har varit och är väl fortfarande i någon utsträckning en som skriker själv. Skrikandet är det nog faktiskt slut med men jag kan väl inte påstå att jag alltid är trevlig, åtminstone inte när det handlar om att vinna.

Det jag såg i klippet var faktiskt långt mildare än jag förväntat mig. Sådant språk rör mig inte ens i ryggen, det är i ungefär samma storleksordning med någon som använder en svordom i den riktiga världen.

När människor kan vara (och uppenbarligen är) så olika är det inte konstigt att detta beteende anses märkligt eller rent av stötande.

De gånger jag slutat på 15+ kills och min/mina lagkamrater (spelar alltid solo) på kanske 0-2 med 50-250 skada brukar jag ge någon sarkastisk kommentar i stil med "impressive". Att önska cancer och död till andra är något jag aldrig sysslat med, samtidigt tar jag det inte på allvar när någon gör det mot mig för jag vet vad det grundar sig i.

Avslutningsvis tycker jag att ord som "idiot" och "retard" är något en vuxen människa ska tåla att höra, i alla fall om vi pratar sport, lek eller spel. Det är ingenting annat än en "fin" tanke att människor ska vara respektfulla mot varandra i alla sammanhang.

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Frågor:
Om spelutvecklare tog bort (eller tonade ner) offentlig stats å sånt som gör att spelare jämför sig med andra hela tiden, (alla vill vara detdär acet) - tror ni att spelare skulle spela mer för kul, bli mindre benägna till egoistiskt spelande och lågt beteende?

Med andra ord - är det utformningen av tävlingsinriktade spel som gör folk till idioter?

Finns det exempel på tävlingsinriktade onlinespel som valt en annan väg?

Skrivet av whoo:

Jag är helt övertygad om att det är där problmet ligger.

Idag är det XP / levels / epeen / rewards som dominerar.

Jag kände inte av det här problemet ”back in the days” med t ex BF1942 eller unreal tournament.

Men nu känns det sjukligt, många spelar inte för glöden i att spela en runda, dom spelar mot något ”mål” va det nu än må vara.

Har ett färskt exempel själv: spelat lite Anthem, och ofta får jag rutan ”du är för långt bakom dina medspelare och kommer teleporteras till dom”.
Man har lixom inte 3 sekunder över till att göra något annat än att bara springa rakt igenom contentet till nästa ”mål”.
Det enda allt verkar gå ut på för den stora massan är att nå max level fortast möjligt.
Väl där så ska man sen farma gear eller whatever.

Har så otroligt mycket exempel, tror jag skrivit om det förut.
Känner till folk där ”samlandet” i spel gått så överstyr att dom på fullaste allvar sittter och tittar på film/tvserier/twitch medans dom spelar... det könns som att något är helt snett när man bara spelar för att ”farma” någon typ av digital ”reward” och inte längre spelandet i sig..

Slutsatsen är då att denna sjuka ”rage”/”hat” föds utav att man som ”noob” helt enkelt sinkar deras ”progress”.

Intressant om än skrämmande svar - att man sitter å kollar serier samtidigt är ju riktigt sjukt men som alla på nåt sätt kan känna igen sig i. Och att man som noob sinkar deras "progress" förklarar ju också en hel del. Var här nånstans jag ville diskussionen skulle hamna - men också på eventuella olika framtidsscenarier samt lösningar.

Jag har alltid till stor del varit emot leveling, achievements, samlande i spel - men särskilt leveling är så normaliserat nuförtiden att jag knappt reflekterar över det längre. Men som självändamål är det ju nån slags billig psykologiskt självbekräftelse helt befriat från upplevelse, erfarenhet och innehåll. Borde man inte som spelutvecklare kunna jobba emot fenomenet? Tänk ett rpg helt befriat från levels, där karaktären utvecklas men du har ingen aning om vilken level du har (kanske inte ens finns levels i bakgrunden - o ljuvliga Shadow of the colossus - varför var det ingen som hängde på?), och det plingar inte till var å varannan minut för att belöna dig för att du varit såå duktig. Där fokus ligger på upplevelse, innehåll och mening. Jag är helt övertygad om att det går att göra mainstream spel utan allt såntdär...

