Guide: Grundläggande för att följa en CS:GO sändning

Skribent
Guide: Grundläggande för att följa en CS:GO sändning

Lite osäker på om den här ligger i rätt forumdel, men jag chansar!

För de som inte vet om det så pågår en CS:GO Major nu. Denna vecka är den andra spelveckan av tre. CS:GO majors spelas två gånger om året och är den absolut viktigaste turneringen för alla lag, dels p.g.a. prestige men även för att det är turneringarna med mest pengar. Pengar som fås genom communityn som köper stickers och "viewerpass" (man måste inte ha viewerpass för att se matcherna, utan det är bara för att få mer in-game prylar), men även från prispotten som är en miljon dollar.

Fast nog om det, för den som inte sett en CS:GO sändning förut eller ens spelat spelet så är det svårt att följa med i vad som händer. Kanske finns inte intresset bland er medlemmar men jag tänkte visa med en kort guide vad som är viktigt att hålla koll på för att kunna hänga med, nu när svenskarna ska jaga en plats i slutspelet.

Här nedan är en bild från matchen Fnatic - ViCI förra veckan (svensklaget Fnatic åkte oväntat ur turneringen i tidigt skede):

1.
Minimapen. Överblick över kartan, gula är T och blåa är CT. Den orangea fyrkanten är bomben och den upplysta markören är den person som vi ser "in eyes" på just nu. Minimapen kan se lite olika ut beroende på sändning och karta. I den här majoren så har de hoppat mellan två olika, men på det stora hela ser de likadana ut.

2.
Allmän information om matchen. Lagnamn, resultat, tid kvar på rundan, vilken runda det är och hur många kartvinster det behövs för att vinna matchen. I just det här exemplet så är det ViCi Gaming som är CT (försvarande lag) och Fnatic är T (anfallande lag). ViCI leder med 5-1 och vi har 1.04 kvar av runda 7. Man spelar 15 rundor på varje sida och sedan byter man, först till 16 vinner. Det är en bäst av 1 match.

3
Information om spelarna. Aktuell HP, 100 är mest, och vilken armor spelarna har. Den helvita skölden betyder att spelaren inte har hjälm (utan hjälm så är det fler vapen som kan döda en med ett headshot).
Tången betyder att spelaren har ett defuse kit och kan desarmera bomben på 5 sekunder istället för 10 sekunder (det tar 40 sekunder för bomben att sprängas när den är apterad).
Lilla siffran bredvid namnet är vilken siffra som spelaren representeras av på minimapen.
Under namnet så står hur mycket pengar varje spelare för tillfället har, pengar används i början på varje runda för att köpa vapen. Man har ungefär 15-20 sekunder på sig att köpa allt man behöver för rundan. Det går inte heller att springa iväg och kasta lite granater och sedan gå tillbaka och köpa nya. Beroende på vad som sedan händer under rundan får man olika mycket pengar men det lämnar vi här, för det kan skrivas spaltmeter om det ekonomiska systemet i CS:GO.
Den lilla döskallen representerar hur många personen spelaren har dödat under rundan.

4
Sedan kommer vi till vapnen, först granaterna. Varje spelare kan ha max fyra granater - incendiary/molotov, smoke, flash och High Explosive (det finns även en decoy men den används väldigt sällan). Det finns dock restriktioner på hur många av varje sort man kan ha i sitt inventory, en av varje förutom flash som man kan ha två stycken av. Granater är en kritisk del av spelet och användningen av dessa kan vara skillnad på att vinna eller förlora rundan. Bredvid granaterna så visas huvudvapnet och sidovapnet. När rundorna börjar köper man sin utrustning, men om man överlevt rundan innan så tar man med sig den utrustningen in i nästa runda och kan då spara pengar till senare rundor. Man kan gå in djupare på vapen också men för enkelheten skull så säger vi att T vill ha AK-47, SG 553 eller AWP (även kallad OP av kommentatorerna) och CT vill ha M4A1/M4A1s, AUG eller AWP. Om man dödar en person så kan man ta upp dennes vapen istället för sitt eget, man kan aldrig ha mer än ett huvudvapen och ett sidovapen. Det går även att ta upp en spelares defuse kit och den senaste oanvända granten.

5
Som tittare så ser vi genom väggar, det gör inte spelarna. Anledningen är att det blir lättare att hänga med i matchen och se vad som händer. Proffsen har extremt bra reflexer och aim så skulle vi tittare inte kunna se genom väggar så skulle vi missa väldigt mycket och sändningen skulle bli sämre.

