Tidiga Anthem-betyg pekar på sämre snitt än för Mass Effect: Andromeda

Medlem

Loading screen 120sec. Day 1 Patch 90 sec. 🤣👍

FM-guru
F.d. Sisyr

Var verkligen inte sugen på att testa spelet, men gjorde det lik förbannat med några kompisar då jag har Origin Access. Timmar jag gärna hade tagit tillbaka. Långa laddtider, stentrött och korkad story (i alla fall så långt jag spelade), hjärndöda fiender och konstant cringe-dialog med forcerad humor.

Det positiva var att spelet var snyggt såväl tekniskt som estetiskt och att kontrollen av karaktären var smidig och följsam.

Medlem

Må ju suga så jävla hårt att vara spelutvecklare idag. Ingenting duger, alla spel får på något håll väldigt dåliga betyg. Har blivit som en grej att gnälla om allt.
Folk spelar två timmar å sen är det dags att gnälla av sig lite på internet.

Medlem

Jag läste en kommentar på reddit med en väldigt intressant hypotes som kan förklara varför Anthem känns så ofärdigt och spretigt. Det är mycket möjligt att Anthem påbörjade sin utveckling som ett typiskt Bioware-spel, alltså ett traditionellt enspelar-RPG med fokus på story och karaktärer. Detta förklarar i så fall varför spelet, trots sina 6 (!) år av utveckling känns som att det snackades ihop under en kafferast. EA ville ha ett games-as-a-service-spel som kunde konkurrera med Destiny och ombad Bioware att helt byta riktning på Anthem.

Jag menar man kan utan tvekan känna att det lagts stor möda på att skapa en värld med historia och karaktär. Det är som att det hela tiden finns ett skimmer av Biowares världsbygge och berättande i periferin när man traskar runt i Fort Tarsis. Fort Tarsis skulle förmodligen vara något mycket större och mer fantastiskt ursprungligen, som en levande stad, men när fokus skiftades mot lootshooter-hållet så lades hela den grejen på hatthyllan.

Det skulle också förklara varför alla system känns så stressade och halvfärdiga. Som om de inte har haft tid att fundera över saker och ting ska implementeras för att passa ihop. Allt har bara tryckts in så de kan bocka av det på någon checklista.

Det hade varit intressant att se hur mycket av Anthem som skrotats, om nu den här hypotesen skulle visa sig stämma.

Medlem

Jag vet att Anthem försenades med över ett år för att bygga live service, något som EA sannolikt drivit på, det tyder ju på ett problem med affärsplanen. Jag är antagligen lite gammal, det det gnälls på har jag inga större problem med, däremot håller vissa saker b-klass men det är ok för min del. Bara tre strongholds är dock oförståeligt.

Medlem

Problemet med Anthem för mig är att det tycks vara ett spel som tar ett gammal koncept utan att riktigt bygga på det. Det finns inget i Anthem jag upplevde som unikt eller anpassat enligt Biowares kunskaper eller egenskaper.

Jag anser inte att Anthem är ett dåligt spel rent allmänt, det gör egentligen de saker det gör helt okej, men det både finns och har funnits spel som levererat samma sak förut och jag har hunnit tröttna på de också - eller så är jag helt enkelt bara nöjd med de.

Tappert försök men hade definitivt velat se Bioware 'våga' lite mer...

Medlem

jösses. När ska EA fatta att frostbite motorn inte kan tillämpas på alla spel oavsett genre. frostbite är utvecklad för främst FPS spel. Det plus att EA tvingar Bioware att utveckla en "Destinydödare" talar om en gniden och pengakåt utgivare som låter sina aktieägare få det största mandatet om vilka spel som bör göras och vi spelares röster spelar mindre roll. Hoppas inte detta blir Biowares fall. The blood is on your hands EA.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det hade förmodligen varit möjligt att skapa en sömlös värld med dessa ambitioner om det var ett PC only spel. Star citizen visar det med all tydlighet.

