Rykte – Microsoft visar upp sina två nya Xbox-konsoler på E3

Robot
Rykte – Microsoft visar upp sina två nya Xbox-konsoler på E3

Vi har dessutom läckta specifikationer som påstås vara från de två konsolerna.

#e3-2019, #microsoft, #xbox


Fragtjuv

Även om jag aldrig ägt en Xbox sånär det spännande när ryktena börjar komma. Nu får vi snart de vad Sony hittar på :).


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Dem släpper ju mer konsoler än spel

Men hoppas iaf på någon bra överraskning inom spelutbudet!

Ambassadör
Xbox

Tveksamt om det här stämmer, de där SSDarna är inte billiga... Ytterst tveksamt om Lockhart kommer att vara vekare på grafikfronten än X, men med xCloud-streaming spelar det kanske mindre roll.

Hursom, rykten är skoj!


signatur

Jump in.

Medlem

Jag minns kanske fel, men tycker att till skillnad från förut så handlar det numer verkligen mer om konsolerna i sig och deras specs mer än spelen den ska ha specs:en till.

Oavsett så är det kul att följa ryktesvågen och stundande avtäckningen av allt MS, Sony, etc hittar på.
Allt leder ju trots allt till spelen

Medlem

Hur många konsoler ska Microsoft slänga ut varje år? Känns som det görs 2-3st vartannat år. Dom borde fokusera på att få ut lite spel istället.

Gen
Medlem

Microsoft kanske vinner nästa generation nu när de köpt massor av studios som ska göra exklusiviteter och att de nu har två feta konsoler att skylta med

Medlem

Ytterligare två nedbantade vardagsrums PCs. Microsoft har inte ett spelutbud till Xbox som skiljer sig från vad som finns till PC, som tex Nintendo och Sony har. Det spelar således ingen som helst roll vad för konsoler Microsoft släpper då du ändå får den bästa upplevelsen av spelen via en riktigt gaming PC. Både med och utan handkontroll.

Med Sony och Nintendo så måste du ha en av deras konsoler för att ha tillgång till en stor del av utbudet de har. Så där spelar det större roll.

Medlem

Känns dags för en ny i slutet av 2020. Blir ett köp

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ytterligare två nedbantade vardagsrums PCs. Microsoft har inte ett spelutbud till Xbox som skiljer sig från vad som finns till PC, som tex Nintendo och Sony har. Det spelar således ingen som helst roll vad för konsoler Microsoft släpper då du ändå får den bästa upplevelsen av spelen via en riktigt gaming PC. Både med och utan handkontroll.

Med Sony och Nintendo så måste du ha en av deras konsoler för att ha tillgång till en stor del av utbudet de har. Så där spelar det större roll.

Nja, som inbiten PC-gamer och även konsollspelare håller jag inte med. Vissa spel är som gjorda för konsoll i allt från styrning till Fov & skalning av vapen m.m Finns ju mängder med spel som känns otroligt blö på PC.

Sedan så maxxar ju vissa utvecklare konsollerna något enormt, tex Uncharted 4. I motsvarighet skulle du säkert behöva en bra mkt mer kraftfull pc än att matcha en ps4 rakt av för att driva runt det.

Gnällkuk
Skrivet av Aletheides:

Ytterligare två nedbantade vardagsrums PCs. Microsoft har inte ett spelutbud till Xbox som skiljer sig från vad som finns till PC, som tex Nintendo och Sony har. Det spelar således ingen som helst roll vad för konsoler Microsoft släpper då du ändå får den bästa upplevelsen av spelen via en riktigt gaming PC. Både med och utan handkontroll.

Med Sony och Nintendo så måste du ha en av deras konsoler för att ha tillgång till en stor del av utbudet de har. Så där spelar det större roll.

Skrivet av heady89:

Nja, som inbiten PC-gamer och även konsollspelare håller jag inte med. Vissa spel är som gjorda för konsoll i allt från styrning till Fov & skalning av vapen m.m Finns ju mängder med spel som känns otroligt blö på PC.

Sedan så maxxar ju vissa utvecklare konsollerna något enormt, tex Uncharted 4. I motsvarighet skulle du säkert behöva en bra mkt mer kraftfull pc än att matcha en ps4 rakt av för att driva runt det.