Och kanske det borde gå att utforma tävlingsinriktade spel annorlunda - ev genom att dölja stats i olika sammanhang? Eller kanske genom att belöna vinst framför individuella prestationer som kills. Varken kills eller level behöver ju vara ett kännetecken för skills heller.

Medlem

Det tråkiga är att väldigt få förstår konceptet BR.
Det handlar om att vinna, inte hur många du dödat.
Du ska klara dig till siste man. Du kan döda 50 spelare och ändå förlora... Vad har du vunnit då?

Just nu är det en stor debatt borta på officiella forumet om att minska tiden mellan ringarna så man får bort campare och lootare och istället kan spela mer aggressivt.

Ummm..????? Ok, det tar bort hela konceptet med BR.

Ibland spelar vi med en random och 9 av 10 ggr börjar den personen med att pinga som en galning att vi ska hoppa in i smeten, helst samma sekund som man får tillåtelse att hoppa. Ignorerar vi det så hoppar personen själv, dör efter 2-3 minuter, skriker i micken och disconnectar.

Fantastiskt.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Trashtalk förekommer i all slags tävlande, ju högre nivå ju vanligare är det. Och spel online är verkligen inget undantag, utan det främjar den. Då till skillnad från Verkliga sporter så finns det inga domare inne i själva arenan och då man kan vara vem man vill bakom en skärm så förstärker det bara vissa individers möjligheter att förverkliga sig själva genom att förminska andra.

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Som jag skrev i videon så respawnade jag inte då det inte var jag som plockade upp bannern (vilket är rätt logiskt). Men håller du inte med om att det är fascinerande att dom på fullaste allvar, under loppet av hela matchen, alltså ca 15 min senare, fortfarande är skitförbannade och tror att jag medvetet struntade i att respawna lagkamraten?

Av att kolla på dina klipp så har jag inga svårigheter att tro dom är förbannade på dig efter det.
Det står på skärmen att ni ska ta bannern till respawn. Han har pingat respawnen, du går förbi respawn punkten 2 gånger och ignorerar meddelandet som säger du kan respawna honom och slutligen så säger han du ska respawna honom och du går därifrån.
I slutet av matchen så har dom runt 10 gånger så mycket damage som du har vilket betyder du knappt bidragit till matchen i deras ögon. Det försvarar inte vad han skrev, men att han var förbannad förstår jag.

I andra klippet så är du också bara feg, vilket han säger på mic till dig. Du hade slut på ammo, vilket betyder att du kunde kört melee på den som var kvar. I dessa fall ser folk hellre att du spelar med laget och visar du försöker än är feg och sticker iväg för dig själv. Då vet dom att dom inte kan lita på dig.

Så baserat på vad du visat så var dom otrevliga i första klippet utan anledning.
I andra klippet så var du feg vilket var det han sa, vilket är helt korrekt.
I tredje klippet så trodde dom du medvetet struntade att respawna honom och dessutom inte bidrog så mycket till laget. Det han skrev rättfärdigar inte det, men du är också medveten om att du gjorde fel där för du visste inte hur respawn systemet fungerade.

Medlem

Är ju inte bara i Apex det händer, alltid så att folk vill man ska spela som dem vill eller för deras nöje enbart. Inte allas. Detta händer i OW, LoL, Apex, PUBG etc, även ibland när man lirat med folk man kört med ett tag så rushar dem ett hus som i filmen fast man är LÅNGT ifrån.. sedan blir du anklagad när de inte hade en susning av vad du gjorde eller vart du var.. för du spelar inte för dem. De vill ha nöje men vill inte bry sig om ditt nöje.

Kommer aldrig ändras tyvärr, enda är att lira med bra folk man lär känna tills man har en grupp. Har lirat med samma folk i 15 år sedan jag lärde känna en i BF2 och en i Vanilla WoW sedan har vi bara fortsatt å lira. Visst har man lirat med andra också men de har alltid funnits och varit kärnan där. Ofta har vi velat ta in fler men de kommer ofta och går då de byter spel tyvärr än att stanna och lira för att ha kul med folk man känner väl.

Kan ju ta OW (Overwatch), lirar du Mercy säger vi så om någon går Pharah så kommer de "begära" heals av dig bara för att Pharmacy är stark om man spelar det bra. Men efter en halv match och den som spelar Pharah inte gör sitt jobb och du healar andra och ger damage boost kan du vara säker att den personen börjar skriva och whina. För det blir mindre kul för den personen och bara dennes glädje spelar roll, tid också. Folk är så stressade idag även när de spelar där man ska hinna så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt än att njuta av gemenskapen och glädjen som spelet ger.