Star Citizen visar ingenting förrän det är ett färdigt spel.

Medlem

Det kan bara betyda en.... enda.... sak. Det. Är. Hur. Kul. Som. Helst. Precis som Crackdown 3.

Medlem

Det stora problemet med Anthem i dagsläget är inte att gameplayen inte är rolig, för det är den (om än något enformig), utan den enorma mängden buggar och loadscreens spelet har.

Starta spelet. Loadscreen. Tryck continue. Loadscreen. Tryck bort nyheterna. Loadscreen. Fort Tarsis. Springa till sin javelin (varför måste jag fysiskt gå dit varje gång?!). Loadscreen. Välj ett mission, tex quickplay (eftersom jag är i endgame och har en "do 25 quickplay missions" quest). Loadscreen. 9/10 gånger hamnar du i en buggad mission instans som folk TVINGAS in i via quickplay där det inte går att komma vidare. Det är allt från att defense stages inte går vidare till att nån knapp inte funkar till att en zone wall inte försvinner..

Storyn var verkligen inget att hänga i granen heller, och mängden content i spelet är väldigt undermålig för 6 år av utveckling. UI:t är förjävligt, speciellt på PC där och lootsystemet är genuint dåligt, vilket är ett stort problem i ett loot-fokuserat spel. Jag skulle ge det ca 5 av 10.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Självklart är det alltid det onda stora aktiebolagets fel att utvecklare gör dåliga spel. Säkert EA cheferna som sa åt Bioware att ha 5 minuter långa laddningsskärmar var 10e minut.

Ja, för det är säkert inte EA som tvingat dom att använda frostbite 3 motorn som Bioware hade stora problem med redan i Mass Effect Andromeda då den verkligen inte var gjorde för det de ville att den skulle göra. Det är ju motorn som orsakar laddningstiderna så visst fan är det EAs fel.

https://www.usgamer.net/amp/the-frostbite-engine-nearly-tanke...

Medlem
Skrivet av Rafner:

Jag läste en kommentar på reddit med en väldigt intressant hypotes som kan förklara varför Anthem känns så ofärdigt och spretigt. Det är mycket möjligt att Anthem påbörjade sin utveckling som ett typiskt Bioware-spel, alltså ett traditionellt enspelar-RPG med fokus på story och karaktärer. Detta förklarar i så fall varför spelet, trots sina 6 (!) år av utveckling känns som att det snackades ihop under en kafferast. EA ville ha ett games-as-a-service-spel som kunde konkurrera med Destiny och ombad Bioware att helt byta riktning på Anthem.

Jag menar man kan utan tvekan känna att det lagts stor möda på att skapa en värld med historia och karaktär. Det är som att det hela tiden finns ett skimmer av Biowares världsbygge och berättande i periferin när man traskar runt i Fort Tarsis. Fort Tarsis skulle förmodligen vara något mycket större och mer fantastiskt ursprungligen, som en levande stad, men när fokus skiftades mot lootshooter-hållet så lades hela den grejen på hatthyllan.

Det skulle också förklara varför alla system känns så stressade och halvfärdiga. Som om de inte har haft tid att fundera över saker och ting ska implementeras för att passa ihop. Allt har bara tryckts in så de kan bocka av det på någon checklista.

Det hade varit intressant att se hur mycket av Anthem som skrotats, om nu den här hypotesen skulle visa sig stämma.

Kan inget annat än att hålla med, detta spel speglar verkligen inte 6 års utveckling om man inte startat om flera gånger.