Precis, sedan så kan man inte jämföra specs i en PC mot konsol när de fungerar helt olika.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av heady89:

Nja, som inbiten PC-gamer och även konsollspelare håller jag inte med. Vissa spel är som gjorda för konsoll i allt från styrning till Fov & skalning av vapen m.m Finns ju mängder med spel som känns otroligt blö på PC.

Sedan så maxxar ju vissa utvecklare konsollerna något enormt, tex Uncharted 4. I motsvarighet skulle du säkert behöva en bra mkt mer kraftfull pc än att matcha en ps4 rakt av för att driva runt det.

Finns inget i spel på en Xbox som du inte kan lösa via en vanlig vardagsrums PC. Med samma om inte bättre känsla med samma kontroller om man nu verkligen vill limitera sig själv. PCn har sedan ett betydligt större utbud än Microsofts katalog. Det krävs inga ninja maskiner för att nå upp över konsol nivå, det är en myt. Undantaget skulle vara vissa Kinect titlar skulle man tro men även det har Microsoft en adapter för till Windows PC.

När du säger att "utvecklare maxxar konsollerna" så kan jag tala om att det inte är speciellt svårt att "maxa" en så limiterad maskin hårdvarumässigt som en konsol är. Nuvarande konsoler kör X86 arkitekturer så det ÄR en PC pretty much. Utmaningen utvecklare har är hur de skall lyckas nå en viss nivå av prestanda trots det lilla de har att jobba med. Det görs genom en hel del fuskande med hur spelet presenteras för användaren. Det räcker inte med att som i ditt exempel Uncharted 4, inte klara av att köra det i 60FPS eller native 4K på en PS4 Pro, och därmed limitera det till 30 FPS. Det fuskas även en hel del med effekter för att konsolerna skall orka med. Bara kika på Xbox one X aktuella Red Dead Redemption 2. De stoltserar med HDR i det spelet. Fick vi HDR? Inte riktigt. Det blev fake. https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-whats-...

Det här är skit som går igen hela tiden för att lyckas få spel att orka rulla på en Konsol. Spel som utvecklas för konsol i första hand kommer nedbantade direkt ur lådan direkt i design stadiet då utvecklare måste kompromissa bort features. Något som sedan följer med till PC portningen. (Witcher 3 downgrade, Anthem downgrade är ett fåtal exempel av många) Så det finns goda argument för att konsoler håller tillbaka utvecklingen i spelbranschen rent generellt.

Konsoler så som Nintendo och Playstation har stora fördelar när det gäller sin spelkatalog som inte finns att få tag på via en PC. Dessa fördelar finns ej på Xbox då spelkatalogen inte har mycket unikt att erbjuda över vad som redan finns till windows PC, detta då Microsoft ser Windows 10 som en del av Xbox familjen som de kallar det idag (Unified windows platform tidigare). Utöver detta är den enda fördelen generellt med en konsol att de är billiga direkt ur lådan. Men då får du även det du betalar för, i negativ mening.

Edit: Inb4 PCMrace argumenten som brukar komma. Jag äger de flesta konsoler som släppts, med undantag för obskyra sådana som gismodo etc. Multipla ex av vissa konsoler dessutom som reserver. Med undantag för Xbox sidan där 360 var min sista Xbox. Då jag köper konsoler för spelutbuden så fanns det ingen mening att köpa Xbox efter 360 då i princip allt vettigt finns att tillgå på PC. Och det säger en hel del meda tanke på att jag köper en konsol även om jag bara hittar ett eller två spel jag tycker är bra nog för att köpa dem. Jag köpte en WiiU endast för Xenoblade chronicles X till exempel, en WiiU exklusiv titel. (även om jag använt den tlll en del Wii spel efter det trots att jag har Wii sedan tidigare.)

Medlem

Nu är jag förbannad trött.😠 De släpper mer konsoler än spel . 👎👎👎👎👎👎👎👎🏿

Medlem

Det till och med 3 maskiner. 1 st streaming. 1 st vanlig konsol (enligt rykte lite bättre än PS5). Och 1 st ultra konsol med all Bells and whistles.