Så tyvärr är det bara hur folk är!

Finns bra folk också dock whina på voice eller chat händer inte ofta. Aldrig orkat på voice även när man var yngre, mer om någon är ruggigt dryg och odräglig som man kanske säger något.

Medlem

På tal om det.. Kan man muta folk i Apex när man väl är in-game?
Inte hittat hur.
Rätt störigt när man hamnar i samma match som t.ex någon 12-åring, som sedan visar sig ha lagt alldeles för mycket tid på att kopiera Joel-bitars finess med det värsta från Håkan Hellströms tidiga live-framträdanden segmenterat till en ton som skulle få "Hesa Fredrik*" att rodna av otillräcklighet.

* Utomhuslarmet som prövas varje månad.


signatur

- pixelfantast

Medlem
Skrivet av skymf:

På tal om det.. Kan man muta folk i Apex när man väl är in-game?

På PC: Tryck tab, välj squad, längst ner på skärmen finns högtalarsymboler som du kan klicka på för att toggla voicechat på den personen.

Jag har spelat ca 100 matcher, uteslutande med randoms, och haft 1 som varit otrevlig.

Medlem

Brukar oftast blocka folk/stänga av VOIP.
Tråkigt men en verklighet vi lever i.

Spelar annars oftast med vänner där alla vill ha roligt. Oavsett om det går bra eller mindre bra så har alla en skön inställning.
Man är inte 14 längre...

Medlem

Problemet med APEX är att det är en riktigt hög inlärningskurva innan man börjar se bra spelare som kan loota snabbt och effektivt ta sig runt banan utan att gissa vart de springer. Tävlingsinriktade spelare som kan spelet utantill kommer att irriteras när nybörjare springer runt och inte gör något effektivt, att skrika på nya spelare är dock inte ok, de flesta som skriker har någon gång har varit nybörjare i spelet de med!

Jag är level 60+ och kan spelet ganska bra och det största utropstecknet för en nybörjare för mig är när de inte klättrar upp på tak eller kanter, de bara kutar runt på marken och blir översvämmade av fiender, de hoppar inte ens upp på kanter om de vill upp på en byggnad, de letar efter trappen.. ^^

Det finns ett par jättestora hus med automatiska dörrar som öppnas uppåt ''Market är ett exempel'', när dörrarna är stängda kan man klättra på dem för att ta sig till taket, ingen låglevlad spelare gör detta och det är ganska irriterande. När man anfaller eller blir jagad så kan man hoppa upp på taket för att få ett enormt övertag, detta är inget som någon nybörjare någonsin gör.

Jag tror att mycket kommer att fixas om de inför ranked matchmaking, då att de som vill lära sig spelet spela casual och de som vill spela mer seriöst kan spela ranked. Casual borde dock vara ett krav tills man når minst level 20 så att man kan lite om spelet innan man går in i ranked.

Medlem

Spelat online sedan typ 1995.

Det är ett relativt rått klimat i online games och har inget med Apex och göra, Redan på Meridian 59 tiden gick texten varm.
Man hittar sina vänner det gör man, men helt klart det är ingen varm miljö så är det bara. I regel kan man tro det är finniga james 12år eller brian med mer testosteron i kroppen än han klarar av som lirar men ofta är det vuxna personer 20-25+ som beter sig som praktsvin så det du nämde med kids/vuxna ja det är vuxna som är totalt blåsta bara löjligt och skylla på det är kids.

Mitt tips är bara att inte ta åt dig, Redan i Ultima online, ashrons call dark tide osv blev man härdad så bryr mig inte vad folk gör/säger. och det klassiska " mother " kommer ju extremt ofta.

Generellt mot newbies är det rough ton, you suck, your mother suck osv osv ingen hjälper dig generellt. Ger du inte upp där och framförallt i pvp spel och du blir bra på det är dina problem lösta alt du finner i mängden en bra vän är dina issues också borta du är med i spelet.