Medlem

EA uppdaterade just framtidsplanen för Anthem: https://www.ea.com/games/anthem/acts?isLocalized=true


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Lästa att EA förväntar sig 5-6 miljoner kopior måste vara sålda i slutet i Mars. Betygen tror jag spelar mindre roll så länge det säljer. Säljer dock Anthem dåligt ligger Bioware väldigt risigt till.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Ja, för det är säkert inte EA som tvingat dom att använda frostbite 3 motorn som Bioware hade stora problem med redan i Mass Effect Andromeda då den verkligen inte var gjorde för det de ville att den skulle göra. Det är ju motorn som orsakar laddningstiderna så visst fan är det EAs fel.

https://www.usgamer.net/amp/the-frostbite-engine-nearly-tanke...

Konstigt att DA:I inte hade samma problem med laddningstider. Antar att EA ska beskyllas för tråkiga karaktärer och dålig story också? Som varit fallen i Bioware tre senaste spel. Med samma resonemang antar jag att vi ska ge EA all cred för dragon age origins och Mass Effect? Eller det är bara dåliga saker som EA står för?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Konstigt att DA:I inte hade samma problem med laddningstider. Antar att EA ska beskyllas för tråkiga karaktärer och dålig story också? Som varit fallen i Bioware tre senaste spel. Med samma resonemang antar jag att vi ska ge EA all cred för dragon age origins och Mass Effect? Eller det är bara dåliga saker som EA står för?

Googlade "dragon age inquisition load Times" och fick en jävla massa träffar. Lägg ner nu för fan med ditt White knightande av multimiljard företag, de skitet totalt i dig. Dessutom var ju Microsoft Game Studios utgivare till Mass Effect under 2007 innan EA blev titelns utgivare 2008. Så förstår verkligen inte din poäng.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Googlade "dragon age inquisition load Times" och fick en jävla massa träffar. Lägg ner nu för fan med ditt White knightande av multimiljard företag, de skitet totalt i dig. Dessutom var ju Microsoft Game Studios utgivare till Mass Effect under 2007 innan EA blev titelns utgivare 2008. Så förstår verkligen inte din poäng.

Jag googlade flat earth och fick bevis för att jorden är platt. Du har inte hört talas om konfirmeringsbias? Det är vad du håller på med när du googlar ett problem du vill hitta. Vill gärna att du länkar mig till flertalet recensioner som visar på att laddningstiderna i da:i var så pass dryga att de togs upp. Vill också att du berättar hur Ea ansvarar för dåliga stories i me3, da:i, Andromeda och nu anthem. Och alla andra problem spelen har.

Och du har helt rätt faktiskt. Mass effect 2 var det spelet jag menade. Det spelet som släpptes under Ea och fick bättre mottagande än 1an. Antar att EA var ansvariga för att göra det spelet bättre?

Sen är det fjantigt att påstå att någon försvarar Ea. Det som är tråkigt är när folk som dig använder trasiga resonemang och påstår att utgivare ska ansvara för allt dåligt (men aldrig få cred för bra spel de släpper) och utvecklarna inte behöver ta något ansvar alls.

zsm
Medlem
Skrivet av Rafner:

5 av 7? Vad är det för betygskala? Varför inte bara säga typ... 7 av 10?

https://knowyourmeme.com/memes/57

jbx
Medlem
Skrivet av cyppa:

Må ju suga så jävla hårt att vara spelutvecklare idag. Ingenting duger, alla spel får på något håll väldigt dåliga betyg. Har blivit som en grej att gnälla om allt.
Folk spelar två timmar å sen är det dags att gnälla av sig lite på internet.

God of War, RDR2 (...)


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Jag gillar det än så länge, utan tvekan 7.5/10.

Har inte kommit särskilt långt, så det har väl inte hunnit bli repetetivt än, som loot-shooters brukar bli. Gillar karaktärerna och deras dialoger, striderna känns bra så länge man byter Javelin ibland och som tur är kan man spela solo.