Men...... Vi får se.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Ytterligare två nedbantade vardagsrums PCs. Microsoft har inte ett spelutbud till Xbox som skiljer sig från vad som finns till PC, som tex Nintendo och Sony har. Det spelar således ingen som helst roll vad för konsoler Microsoft släpper då du ändå får den bästa upplevelsen av spelen via en riktigt gaming PC. Både med och utan handkontroll.

Med Sony och Nintendo så måste du ha en av deras konsoler för att ha tillgång till en stor del av utbudet de har. Så där spelar det större roll.

Fast nu säger du ungefär som att det spelar ingen roll vad Skoda släpper för bil för du får ändå en bättre upplevelse med en BMW.
Hur bra spelupplevelse får du på en PC för 6000.- (inkl handkontroll)?
Det känns som en mer relevant jämförelse.
Specen för Anaconda motsvarar ju en PC med 14000:- för GPU (12Tflops är 2080ti nivå) och 3500:- (Ryzen 7 nivå) för CPU med dagens priser....Alltså en 20000+ PC.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Finns inget i spel på en Xbox som du inte kan lösa via en vanlig vardagsrums PC. Med samma om inte bättre känsla med samma kontroller om man nu verkligen vill limitera sig själv. PCn har sedan ett betydligt större utbud än Microsofts katalog. Det krävs inga ninja maskiner för att nå upp över konsol nivå, det är en myt.

Håller inte alls med. Du menar att du kan spöa en konsoll med en 4000kr maskin?
Visst du behöver ingen 20000+ maskin eller ens 16000kr maskin för att slå ett xbox, men en ganska basic gaming PC ligger ändå på 10000:-

Medlem

Detta borde ju innebära att Sony måste visa upp något i år också?

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Detta borde ju innebära att Sony måste visa upp något i år också?

Men det kommer dem inte. De valde att hoppa över årets E3 för det har inget att prata om. Inga spel. Allt de har kvar är redan pratat mycket om för länge sedan. Men det är klart att de kan göra något om de märker att pressen inte pratar om dem.

Medlem
Skrivet av e3henri:

Håller inte alls med. Du menar att du kan spöa en konsoll med en 4000kr maskin?
Visst du behöver ingen 20000+ maskin eller ens 16000kr maskin för att slå ett xbox, men en ganska basic gaming PC ligger ändå på 10000:-

Priset är det som är konsolens fördel.
Fördelen men högre inköpspris på PC är högre nivå och längre hållbarhet.
Har man väl köpt en plattform så kan man uppgradera den efter behov och önskemål.
Och man får dessutom ett gigantiskt spelbibliotek som ja stort sett sträcker sig så länge det funnits spel om man vill

Är man duktig och kan bygga ihop datorer av begagnade delar kommer man dessutom än billigare undan.

Jag har själv provat Battlefield 1 med en gammal i5 lynnfield 750 och ett betydligt nyare men svagt och billigt GeForce 1050.
Jag tror upplevelsen var bättre än på konsol


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Men det kommer dem inte. De valde att hoppa över årets E3 för det har inget att prata om. Inga spel. Allt de har kvar är redan pratat mycket om för länge sedan. Men det är klart att de kan göra något om de märker att pressen inte pratar om dem.

Dom ska väl har PlayStation experience i år också? Fast är smartare att visa upp på e3 än ett "slutet" event.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Hur många konsoler ska Microsoft slänga ut varje år? Känns som det görs 2-3st vartannat år. Dom borde fokusera på att få ut lite spel istället.

Microsoft har Xbox one, one S och one X Sony har PS4, ps4 slim och ps4 pro. Så du överdriver en hel del.

Medlem

Billigare med konsoll än en bra PC. Mycket smidigare. Plug and play liksom. PC är krångligare... så är det bara. Men betalar man fyra gånger så mycket så ska självklart PCn vara kraftfullare.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Molotov:

Priset är det som är konsolens fördel.
Fördelen men högre inköpspris på PC är högre nivå och längre hållbarhet.
Har man väl köpt en plattform så kan man uppgradera den efter behov och önskemål.
Och man får dessutom ett gigantiskt spelbibliotek som ja stort sett sträcker sig så länge det funnits spel om man vill

Är man duktig och kan bygga ihop datorer av begagnade delar kommer man dessutom än billigare undan.