I Apex ofta är det så en drar iväg på sina solo turer och snart är han halva kartan ifrån oss, dör och börjar gorma hur jävla suck vi är , han ska knulla våra mammor osv osv. Även haft ett par typ HARDCORE rages men man hör på rösten är ju ingen 12-13åring utan en äldre extremt ofta från US. Han skulle knulla min mamma skrek han mm var av man bara ( Well fine , i had no idea you were in to dead ppl just be gentle. However i just sent your mother home sadly i cant say i would place her on the top 100 list even. Thanks for the game mate have a nice day hope we can play again sometimes was fun.) Vilket han varvar järnet på men man quit bara och kör nytt game.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

...Jag tror att mycket kommer att fixas om de inför ranked matchmaking, då att de som vill lära sig spelet spela casual och de som vill spela mer seriöst kan spela ranked...

Precis. Men sen var det nån som sa att skitsnacket skulle bli ännu värre då. Förstår inte varför. Borde inte någon form av ranking system hjälpa? Kan ju inte vara särskilt kul för proffs som spelar 24tim/dygnet att spela med noobs, precis som det är meningslöst för noobs att spela med proffs. De flesta åker till Åre för att ha kul å åka skidor - inte för att köra slalom tävlingar med Anja Pärson.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Av att kolla på dina klipp så har jag inga svårigheter att tro dom är förbannade på dig efter det...

Så baserat på vad du visat så var dom otrevliga i första klippet utan anledning.

Håller med. Förutom att jag var allmänt kass.

Skrivet av MammaMuu:

I andra klippet så var du feg vilket var det han sa, vilket är helt korrekt.

Håller inte med. Hann inte ens försöka plocka deras banners. Haft flera matcher sen dess då jag respawnat båda mina kamrater och vi sedan vunnit matchen. Gäller ha lite is i magen om man ska spela lagspel. Som nämnts i tråden - många kutar in i strid på egen hand, dör å sen quitar... Han blev väl bara arg för att han inte hade tålamod.

Skrivet av MammaMuu:

I tredje klippet så trodde dom du medvetet struntade att respawna honom och dessutom inte bidrog så mycket till laget. Det han skrev rättfärdigar inte det, men du är också medveten om att du gjorde fel där för du visste inte hur respawn systemet fungerade.

Precis. Jag var helt värdelös där, fattade inte hur det funkade och bidrog inte mycket till vinsten. Men varför tror man att man medvetet motarbetar laget? När han säger "respawn me" trodde jag han pratade med den andra snubben, och jag gick och väntade strax utanför för att täcka honom.

...jag kollade på en Apex tips å trix video senare - där man berättade att man faktiskt kan respawna utan att ha plockat bannern vilket var smått förvånande då. Självklart nu, men folk verkar ha glömt bort att de själva inte hade nån aning om det i början.

Medlem

Spelat aktivt cs i snart 15 år och mitt 15 åriga steamaccount har 2100 spelare blockade. Mute/block på vissa personligheter.

Spelar för att ha kul och ungå tristess, inte att få höra om min mamma från en tolvåring utan uppfostran.

Moderator | Testpilot

Spelat League of Legends ända sedan det släpptes och det bästa man kan göra är att bara stänga av voice chat om folk är otrevliga och mutea dem. Svårare än så är det inte. Finns ingen anledning till att du ska ta massa skit. Spelar ingen roll om du spelar bra eller dåligt, alla är vi nya, alla testar vi olika "plays" som ibland går åt fan, men det gör det inte rätt att de, du eller någon annan ska bete sig som rövhål.

Personligen skulle jag väl säga att ha voice-chat på då det blir mycket lättare att kommunicera med folk. Jag har över 50 timmar spelade och bara stött på ett drygt gäng hittills och då var det lätt att blocka dem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Intressant om än skrämmande svar - att man sitter å kollar serier samtidigt är ju riktigt sjukt men som alla på nåt sätt kan känna igen sig i. Och att man som noob sinkar deras "progress" förklarar ju också en hel del. Var här nånstans jag ville diskussionen skulle hamna - men också på eventuella olika framtidsscenarier samt lösningar.