Staden är fruktansvärt snygg, det märks att de lagt ner väldigt mycket tid där. Antar att det är därför man från början inte ens kunde springa. Alla måste se hur vackert det är


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag har kul med Anthem. Jag hade gett det 5 av 7

5 av 7?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

NuZ
Testpilot

När inte ens IGN sätter 10/10 på ett EA spel så är något konstigt?! Hoppades på detta för Biowares skull men icke. Testade betan både öppna och stängda. Snyggt men många problem och inte min typ av spel. Förstår självklart att det färdiga spelet är bättre men det tar inte bort faktumet att spelet säljer dåligt, är dåligt och inte min kopp av svart kaffe! Fan! Bara de inte skickar Bioware i graven också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Metersystemet

Metersystemet härstammar från franska revolutionen och därmed så brukar man i västvärlden i regel utgå från 10-tal och det är väl därför folk blir så förvånade om man i te använder sej av 10 eller någon som kan dela 10 tex 5.

Lustigt nog ville fransmännen göra om det mesta till 10-tal, även veckodagarna. Så istället för 7 dagar i veckan skulle vi ha 10, men detta ändrades dock på grund av att man då skulle bli tvungen att jobba 8 dagar och ledig 2 istället för 5 ledig 2.

Källa: så funkar det -p1 ☺️


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av HerrB:

Det stora problemet med Anthem i dagsläget är inte att gameplayen inte är rolig, för det är den (om än något enformig), utan den enorma mängden buggar och loadscreens spelet har.

Starta spelet. Loadscreen. Tryck continue. Loadscreen. Tryck bort nyheterna. Loadscreen. Fort Tarsis. Springa till sin javelin (varför måste jag fysiskt gå dit varje gång?!). Loadscreen. Välj ett mission, tex quickplay (eftersom jag är i endgame och har en "do 25 quickplay missions" quest). Loadscreen. 9/10 gånger hamnar du i en buggad mission instans som folk TVINGAS in i via quickplay där det inte går att komma vidare. Det är allt från att defense stages inte går vidare till att nån knapp inte funkar till att en zone wall inte försvinner..

Storyn var verkligen inget att hänga i granen heller, och mängden content i spelet är väldigt undermålig för 6 år av utveckling. UI:t är förjävligt, speciellt på PC där och lootsystemet är genuint dåligt, vilket är ett stort problem i ett loot-fokuserat spel. Jag skulle ge det ca 5 av 10.

Jag får säga emot dig på bold markerad text. Starta spelet = loading, precis som ALLA andra spel som finns. Ta bort nyheterna. inne i fort Tarsis. Snacka med folk, Gå till din Javelin, välj uppdrag och starta. Loadscreen. Inne i spelet, spelat 9 timmar, inte en enda buggad instans.


signatur

I drank what?

Medlem

Kör anthem på konsoll och har riktigt roligt, bara kört ca 5 timmar men har givit upp spel mycket snabbare.

Medlem

Tycker det är ett grymt bra spel, och tycker att vi gamers, och speciellt media, blivit bortskämda med vissa saker, så man stör sig på löjliga saker, och missar det som är bra och bara oftast koncentrerar på typiskt mänskligt sätt, på det petiga negativa, men ändå väldigt små saker jämfört? Menar, man kan inte se det positiva, om man har näsan 5mm från det negativa...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Jag var super taggat på spelet men efter inte allt för många timmar så är jag mer ... meh.
Inge lust att starta det alls.

Medlem

Ganska sunkigt stridssystem och varför man valt bort autoregen på sköld/hälsa är ett mysterium. Men det duger väl ett tag. Ett futtigt spel rent generellt sett.

Medlem

Så bevis på att ign inte är köpta, utan bara har en keff betygsskala?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Inaktiv
Skrivet av YakLoin:

Ganska sunkigt stridssystem och varför man valt bort autoregen på sköld/hälsa är ett mysterium. Men det duger väl ett tag. Ett futtigt spel rent generellt sett.

Skölden regenereras visst. Sen att inte hälsan gör det påverkar spelstilen, så jag tycker nog att det är positivt med tanke på att där inte finns healer klass.

Skriv svar