Jag har själv provat Battlefield 1 med en gammal i5 lynnfield 750 och ett betydligt nyare men svagt och billigt GeForce 1050.
Jag tror upplevelsen var bättre än på konsol

Xbox One X, som idag kan köpas för 3790kr, driver BF1 (och BF5) i 4K och 60 FPS. Det tror jag ingen PC skulle klara av för det priset. 60 FPS är vad du i regel ligger på med ett 1070 Ti i 1440p med inställningarna på High.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Xbox One X, som idag kan köpas för 3790kr, driver BF1 (och BF5) i 4K och 60 FPS. Det tror jag ingen PC skulle klara av för det priset. 60 FPS är vad du i regel ligger på med ett 1070 Ti i 1440p med inställningarna på High.

Självklart inte, det var det jag menade, Xbox enda fördel är priset.
En PC är dyrare inköpspris mennkannå andra sidan erbjuda så mycket mer.
Ang mitt exempel att kunna köra bf1 på en förhållandevis uråldrig PC var bara lite prat om att man kan komma undan billigt

Sen vet jag inte om Xbox One x 4k 60fps är hela sanningen heller, men det har jag ingen koll på. Det kräver ju också att man köper en 4k tv och man ska väll inte gå på det billigaste.
Då köper jag hellre en ultrawide skärm till datorn istället


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Bojkott: Eh nej, enligt tester kör battlefield 5 på xbox one x 1330p till 4k men når nästan alldrig 4k. Men visst xbox one x prestandan mär imponerande för pengen. Men det finns dom som byggt dator för runt 6000 som når och går om xbox one x prestandan, men det är mest i andra länder. i Sverige är det svårt dock med våra väldigt höga priser på allt.

Medlem

Spännande med nya konsoler och nya generationer teknik. Då även fast jag 2016 emigrerade till PC och Steam som huvudplattform för multiformat titlarna är ju detta mycket intressant att följa. Kommer att skaffa PlayStation 5 för Sonys egna hemmasnickrade dunder spel som alltid levererar. Xbox TWO kommer jag skippa förmodligen. Då för att MicroSofts 1a parts studios även levererar spelen till Windows Store // Xbox PC App som jag redan äger spel som Forza MotorSport 7, Forza Horizon 3, Halo Wars 2 och Gears of War 4. Tycker det är kanon att MicroSoft pushat en stor enhet där konsol och PC blivit en med Xbox tjänsten.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Skönt att konsoll vs PC är en no brainer för mig. Jag kör bägge
Bilspel, assasins creed, RDR, GTA, tomb raider, uncharted körs klockrent på konsoll och Battlefield, subnatica liras på PC

Medlem
Skrivet av e3henri:

Skönt att konsoll vs PC är en no brainer för mig. Jag kör bägge
Bilspel, assasins creed, RDR, GTA, tomb raider, uncharted körs klockrent på konsoll och Battlefield, subnatica liras på PC

Håller med. Men gjorde mig av med min spelburk förra året pga tidsbrist. Burken stod mest bara. Uppgraderade istället Xboxet till ett One x, och jag har nog spelat mer på xboxet dom senaste 4 mån än jag gjorde på datorn under 12 mån, och Game pass är riktigt bra. Sjukt bekvämt också med konsol och faktiskt bra grafik parat med en Oled-tv, och kul att lira med barnen. Som det ser ut nu så kommer jag nog inte återgå till Pc inom en nära framtid.

Synd bara på Steamkontot med alla spel som ligger där och dammar istället...

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Microsoft har Xbox one, one S och one X Sony har PS4, ps4 slim och ps4 pro. Så du överdriver en hel del.

Min poäng va att Sony ser till att sin konsol har spel också och inte bara gör nya konsoler varje år.

Medlem
Skrivet av duchovny:

Min poäng va att Sony ser till att sin konsol har spel också och inte bara gör nya konsoler varje år.

Min poäng var att du överdriver. 3 konsoler på 6 år varav ena är en krympning är inget utöver det vanliga.
Och det finns gott om spel till Xbox one som är roliga, de ser även till att man kan spela äldre 360 och första gen xbox spel med högre grafik om du kör på one X.

1
Skriv svar