Jag har alltid till stor del varit emot leveling, achievements, samlande i spel - men särskilt leveling är så normaliserat nuförtiden att jag knappt reflekterar över det längre. Men som självändamål är det ju nån slags billig psykologiskt självbekräftelse helt befriat från upplevelse, erfarenhet och innehåll. Borde man inte som spelutvecklare kunna jobba emot fenomenet? Tänk ett rpg helt befriat från levels, där karaktären utvecklas men du har ingen aning om vilken level du har (kanske inte ens finns levels i bakgrunden - o ljuvliga Shadow of the colossus - varför var det ingen som hängde på?), och det plingar inte till var å varannan minut för att belöna dig för att du varit såå duktig. Där fokus ligger på upplevelse, innehåll och mening. Jag är helt övertygad om att det går att göra mainstream spel utan allt såntdär...

Och kanske det borde gå att utforma tävlingsinriktade spel annorlunda - ev genom att dölja stats i olika sammanhang? Eller kanske genom att belöna vinst framför individuella prestationer som kills. Varken kills eller level behöver ju vara ett kännetecken för skills heller.

Star citizen ligger på denna nivån, inga levels, inga ingame skills bara hårt arbete hos individen

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

Håller inte med. Hann inte ens försöka plocka deras banners. Haft flera matcher sen dess då jag respawnat båda mina kamrater och vi sedan vunnit matchen. Gäller ha lite is i magen om man ska spela lagspel. Som nämnts i tråden - många kutar in i strid på egen hand, dör å sen quitar... Han blev väl bara arg för att han inte hade tålamod.

Fast om du ser det lite från deras synvinkel så såg det ut som du inte hjälpte till alls. Dom visste inte att du hade slut på ammo eftersom att du inte pingade det. Det första wraith ser när han dör är att du lootar en bit bort. Är inte ens säkert dom såg att du var med i början av fighten eftersom du gick bakom huset. Visst dom kunde väntat och se vad du skulle göra. Men det finns folk som är helt nya på spelet som inte fattar dom kan ta banners och respawna folk eftersom det är en feature unik för detta spelet.
Så i det fallet så hade det vart bättre om du rushade lifeline som du hade framför dig och gjorde melee damage och förvirrar henne tillräckligt för att den andra personen ska kunna skjuta henne. Finns en stor risk att ni alla dött ändå, men dom hade inte blivit sura på dig då, för det hade synts att du försökte.

Medlem

Mina erfarenheter är att ju äldre spelarna är desto trevligare.

Upplever att det oftast är yngre förmågor som beter sig illa.
Svårt att avgöra ålder på röster såklart men tippar på att dom är omkring 12-15år.

Det borde vara åldersgräns på vissa spel.....

Medlem

Har bara upplevt det två gånger, och jag hanterade det på det (för mig) bästa sätt.

  1. Första gången vet jag inte vad jag gjorde fel, det var någon Ryss som kallade mig för "retard" efter jag hade plockat en hjälm från en drop. Antar att han ville ha den själv. När vi sen kom in i strid så blev han nerskjuten och började skrika "res me bro! res me!" efter jag och den andra medspelaren tog ner motståndarna. Naturligtvis stod jag framför honom och sa något i stil med, "I don't understand what you mean, I'm just a retard, bro!" Varken jag eller spelare 3 ressade honom, och han fortsatte att skrika på oss till han disconnectade.

  2. Andra gången så gav jag information till mina medspelare via voice om var fienden var. Fienden var rätt nedanför mig så jag kunde inte bara pinga utan var tvungen att förtydliga det. En av dem skrek i voice "shut the fuck up, man, we can't hear each other on Discord!"

    Jag blev naturligtvis lite purken, och denna gången gick bägge medspelarna ner, och barnslig som jag var teabaggade jag lite dem medan de blödde ut medan de kallade mig för bl.a. "nigger" och andra lika smickrande ord. Lootade dem, och sprang vidare till en tredjeplats Jag har bägge händelser på video vilket jag gottar mig med när jag behöver en pick-me-up

Medlem
Skrivet av bent toe:

Det tråkiga är att väldigt få förstår konceptet BR.
Det handlar om att vinna, inte hur många du dödat.
Du ska klara dig till siste man. Du kan döda 50 spelare och ändå förlora... Vad har du vunnit då?

Just nu är det en stor debatt borta på officiella forumet om att minska tiden mellan ringarna så man får bort campare och lootare och istället kan spela mer aggressivt.

Ummm..????? Ok, det tar bort hela konceptet med BR.

Ibland spelar vi med en random och 9 av 10 ggr börjar den personen med att pinga som en galning att vi ska hoppa in i smeten, helst samma sekund som man får tillåtelse att hoppa. Ignorerar vi det så hoppar personen själv, dör efter 2-3 minuter, skriker i micken och disconnectar.