6
Information om spelaren som vi följer just nu.
K = Kills,
A = Assist (gjort mer än 40 hp i skada utan att döda fienden)
D = Deaths
ADR = Average Damage per Round. Hur mycket genomsnittlig skada spelaren gör varje runda. Den viktigaste siffran, ju högre desto mer vital är man för laget.
Ibland kommer en inforuta upp som visar KAST och en procentsats, det står för Kills, Assist, Survived, Traded. Den visar alltså hur många procent av rundorna som du dödar minst en, får en assist, överlever eller att du "offrar" dig för någon lagkamrat. Ju högre desto bättre.
Sen bredvid visas vilka granater spelaren har samt antalet skott till det aktiva vapnet.

7
Xizt har dött i Fnatics lag och de är bara fyra kvar tills rundan är över och Xizt får vara med och spela igen. I övrigt så är informationen lika som på andra sidan.

Så det var lite grundläggande om hur du följer en match. Idag är det tre matcher, preliminära starttider är:
13.00 Ence - G2 (redan igång)
16.00 Faze - Complexity
19.30 Cloud 9 - Hellraisers

Alla matcher är bäst av 3. Vid 15-15 är det förlängning där varje lag börjar med 10 000 och man spelar 3 rundor på varje sida, alltså först till 19 vinner. Blir det 18-18 så börjar det om och man spelar tills någon har 22, om det inte blir 21-21 o.s.v.

Ence är ett helfinskt lag och vi har svensk representation i både Faze (Olofmeister) och Cloud 9 (Flusha). Förlorarna är utslagna och vinnarna går vidare till morgondagens avgörande matcher, där ett av lagen kommer möta vårat sista riktiga svenskhopp i form av det helsvenska laget NiP. De som vinner i morgondagens matcher går vidare till kvartsfinaler med början torsdag 28 feb kl 16.00. De som går till kvartsfinal är även direktkvalificerade till nästa Major så det är extremt viktigt för lagen att ta sig till slutspelet, lite som att komma till Champions Leauge för att göra en fotbollsjämförelse. Det genererar mer pengar, lockar sponsorer, inbjudningar till diverse turneringar o.s.v.

Här ser du matcherna: https://www.twitch.tv/esl_csgo

Har ni några frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan. Jag har ingen insyn i lagen på något sätt men spelat tusentals timmar (sedan CS-modden följde med på en PC Gamer CD i början på 2000-talet) och följt CS:GO scenen aktivt sedan 2014-2015.

Se inlägget lite längre ner för uttryck som är bra att veta om du är intresserad av att se en CS:GO match.

Skägg.
10 Chambers

Grym genomgång!


signatur
Releasehästryttare

Yeah if you could not remind me that my tax money goes to shit like the mello, that would be great.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Grymt! Är intresserad av esport, men främst Dota 2.
Har velat sätta mig in i CS:GO, men inte riktigt hängt med i vad som händer! Detta är en bra start!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Fett iniativ! Kudos!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Kollade lite på Twitch i eftermiddags på Faze, med den här lektionen innan hade jag fått ut lite mer av den stunden. 😀

Skribent

Tack för omnämnande på huvudsidan och era kommentarer, däremot så märkte jag nu när jag läste igenom vad jag skrivit att det smugit sig in ett fel. Under punkt 4 skriver jag:

"Alla rundor börjar med att spelarna endast har en pistol och sedan köper övrig utrustning. "

Det är fel. Det är endast runda 1 och runda 16 som börjar så, alltså första rundan på varje sida. Om man överlever en runda så tar man med sig allting man hade in i nästa runda. Har spelaren armour, AK-47 och en flash när t.ex. runda 5 slutar så har den spelaren armour, AK-47 och en flash när runda 6 börjar och kan spara mycket pengar för att använda i framtida rundor. Dör man under rundan så börjar man däremot om nästa runda med endast pistol.

Sedan ett förtydligande gällande granater. Varje spelare kan bära max fyra granater men man kan inte köpa hur man vill, det är begränsat till en av varje sort förutom flash där man kan ha två.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Shadee:

Tack för omnämnande på huvudsidan och era kommentarer, däremot så märkte jag nu när jag läste igenom vad jag skrivit att det smugit sig in ett fel. Under punkt 4 skriver jag:

"Alla rundor börjar med att spelarna endast har en pistol och sedan köper övrig utrustning. "

Det är fel. Det är endast runda 1 och runda 16 som börjar så, alltså första rundan på varje sida. Om man överlever en runda så tar man med sig allting man hade in i nästa runda. Har spelaren armour, AK-47 och en flash när t.ex. runda 5 slutar så har den spelaren armour, AK-47 och en flash när runda 6 börjar och kan spara mycket pengar för att använda i framtida rundor. Dör man under rundan så börjar man däremot om nästa runda med endast pistol.

Sedan ett förtydligande gällande granater. Varje spelare kan bära max fyra granater men man kan inte köpa hur man vill, det är begränsat till en av varje sort förutom flash där man kan ha två.

Du kan redigera din originalpost så att ingen missar rättningen.

Grymt jobbat med guiden!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Du glömde det viktigaste uttrycket "RUSH B"

Nä men det är en bra guide för dom som inte är införlevade i spelet.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Grymt! Är intresserad av esport, men främst Dota 2.
Har velat sätta mig in i CS:GO, men inte riktigt hängt med i vad som händer! Detta är en bra start!

Haha, kan känna likadant angående just DotA2 eller LoL mfl. Är extrem grym på CS:GOs esport scen men fett kass på de andra. Känns som att man tappar massa underhåll bara. StarCraft 2 är riktigt intressant att kolla på; även fast man är kass i själva spelet.


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

Medlem

hoppas att flusha tar sig till slutspelet, svår vecka för honom

Superguide! Tack!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Riktigt kul att kolla när man lessnat på dota2

Medlem

Jag kollar inte så mycket på just CS, men kanonbra jobbat och det är precis guider som denna som jag skulle vilja ha till andra e-sports-sändningar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Brukar ibland slötitta på Esportkanalen (har Viasat) och där blir det mycket Counter-Strike i perioder. Trots att jag inte spelat en match i hela mitt liv är konceptet lätt att förstå. Detsamma kan inte sägas om DOTA som jag knappt förstår mig på som tittare... Ni får gärna göra en guide för det också

Annars rekommenderar jag Halo 5 e-sport på Twitch/Mixer som är mycket underhållande att titta på. Som allt annat blir det såklart roligare att titta om man själv spelar och kan lära sig tips och tricks av toppspelarna.

Skribent
Skrivet av Grukk:

Du kan redigera din originalpost så att ingen missar rättningen.

Grymt jobbat med guiden!

Tack. Trodde det var en tidsbegränsning på att redigera inlägg, ska fixa originalposten.

Skrivet av kLIMAX_:

Haha, kan känna likadant angående just DotA2 eller LoL mfl. Är extrem grym på CS:GOs esport scen men fett kass på de andra. Känns som att man tappar massa underhåll bara. StarCraft 2 är riktigt intressant att kolla på; även fast man är kass i själva spelet.

Precis. Lite därför jag skrev den här. Det är svårt att bara "hoppa in" i en e-sportmatch utan att ha spelat spelet innan, men om man bara vet grunderna så är det lite enklare att hänga med. T.ex. så behöver man inte kunna offsideregeln i fotboll till punkt och pricka för att uppskatta VM-finalen, men du borde veta t.ex. veta att det spelas 11 vs 11, bara målvakten får ta med händerna och andra grundläggande regler.

Skrivet av superlim:

hoppas att flusha tar sig till slutspelet, svår vecka för honom

Mm, verkligen. För er som inte vet så avled hans mor hastigt för tre dagar sedan.
https://twitter.com/flusha/status/1098611959799468033

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Superguide! Tack!

Tack!

Skrivet av BlueTeam:

Brukar ibland slötitta på Esportkanalen (har Viasat) och där blir det mycket Counter-Strike i perioder. Trots att jag inte spelat en match i hela mitt liv är konceptet lätt att förstå. Detsamma kan inte sägas om DOTA som jag knappt förstår mig på som tittare... Ni får gärna göra en guide för det också

Annars rekommenderar jag Halo 5 e-sport på Twitch/Mixer som är mycket underhållande att titta på. Som allt annat blir det såklart roligare att titta om man själv spelar och kan lära sig tips och tricks av toppspelarna.

Samma för mig med DotA2, men jag gillar inte riktigt MoBA så inte så konstigt att jag inte sett någonting där (även om jag försökt ibland). Nu är jag kanske partiskt men CS anser jag är den enklaste och mest överskådliga e-sporten att komma in i som icke spelare. Som du säger så är konceptet lätt att förstå men det finns även en enorm komplexitet och taktik bakom, gällande framförallt det ekonomiska systemet som gör CS unikt.