Fantastiskt.

Man får spela som man vill, jag vill in och slåss, bryr mig inte ett dugg om vi kommer på plats 15 eller 1 så länge det var en kul match. Blir grymt frustrerad på lagmedlemmar som vill springa runt i utkanten, loota och hålla sig undan tills det bara är ett par squads kvar. Vill jag bara komma topp 3 är det enklare på egen hand bara att sitta precis i kanten och vänta i min erfarenhet.

Medlem
Ja :/

Hej Cedmoy!

Jag håller helt med att folk kan vara otrevliga men OFTAST upplever jag att dom inte är det i Apex. Dock verkar det som att du inte själv kommunicerar via mic och då kan det ju vara svårt för folk att veta vad du tänker göra. Jag har precis som du fått slut på ammo men har då sagt det, hämtat ammo sedan reviveat mina random kompisar. Jag tror att en del av klippen hade du sluppit bara du kommunicerat. Jag säger inte att deras sätt att ventilera på dig för deras förlust är rätt för det är det inte. Jag tänker mer som ett tips till dig för att slippa få massa otrevligheter, kommunciera!

Ha det bra! Adda mig om du vill spela Apex tillsammans, jag är en normal inte otrevlig person Heter Vilksalsa på Origin.

phi
Medlem
Skrivet av bent toe:

Det tråkiga är att väldigt få förstår konceptet BR.
Det handlar om att vinna, inte hur många du dödat.
Du ska klara dig till siste man. Du kan döda 50 spelare och ändå förlora... Vad har du vunnit då?

Just nu är det en stor debatt borta på officiella forumet om att minska tiden mellan ringarna så man får bort campare och lootare och istället kan spela mer aggressivt.

Ummm..????? Ok, det tar bort hela konceptet med BR.

Ibland spelar vi med en random och 9 av 10 ggr börjar den personen med att pinga som en galning att vi ska hoppa in i smeten, helst samma sekund som man får tillåtelse att hoppa. Ignorerar vi det så hoppar personen själv, dör efter 2-3 minuter, skriker i micken och disconnectar.

Fantastiskt.

Alla förstår nog BR. Däremot så finns det två typer (finns säkert fler men dessa är väl de vanligaste) av BR-spelare.

Spelare #1: De som aktivt vill bli bättre och förstår vikten av att hot droppa. De förstår att ju mer du blir utsatt för press under stress, desto bättre kommer du att bli på att hantera hot dropping och snabbt lootande samt strider både i ett tidigt skede men även senare i matchen när du har bättre saker. Det innebär att om du spelar för att få så många kills per match som möjligt så kommer du mer eller mindre automatiskt att på sikt bidra mer till din squad och slutresultatet kommer att bli fler vinster.

Spelare #2: De som vill hålla sig vid liv så länge som möjligt för att det ger dem känslan av att de har gjort bra ifrån sig under matchen. "Jaja, vi kom ju i alla fall tvåa så det får vi väl vara nöjda med. GG gubbar!". Inte sällan sitter dessa spelarna med 2-3 squad kills och ett par hundra var i damage. Ja, BR handlar om att vinna men vad har dessa spelare vunnit genom att placerat sig på andra plats? Samtidigt är det inte ovanligt att en spelare i vinnarsquaden oftast har mer än dubbelt så många kills och damage än hela squaden som kom tvåa.

Apex Legends skiljer sig väldigt mycket från t.ex PUBG till föjd av att aggression är något som belönas väldigt starkt. Det är t.ex väldigt svårt att ta ut en hel squad på avstånd utan en Kraber eller välkittad Longbow eller G7 Scout eftersom att du aldrig tappar din rustning eller hjälm och du kan recharga din shield så länge du har cells, battery eller phoenix kit. Detta gör aggression och fokus på närstrider väldigt effektivt och hur blir man bättre på det?

Jo, man hot droppar, lootar ett vapen och börjar röja från sekund ett. Efter att ha gjort det ett par hundra gånger så börjar du bli ganska varm i kläderna. Hetsen och pressen som du i början kände har försvunnit, din aim och ditt beslutsfattande kommer att bli bättre och snabbare och du kommer till slut att överleva en hot drop i de flesta fallen och kommer att ha relativt välkittade vapen och övrig loot. Dessutom sitter du med några kills i bagaget och du är redan "in the zone".

Det jag brukar se från spelare #2 är att:

- De tar ofta en evighet på sig att loota saker. Ibland undrar man ifall de gått AFK eller vad de pysslar med i samma hus i en minut.
- De är oftast sist att upptäcka fiendesquads trots att man pingar och säger att det är en squad runt hörnet.
- De står ofta och lootar mitt i strider istället för att hjälpa sin squad.
- De agerar nästan panikartat när vi väl hamnar i en strid med fiendesquad.
- De har ofta problem att hantera närstrider och klagar på för hög TTK (Time To Kill).
- De klagar ofta på att man som jumpmaster vill hot droppa och drar kommentaren "wtf are you doing?! you suck!" och ragequittar direkt de dör.

När vi väl får mer statistik att kolla på så är jag helt övertygad om att vi kommer att kunna se att det totala antalet vinster är direkt kopplade till antalet kills per match. Dina chanser och möjligheter att vinna ökar i takt med att dina kills per match ökar.

Som sagt BR-spelen handlar om att vara sist kvar och vinna. Vill du vara den som bär din squad till vinst eller tvärtom?

Medlem

När jag var ny i Apex så fick jag en del skäll och gnäll för spelare.
Men sa som det var, är ny på detta. Gör mitt bästa.
Men när dem bara fortsätter och gnäller, skriver och slänger ut N ordet. Så lämnar jag spelet och gruppen. Varför ska jag sitta där och lyssna? När det finns 25 milj andra spelare som säker är mer förstående.

Nu har man spelat ett tag och vinner, alt kommer 2 alt 3 plats i squad.
Helt plötsligt ser folket en "skill" tex "kills", och "placed 3rd 8 times"
Nu är dem mycket trevligare och mer pratsamma och mer förstående.. bara för man har "bra" resultat.

Borde ju vara tvärtom! ALLA är ju noobs i början på ett nytt spel!
Hjälpa istället och ge tips... gör jag nu när man möter nya spelare. Och de är så tacksamma för hjälpen och tycker spelet är roligt och säger gg osv.

Är det som jag tycker är kul med detta spelet, tycker flera är mer trevligare än de i tex Overwatch, Pubg..

Men får väl se om detta fortsätter vara så, eller om alla kommer bli lika toxic som i OW till slut.. jag hoppas verkligen inte det, för då slutar jag.. så hände med OW

Medlem

Jag såg din video, jag vill inte vara taskig men ärligtalat.
-Du har ingen mic
-Du kommunicerar överhuvudtaget inte med ditt lag
-Du har knappast ställt in allt som behövs för att kunna göra snabba reaktioner

Jag tycker inte om folk som gappar men jag kan säga efter att jag spelat detta sedan dag 1 och är nästan level 100
Svenskar och Ryssar är det värsta folket du kan hamna i team med.

Dom pratar inte, när dom väl pratar så är det alltid något omoget dynga fast dom är vuxna plus att dom flesta saknar lagkänsla.

Medlem

Måste säga att jag är förvånad över mängden problem folk har med communityn, 40h playtime och jag kan räkna på en hand antalet toxic spelare jag kört med. So far helt klart den mest non-toxic mp game jag kört på länge

Medlem
Skrivet av Cedmoy:

@roftg: Vad betyder inceg? Du menar tredje klippet? Som jag skrev i videon så respawnade jag inte då det inte var jag som plockade upp bannern (vilket är rätt logiskt). Men håller du inte med om att det är fascinerande att dom på fullaste allvar, under loppet av hela matchen, alltså ca 15 min senare, fortfarande är skitförbannade och tror att jag medvetet struntade i att respawna lagkamraten?

Det betyder inget, rättstavning på mobil du vet,x),. Nä jag tycker inte det är något att bry sig om,,. Dom är ganska snälla ändå, jag har sett saker som är mycket värre

Skrivet av roftg:

Det betyder inget, rättstavning på mobil du vet,x),. Nä jag tycker inte det är något att bry sig om,,. Dom är ganska snälla ändå, jag har sett saker som är mycket värre

Rättstavning är väl rättstavning oavsett var? Bara att åtgärda de fel du gör så förstår alla vad du vill få fram direkt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skriv svar