Skribent

Det fanns ju lite intresse så jag fortsätter. Skriver väl mest för min egen skull, för att det är kul, men alltid roligt med lite uppskattning och att man kanske kan öka intresset för CS:GO som e-sport. Visste ärligt talat inte vad det skulle bli för respons för det skrivs ju generellt inte mycket om e-sport på FZ. Att jag ändå valde att skriva här är för att jag varit medlem länge och medelåldern samt diskussionerna tror jag är lite högre här än sidor som skriver uteslutande om e-sport. Tyvärr så är CS:GO communityn generellt väldigt otrevlig utanför proffsscenen.

Nåväl, nu tänkte jag att vi tittar lite närmare på speciella fraser och uttryck som vanligtvis används av kommentatorerna under matcherna. Det är viktigt att kunna de mest grundläggande för att hänga med i matcherna, lite som de vanligaste uttrycken i fotboll/hockey/innebandy/matematik eller vad som helst. Helt enkelt en förutsättning för att veta vad det är som händer, behålla intresset och kunna diskutera ämnet/matchen.

Jag tänker mig att jag delar upp dessa i lite olika kategorier, ni som spelar CS och ser på många sändningar kanske inte håller med och det är helt ok. Det finns inget facit, så jag tar gärna emot input på vad ni tycker borde varit annorlunda eller om jag glömt något viktigt. Till sak!

Vanligt förekommande:

  • Boost = För att se över olika hinder så kan en (eller flera spelare) hoppa upp på huvudet av en annan spelare.

  • Choke point = En viktig del av banan att ha kontroll över, oftast en smal passage in till en bombplats.

  • Clutch = Om en ensam spelare vinner mot flera motståndare. Reovisas oftast i olika statistiktabeller som 1 v X.

  • Drop = Om man köper ett extra vapen och släpper det till sin medspelare.

  • Eco = en runda då man inte investerar någonting.

  • Entry frag = Om man som T får första fragen mot en bombplats.

  • Force Buy = Laget känner sig tvunget (av olika anledningar) att spendera alla sina pengar trots att det kanske bara blir pistoler och armour.

  • Full buy = En runda då laget har tillräckligt med pengar för att investera maximalt.

  • Half buy = Man investerar lite av sina pengar men sparar tillräckligt för en full buy i nästa. Kallas även quasi buy av vissa.

  • IGL = In Game Leader. Spelaren som styr över de andra fyra, väljer taktiker o.s.v. När spelarna filmas IRL så sitter IGL i mitten av spelarna (förutom i NiP av okänd anledning).

  • Pistol round = Första rundan på varje sida av kartan (runda 1 och 16). Lagen har bara råd med armor eller en pistol plus granater. VIktig runda att vinna då det ger ett ekonomiskt övertag under kommande rundor.

  • Pop flash = Spelaren kastar en flash så bra att motståndaren inte hinner kolla bort och spelaren eller hans medspelare kan eliminiera motståndaren enkelt.

  • Reset = Det ekonomiska systemet i CS fungerar som så att laget får mer pengar ju fler rundor irad som laget förlorar (upp till fem förluster då maxtaket är nått). Har du då vuinnit en runda och sedan förlorar nästa så är det stor chans att det är skralt med pengar och laget måste köra en eller två eco.

  • Retake = När T har apterat bomben så måste CT ta tillbaka bombplatsen och desarmera bomben för att vinna rundan.

  • Rush = En snabb och aggressiv taktik mot en bombplats.

  • Save = När spelarna anser att de inte har någon chans att vinna rundan, t.ex. om bomben är apterad och det är fyra T kvar men bara en CT så kommer CT spelaren gömma sig för att spara utrustningen till nästa runda. T kan på liknande sätt ge upp rundan genom att bara gömma sig och låta tiden gå ut.

  • Spray = Att hålla in avtryckaren och snabbt skjuta många skott.

  • Spray control = Håller spelaren in avtryckaren så sprids skotten i ett förutbestämt mönster, som är olika för alla vapen. Om spelaren är tillräckligt bra på spray control så kan spelaren röra musen på så sätt att alla skott hamnar på samma ställe.

  • Tagged = En spelare som blir skadad men inte dödad.

  • Trade = Om du som t.ex. CT direkt dödar den T som just dödade din medspelare.

  • Utility = Ett samlingsord för granater.

Bra att veta:

  • Ace = När en spelare i CT eller T eliminierar hela motståndarlaget.

  • Anti eco = När ett lag har eco och sparar pengar så har man betydligt sämre vapen och måste vara uppfinningsrik med taktiker. Anti eco är olika taktiker lagen har för att inte bli överrumplade av dessa chanstaktiker från laget med lite pengar.

  • Bait = Att på olika sätt försöka få motståndarna att göra sig av med sina granater alternativt locka AWP-spelaren att skjuta ett chansskott för att på så sätt kunna ta sig genom en choke point.

  • Coach = Personen som går runt bakom laget. Coachen får endast prata under köpdelen av rundan (första 15 sekunderna innan spelarna kan röra sig) samt under time-out.

  • Contact play = När T smyger mot en bombplats utan att använda granter men så fort en motståndare syns så blir det full gas framåt. Görs oftast för att försöka överraska CT.

  • Crossfire = Ett lag har placerat sig så att flera kan skjuta på samma motståndare samtidig.

  • Default strat = I början av rundan så går samma spelare till samma positioner för att försöka få kontroll över kartan

  • Dink = Ett skott i huvudet som inte dödar personen.

  • Fake = Att genom granater och andra metoder få CT att rotera bort från en bombplats för att enklare kunna ta över och aptera bomben.

  • Glass cannon = Om man köper en AWP utan att ha råd med armour.

  • Leg shot = Ett AWP skott i benet är inte dödande och kallas då för leg shot.

  • Lurker = En spelare som på egen hand smyger runt kartan och försöker överraska motståndarna.

  • One taps = När man siktar noga och sakta skjuter ett skott i taget med vapen som dödar med ett HS oavsett armour, t.ex. Deagle eller AK-47.

  • Rifler = En spelare som främst spelar med rifle, d.v.s. AK-47/M4A1/AUG.

  • Set piece = En på förhand intränad taktik innefattande bl.a. flera granter och väl avvägt teamplay för att ta över en bombplats.

  • Smoke defuse = När CT lägger en smoke på den apterade bomben för att kunna gömma sig och desarmera bomben. Så fort bomben är desarmerad så vinner CT rundan, oavsett om alla i CT laget dör efteråt.

  • Smoke wall = T lägger flera smokes bredvid varandra för att skapa en ”vägg” som CT inte kan se igenom. Typiskt använt nästan varje runda på kartan Nuke.

  • Stack = Att som CT ta en chansning och sätta 4-5 spelare på samma bombsite och hoppas att T anfaller just där. Ses oftast i samband med att CT har eco/halfbuy.

Överkurs:

  • Aim punch = Om man inte har armour och blir träffad av ett skott så ”flyger” siktet iväg och istället för att sikta på motståndaren så siktar du t.ex. i taket.

  • Anti flash = En spelare står vänd mot väggen för att vara beredd om en flash skulle komma från motståndarlaget. Ses oftast när T befinner förbereder sig för en set piece nära en choke point. Viktigt för att inte bli överraskad av en motståndare som oväntat går aggresivt.

  • Anti strat = Om man har bra koll på motståndarlaget så kan man ta fram taktiker för att motverkar deras defaulttaktiker.

  • Dry peek = Att titta in i en choke point utan att först slänga en flash för att få bort eventuell motståndare från vinkeln.

  • Exit frag = Att eliminera någon efter bomben sprängts/tiden gått ut. Görs främst för att skada ekonomin hos motståndarlaget.

  • Flash assist = Man kastar en flash så bra att en medspelare kan eliminera en motståndare som är helt blind.

  • Kobe = Att döda någon med en HE (High Explosive).

  • Ninja defuse = Att lyckas desarmera bomben utan att T vet om det.

  • One-way = Att kasta en smoke på så sätt att det bildas en lucka som du kan se igenom men inte motståndaren.

  • Pre aim = En spelare anar att en motståndare kommer komma i en viss vinkel och siktar där innan motståndaren syns.

  • Pre fire = Spelaren anar att det står en motståndare bakom en vissa låda eller runt ett visst hörn och börjar skjuta innan motståndaren syns.

  • Shoulder peek = Att snabbt gå fram och tillbaka för att t.ex. försöka avgöra om en vinkel hålls av en spelare med AWP

Skribent

Dagens matcher:

Preliminära starttider:
13.00 Ence - Avangar (redan igång)
16.00 NiP - Vitality
19.30 Faze - Cloud 9.

Alla matcher är bo3 och vinnarna går som sagt vidare till kvartsfinal med start nästa torsdag.

Den givna höjdpunkten är såklart det helsvenska laget NiP som ska ta sig an fransmännen i Vitality. En match som enligt mig kan gå hur som helst. Båda lagen är ganska ojämna men har en riktigt hög högsta nivå, dagsformen avgör tror jag.

Nedan ett klipp från 2011 av den svenska versionen av Wipeout där NiP:s Christopher "GeT RiGhT" Alesund medverkade.

Medlem

Bra guide. Många spel behöver sånt här då CS är ändå ett av dom lättaste spelen att titta på för en oinsatt.

Medlem
1
Skriv svar